Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12
Return to list New
949
View
30
Reply

[Bahasa] Dodol Ayah...

[Copy link]

Author: seribulan       Show all posts   Read mode

Post time 15-6-2019 05:15 PM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 15-6-2019 07:15 AM
Fwd- pokok kabung juga diambil niranya untuk menghasilkan gula kabung/ enau.



Gula ni sedap.. kalau buat kuih gula melaka pon sedap pakai gula ni banding pakai gula merah

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2019 01:31 AM From the mobile phone | Show all posts
Akak orang Kuantan. Beli dodol kat Melaka. Tapi boleh pulak hilang dodol tu. Agaknya tertinggal kat meja restoren.Frust yang amat-amat sangat.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2019 08:17 AM | Show all posts
Dulu bila balik kg belah mak, family sy rajin buat dodol sendiri. biasa pakcik2 ngan abg sedare yg settlekan haha... dh nk siap tu ramai laakacau g makan huhu... tp semenjak sorg pakcik sy, kira dia mcm ketua dodol laa meninggal, dh xde org lain dh nk take over keje dia... skang semua beli je... rasa mmg lain kalau dgn buat sndri ='(

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-6-2019 09:45 AM | Show all posts
int1705 replied at 27-6-2019 12:31 AM
Akak orang Kuantan. Beli dodol kat Melaka. Tapi boleh pulak hilang dodol tu. Agaknya tertinggal kat  ...

Saya beli dodol pandan, tertinggal rumah abang...lupa nak rasa...
beli dodol gula kabung...tak tahu mana letak

Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2019 09:55 AM From the mobile phone | Show all posts
X pernah merasa nak kacau dodol mahupun alami kemeriahan kacau dodol.
Tapi masa bdk2 iol prefer wajik dr dodol. Tak tau nape. Kalau ikutkan sama je manisnya.
Berbanding dodol yg senang dpt dan dikomersilkan, wajik mmg susah nak dpt skang. Balik kg da tak nampak wajik atas meja juadah raya

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2019 11:49 AM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 27-6-2019 09:45 AM
Saya beli dodol pandan, tertinggal rumah abang...lupa nak rasa...
beli dodol gula kabung...tak ta ...

sedihkan



Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2019 11:50 AM From the mobile phone | Show all posts
budgetMommy replied at 27-6-2019 09:55 AM
X pernah merasa nak kacau dodol mahupun alami kemeriahan kacau dodol.
Tapi masa bdk2 iol prefer wa ...

terliur pulak wajik time puasa2 ni....Adik Akak pernah masak wajik guna Noxxa

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2019 09:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Masa kecik2 biasa tengok makcik sebelah rumah buat dodol. Pagi2 lagi dah kukur kelapa untuk dapatkan kelapa parut. Kelapa parut diperah dalam besen besar guna air yg sedikit panas untuk dapatkan santan yang lebih pekat, lemak dan lambat basi. Yang saya ingat dalam kawah santan dicampur dengan tepung pulut, garam kasar, gula pasir dan air gula merah yang dah dimasak. Air gula merah ditapis sebelum dicampur ke dalam bancuhan dodol. Sometimes ada pasir dalam gula merah. Dodol dikacau guna senduk kayu yg panjang dalam kawah yg besar. Lubang atas tanah digali sedikit memanjang untuk letak kayu api dan tempurung kelapa yang dah kering. Unggun api dibuat dalam lubang tu. Dodol hampir masak kerap dikacau untuk mengelakkan dodol hangus dan berkerak.



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2019 10:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Iol mmg dari kg yg buat dodol. Paling suka dodol durian dan gelembung buaya.
Reply

Use magic Report

Post time 29-6-2019 02:01 AM From the mobile phone | Show all posts
Penah kacau dodol pakai noxxa je..alhamdulillah menjadi..tp buat utk mkn sendiri.mak sy peminat dodol..sy mkn tp kurang skit..ada satu lg kena kacau mcm dodol jgk iaitu halwa maskat..tu favourite sy..nk buat pun kena cuci tepung 3 kali dulu..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2019 12:09 PM | Show all posts
al fatihah untuk arwah ayah @seribulan . kadang2 apa yg ada dekat sekeliling kita akan buat kita teringat org yg dah tiada.. rindu semua tu kan..
nanti bila raya mesti akan ada ayat , "dulu adik suka makan ayam masak merah ni" (arwah adik sy) .. sedih pula tiba2
Reply

Use magic Report

12
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.081856s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list