Sebelum ini, Menteri Singapura pun pernah mendedahkan bahawa punca kelewatan projek Rapid Transit System (RTS) ini adalah kerana kerajaan PH mahu tukar syarikat konsesi daripada apa yang sudah ditandatangan dan dipersetujui dengan Singapura pada masa BN.
RTS ini disasar untuk siap pada tahun 2024 dan akan dibina oleh syarikat usahasama kedua-dua negara dengan pecahan modal 50%-50% yang diberi konsesi 30 tahun.
Kerajaan BN dulu lantik syarikat Prasarana, syarikat milik kerajaan Malaysia. Singapura pula lantik syarikat SMRT yang juga milik kerajaan mereka.
Setiap hari, ratusan ribu orang akan menggunakan RTS ini untuk pergi balik ke Singapura.
Keuntungan projek ini hampir pasti.
Itulah sebab Singapura juga memberi syarikat milik kerajaannya pegang.
Tetapi sebaliknya PH mahu syarikat swasta kroni diberi peluang untuk mengaut untung berpuluh tahun walhal ia adalah kemudahan awam yang sepatutnya manfaatkan rakyat dan bukan kroni.
Post time 21-5-2019 10:14 PMFrom the mobile phone|Show all posts
kenapa dorang harap nak swastakan? for the nth time alasan hutang 1 trillion kerajaan takde duit ke? tak ot sangat tapi kenapa menteri ni makin gemok eh rasa mcm dlu tak segemok ni
Post time 21-5-2019 10:18 PMFrom the mobile phone|Show all posts
Baru sedar ke ini semua perancangan mereka once dah dapat pegang kerajaan. Bukan kroni atuk je rasanya...bukan DAP dominan ke? Lagi satu entah2 dah berapa ramai orang baru juga dalam Prasarana. Tanya je sebab plan mereka banyak dan kalau boleh semua nak kroni dapat
Post time 22-5-2019 04:41 AMFrom the mobile phone|Show all posts
Edited by Oslo at 22-5-2019 04:45 AM
Prasarana pegang monorail sampai sekarang masih tak nampak 4 gerabak walaupun dah siap habis dispute dengan scomi...tambang pun makin naik untuk bas, lrt dan putra. Tak ada beza pun kalau swasta pegang.
Pelik betul bila Anthony Loke & guan eng nak swastakan RTS, dulu kemain D4P bantai Mahathir sbb swastakan kpd kroni sampai terpaksa bail out berkali2.
Kita dah tgk di zaman Mahathir, konsesi tetap bankrap & kena bailout walaupun dikurniakan dgn bermacam benefit seperti tanah diberi sgt murah, bank negara tanggung kerugian tukaran wang asing (supply luar negara), tak kena import duty, sales tax, ada elaun susut nilai.
paling sempoi bila dh siap boleh claim 70% modal kos projek, 15 tahun tak payah bayar cukai, dan kalau rugi, ada klaus jaminan krjaan yg akan tanggung hutang tak dibayar syarikat.
pendek kata kerajaan hedge semua risiko; syarikat hanya tanggung direct cost shj dah berhak selama 60 tahun!
Tu pun masih rugi!
Putra LRT 1998 start, 2002 bankrap kena bail out
Star LRT 1996 start, 2002 bankrap kena bail out
KLMonorail 2002 start, 2007 bankrap kena bail out
Intrakota 2003 bail out
Mahathir sepatutnya dah belajar drpd kesilapan kesemua 4 projek mega pengangkutan awam dia bankrap dan perlu dibail out oleh Paklah dan Barisan Nasional
Saya tetap percaya atok seorang yang genius dalam ekonomi. Bukti sudah jelas, anak-anak atok semuanya berjaya dan kaya-raya hasil buah fikiran genius atok. Kalau tidak dipecahkan royong, manakan dapat sagunya.
Putra LRT 1998 start, 2002 bankrap kena bail out
Star LRT 1996 start, 2002 bankrap kena bail out
KLMonorail 2002 start, 2007 bankrap kena bail out
Intrakota 2003 bail out