Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
4349
View
101
Reply

'Tolong Buka Minda, Sedekah Bukan Hanya Pada Bulan Ramadan' - Maya Karin

[Copy link]

Author: MoFirdaus       Show all posts   Read mode

Author
Post time 27-5-2019 10:31 AM | Show all posts |Read mode


Foto: MalaysiaKini



Pelakon Maya Karin berharap sedekah bukan hanya pada bulan Ramadan daripada pihak-pihak tertentu terutama makanan yang diberikan kepada anak yatim.


Kata Maya, syarikat atau individu yang memberi sedekah sewajarnya memberi sumbangan sepanjang tahun sekiranya mereka mengambil berat ke atas golongan yang memerlukan.

"Tolong buka minda, jangan hulur sumbangan pada bulan Ramadan saja. Dalam setahun ada 12 bulan, jangan fokus pada bulan ini saja.

"Bagaimana dengan bulan-bulan lain? Adakah mereka dibiarkan berlapar?" katanya dipetik MalaysiaKini.








Maya yang terkenal lantang bersuara isu alam sekitar di media sosial itu berkata, luahannya dibuat bagi mengelakkan lebih banyak berlaku pembaziran.

"Saya sudah hubungi kira-kira 10 rumah anak yatim nak sumbangkan makanan pada anak yatim pada Ramadan ini. Tetapi, mereka bagitahu makanan sudah terlebih.

"Saya nak bagi tapi mereka menolak sebab terlampau banyak makanan," katanya.


Maya mencadangkan agar orang ramai mengambil kira pelbagai aspek dalam menghulurkan bantuan. Merujuk kepada individu tertentu yang mempunyai kelebihan dari sudut ekonomi, Maya berkata, sumbangan boleh dibuat melalui bentuk pendidikan atau aktiviti yang bermanfaat.

"Macam mana dengan pendidikan, aktiviti atau pendedahan di waktu senggang?

"Jika ada datuk atau mana-mana ahli perniagaan, bawalah anak-anak yatim ini merasa pergi bercuti di Thailand atau ke pantai dan bermain dengan haiwan laut," ujarnya yang bagaimanapun menjelaskan ia hanya cadangannya sahaja, bukan paksaan.




Foto: IG Maya Karin




Kalau dilihat, bulan Ramadan paling kerap berlaku pembaziran. Kenapa jadi begitu? - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 10:31 AM | Show all posts
tumpang lalu. nak kumpul kredit utk naik pangkat
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 10:37 AM From the mobile phone | Show all posts
awanysss replied at 27-5-2019 10:31 AM
tumpang lalu. nak kumpul kredit utk naik pangkat

chuolls ni merata2 tumpang lalu. Nak terjah benang mana tu gigih kumpul tacang?
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 10:41 AM | Show all posts
mzzenma replied at 27-5-2019 10:37 AM
chuolls ni merata2 tumpang lalu. Nak terjah benang mana tu gigih kumpul tacang?

kes KJ ngan nigga tu. last week dpt baca.. tetiba harini tak boleh baca.. itu gigih kumpul tacang
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 10:51 AM From the mobile phone | Show all posts
Kalau maya dh call 10 rmh ank yatim derang tolak pemberian makanan..maya bg la baju raya pulak..dpt jgk bersedekah di bulan ramadhan utk ank2 yatim..derang pon dh byk baju..tp byk baju x pe boleh pakai sampai ke tahun depan
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 10:55 AM From the mobile phone | Show all posts
awanysss replied at 27-5-2019 10:41 AM
kes KJ ngan nigga tu. last week dpt baca.. tetiba harini tak boleh baca.. itu gigih kumpul tacang  ...

letak je komen apa2..kalau duk tumpang lalu nanti kena potong kredit lagi sedih..
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 10:56 AM From the mobile phone | Show all posts
maya ni sejak dua menjak ni macam rajin pula merempan. Kemon maya dulu chuolls so exclusive..
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 10:58 AM | Show all posts
mzzenma replied at 27-5-2019 10:55 AM
letak je komen apa2..kalau duk tumpang lalu nanti kena potong kredit lagi sedih..

itulah baru tahu.. ade sorang forummer bgtau. thankss
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 10:58 AM From the mobile phone | Show all posts
Byk cara lagi maya oii nk sedekah
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 10:58 AM From the mobile phone | Show all posts
Ketiak maya ni busuk kan?
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 11:16 AM | Show all posts
dia nak bayar fidyah ke tue?

sedekah memang la boleh bila2 masa.
orang berebut sgt bulan ramadhan ni sebab nak pahala yg berlipat ganda.
kalau maya tamau sedekah bulan ramadhan ni.
hang tunggu ja la bulan lain
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 11:16 AM From the mobile phone | Show all posts
{:childlike{:smile
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 11:20 AM | Show all posts
kenapa maya pun sibuk nak sedekah sekarang. why not other months as well? practice what u preached maya
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 11:20 AM | Show all posts
cam confuse..kenapa  dia pun nak sedekah makanan ? padahal dia sendiri cakap byk lagi cara lain boleh salurkan sumbangan?

atau penulis ni yg tak reti tulis berita?
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 11:24 AM | Show all posts
semakin lawa maya ni.. grow old gracefully gitu..
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 11:27 AM | Show all posts
awanysss replied at 27-5-2019 10:41 AM
kes KJ ngan nigga tu. last week dpt baca.. tetiba harini tak boleh baca.. itu gigih kumpul tacang  ...

Slow2 kumpul kacang ye....semoga berjaya
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 11:35 AM | Show all posts
maya tlg la support mereka2 ni juga dr segi pendidikan, aktiviti senggang, pergi ke laut, bercuti dan bermain dgn haiwan laut..huhu
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 11:35 AM | Show all posts
dia tau tak skrg ni tgh ramadhan...
dan dia tau x dlm ramadhan tu ada apa?
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 11:35 AM | Show all posts
mzzenma replied at 27-5-2019 10:56 AM
maya ni sejak dua menjak ni macam rajin pula merempan. Kemon maya dulu chuolls so exclusive..

stress hidup solo kot
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 12:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Buka minda skit
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.110051s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list