Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
1502
View
64
Reply

[Komunikasi] Loghat dan anda

[Copy link]

Author: fahdramli    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 17-6-2019 01:03 PM From the mobile phone | Show all posts
fahdramli replied at 17-6-2019 05:08 AM
Kelate lah tue kan..

Hihi..ni hulu Perak..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2019 08:27 PM | Show all posts
Edited by seribulan at 17-6-2019 07:28 PM

Curtain, langsir = langse
Sarapan = makan pagi
Baling, lontar = lempor
Lambat= hegeh hegeh
Sikit= siket bebeno
Berdengkur= bedengko
Beskal = basika
Sawah= sawah
Gatal = joreng
Bohong = nipu
Usik = nyakat
Malas = maleh
Selimut = gebor
Pasar = maket
Kamu = kome, mike

Ate ni le loghat kampong aya/awak/ teman/ kite

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2019 10:18 AM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 17-6-2019 08:27 PM
Curtain, langsir = langse
Sarapan = makan pagi
Baling, lontar = lempor

Ater org peghaklah nikan..
Hehehhehe
Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2019 10:46 AM | Show all posts
mrscolour replied at 18-6-2019 09:18 AM
Ater org peghaklah nikan..
Hehehhehe

Iye bebeno sgt le kome
Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2019 11:12 AM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 18-6-2019 10:46 AM
Iye bebeno sgt le kome

Hehehe ater teman mmg gemor benor bahasa peghak ni wpun teman org N9, Momod. Hehehehe

p/s my hubby org Perak! Hehehe
Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2019 11:19 AM | Show all posts
iols bg loghat melake la. ate dah mika semua berloghat perok..


1. Kainsal : Tuala
2. Hawau : Lebih kurang macam perkataan tak guna betul kau ni
3. Kahau : Cakap kasar
4. Godak : Kacau (contohnya : Tolong godakkan air teh dalam jug tu) See.sebut betul-betul GODAK. Pandai.
5. Lahanat, Lahabau & Sial (Lahanat dan lahabau berasal dari percampuran budaya Arab di Melaka sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka). Contohnya, lakh khabar dan akhirnya menjadi lakhabau. Maknanya tidak dengar khabar. Ayat mudahnya, Usin lahabau kau, ingat dah mati (Maksudnya : Usin lama tak dengar khabar atau berita, ingat dah mati).
6. Gadak,Berbokoh, barah, cekik : Makan
7. Orang Melaka kalau sebut perkataan yang hujungnya berakhir dengan huruf A mesti sesuka dan sesenang hati mereka tukar kepada huruf E kemudian meleret pulak tu. Contoh? Contohnya : Ko nak pergi mane..YeleIkut suka hati ko le
8. Satu lagi jikalau sesuatu perkataan itu berakhir dengan huruf R, maka akan ditukarkan kepada huruf U. (Contohnya : ular jadi ulau, keluar jadi keluau, pasar jadi pasau).
9. BerKepau : Sepah ( contohnya, ko suka betul buat kepau kat dalam bilik aku) Jelas?
10. Kumbah : (contoh ayatnya, aku baru aja kemas baju, ko dah kumbah balik)
11. Dak : Biasa digunakan apabila memanggil nama seseorang. Contohnya : kau kenal dak Samad, duk kat belakang rumah dak Leman.
12. Membongkah : kuat makan ( Asyik kerja membongkah jer. Mana ler perut tak naik)
13. Gobok : Almari
14. Membongkang : tidur yang amat lena
15. Nau : Longat nau, Besau nau, Kecik nau, jauh nau, tinggi nau. Asaknya daripada perkataan Benar @ Benau
16. Melohau : Besar Sangat (Contohnya : Seluar kau besau melohau)
17. Sakau : Mengaut secara haram @ mencuri @ rampas
18. Handau: Kalah @ tewas @ lemah
19. Antu : Kalau di Kampung Seberang Gajah, orang tua-tua kalau nak sebut nama orang tua yang lain depan nama tu mesti ada perkataan antu. Contohnya : antu Munah duk mane?
20. Lopak : Pencil box
21. Beledi : Baldi
22. Lemari : Almari
23. Lebang : Pemalas
24. Sengkuap
25. Mengkewan
26. Pare - yg Kt Dapur

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2019 12:25 PM | Show all posts
1. Tola : Tuala
2. Terok bebeno : Lebih kurang macam perkataan tak guna betul kau ni
3. Ganeh : Cakap kasar
4. Kaco : Kacau (contohnya : Tolong godakkan air teh dalam jug tu) See.sebut betul-betul GODAK. Pandai.
5. Lahnat (Lahanat dan lahabau berasal dari percampuran budaya Arab di Melaka sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka). Contohnya, lakh khabar dan akhirnya menjadi lakhabau. Maknanya tidak dengar khabar. Ayat mudahnya, Usin lahabau kau, ingat dah mati (Maksudnya : Usin lama tak dengar khabar atau berita, ingat dah mati).
6. Melantok : Makan
7. Orang Peghok pun kalau sebut perkataan yang hujungnya berakhir dengan huruf A mesti sesuka dan sesenang hati mereka tukar kepada huruf E kemudian meleret pulak tu. Contoh? Contohnya : Kome nak ke mane..YeleIkut suka hati ko lesatu due tige...
8. Satu lagi jikalau sesuatu perkataan itu berakhir dengan huruf Ar, maka akan ditukarkan kepada huruf Or. (Contohnya : ular jadi ulor, keluar jadi keluor, gebar jadi gebor).
9. Berterabor : Sepah ( contohnya, ko suka bebebo terabor dalam bilik awak ye) Jelas?
10. Bongkor : (contoh ayatnya, aku baru aja kemas baju, ko dah bongkor balik)
11. Beh : bas
12. Menketedarah : kuat makan ( Asyik keroje menketerarah jer. Mane ler perut tak naik)
13. Lemari : Almari
14. Membongkang : tidur yang amat lena
15. Bebeno : Longat bebeno, Beso bebeno , Kecik bebeno, jauh bebeno, tinggi bebeno. Asenye daripada perkataan Benor
16. Ya amat : Besar Sangat (Contohnya : Seluar kau beso ya amat)
17. Rampeh : Mengaut secara haram @ mencuri @ rampas
18. Pukul Tali paun: Menelefon
19. Anu : Kalau di Kampung Seberang Gajah, orang tua-tua kalau nak sebut nama orang tua yang lain depan nama tu mesti ada perkataan anu. Contohnya : Anu, Munah duk mane?
20. Pensel kes : Pencil box
21. Beledi : Baldi
22. Lemari : Almari
23. Maleh bebeno : Pemalas
24. Ate : Sudah tu
25. Gemor : suka
26. Pare - yg Kt Dapur

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2019 02:39 PM | Show all posts
seribulan replied at 18-6-2019 12:25 PM
1. Tola : Tuala
2. Terok bebeno : Lebih kurang macam perkataan tak guna betul kau ni
3. Ganeh  ...

area pantai timur xmo try ke? nak dgr juga uols sebut ape..
Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2019 02:57 PM | Show all posts
Edited by matryoshka at 18-6-2019 03:56 PM

Almari kayu - gerobok (g simpan lauk dalam gerobok)
Selimut - gebor (sejuk weihhh...meh bak sini gebor)
Kain telekong - mengkana (awak bli mengkana ni kat mane)
Panggilan utk cucu - wok (bagi toka air sikit wok)
Cubit peha/tgn dll - kutil (dok dendiam kang aku kutil tangan tu)
Kacau lauk - godey (cube godey sikit lauk atas dapor tu)
Serabut - mamun (hishhh...mamun laa)
Tipu - bedo'oh (Aok jgn nk bedo'oh sgt yek)
Halau - perambat (cube perambat kambing kat depan rumoh tu)
Cakap meleret - meleweih (cakap tu bior elok sket jgn nk meleweih sgt)Tilam kekabu - lembek (tu ha g ambik lembek bawah katil)
Koyakan kat muka, telinga, mulut - rabit (dah guane sampai rabit telinga aok ni)
Degil - babil
Ketuk/pukul - pepoh (budak ni nak kena pepoh ngan kayu gamoknye..babil sangat)
Menebas semak samun/bakar - merabun (dah senja2 ni x payoh la nak merabun sgt)
Korek - congkei (cuba congkei buoh guli yg jatuh dlm lubang tu)
Berkepit - meleseh (asik nk meleseh je kerjanye..)


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2019 06:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Bahasa "Kampung" Saya

Curtain, langsir = langsir
Minum = tanik
Makan = barah
Baling, lontar = tenang (tey~nang)
Lambat= palilang
Sikit= secoet, besar ketil
Berdengkur= berdengkur
Basikal = kuda
Sawah= sawah
Gatal = ancik kuat
Bohong = klepet, ca'ah, kencing, kapur
Teruk tak berguna = arek
Berkemas dengan kadar segera = karung-karung
Usik = agah
Malas = bercinta
Selimut = selimut
Pasar = pasar
Kamu = kau, dol, jeng
Polis = cikgu, bond, 42
Tentera = mat perang
Budak lelaki/perempuan berpeleseran = anak abu, anak sungai, anak tak baca bismillah
Lelaki lembut = mat engkol
Seksi (perempuan) = maria, depot, jamban mewah, bersudut tegak
Terlalu jahat = jinkarai
Peniru thesis/assignment = budak kertas karbon
Cakap berpanjang panjangan, melambat lambatkan percakapan/perbuatan = meleweh
Letih = pewai
Kerja di bahagian pembersihan di Majlis Perbandaran = tombot
Cuba pakai = acu
Anak dara = noni
Anak teruna = joni
Ikut kenderaan terlalu rapat = menyakai
Kedekut = kemut, temahak
Salah ajar = salah tarekat
Cakap besar = kaki goreng, kaki lambung
Penarik kereta = encong-encong
Tidak kisah = tak hamak
Tidak ingin = palau
Budak = kutu
Budak nakal = kutu berahak, menaun
Perempuan murahan = betina wakaf
Lelaki murahan = jantan saukiyu
Lelaki dewasa = brader
Lelaki dewasa yang kemas = encik brader
Lawan arus (jalan) = potong selat
Sedih = subal
Jodoh = judu
Berzina = kiap
Pelacur = biduanita lorong <<< orang lama tempat saya pakai
Mak nyah = kopab
Badan sasa = badan gai, katang
Beli rumah baru, kereta baru, sofa baru dsb secara tiba-tiba = kena nombor

budak2 missionary schools tak tau kot bahasa2 ni.haha

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 19-6-2019 08:43 AM From the mobile phone | Show all posts
KILL_NANCY replied at 18-6-2019 06:05 PM
Bahasa "Kampung" Saya

Curtain, langsir = langsir

Lorat mana kak kn
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2019 09:14 AM | Show all posts
Curtain, langsir = langsir
Sarapan = makang pagi
Baling, lontar = leppo
Lambat= lambak
Sikit= siket **huruf "e" tu bunyi mcm sebut ekor
Berdengkur= ngerroh
Beskal = basika
Sawah= sawoh
Gatal (Refer tu perangai seseorang) = galok, miang, gata-glenyar
Gatal (Refer tu perbuatan) = Gata
Bohong = nawok, lebbong
Usik = nanyak
Malas = malah
Selimut = kain gebor
Pasar = pasor
Kamu = mung
ibu bapa = mok ayoh, mok pok
nenek = tok
atuk = tokki
kawan = saing, geng

selamat hari raya, maaf zahir batin semua = selamak hari raya, maaf zahir bating sek-sek mung belake seme

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2019 11:56 AM | Show all posts
gerek sehhhhh
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2019 12:27 PM From the mobile phone | Show all posts
.. Loghat i sama dgn tt tp nak tambah
Sarung (sarung baju ke badan) :seghelum
Hujan reda : hujan segheyat
Goreng ikan : rendang ikan
Jemu :cemuih

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2019 11:19 AM | Show all posts
loghat daerah dan family juga

Curtain, langsir = langsir
Sarapan =  sarap
Lambat= lemban
Selimut = gebor
karipap = epok-epok
Kamu = kamu
peti ais = esbok
almari kayu = robok
anu = contoh ehhh jangan anu kitalah (dedula kat U org kata kitaorg mencarut walhal dr sekolah mmg gitulah kita semua kat sini kata)
mak nyah = volkswagon


mungkin ada lg tp itu ajelah yg kaka igt

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2019 03:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Kampong saya,

Towel mandi=kensal

Mengada-ngada=gere-gere (e as sebutan ekor)

Orang penting=orang terpakai(mula mula dengar utk orang luar,macam orang dah diguna pakai macam maksud tak elok pulak)

Ada lagi..masalah kena balik rumah kat kampong baru otomatik kuar semua loghat ni..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2019 03:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Lembab =lomah canguk (perbuatan atau respon yg lambat)

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2019 05:57 PM | Show all posts
Tido berdengkor - berkeroh (letih sgt gamoknye smpai berkeroh)
Tido - mereloh (dah malam ni haa..x mereloh lg)
Mulut bising/banyak cakap - homih (homih betui aok ni dr tadi asik dok potpet2.. x reti penat ke)
Gigit -  kerit
Tikus - mak menti (habih penutup Tupperware aku kerit dek mak menti)
Besar/labuh - gedoboih (baju sape la aok pakai tu...gedoboih sangat)
Cabut - kerunaih (kenapa dibior budok tu kerunaih bunga dlm pasu tu)
Belok - konar (dekat simpang tiga tu karang aok konar kanan)
Gigit sikit2 - kesit (habih jugek biskut tu kat dia dok kesit dr td lg)
Beranjak sedikit - kesot (cube la kesot sket..kawan pun nk duduk jugek)
Puas- jenoh (jenoh kawan mencari x brjumpa jugek selipor aok yg hilang tu)
Plastik bertangkai - jabir (cuba ambik jabir se nak isi buoh jambu ni ha)
Selongkar - merepeh (aok merepeh ape dlm bilik org ni)
Pekat - ledot (ce tamboh santan cair sket..ledot sgt kari aok ni)
Rosak - punoh (habih punoh telepon tu dibalingnye)
Gatal/duduk x diam - mengelenyar (amboiii pantang nampok jantan..mulala dok mengelenyar je)
Jalan/buat kerja lelaju - menjelatat (bukan men menjelatat lg...nk kejor kemana)
Bergumpal - berboloit (ken baju tu abih berboloit..x reti2 ke nk lipat simpan)
Cakap lelaju - berbolok (ishh x paham kawan...aok cakap berbolok sgt)
Tua - ganyut
Hisap/kemam - kepat (dah ganyut dah.. Masih dok kepat puting lagi)






Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-6-2019 06:35 PM From the mobile phone | Show all posts
takayama replied at 20-6-2019 11:19 AM
loghat daerah dan family juga

Curtain, langsir = langsir

Orang muo ekk
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-6-2019 06:35 PM From the mobile phone | Show all posts
denim replied at 20-6-2019 03:51 PM
Kampong saya,

Towel mandi=kensal

Loghat mana ye.. Mcm menarik pulak
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.092093s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list