Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
1087
View
38
Reply

[Pelbagai] Dan apabila musibah dan ujian datang bertimpa-timpa,

[Copy link]

Author: fahdramli    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 3-7-2019 01:38 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Kehidupan ada pasang dan surutnya, apabila ujian dan musibah datang mengganas, perkara pertama yang akan anda lakukan...
Screenshot_20190703_133504.jpg
Screenshot_20190703_133531.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2019 01:46 PM From the mobile phone | Show all posts
First sekali istighfar banyak banyak, ada lah tu khilaf di mana-mana sedar atau tak

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2019 02:03 PM | Show all posts
Bile saya ditimpa musibah, saya akan solat taubat dulu. Mungkin kifarah Allah, mungkin Allah nak uji. Perkara pertama yang saya cuba lakukan, ialah perbaiki hubungan dengan Allah. Doa mintak hati redha dgn ujian dia.

Bile sedih menangis yang x berhenti2, memang saya baca zikir dibawah:
hqdefault.jpg

LahawlawalaQuwwataillabilla.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2019 02:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Bagus, bila kita diuji, kita merujuk pada Al-Quran dan sunnah. Kebergantungan kita pada Allah sahaja. Semoga hati org2 di uji ni dirahmati dan diberkati hidupnya

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2019 08:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Semoga mereka yg diuji dgn ujian berat terus tabah bertahan... Apabila keyakinan semakin menghilang, hanya kekuatan dan doa sahaja yg akan terus bersama dengan diri kita..  

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2019 08:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Kesenangan pun ujian..ingat Allah SWT sentiasa. Kalau susah, memang lah cari Allah SWT. #peringatanuntukdirsendiri

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2019 09:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Saya pernah ditimpa musibah, bila terjadinya perkara tersebut hati perlu bersungguh2 untuk redha. Bila redha akan jadi tenang dan dapat menerima ketentuan yang terjadi.
Dalam masa yang sama ujian yang datang mendekatkan diri pada Allah swt. Sudah tentu doa tidak putus untuk menghilangkan kerisauan hati dan mencari penyelesaian untuk mengatasi musibah yang terjadi.


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2019 10:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Semoga mereka2 yg sedang menghadapi pelbagai musibah termasuk diri sndri sntiasa kuat smgt, bykkn berdoa dan always positif. It hard but surely everythg hv a reasons.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2019 10:54 PM | Show all posts
Apabila musibah melanda, itu adalah menjadi tanda kepada 2 perkara. Sama ada musibah yang melanda adalah merupakan satu ujian atau merupakan satu penghapusan dosa. Oleh itu apabila berlaku musibah, ini adalah perkara yang boleh kita lakukan.

Berdoa dengan doa terkena musibah iaitu Innalillahi-wa-inna-ilaihi-rojiun. Doa ini bukan hanya dibaca apabila berlaku kematian, tetapi turut dituntut dibaca apabila berlaku sebarang jenis musibah.
Muhasabah diri dan fikir dari sudut yang positif kenapa musibah tersebut melanda. Mungkin ianya sebagai ujian untuk meningkatkan darjat atau sebagai penghapus dosa?
Perbanyakkan Istigfar dan renungi dosa-dosa yang pernah kita lakukan.
Sentiasa bersabar dan redha dengan ketetapan Allah.
Cari sahabat yang dipercayai dan minta nasihat.
Minta maaf dengan kawan dan sahabat sekiranya kita ada menyakitkan hati mereka.
Berusaha menghadapi musibah dan sentiada bertawakal kepada Allah.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2019 11:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Sebab tu kalau time gembira, jgn terlampau suka...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2019 02:02 AM From the mobile phone | Show all posts
First sekali byk kan muhasabah diri..belajar berlapang dada dan redha dgn ketentuanNya dan jgn mengeluh..in shaa Allah setiap yg terjadi ada hikamah dariNya.ujian diberi kerana nk melihat sejauh mana keimanan kita kepadaNya..bykkan berdoa kepadaNya

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2019 06:50 AM From the mobile phone | Show all posts
Thanks for sharing...
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2019 08:04 AM From the mobile phone | Show all posts
Thanks for sharing..saya sendiri sedang dilanda musibah yg sangat besar..suami saya baru meninggal syawal ke 16 lepas, pergi secara mengejut dan tanpa sempat meninggalkan saya apa2 pesan.walhal tak sakit dan umur pon baru 30tahun...saya rasa yg pergi bukan sahaja suami tetapi semangat saya juga..

15 may lepas baru saja kami sambut anniversary ke4 dan 20 june saya terpaksa terima hakikat suami yg saya kenal sejak 10tahun lepas telah meninggalkan saya selamanya..dan kami tak dikurniakan zuriat lagi jadi kami memang tersangat rapat.kemana2 berdua saja..tapi sekarang saya nak ke kedai pon terpaksa sorang2..susah yg teramat..

Tapi sy redha andai ini ujian buat saya.. mungkin dosa saya banyak maka Allah uji saya begini hebat. Dan saya ada terbaca Allah akan uji kita dengan kehilangan bila kita rasa kita telah memiliki sesuatu itu.. sekarang saya cuma mampu meneruskan hidup dengan umur yg masih tersisa..semoga Allah temukan semula saya dengan arwah lagi di syurga nanti.. tenang lah buat suamiku disana,moga Allah tempatkan dikalangan org2 beriman lagi beramal soleh.amin

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2019 09:57 AM | Show all posts
Sentiasa ingat, Allah sentiasa ada
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2019 10:44 AM | Show all posts
nishikido replied at 4-7-2019 08:04 AM
Thanks for sharing..saya sendiri sedang dilanda musibah yg sangat besar..suami saya baru meninggal s ...

Innalillahiwainnailaihirrojioun
takziah buat adik moga adik kuat menghadapi hari mendtg
kaka dah laluinya lbh kurang hampir 7 tahun yg lalu
bezanya arwah suami kaka mmg sakit dan ms dia nk pergi kaka mmg berod abyk2 agar kaka diberi kekuatan
dan lps kaka solat sunat di hening pg tu kaka ngadap muka arwah dan bisik pd dia yg kaka redha kiranya dia nk pergi pd penciptanya
dan kaka juga kata pd dia yg kaka janji akan besarkan anak2
lbh kurang dlm sejam seblm subuh dia menghembuskan nafas terakhirnya
kaka dan anak perempuan sulung terkedu dan terkelu sbb dia benar2 pergi, allahu
dan kaka pandang kat dua anak kaka yg msh kecik ms tu dan kejut bg taw yg ayah diaorg dah xde
memsg dok bertelku ditepi jenazah si ayah
dan arwah suami kaka pergi hr yg sama kami berdua diijabkabulkan 18 tahun yg lalu tt time
mula2 mmg x kuat juga tp dgn semangat dr anak2 dan ahli keluarga serta sahabat terdekat kaka kuatkan semangat
insyaAllah adik pasti mampu menghadapinya
rs sedih tu adalah normal dan jgn biar diri bersendirian selalu
kaka doakan yg terbaik utk adik di masa depan


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2019 10:47 AM | Show all posts
Bila musibah dtg bertimpa2 mmg kita akan rs down sekejap
dan jln terbaik sebg muslim adalah amik wudhu dan buat solat sunat then mengaji
itu adalah ketenangan yg terbaik utk kita
bykkan beristighfar dan berzikir dan minta Allah lapangkan dada kita
jgn biarkan setan tu semua menguasai kita sbb nnt hati kita mula berbisik dan pasti kita akan menyalahkan ialhi knp kita diuji sebegitu rupa
dan kaka terigt apa kata DMFK hr tu Allah xkan menguji kita melangkaui diri kita iaitu ujian yg kita hadapi tu adalah yg pasti kita akan mampu berdepan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2019 12:00 PM | Show all posts
nishikido replied at 4-7-2019 08:04 AM
Thanks for sharing..saya sendiri sedang dilanda musibah yg sangat besar..suami saya baru meninggal s ...

Salam Takziah sis..semoga sis terus kuat mengharung dugaan hidup yang memang takkan ada penghujungnya..


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-7-2019 12:55 PM From the mobile phone | Show all posts
nishikido replied at 4-7-2019 08:04 AM
Thanks for sharing..saya sendiri sedang dilanda musibah yg sangat besar..suami saya baru meninggal s ...

Saya doakan adinda diberikan lekuatan untuk hadapi keadaan sukar ini. InshaaAllah, Allah sentiasa ada untuk kita, tunduk dan rayulah pada DIA mintak dikurniakan kekuatan agar adinda terus kuat,
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2019 01:04 PM From the mobile phone | Show all posts
nishikido replied at 4-7-2019 08:04 AM
Thanks for sharing..saya sendiri sedang dilanda musibah yg sangat besar..suami saya baru meninggal s ...

salam takziah sis.moga diberikan kekuatan untk meneruskan kehidupan.
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2019 07:54 PM From the mobile phone | Show all posts
nishikido replied at 4-7-2019 08:04 AM
Thanks for sharing..saya sendiri sedang dilanda musibah yg sangat besar..suami saya baru meninggal s ...

Salam takziah...semoga tabah, jgn terlalu meruntun hiba, sentiasa doakan dia

I plak yg sedih
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.093422s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list