Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12
Return to list New
1089
View
38
Reply

[Pelbagai] Dan apabila musibah dan ujian datang bertimpa-timpa,

[Copy link]

Author: fahdramli    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 4-7-2019 08:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Kesusahan dan kesenangan 2-2 pn ujian utk kita, tp x semua org nampak kesenangan sbg ujian. Bila dh senang lupa diri, rs diri hebat dr org lain. Bila susah br ingt nk solat taubat, menangis luahkan segala kt tikar sejadah...huhuhu.
Ni i tujukan utk diri sendiri, x d kaitan dgn org lain ye...
Semoga kita sentiasa mengingati Allah dan dalam lindunganNya..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 5-7-2019 05:13 AM From the mobile phone | Show all posts
nishikido replied at 4-7-2019 08:04 AM
Thanks for sharing..saya sendiri sedang dilanda musibah yg sangat besar..suami saya baru meninggal s ...

Alfatihah..salam takziah buat nishikido..semoga tabah dan kuat kan semangat
Reply

Use magic Report

Post time 5-7-2019 08:09 AM From the mobile phone | Show all posts
takayama replied at 4-7-2019 10:44 AM
Innalillahiwainnailaihirrojioun
takziah buat adik moga adik kuat menghadapi hari mendtg
kaka dah ...

Wahh..ujian kakak sangat hebat.sekurangnya saya tak perlu melibat suami terlantar lama kerana saya rasa sy takkan kuat.suami saya sakit mengejut koma sehari dan terus pergi.saya tak sempat nak berlama2 melayan perasaan..tapi sekurangnya kakak ada zuriat,ada penguat semangat dan harta peninggalan arwah yang tidak ternilai..saya tak sempat punya anak,sudah lah bersedih kehilangan suami ada pulak makcik puaka duk bercakap2 kesian arwah tiada anak.tiada pewaris..sapa nak mendoakan..Allahu,pedih menyucuk ke hati..

Saya doakan kakak tabah besarkan anak2..sy sendiri masih tercari2 kekuatan.cuma saya hanya mampu tawakal kepada Allah dan mohon pelindungan dariNya..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 5-7-2019 08:11 AM From the mobile phone | Show all posts
MYviHaZz replied at 4-7-2019 12:00 PM
Salam Takziah sis..semoga sis terus kuat mengharung dugaan hidup yang memang takkan ada penghujung ...

Tq awak..sis xkuatttt tapi bila diuji begini pilihan apa yg sis ada.cuma mampu berdoa Allah memberi kekuatan.harini genap 2minggu arwah dikebumi tapi rasa baru semalam..
Reply

Use magic Report

Post time 5-7-2019 08:13 AM From the mobile phone | Show all posts
fahdramli replied at 4-7-2019 12:55 PM
Saya doakan adinda diberikan lekuatan untuk hadapi keadaan sukar ini. InshaaAllah, Allah sentiasa  ...

Tq.. mula2 memang tak kuat tapi sebab arwah pergi mudah dan tenang,hujung hayatnya berubah semakin baik,pergi hari yg baik bulan yg baik dan langsung tak susahkan orang sekeliling saya jadi kuat.sebab sy percaya lebih Allah sayang arwah
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2019 03:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Istighfar
Muhasabah diri
Berfikir secara positif
Jangan buruk sangka
Ujian atau musibah bertimpa2 tandanya Allah swt sayang kita. DIA nak kita selalu dekat dgn DIA. Wallahualam

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2019 05:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Apa yg i perasan muslim bila di timpa masalah hatinya cepat redha. Walaupon sedih tapi bila kembalikan masalah/musibah tu kepada Allah jiwa cpt tenang. Xdinafikan ada jugak yg meraung2 xdpt terima ujian/musibah. Tp bila kita dekatkan diri dgn Allah xkira musibah tu bsr mana skalipon InsyaAllah jiwa akan terasa tenang, hati akan mula redha. Bila tringat and terasa sedih dgn ujian tu bila kita cepat2 istifar atau zikir kita akan mula rasa kekuatan tu dtg. Menangis la mengadu masa sujud ketika solat. Akan terasa ketenangannya. Dunia tempat ujian dan dugaan. Selagi kita xmati selagi tu la akan di timpa ujian. Xkirala ujian kecik atau besar. Itulah hakikat dunia. Biasa2kan diri dgn sedekah. InsyaAllah kita akan perasan hidup kita smooth j. Jrg ditimpa musibah besar. Ada keberkatan di sebalik sedekah yg ikhlas. Apa2 pon yg kita mampu sedekah xpenting. Walaupon kita bagi gula2 jer kt budak2. Asalkan Niat iklas kerana Allah.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2019 05:41 PM From the mobile phone | Show all posts
nishikido replied at 4-7-2019 08:04 AM
Thanks for sharing..saya sendiri sedang dilanda musibah yg sangat besar..suami saya baru meninggal s ...

Salam takziah puan. Semoga puan tabah terima ujian ni. Semoga Allah gantikan dgn yg lebih baik.
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2019 06:01 PM From the mobile phone | Show all posts
nishikido replied at 4-7-2019 08:04 AM
Thanks for sharing..saya sendiri sedang dilanda musibah yg sangat besar..suami saya baru meninggal s ...

Salam takziah. Semoga puan tabah dan banyak bersabar di atas kehilangan suami tercinta. Aamiin
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2019 07:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Antara musibah2 yg Allah beri pd sy diantaranya pasti ada nikmat.. dalam sy kecewa bila perkahwinan kami disihir, Allah itu Maha Adil bila dia berikan sy suami yg sgt penyabar utk harung bsama2..walaupun belum/tak akan sembuh perkahwinan kami dh hampir 10tahun bertahan..

Dalam Allah duga kami dengan sukarnya utk mendapat zuriat, Allah berikan kami 1 org anak yg sgt mudah dijaga..xbnyk kerenah mbesarkan dia..dia benar2 penawar hati kami..Allah murahkan rezeki kami utk dapat bnyk rezeki melalui dia..rezeki babysitter yg baik n syg dia mcm cucu sendiri sbb babysitter xde rezeki dpt cucu lg smpi skrg..bnyk tumpang pd dia..mewah anak sy dlm jagaan dia walaupun asalnya kita yg perlukan penjaga..tp rupanya Allah hadirkan anak sy juga utk jd rezeki gembira pd org lain yg asing..

Dalam Allah duga saya di tempat kerja shingga sy decide utk bhenti..Allah ganti kehilangan pendapatan dgn masa yg bnyk utk sy qada'kan hidup sy selama ni..bg masa yg lebih utk keluarga dan urusan sekolah anak..Allah permudahkan urusan kerja suami dan dpt better offer..

So belum sempat sy mengeluh panjang dgn dugaan, kl sy tgk keliling, bnyk nikmat yg Allah beri utk sy syukuri

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2019 08:25 PM | Show all posts
Hayati apa yang Syeikh Mutawalli  Syarawi  sebut


https://youtu.be/GtIl8cGkcDg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2019 09:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2019 10:24 AM | Show all posts

Awak..kita faham sangat2 apa yang awak rasa, sabar dan tabahlah yer, insyaallah Allah tu maha mengetahui, setiap ujian yang diberikan tentu ada hikmah dan rahmat disebaliknya..

tetambah pula awak dan arwah suami sangat rapat dan arwah meninggal tiba2 memang terasa sangat2..kena kuatkan hati dan doa banyak2..mudah-mudahan awak diberi ketenangan..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2019 07:59 AM From the mobile phone | Show all posts
Macam2 ditimpa musibah..tapi yang paling perit bila ditimpa musibah ada ahli keluarga yg suka mengadu domba sehingga silaturrahim pun terlerai. Pedihnya hanya Allah Taala yg Mengetahui..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2019 09:02 AM From the mobile phone | Show all posts
takziah kepada sahabat2 yang kehilangan suami. semoga bertemu di syurga firdausi.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2019 10:18 AM | Show all posts
Edited by shahadah00 at 10-7-2019 10:20 AM

Buat mereka yg sedang diuji, tabahlah menghadapi..
Yakinlah, pasti ada kemanisan yang menanti..
Sepertimana pelangi yang muncul setelah hujan membasahi
Juga kabus yang hilang memberi ruang untuk cerah kembali

Btw, sy suka lagu nasyid ni.. Boleh memberi motivasi kepada mereka yg diuji.. Hayatilah..



Dalam derita ada bahagia
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamu

Bibir mudah mengucap sabar
Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

c/o
Harus ada rasa bersyukur
Di setiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi

c/o

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

repeat c/o 2x

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi
Segala ujian diberi
Maka bersyukurlah selalu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2019 10:31 AM | Show all posts
utk saya, kalau ditimpa dugaan yang bertimpa-timpa, apa yg mampu dilakukan adalah muhasabah diri. cuba cari apa silap dan sebabnya. kadang2 kita ni manusia alpa. mudah lupa. time ni lah time yg terbaik utk kembali padaNya.. banyakkan berdoa pada Dia. dan yg penting kena bersangka baik.. apa yg berlaku mesti ada sebab dan hikmah di sebaliknya

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-7-2019 05:49 PM | Show all posts
Tawakkal is the key
Reply

Use magic Report

Post time 13-7-2019 05:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Saya sejak cerai 2017, kes mahkamah Tak abis abis sampai sekarang
Bodohnye saya Mase kawen dulu, saya buat loan untuk ex, sekarang struggle gak la untuk bayar, kereta iriz terpaksa bagi abang sambung bayar, beli kereta lama cash sebab Tak nak byr bulanan... Faham je la kereta lama camne,
Sekarang duk rumah kakak, Tak tahu sampai bile nak menumpang, nak menyewa Tak mampu.... Tawakal je la

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

12
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.087851s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list