Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
720
View
12
Reply

[Tempatan] Balu pelajar Nigeria mati dalam tahanan minta Putrajaya adakan inkues.

[Copy link]

Author: FOTHER-MUCKER       Show all posts   Read mode

Author
Post time 15-8-2019 05:00 AM | Show all posts |Read mode
Balu pelajar Nigeria mati dalam tahanan minta Putrajaya adakan inkuesFMT Reporters -

August 14, 2019 2:23 PM





Orhions Ewansiha Thomas meninggal dunia di Depot Imigresen Bukit Jalil pada 9 Julai lalu.

PETALING JAYA: Balu seorang pelajar Nigeria yang mati di Depot Imigresen Bukit Jalil pada bulan lalu memohon kerajaan mengadakan inkues bagi menyiasat punca kematiannya kerana mendakwa suaminya diserang ketika dalam tahanan.

Blessing Uhunoma Eriamiator yang merupakan balu Orhions Ewansiha Thomas mengesyaki suaminya diserang dan tidak diberikan rawatan berdasarkan keterangan beberapa saksi.

Eriamiator yang bercakap melalui peguamnya, Rajesh Nagarajan dan Sachpreetraj Singh Sohanpal, mendakwa ia adalah punca yang menyebabkan Thomas maut.

Thomas, 33, yang melanjutkan pelajaran dalam Ijazah Kedoktoran (PhD) Pengurusan di Universiti Limkokwing meninggalkan seorang isteri dan 2 anak yang masih kecil.







Beliau ditahan bersama 19 individu lain dalam Ops Bersepadu pada 4 Julai lalu di Pangsapuri Desa Aman Puri di Kepong, susulan aduan awam mengenai kebanjiran warga Afrika di kawasan itu.

Beliau disyaki melakukan kesalahan di bawah Seksyen 56(1)(l) dan ditahan di bawah Seksyen 51(5)(b) Akta Imigresen 1959/63 (Akta 155) selama 14 hari untuk siasatan lanjut.

Susulan itu, Jabatan Imigresen dilaporkan berkata, Thomas meninggal dunia kerana diserang sawan ketika tidur dan hasil siasatan tidak menemui sebarang unsur kekerasan fizikal atau pukulan pada badannya.

Katanya, Thomas sudah diberikan rawatan awal dan pengurusan kematian dilakukan mengikut prosedur operasi standard.

Tetapi, Eriamiator mendakwa Thomas ditahan tanpa alasan kukuh dan suaminya datang ke Malaysia secara sah selama sedekad untuk melanjutkan pelajarannya.

Berdasarkan alasan ini dan kenyataan yang diperolehi daripada anak guam saya, kami berpendapat penahanan dan kematian Thomas disebabkan tindakan dan tiada respons daripada Jabatan Imigresen yang gagal mematuhi hak asasinya di bawah Peraturan Minimum Standard untuk Layanan Banduan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.

Oleh itu, punca kematiannya perlu ditentukan oleh inkues supaya keluarganya boleh mendapat keadilan, kata peguamnya dalam kenyataan hari ini.



Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 07:09 AM From the mobile phone | Show all posts
Sedekad? Lama nyer ..
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 08:08 AM From the mobile phone | Show all posts
semoga nigger yg buat mcm mcm masalah disini cepat berambus. anda mcm kutu hama yg bwk penyakit.negara kami tidak perlukan pendatang useless nigerian.

Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 08:43 AM | Show all posts
mati merusuh kat dlm tu ke?.. ke mampos kene belasah sbb bwk masalah kat dlm tu?
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 09:05 AM From the mobile phone | Show all posts
Ntah2 bunuh diri.. dadih ke.. wat cam aussie singapore.. sekat kemasukan.. alasan, xmo diskriminasi
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 09:06 AM | Show all posts
Si juwon plk ape crite ye... Diam je xde latest info ke
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 10:22 AM | Show all posts
jauhnya rumah ngan tempat belajau..
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 10:38 AM | Show all posts
belajar sampai sedekad..lamanya...

buat master hingga phd atau menjadi scammer...
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 11:15 AM | Show all posts
baca boleh, percaya jangan..aku msih xleh lupa puak2 negro ni boleh terlepas dari lori polis n gi ketuk setiap rumah kat balai tmpat aku dduk tu..dorang da la jenis baka besar bagak xkira laki ke pompuan da cam gergasi smpai ktorang terpaksa berkurung dlm rumah smpai nangis kne tekup mulut ngan mak sbab xnak dorang tau kitorang ade dlm rumah..seram yachhh..smpai polis2 balai lain terpaksa datang sbab nak tangkap balik dorang nih..
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 12:14 PM | Show all posts
sedekad dah belajar kat sini?
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 12:40 PM | Show all posts


patutnya diharamkan pengambilan pelajar dari afrika
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 03:18 PM | Show all posts
lps ni usah2lah bawak org luar masuk malaysia walaupun visa pelajar!
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 03:35 PM | Show all posts
elok pon mati..nyusahkan org je laaa drg kt sini,,semak je
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.083484s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list