Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
1142
View
39
Reply

Zakir Naik Bikin Panas 'Usik' Kaum Cina Malaysia, Syed Saddiq Serang Balas..

[Copy link]

Author: natrahn       Show all posts   Read mode

Author
Post time 15-8-2019 11:08 AM | Show all posts |Read mode
Penceramah kontroversi Dr Zakir Naik - kini memiliki status penduduk tetap Malaysia sedang berdepan dakwaan pengubahan wang haram dan dikehendaki oleh kerajaan India.


Kredit Foto - Google



Selepas kenyataannya mengenai masyarakat India di Malaysia, terkini,  Zakir memberikan kenyataan pedas terhadap masyarakat Cina di Malaysia sebagai respons balas atas gesaan pengkritiknya supaya beliau keluar dari negara ini.


Zakir membuat kenyataan mengenai kaum Cina di Malaysia itu apabila bercerita tentang bagaimana agama Islam tersebar dengan aman di sekitar daerahnya melalui pedagang.


"... Malaysia menjadi Muslim sepenuhnya. Kemudian Cina datang, India datang, orang Inggeris (British) datang. Mereka adalah tetamu baru kita.

Kamu tahu tak yang ada orang yang panggil saya seorang tetamu? Jadi saya kata, sebelum saya (datang), kaum Cina adalah tetamu. Jika kamu mahu tetamu baru keluar dulu, minta tetamu lama pulang.

Kaum Cina, kebanyakan dari mereka tidak lahir di sini, mungkin generasi baru, ya (lahir di sini)," katanya memetik laporan Malaysiakini.



"Jika kamu mahu tetamu itu pulang, dan tetamu lain yang membawa keamanan dalam sesuatu komuniti tersebut, mereka (tetamu itu) membawa manfaat kepada keluarga itu", katanya sebelum kembali ke topik tentang "Islam disebarkan dengan mata pedang".


Pernyataan tersebut mengundang rasa tidak puas hati sebahagian rakyat Malaysia kerana ianya seolah sudah mencampuri hal ehwal negara Malaysia dan boleh mengganggu ketenteraman negara.


Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, ahli Parlimen Muar turut berkongsi kemarahannya dan mahu pendakwah Dr Zakir Naik diusir dari Malaysia.




Kredit Foto -  Google




"Ya. Serangan ke atas saudara Cina dan India merupakan serangan ke atas semua rakyat Malaysia," katanya.


Jelasnya lagi, memanggil rakyat Malaysia sebagai 'tetamu' merupakan tindakan yang tidak masuk akal.


"Demi Tuhan, mereka tu rakyat Malaysia! Cukup cukuplah..." jelas Menteri Belia dan Sukan itu.


Sebelum itu, Syed Saddiq turut memuat naik entri di laman sosial Twitter menyelar Dr Zakir Naik yang kini menjadi 'popular' di kalangan rakyat Malaysia.





Zakir sebelum ini menafikan beliau cuba mewujudkan suasana tidak harmoni di Malaysia. Beliau juga menjelaskan pengkritiknya salah tafsir berhubung ucapannya bagi tujuan politik dan menganiayanya.


Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad, membantah permohonan ektradisi New Delhi kecuali pendakwah tersebut dijamin mendapat perbicaraan yang adil di sana. Semoga Dr Zakir Naik lebih berhati-hati mengeluarkan kenyataan di masa akan datang. - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 12:27 PM From the mobile phone | Show all posts
if you not listen Dr Zakir speech, don't speak what you read from Malaysiakini. Get your source right before your speak you mind.
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 12:30 PM | Show all posts

ternyata siti kasim dulu betul, kalau la ikut kata dia, tak timbul masalah ini
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 12:31 PM | Show all posts
glump replied at 15-8-2019 12:27 PM
if you not listen Dr Zakir speech, don't speak what you read from Malaysiakini. Get your source rig ...

betul, ada sambungan lagi speech dia..
main petik dari malaysiakini jek
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 12:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Ko dengar tak betul2 ape yg ustaz zakir ceramah bgtau? Ko jgn main tabur je sadiq.. ko selaku ketua pemuda bersatu patut bersama2 rakyat Malaysia terutama org Islam mempertahankan ustaz Zakir.. ni ko terbalik.. patut ko join Dap je laa kalau ko senada dgn puak2 dap.. ko mmg sepenggal je laa kat Muor sadiq ooiii..
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 12:44 PM | Show all posts
Biasalah tu.. kuda tunggangan DAP..  

Takpe, kerajaan sepenggal je.. pasni tau la nasib hangpa..
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 02:11 PM | Show all posts
syed terasa sebab dia pun keturunan pendatang sebab  hari tu dia cakap dia   bercita - cita nak hapuskan ketuanan melayu
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 02:19 PM | Show all posts
meloyakini rupanya penghasut cut speech
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 02:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Bab kes adib ko diam, bab tulisan jawi ko diam, bab tentera makan tido ko diam, bab kes keling merusuh ko diam... Elok ko tukar agama je la syed koneksedih (saddick)
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 02:39 PM | Show all posts
Alahai Abaaam, nak tarik sokongan bukan melayupun agak-agak lerrr...
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 02:41 PM | Show all posts
AbukRokok replied at 15-8-2019 02:19 PM
meloyakini rupanya penghasut cut speech

Patut haramkan aje....media ba alikk ngang..
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 02:47 PM From the mobile phone | Show all posts
AbukRokok replied at 15-8-2019 02:19 PM
meloyakini rupanya penghasut cut speech

mcm dildogemok kaki fitnah tu la
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 03:07 PM | Show all posts
biar la dia nak cakap apa. bagi can sementara dia jadi  kerajaan.cakap la cakap cakap.. orang baru jadi kerajaan dia punya jakun ni paham2 je lah. apa yang keluar dari mulut dia orang semua tahiii
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 03:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Anjing dah menyalak
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 06:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Melayu digelar pendatang, mana suara Syed Saddiq
15 Ogos 2019 2:43 PM


KANGAR 15 Ogos - Anak didik Dr. Zakir Naik, Muhammad Zamri Vinoth Kalimuthu menganggap Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman tidak berlaku adil terhadap pendakwah antarabangsa itu apabila hanya diam 'seribu bahasa' ketika Menteri Sumber Manusia, M. Kula Segaran menghina Melayu sebagai bangsa pendatang sebelum ini.

Soal Muhammad Zamri lagi, malah Syed Saddiq juga tidak berkata apa-apa ketika Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P. Waytha Moorthy menghina Islam di luar negara, apatah lagi untuk membantah atau menggesa pemimpin berkenaan dilucutkan kerakyatan.


Katanya, namun apabila kenyataan Zakir mengenai kaum Cina yang dipetik di luar konteks oleh sebuah portal, Syed Saddiq menyertai beberapa pemimpin lain yang 'kepanasan', sehingga sanggup menyokong Zakir diusir keluar dari negara ini.

"Zakir telah memberi ucapan secara umum namun dipetik di luar konteks oleh sebuah portal malah ada yang tambah apa yang Zakir tidak cakap. Malangnya, ada sesetengah pemimpin yang tanpa memperhalusi keseluruhan ucapan tersebut terus mengeluarkan kenyataan menghentam dan setuju Zakir diusir keluar.

"Saya lihat dalam kalangan menteri pernah beri ucapan lebih teruk daripada Zakir iaitu Kula Segaran dan Waytha Moorthy namun tidak diambil sebarang tindakan. Kula Segaran kata Melayu sebagai bangsa pendatang, tetapi masa itu, mana suara-suara pemimpin-pemimpin ini untuk membantah kenyataan tersebut," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, Syed Saddiq membidas kenyataan Zakir yang dimuat naik oleh sebuah portal dan menjelaskan, orang Cina di Malaysia bukan tetamu tetapi warganegara yang cintakan negara bertuah ini.

Kekuatan Malaysia adalah terletak kepada kesatuan rakyatnya. Cukuplah perlekehkan kesatuan dan kesetiaan kita. Saya kenal ramai orang Cina dan India yang sanggup mati pertahankan negara tercinta kita, jelas Syed Saddiq.

Tambah Muhammad Zamri yang juga Ketua Pegawai Eksekutif One Centre Malaysia negeri, Syed Saddiq tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan yang tidak selari dengan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang tidak bersetuju Zakir diusir keluar dari Malaysia.

Dalam pada itu, Muhammad Zamri menyeru kepada mana-mana pemimpin atau menteri yang tidak berpuas hati dengan Zakir agar datang ke Perlis pada malam Sabtu ini untuk sebuah slot sesi soal jawab bersama pendakwah Islam itu.

Katanya, sesi tersebut akan berlangsung di Masjid Al-Hussain yang juga dikenali sebagai Masjid Terapung di Kuala Perlis dengan orang ramai boleh bertanyakan soalan kepada Zakir.-
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2019 03:00 AM From the mobile phone | Show all posts
Zakar Naik ni dah cross the red line lah, dah melampau,  bukan urusan kau nak sebok pasal rakyat Malaysia lah keling oiii. Keja kau berdakwah. Dah jadi bergaduh sesama kita pulak angkara keling Naik sial xilaka nih
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2019 03:04 AM From the mobile phone | Show all posts
Iols x faham npe Tun det nk simpan org mcm zakir naik ni...........
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2019 06:12 AM From the mobile phone | Show all posts
Syed Sadiq ni demi DAP apa pun dia sanggup...tggu aja PRU akan datang...menangis nk msk oxford laa jwbnyaaa...
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2019 06:27 AM | Show all posts

sbb ZN ni sorg, banyak menteri xsenang duduk
sbb tulisan khat, geng2 Dongzong buat mesyuarat smpai 5jam..
nmpk sgt geng2 ni anti islam dan melayu..
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2019 06:29 AM | Show all posts

malaysiakini dan dongzong patut diharamkann...
tajuk headline ni salu cetus provokasi..
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.338408s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list