Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
1449
View
21
Reply

[NGERI] Ritual pelik kebumi mayat puak Anga, papua new guinea

[Copy link]

Author: chacon       Show all posts   Read mode

Author
Post time 31-10-2019 03:40 PM | Show all posts |Read mode



Korang tahu tak?


Di Papua New Guinea ada satu puak yang dikenali sebagai Anga membuat ritual pengkebumian dengan cara tersendiri. Mereka akan meletakkan mayat untuk dilayurkan di atas api.


Mereka mengikat mayat berkenaan, kemudiannya mereka akan membuatkan hirisan pada anggota badan seperti lutut,siku, lengan. Dengan cara ini, mereka akan layurkan mayat berkenaan selama sebulan, supaya cecair dalam badan tu keluar.

Mereka akan kumpulkan cecair tersebut dan akan disapu pada seluruh badan mereka dengan tujuan dapat memindahkan kuasa/tenaga yang ada pada orang mati tersebut.


Mayat yang sudah kering akan disapu sejenis bahan yang dinamakan Ocher untuk melindungi binatang makan. Suku kaum Anga juga dikatakan mengamalkan budaya kanibalisme di sana




Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 31-10-2019 04:27 PM | Show all posts
baru tau TT....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 31-10-2019 04:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak tau TT... menjawab soalan

Geli baca yang dihiris2 tu huhu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 31-10-2019 04:50 PM From the mobile phone | Show all posts
hidup susah...mati pon susah...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 31-10-2019 04:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada lagi tak sambungannya tt? Cam tak puas baca, we want more

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-11-2019 12:03 PM | Show all posts
mati pun seksa

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-11-2019 02:31 PM | Show all posts
dah mati kene kikis pl isi bagai.nak kuasa punya psl..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2019 12:09 AM From the mobile phone | Show all posts
aduhh..seramnya..
Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2019 10:49 AM From the mobile phone | Show all posts
I siap google lagi...seksa mayat tu weh

https://www.google.com/amp/s/relay.nationalgeographic.com/proxy/distribution/public/amp/photography/proof/2016/10/mummy-photography-ulla-lohmann
Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2019 10:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak sangka zaman sekarang ada lagi benda2 macam ni.
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2019 12:56 PM | Show all posts
Uiskhh.. mati pun seksa..
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2019 01:30 PM | Show all posts
uishh depa ni tak sedih ke buat gini..lagi2 family depa..ke dah biasa kan hilang rasa kasihan tu
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-11-2019 03:13 PM | Show all posts
Catpaw replied at 31-10-2019 04:56 PM
Ada lagi tak sambungannya tt? Cam tak puas baca, we want more



nanti kita buat lawatan ke sana
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-11-2019 03:14 PM | Show all posts
MariaClara replied at 4-11-2019 01:30 PM
uishh depa ni tak sedih ke buat gini..lagi2 family depa..ke dah biasa kan hilang rasa kasihan tu



depa ni carnibal makan orang..mestilah hati kering


Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2019 03:31 PM From the mobile phone | Show all posts
chacon replied at 4-11-2019 03:13 PM
nanti kita buat lawatan ke sana

Count me in gituhhh
Reply

Use magic Report

Post time 10-11-2019 10:41 AM | Show all posts
Erk... mula2 baca tu dh rs seram..ngeri. Scroll kt bwh nasib baik takde gambo. Sama mcm ritual masyarakat tibet.. mayat dikelar2 and then dibiarkan di tengah padang dimakan burung nasar. Sampai tinggal tulang je.. baru diorang kutip tulang temulang tu.

Masyarakat  Tibet  yang beragama Buddha percaya bahwa dengan menjaga suasana hati dapat membantu untuk membimbing orang mati berpindah dari kegelapan menuju kehidupan berikutnya.

Proses ini dinamakan Pemakaman Langit. Ia sebenarnya hanyalah tempat pembuangan jasad untuk dimakan oleh burung nasar. Dalam Buddhisme Tibet, pemakaman langit diyakini mewakili keinginan mereka untuk pergi ke surga.

Tapi tak semua orang dapat dimakamkan dengan proses tersebut, diantaranya adalah anak-anak dibawah 18 tahun, wanita hamil, atau mereka yang meninggal karena penyakit menular atau kecelakaan.
Reply

Use magic Report

Post time 10-11-2019 03:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Ngerinyer
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2019 02:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Mesti diorang tak sabar-sabar menantu kematian setiap kali ada jiran yang sakit..
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 04:33 PM | Show all posts
apa pnye nasib lahaiiii
Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2019 03:28 PM | Show all posts
sampai hati plak nak wat macam tue pada ahli keluarga kan...tapi tue la diaorg kanibal
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.087522s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list