Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12Next
Return to list New
1192
View
28
Reply

[Pelbagai] [Takwil Puisi 39] Kehilangan...

 Close [Copy link]

Author: seribulan    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 10-12-2019 03:13 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by seribulan at 11-12-2019 07:46 PM

Pemenang [Takwil Puisi 38] KILL THAT ALBATROSS...
@chicozinn @mdhelmi @Vassss

Maksud penyajak-
20191211_171619.jpg


Puisi minggu ini,

Kehilangan


Mati itu pasti
kehilangan yang diredhai
kehilangan sebelum mati
sakitnya tidak terperi

Kutatang kujagai
agar subur harmoni
siratulrahim kekal abadi

Mati itu pasti
kehilangan sebelum mati
sukar dimengerti
andai sebabnya tidak dijelasi
terus sepi

Sekian lama menangisi
kehilangan sebelum mati
kini aku menyedari
kini aku mempelajari
untuk berterima kasih dan mensyukuri
sesungguhnya hanya Allah berkuasa mengambil dan memberi.

Oleh,
@orgsepang





@berakit2kehulu
@krimkraker
@orgsepang
@nurrlisa
@chicozinn
@KILL_NANCY
@MeghanK
@TalibanRock
@kuzaime
@-adnil-
@sapeka
@salmon-suki
@aleX-S
@fahdramli
@orgsepang
@Snack_Fruit
@digger
@Rob07
@takayama
@meisapoya
@ati2027
@krimkraker
@KahPahJ
@seller6183
@mdhelmi
104059kyzqknmwlmzwplap.gif
142626akusqifbmrpfplbk.gif

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2019 03:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Thanks mod @seribulan tak sangka plak tekaan tu jawapan yg tepat..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2019 03:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Terima kasih seribulan pilih puisi akak yang tak seberapa ni.
Selamat cuba men takwil semua.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2019 04:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Mengisahkan tentang kebenaran tentang kematian kematian yang pasti da tidak boleh dielakkan tapi kematian sebelum kematian sebenar itu sangat menyakitkan.
Penulis berasa sedih kerana orang yag rapat dengannya tiba2 pergi tanpa pesan dan penjelasan. Pada akhirnya penulis redha dengan ketentuan .

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2019 07:44 AM | Show all posts
kaka cuba takwil puisi ini

pemuisi memfokuskan mengenai kematian dlm puisinya, perpisahan abadi dgn org yang rapat amat memeritkan namun penulis sedar bahawa ini semua ketentuan Allah yang tidak boleh ditolak dan penulis redha atas ketentuan ini

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2019 08:09 AM From the mobile phone | Show all posts
Mati itu pasti
kehilangan yang diredhai
kehilangan sebelum mati
sakitnya tidak terperi
-kematian pasti ditempuh oleh setiap yg bernyawa
-kematian yg terjadi akan diterima dengan redha  walaupun terlalu pedih untuk diterima

Kutatang kujagai
agar subur harmoni
siratulrahim kekal abadi
-walaupun telah berlaku kematian org yg dicintai,hubungan silaturahim dengan ahli keluarga yg lain tetap dijaga harmoni

Mati itu pasti
kehilangan sebelum mati
sukar dimengerti
andai sebabnya tidak dijelasi
terus sepi
-mati itu pasti,cuma masa yg menentukan
-bersemuka dengan kematian yg tiada punca sukar untuk diterima,yang diketahui punca agak mudah untuk dicerna,yg tiada penjelasan berlalu sepi

Sekian lama menangisi
kehilangan sebelum mati
kini aku menyedari
kini aku mempelajari
untuk berterima kasih dan mensyukuri
sesungguhnya hanya Allah berkuasa mengambil dan memberi.
-masa memberi pengajaran untuk memahami dan belajar untuk lebih redha dan bersyukur diatas nikmat nikmat lain yang dikurniakan tuhan
-Allah yg maha kuasa memberi dan mengambil

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2019 08:53 AM From the mobile phone | Show all posts
Kita terlahir dengan pelbagai cara.Namun kematian menjemput dgn pelbagai cara.Tiada yg akan kekal berpanjangan.Bila kt telah merasai kehilangan barulah kita hargai apa dan siapa yg masih ada.Dan apabila kita telah redha dengan kehilangan baru kita faham kehilangan itu adalah ujian dari Maha Esa untuk hambanya yang beriman.Di sebalik kehilangan akan ada sesuatu yang lain akan di gantikan. Maka redha dan bersabarlah

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2019 10:07 AM | Show all posts
Mati itu pasti
kehilangan yang diredhai
kehilangan sebelum mati
sakitnya tidak terperi

(penulis bermaksud perpisahan oleh kematian boleh diterima dgn redha, tp perpisahan semasa hidup ini sakit utk diterima)

Kutatang kujagai
agar subur harmoni
siratulrahim kekal abadi

(penulis bermaksud dia telah usaha sehabis baik utk menjaga keharmonian agar hubungan kekal dan bahagia)

Mati itu pasti
kehilangan sebelum mati
sukar dimengerti
andai sebabnya tidak dijelasi
terus sepi

(penulis bermaksud kecewa/terkilan dengan perpisahan yang berlaku tanpa penjelasan, hilang begitu sahaja)

Sekian lama menangisi
kehilangan sebelum mati
kini aku menyedari
kini aku mempelajari
untuk berterima kasih dan mensyukuri
sesungguhnya hanya Allah berkuasa mengambil dan memberi.

(akhirnya, penulis move on, sedar dan bersyukur tentang segalanya. penulis sedar Allah lah yg merancang segalanya.)

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2019 11:06 AM From the mobile phone | Show all posts
Sakit kehilangan kerana meninggal dunia tak sesakit kehilangan berpisah hidup.  Sakit kehilangan meninggal kita boleh belajar redha kerana mati itu pasti, tapi sakit kehilangan berpisah hidup ni,  kita akan mencari sebab kenapa dia pergi sedangkan silaturahim telah kita jaga tapi dia tiba tiba  pergi tanpa kita tahu apa salah kita.  Tapi akhirnya penulis redha, datang dan pergi manusia dengan izin dan takdir Allah dan kena bersyukur dengan apa yang di miliki.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2019 11:12 AM From the mobile phone | Show all posts
Mati itu pasti
kehilangan yang diredhai
kehilangan sebelum mati
sakitnya tidak terperi

Kutatang kujagai
agar subur harmoni
siratulrahim kekal abadi

Mati itu pasti
kehilangan sebelum mati
sukar dimengerti
andai sebabnya tidak dijelasi
terus sepi

Sekian lama menangisi
kehilangan sebelum mati
kini aku menyedari
kini aku mempelajari
untuk berterima kasih dan mensyukuri
sesungguhnya hanya Allah berkuasa mengambil dan memberi.

Takwilan :

Setiap manusia akan mati, itu ketetapan dan kita redha. Tetapi tidak seperti kehilangan yang bukan kematian. Perit bila yang tersayang meninggal kan kita hilang entah ke mana tanpa berita.

Walaupun perit ditinggalkan, hati buntu memikirkan, silaturrahim tetap dijaga, hubungan tetap diteruskan walaupun hati tertanya kemana si dia pergi.


Segala hakikat diterima walaupun pahit untuk ditelan mengapa si dia pergi, kita tetap menerima ketentuan Allah hati manusia adalah milik Allah. Yang kita sayangi tidak semestinya memiliki. Pahit ditinggal kan hanya Allah sahaja yang tahu





Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2019 12:59 PM | Show all posts
Penulis menceritakan tentang kehilangan secara spesifik mengenai pemergian seseorang dari hidup Penulis.

Jika pemergian akibat kematian (meninggal dunia), Penulis redha kerana mati itu adalah pasti dan tidak boleh diubah. Namun kehilangan bukan kerana kematian, tetapi telah menamatkan perhubungan dengan Penulis baginya adalah amat menyakitkan.

Penulis menjaga hubungan dengan seseorang itu dengan baik sekali tanpa menjangkakan beliau akan ditinggalkan pergi tanpa penjelasan.

Penulis terlalu bersedih dengan kehilangan tersebut namun kini beliau menyedari bahawa segalanya telah ditetapkan oleh Allah yang Maha Kuasa.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2019 12:59 PM | Show all posts
Penulis menceritakan tentang kehilangan secara spesifik mengenai pemergian seseorang dari hidup Penulis.

Jika pemergian akibat kematian (meninggal dunia), Penulis redha kerana mati itu adalah pasti dan tidak boleh diubah. Namun kehilangan bukan kerana kematian, tetapi telah menamatkan perhubungan dengan Penulis baginya adalah amat menyakitkan.

Penulis menjaga hubungan dengan seseorang itu dengan baik sekali tanpa menjangkakan beliau akan ditinggalkan pergi tanpa penjelasan.

Penulis terlalu bersedih dengan kehilangan tersebut namun kini beliau menyedari bahawa segalanya telah ditetapkan oleh Allah yang Maha Kuasa.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2019 05:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Iolls cuba ye

Puisi ni pasal kita kena menghargai semua yang ada depan kita. Jangan sesekali take for granted. Tak semestinya hilang sebab ajal je. Kadang2 kita pun boleh hilang sebab 90% of our attitude jugak. Masa tu dah mmg tak de la turning back.

Jangan lepas 18 kali chuolls buat bodoh je orang tu depan mata. Kali ke 19 bila dia hilang, aura diaaaa..

Ops!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2019 09:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Penulis menceritakan bahawa mati itu bakal memutuskan segala hubungan antara manusia. Dan juga kehilangan persahabatan adalah perit. Oleh itu, hargailah perhubungan persaudaraan dan persahabatan yang ada sementara masih hidup.

*lama dah tak mentakwil

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2019 08:17 AM | Show all posts
terima kasih @aleX_S sbb pilih takwilan saya yg xseberapa mengarut ke laut sbg pemenang
tp mmg pernah tgk dokumentari pasal org yg belayar kat laut dgn cite pasal albatross

terima kasih @seribulan utk coki2

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-12-2019 09:00 AM | Show all posts
mdhelmi replied at 12-12-2019 07:17 AM
terima kasih @aleX_S sbb pilih takwilan saya yg xseberapa mengarut ke laut sbg pemenang
tp mmg pern ...

Sedapkan choki2

Haaa...sila takwil yang ni pula...
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2019 09:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Yayyyy akhirnya ..xsia2 memerah otak ..tq kaka seribulan yg cantik muah

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-12-2019 09:23 AM | Show all posts
Vassss replied at 12-12-2019 08:20 AM
Yayyyy akhirnya ..xsia2 memerah otak ..tq kaka seribulan yg cantik muah

muah muah dindaku sayang
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2019 09:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Mengisarkan tentang penulis yang telah menangisi pemergian seseorang yang amat bermakna dalam hidupnya. Seandainya berpisah kerana kematian, mungkin penulis akan pasrah dan menerima ketentuan Illahi. Namun, jika berpisah ketika masih hidup, sakitnya di hati tidak terkata.

Penulis menerangkan betapa dia menitikberatkan soal hubungan dengan si dia. Betapa sungguhnya penulis menjaga ukhwah persahabatan atau percintaan mereka agar kekal berpanjangan.

Hubungan itu akhirnya tiba di noktah. Sayangnya, bukan kematian yang memisahkan. Banyak persoalan bermain di minda, namun tiada jawapan ditemui, kerana yang terlibat tidak lagi sudi menjelaskan puncanya.

Bagaikan tersedar dari lena, akhirnya penulis mengakhiri ratapan sayunya. Membuka pintu hati dan berlapang dada. Menerima ketentuan Illahi yang sudah tertulis. Setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Setiap kejadian atau musibah yang berlaku, pasti ada hikmah sebaliknya.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-12-2019 12:43 AM From the mobile phone | Show all posts
mdhelmi replied at 12-12-2019 12:17 AM
terima kasih @aleX_S sbb pilih takwilan saya yg xseberapa mengarut ke laut sbg pemenang
tp mmg pern ...

Sikit lebih kurang ler, ikutkan pengertian line by line, phantasmagoria terus

Tahniah!
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.094679s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list