Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1855
View
44
Reply

[Tempatan] Tahukah anda Perak dan Johor pernah beraya sehari awal pada 1983?

[Copy link]

Author: FOTHER-MUCKER    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 24-5-2020 12:58 AM | Show all posts
FOTHER-MUCKER replied at 24-5-2020 12:43 AM
Hang nak jadi scientist tapi bodow! Buka saya yang kata tu, itu gang hang sendiri ya itu kemaruk.
...

Tanya sket FM......

Newbie berhinguih mana yang sebut sebut nama aku kunun macam aku kenal dia tu? Nak tompang glemer nama Maideen ke?

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 24-5-2020 01:01 AM | Show all posts
Maideen. replied at 23-5-2020 04:58 PM
Tanya sket FM......

Newbie berhinguih mana yang sebut sebut nama aku kunun macam aku kenal di ...

sian dia doh..ko x nk bekap dia..ko kn lejen saintis dlm forum ni...

prffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffght
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2020 01:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Aku igt peristiwa ni
Masa tu aku kecik lg
Family beraya rumah tok sedara, diorang masih puasa lg sebab xnak ikut titah sultan perak masa tu
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2020 01:39 AM | Show all posts
Pertama kali dengar info ni, terima kasih TT, info yang sangat  menarik
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2020 01:40 AM From the mobile phone | Show all posts
Maideen. replied at 23-5-2020 08:32 PM
Salam FM,

Dalam Al Quran jelas bahawa Allah suroh tengok anak bulan ....nampak anak bulan kalu, b ...

Aiyooo. Pening malaikat nk catit dosa pahala pd 1 Syawal tu based on negeri
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2020 01:50 AM From the mobile phone | Show all posts
tak. silap. perak haritu sambut raya awal.. 2011 ka 2012 mcm tu lah...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-5-2020 03:08 AM | Show all posts
Maideen. replied at 23-5-2020 08:58 AM
Tanya sket FM......

Newbie berhinguih mana yang sebut sebut nama aku kunun macam aku kenal di ...

Maideen...Saya percaya dia bukan seorang newb tetapi oldtimer yang tidak confidence untuk menggunakan original id kerana takut kantoi bahawa dia sebenarnya terlalu bodowwww tetapi sengaja nak tunjuk cerdik, tengok sahaja English dia tu..nampak sangat seorang yang bodoh tetapi kekononya nak tunjuk cerdik.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-5-2020 03:10 AM | Show all posts
Cable replied at 23-5-2020 08:47 AM
ko maideen x nk bekap ko kaver malu maki2 aku..mende tah..ade ke aurora tu graviti..keruk pn cam k ...

Kalau setakat masuk forum guna 2nd id nak jadi troller bodoh selayaknyalah kena maki!
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-5-2020 03:16 AM | Show all posts
Cable replied at 23-5-2020 08:47 AM
ko maideen x nk bekap ko kaver malu maki2 aku..mende tah..ade ke aurora tu graviti..keruk pn cam k ...

Jadi Macamana ni lobai cable, kalau kampung hang 24jam siang..macamana hang nak tengok pokok sujud kerana tiada waktu malam?


Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2020 05:33 AM From the mobile phone | Show all posts
yup betullah tu
smp family pening nk ikut state atau federal
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2020 07:15 AM | Show all posts
Edited by Maideen. at 24-5-2020 07:22 AM
Orix replied at 24-5-2020 01:40 AM
Aiyooo. Pening malaikat nk catit dosa pahala pd 1 Syawal tu based on negeri

Di waktu itu semua malaikat, Jin Islam (termasuk Jin Syiah) dan ummat manusia yang beriman berkumpol depan TV menantikan pengumuman samada anak bulan nampak atau tidak Ini kerana ayat ayat Quran yang jelas di mana Allah sundri menentukan cara menentukan tarikh raya ialah melalui peneropongan anak bulan.

Pemegang mohor besar akan mengumumkan begini:

Dengan perkenan kebawah Duli Duli Yang Maha Mulia adalah diumumkan bahawa anak bulan syawal ..............(di sini semua malaikat Jin dan manusia menahan nafas mereka menantikan samada penyimpan mohor akan cakap perkataan "tidak" atau "telah". Jika dia cakap "tidak" bermakna hari raya jatuh lusa dan jika dia cakap "telah" makna esok raya) i.e. bahawa anak bulan syawa.......l telah kelihatan di Port Dicson dan Morib. Ini bermakna bahawa Hari Raya Eidul Fitri...."


Bunyi sorakan (atau kelohan) didepan TV bergantung samada Malaikat Jin dan Manusia sudah sedia atau belum akan kedengaran.......

Setelah ulamak sepakat mengatakan kita boleh ikut kalender kuda yang lebih tepat kaedahnya tapi dek kerana Allah SWT dah suroh teropong, kita teropong jer lah sebagai buat syarat.......Prrrrrrrrrrrrpfffftght

Itu pasal pengumuman sekarang tak ada sebut lagi nampak atau tidak anak bulan. Dia terus cakap.....adalah diumumkan bahawa tarikh hari raya ialah pada....."

Khabarnya sejak Isle dah mampu menetapkan tarikh raya secara konsisten selepas tahun 90an, ramai telah tertarik dengan keindahan dan kemajuan  Isle......

Wallahualam.


Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2020 08:08 AM | Show all posts
FOTHER-MUCKER replied at 23-5-2020 07:16 PM
Jadi Macamana ni lobai cable, kalau kampung hang 24jam siang..macamana hang nak tengok pokok sujud ...

ko tngok..maideen lg interested lyn sotong dri bekap ko..dia pn x tau nk bekap ko cane aurora tu graviti kot
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2020 09:08 AM From the mobile phone | Show all posts
takayama replied at 24-5-2020 05:33 AM
yup betullah tu
smp family pening nk ikut state atau federal

Tapi best tauuu.....

Org baru balik kg, kitorang dah pakai baju raya....abg aku balik dari kl...dia kena puasa, kitorang dah raya....

Yg bestnya...pagi raya tu, sepupu aku reramai nk gi masjid, tengok kereta lalu tgok kitorabg mcm pelik....kitorang kata ni mesti bkn org johor sbb tak pakai baju raya ....
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2020 02:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Cuba tanya @Redskin kot2 la bumi johor n perak berputar lebih laju berbanding negeri lain
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2020 03:40 PM | Show all posts
Orix replied at 24-5-2020 02:28 PM
Cuba tanya @Redskin kot2 la bumi johor n perak berputar lebih laju berbanding negeri lain

Tapi kepakaran dia bidang lain khen? Bidang hukom modify bebird........... Prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrpffffftght

Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2020 04:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Dulu3 tgk anak bulan.. cam skrg dah fix kan.. dulu kecil x ingat tahun bila.. nampak anak bulan.. patut raya lusa tukar esok raya.. kelam kabut mak aku masak juadah raya mlm tu
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2020 04:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Maideen. replied at 23-5-2020 08:32 PM
Salam FM,

Dalam Al Quran jelas bahawa Allah suroh tengok anak bulan ....nampak anak bulan kalu, b ...

Thanks info Maideen.
Jadi mase tu   lom ade pengumuman penyimpan mohor besar tu yang duduk atas sofa besar tu?
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2020 05:26 PM | Show all posts
Limao replied at 24-5-2020 04:53 PM
Thanks info Maideen.
Jadi mase tu   lom ade pengumuman penyimpan mohor besar tu yang duduk atas s ...

You're welcome.

Ada juga pengumuman penyimpan mohor besar masa itu  tapi dia akan mengumumkan dulu hasil peneropongan anak bulan anak bulan syawal "....bahawa anak bulan syawal telah/tidak kelihatan.........".

Masa itu tarikh hari raya bener bener berlandaskan Al Quran i.e. nampak anak bulan baru boleh raya! Tak kira sebab awan ka, teropong murah ka, jerebu ka, tak nampak anak bulan kalu tak boleh raya! Cuma sekarang jer ulamak kata kita teropong untok buat syarat sahaja tapi sebenernya kita ikut kalendar kuda.....

Jadi Limao, di waktu itu pengumuman itu betul betul di nanti dengan nafas yang ditahan (yakni bated breath) oleh orang ramai sebab memang orang tak tahu bila raya.

Sekarang orang tak peduli dah dan penyimpan mohor besar tak cakap pon anak bulan ada nampak ka tak ada nampak ka....

Jelas lah Isle sudah maju........

Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2020 05:31 PM | Show all posts
Maideen. replied at 24-5-2020 09:26 AM
You're welcome.

Ada juga pengumuman penyimpan mohor besar masa itu  tapi dia akan mengumumka ...

intim je maideen ngn orix.. sjk2 sokong nuar ni len mcm erk..

prfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffght
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2020 07:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Maideen. replied at 23-5-2020 08:32 PM
Salam FM,

Dalam Al Quran jelas bahawa Allah suroh tengok anak bulan ....nampak anak bulan kalu, b ...

Hukum Allahpun bolih baiki ke Maideen.
Hebat betul power ularmak. Hukum rejam dengan batu pun dari ijtimak ulama juga kan sebab surah berkaitan rejam telah dimakan kambing tua. Sendiri bikin...lepas tu kaitkan dengan Allah SWT. Tak ikut.... akan dilemparkan dalam neraka
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list