Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
982
View
10
Reply

[Tempatan] Kes bunuh Kevin Morais-enam tertuduh dihukum gantung

[Copy link]

Author: Boomibulat       Show all posts   Read mode

Author
Post time 10-7-2020 04:04 PM | Show all posts |Read mode
Edited by Boomibulat at 10-7-2020 04:03 PM

Bunuh Kevin Morais: 6 dihukum gantung

Wartawan HM

PAKAR patologi Kolonel Dr R Kunaseegaran dan lima lagi dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini atas pertuduhan membunuh Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Anthony Kevin Morais, lima tahun lalu.

Hakim Datuk Azman Abdullah memutuskan semua tertuduh mempunyai niat bersama membunuh Kevin, 55, pada 2015.

Selain Kunaseegaran, 57, selaku tertuduh pertama; lima lagi ialah pemberi pinjaman wang, S Ravichandran, 49, dan empat penganggur, R Dinishwaran, 28; AK Thinesh Kumar, 27, M Vishwanath, 30, dan S Nimalan, 27.

Semua tertuduh didakwa membunuh Kevin ketika bekas Timbalan Pendakwa Raya itu dalam perjalanan dari Jalan Dutamas Raya, di sini ke Nombor 1 Jalan USJ1/6D, Subang Jaya, antara jam 7 pagi dan 8 malam, pada 4 September 2015.

Pendakwaan dibuat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama, yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Mayat Kevin Morais ditemui dalam dram berisi konkrit, lima tahun lalu.

Kunaseegaran sebelum ini didakwa bersama dengan lima lelaki melakukan kesalahan itu pada tarikh, masa dan tempat yang sama, namun pada 15 Mei 2017, pertuduhan itu dipinda kepada mempunyai niat yang sama dengan lima lelaki berkenaan dalam pembunuhan Morais.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Saiful Edris Zainuddin dan Wan Shaharuddin Wan Ladin sementara peguam Datuk N Sivananthan mewakili Kunaseegaran dan peguam Datuk Sheelan Arjunan mewakili lima tertuduh lain.




Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 10-7-2020 04:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Lama naw dah kes ni sampai lupa apa motif. Aku percaya mastermind masih dok tersengih sebab lepas. Tapi aku masih berminat nak tau kenapa abang Kevin dilihat berada dekat dengan kawasan Najdi Ambank dibunuh, same mastermind?
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2020 04:14 PM | Show all posts
sian najib kene fitnah bunuh die ni.... jadah sungguh...
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2020 04:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Wpun aiols x minat najib,tapi kesian jugak la kena fitnah.....
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2020 04:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Jahat gila tertuduh pertama tu.. Tiap tahun ada kes rasuah.. Motif bunuh kevin sbb nak tutup kes rasuah dia ke?
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2020 04:38 PM | Show all posts
so mampus la sekor gengster n the gang...
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2020 04:42 PM | Show all posts
Nenasketum replied at 10-7-2020 04:11 PM
Lama naw dah kes ni sampai lupa apa motif. Aku percaya mastermind masih dok tersengih sebab lepas. T ...

sapa mastermind dia boss?
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2020 04:43 PM | Show all posts
tak habis lagi dgn mastermind diorang.
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2020 04:53 PM | Show all posts
dari fb Najib:

Ini isu "Sarawak Report dan Kit Siang kata Najib bunuh pendakwa raya Kevin Morais sebab kes 1MDB lalu sumbatkan mayat dia dalam tong simen lalu pen drive (yang tidak pernah dikeluarkan mereka) adalah bukti kukuh".

Nama Najib ramai yang kenal.

Nama mendiang Kevin Morais yang dibunuh dengan cara begitu kejam juga ramai yang kenal.

Tetapi siapa kenal pakar patologi Kolonel Dr R Kunaseegaran?

Kunaseegaran didapati bersalah menerima rasuah oleh mahkamah pada bulan Oktober tahun lalu.

Hari ini pula, dia juga dijatuhkan hukum mati bersama 5 rakan dia selepas didapati bersalah membunuh Timbalan Pendakwa Raya Anthony Kevin Morais yang mayatnya ditemukan di dalam dram berisi konkrit, lima tahun lepas.

"10 Jul 2020: 6 orang dihukum mati kerana bunuh Kevin Morais"
https://www.malaysiakini.com/news/533809

Kunaseegaran pernah menjawat sebagai Pakar Patologi Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan dan mahkamah mendapati dia telah menerima rasuah dari syarikat-syaikat pembekal ubat.

"Meskipun hukuman penjara bagi kesalahan rasuah itu sudah tamat, Kunaseegaran, 56, masih ditahan reman berikutan dia juga tertuduh dalam kes pembunuhan Timbalan Pendakwa Raya Datuk Anthony Kevin Morais."
https://www.hmetro.com.my//kunaseegaran-dipenjara-18-bulan

Mendiang Kevin merupakan Timbalan Pendakwa Raya yang mula mendakwa Kunaseegaran.

Walaupun Kunaseegaran telah didapati bersalah dalam kes rasuah tahun lepas, dia masih didakwa dalam mahkamah atas tuduhan membayar dan mengarahkan pembunuhan Kevin untuk menghentikan kes rasuah dia.

Perbicaraan kes pembunuhan ini sudah sampai ke peringkat akhir tetapi keputusan hakim tergendala kerana PKP.
https://www.malaymail.com//submissions-on-kevin-mo/1858783

Sepanjang perbicaraan kes itu, nama saya pernah disebut sekali oleh tertuduh ke-7 yang sedang didakwa kerana membunuh.

Tetapi selepas ditanya dalam mahkamah, dia tidak dapat memberi apa-apa bukti ataupun penjelasan lanjut.

Sebab itu, nama saya tidak disebut atau dikaitkan lagi sehingga akhir perbicaraan.

Kevin Morais tidak pernah terlibat dalam siasatan atau kes SRC/1MDB.

SPRM masa BN sudah berkali-kali menafikan Kevin Morais terlibat dalam kes SRC atau 1MDB.

Diberikan bukti bahawa dia sudahpun tidak lagi bekerja di SPRM sejak Mac 2014 - iaitu lebih setahun SEBELUM siastan SRC dan 1MDB bermula.

31 MARCH 2016: Tan Sri Abu Kassim Mohamed
https://www.sprm.gov.my//ar/1569-statement-on-kevin-morais

Selepas PH menang, SPRM di bawah kerajaan PH juga tegaskan mendiang langsung tidak terlibat dengan kes SRC atau 1MDB.

22 MEI 2018: Datuk Seri Mohd Shukri Abdull
https://www.malaymail.com//dpp-kevin-morais-death-/1633576

Di dalam perbicaraan mahkamah tahun lepas, SPRM juga tegaskan sekali lagi mendiang tak terlibat.

27 OGOS 2019: Rosli Hussain
https://www.theedgemarkets.com//kevin-morais-not-involved-

Oleh kerana Kevin dibunuh dengan cara yang amat zalim pada tahun 2015 semasa isu 1MDB dijadikan modal oleh PH, maka Sarawak Report mengambil kesempatan untuk menulis beberapa artikel untuk kata Kevin Morais terlibat dalam siasatan 1MDB dan tuduh saya sebagai pembunuh Kevin.

Ini diikuti oleh abang Kevin, Charles Morais yang sudah lama menginap di USA tiba-tiba muncul di Malaysia untuk membuat akuan bersumpah untuk bekap penulisan Sarawak Report.

Dia kata dia ada bukti e-mail dengan Kevin serta pendrive yang mengandungi bukti-bukti 1MDB yang kononnya dikirim kepada dia oleh Kevin.

Kononnya pendrive itu ada di USA dan tidak selamat dibawa balik ke Malaysia (walaupun masa itu sudah ada Google Drive dan sebagainya yang boleh muat kandungan pendrive dan senang dimuat turun oleh sesiapa pun tanpa mengira lokasi)

Selepas dia membuat Akuan bersumpah, dia disuruh untuk membuat laporan polis dan memberi kenyataan kepada pihak polis.

Tetapi dia melarikan diri pula walaupun disuruh polis memberi kenyataan.
https://www.thestar.com.my//igp-charles-morais-a-coward-f/

Charles Morais tidak pernah bertapak kaki di Malaysia sejak dia larikan diri pada tahun 2015 sehingga hari ini walaupun BN sudah kalah PRU14 dan geng Kit Siang sudah memerintah.

Bukti-bukti pendrive pun tak pernah timbul sehingga hari ini walaupun masa 5 tahun sudah berlalu.

Tuduhan bahawa Kevin terlibat dalam kes SRC/1MDB dan saya adalah pembunuh pula disambungkan sejak itu oleh Kit Siang serta geng-geng penulis media sosial PH.

Sehingga awal tahun ini sebelum PH tumbang, Kit Siang masih memainkan persepsi ini walaupun saya dah tekan dia untuk mengeluarkan pendrive itu selama 2 tahun.

"14 Feb 2020: Kit Siang: Parliament should honour life of slain lawyer Kevin Morais who fought graft"
https://www.malaymail.com//kit-siang-parliament-sh/1837455

Ya, Kit Siang tetap memainkan persepi itu sepanjang 5 tahun sehingga awal tahun ini walaupun perbicaraan mahkamah rasuah dan pembunuhan Kevin sudah berlansung sepanjang 2 tahun semasa rejim gagalkrasi PH dan pelbagai saksi dan kenyataan agensi siasatan telah membuktikan Kevin tak terlibat dalam 1MDB/SRC dan saya tak terlibat dalam pembunuhan Kevin.

Ya, Clare Brown dan Kit Siang bukan orang jujur atau orang baik.

Oleh kerana orang seperti mereka serta jentera propaganda PH dalam dan luar negara maka saya pula yang dapat nama telah membunuh Kevin Morais dan membenam mayat dia dalam simen.

Kalau nak mereka minta maaf?

Susah. Kerana mereka adalah penipu bersiri.

Akibatnya, saya yang tersalah dapat nama sebagai pembunuh Kevin dan sayalah yang simen mayat dia dalam tong.

Nama Dr R Kunaseegaran bersama 5 rakan dia pula yang tak dikenali umum walaupun sudah dijatuhkan hukuman rasuah dan hukuman mati.

Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2020 05:52 PM | Show all posts
siapa tahu kenapa Najib taknak saman tukang buat fitnah ni semua?
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2020 06:01 PM | Show all posts
capiloton replied at 10-7-2020 05:52 PM
siapa tahu kenapa Najib taknak saman tukang buat fitnah ni semua?

tunggulah dia menang kes yg lain dulu...
naseb lah aku x percaya satu pun fitnah atas dia...
x pasal2 kena minta maaf...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list