Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1518
View
18
Reply

[Tempatan] Portal SPRM versi Mandarin: Ramai tak faham BM dan BI? soal Isma

[Copy link]

Author: EJALTI       Show all posts   Read mode

Author
Post time 19-9-2020 08:01 AM | Show all posts |Read mode
Portal SPRM versi Mandarin: Ramai tak faham BM dan BI? soal Isma

https://www.malaysiakini.com/news/543161

Diterbitkan 18 Sep 2020, 9:45 pm



Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Aminuddin Yahaya mempersoalkan pelancaran portal Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) dalam bahasa Mandarin.

Dia berpendapat bahawa semua rakyat Malaysia sepatutnya tidak mempunyai masalah memahami dan fasih berbahasa kebangsaan selepas negara memperolehi kemerdekaan sejak 63 tahun lalu.

"Menurut SPRM, portal bahasa Mandarin ini dilancarkan untuk memenuhi keperluan masyarakat Cina di Malaysia.

"Saya tidak pasti, apakah ini bermaksud ramai dari masyarakat Cina tidak memahami bahasa kebangsaan mahupun bahasa Inggeris?

"Jika benarlah perkara ini, cuba kita renung kembali. Di manakah silap kita dalam membentuk sebuah masyarakat Malaysia berteraskan identiti nasional selama ini?" soalnya dalam satu hantaran di Facebook hari ini.

Mengulas lanjut, Aminuddin berkata keadaan tersebut menunjukkan keparahan dari segi kefahaman bahasa kebangsaan dalam sesetengah rakyat negara ini.

"Sudahlah tidak faham, kerajaan perlu keluarkan dana untuk membangunkan kemudahan untuk memahami sesuatu dalam bahasa ibunda," katanya.

Tidak puas hati dengan keadaan itu, Aminuddin turut membangkitkan sokongannya terhadap sekolah satu aliran.

Dia menyifatkan bahawa sekolah vernakular mewujudkan golongan yang tidak majmuk.

"Bagi saya, antara masalah terbesar kita ialah sistem sekolah vernakular yang terlalu mengakar dan besar di negara kita sehingga ada segmen masyarakat tertentu yang tercicir dan terperangkap dengan 'bubble' (gelembung) mereka tersendiri.

"Kalau dari kecil pun tidak terdedah dengan bahasa kebangsaan dengan baik, tidak mustahil apabila besar nanti akan hadapi masalah memahami bahasa kebangsaan," katanya.

Katanya, perkara sama berlaku apabila terdapat banyak poster pilihan raya berbahasa Mandarin di kawasan majoriti Cina dan di pilihan raya negeri Sabah.

"Sebab itulah terjemahan bahasa inggeris pun ramai yang tidak faham sehingga perlukan terjemahan bahasa mandarin," katanya.



Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 19-9-2020 08:05 AM | Show all posts
Setuju sangat..

ia menyifatkan bahawa sekolah vernakular mewujudkan golongan yang tidak majmuk.


Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2020 09:39 AM From the mobile phone | Show all posts
Kalau sprm buat masa PH mau melayu2 meloncat kata DAP berkuasa...tp skg ni dorang jadi bisu terus..tiba2 leh terima mandarin
Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2020 10:02 AM From the mobile phone | Show all posts
Ini semua salah dap... eh dap dh x berkuasa... so salah siapa ?
Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2020 10:04 AM From the mobile phone | Show all posts
Wo bu ming bai.. Ni ne?
Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2020 04:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Amenda laaa syarat jadi rakyat malaysia mestila tahu bahasa melayu
Jadahnya laa kalau gini sampai bila2 ummah yg satu tu takkan reti BM
Kenapa agaknya bangla boleh cakap BM kat malaysia ni sebab takda sapa pun nak cakap bahasa bangla, kat papan tanda ke atau kat mana2 pun makanya nak taknak bangla cakapla juga BM.
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2020 01:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Taaa penn tann.
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2020 01:30 AM From the mobile phone | Show all posts
Jika anda mahu banyak masalah, ambil cina jadi rakyat

tokoh politik awal USA yang cakap
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2020 02:50 AM | Show all posts
ape kejadah sprm ni pun camne bole lulus web ni... ketua sprm tunduk ke kaki dapig

malu laa kt indonesia tu... indon tu respect cara diorg sume bangsa ckp satu bahasa... dari hal sekolah smpi hal pentadbiran hal sosial sume hanya ckp bahasa indonesia.... mane ade indon ckp cina keling tu sume..
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2020 01:07 PM | Show all posts
pasni bubarkan SPRM lah, gantikn dgn wakil ICAC kt Hongkong tu...

100% ckp mandarin..
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2020 10:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Ramai 'pemberi' di kalangan mereka kowt eh?
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2020 08:53 AM | Show all posts
this is too much. the official language of the country pun u dont understand, please do something to revoke their citizenship.
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2020 09:48 AM | Show all posts
bulalof replied at 21-9-2020 07:53 AM
this is too much. the official language of the country pun u dont understand, please do something to ...

setuju! melampau sangat bila bahasa kebangsaan pun dorg tak lepas. dah duduk malaysia dari berapa keturunan dah?
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2020 07:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Alang2 buat utk cina awat tak buat utk india sekali, utk bangla, paki, arob...
Reply

Use magic Report

Post time 22-9-2020 11:03 PM | Show all posts
dizekni replied at 20-9-2020 01:30 AM
Jika anda mahu banyak masalah, ambil cina jadi rakyat

tokoh politik awal USA yang cakap

sprm pon da mula buat tulisan cina mesti dapig punya kerja kan??
sapai dalam balai polis pon dapig ikat bendera terbalik.


Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2020 12:48 PM | Show all posts
kelakar bila agensi kerajaan sendiri tak faham,
asas untuk perpaduan negara berbilang bangsa ni,
adalah SEKOLAH dan BAHASA.

indon lagi maju dalam bab ni,
malu la sikit bila ada agensi kerajaan yang masih bodoh  
Reply

Use magic Report

Post time 25-9-2020 02:18 PM | Show all posts
brego replied at 24-9-2020 12:48 PM
kelakar bila agensi kerajaan sendiri tak faham,
asas untuk perpaduan negara berbilang bangsa ni,
a ...

Saya sangat setuju. Pengalaman saya bawa GRAB selalu berjumpa pelancong cina Indonesia dan amat fasih berbahasa Indonesia berbanding cina Malaysia yang saya kira sekitar beberapa persen sahaja yang fasih Bahasa Kebangsaan.
Reply

Use magic Report

Post time 26-9-2020 12:57 PM From the mobile phone | Show all posts
binipopeye replied at 20-9-2020 02:50 AM
ape kejadah sprm ni pun camne bole lulus web ni... ketua sprm tunduk ke kaki dapig

malu laa kt in ...

Kat sana mana ada sekolah pengantar berteraskan bahasa  nih semua..Salah siapa? Nak salahkan ahli politik dulu dulu yg memerintah lepas merdeka tu ke..past is past, skrg masa yg perlu berubah cuma kerajan skrg berani ke buat kptsn??
Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2020 06:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Cong ceng cong ceng cong ceng, wo ting bu dao
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list