Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12281
View
300
Reply


"Tegur Isu Plagiat Buku, Eh! Diserang Peribadi Pula"

[Copy link]

Author: Cari-Azza       Show all posts   Read mode

Author
Post time 16-11-2020 11:14 AM | Show all posts |Read mode








"Alangkah sedih apabila buku yang dibaca sebenarnya adalah kompilasi bahan-bahan dari Internet!"



Begitu yang dialami seorang netizen kala membaca buku berkenaan revolusi sikap membaca. Dengan susunan ayat tunggang langgang, ayat yang diceduk dari Internet kemudiannya diterjemahkan secara terus, perenggan sama diulang beberapa kali dan pelbagai lagi kesalahan yang sukar dimaafkan.  



Lebih menyedihkan buku itu dinobatkan sebagai Pemenang Anugerah Buku Negara 2019. Kenapa boleh jadi begitu?





Foto : Twitter




Menurut Kasma, ianya sangat mengecewakan kerana tidak sepatutnya buku terbitan Penerbit Profilik dipasarkan jika mempunyai kesalahan besar sebegini.





3 perenggan sama dalam 1 muka surat - Twitter




Lebih menyedihkan apabila penulis tersebut membuat serangan peribadi terhadapnya pula.






Foto : FB



Menurut seorang lagi netizen, penulis berkenaan memplagiat bahan-bahan di Internet lalu menjadikannya sebuah buku. Antara rujukan tersebut seperti WikiHow, IHeartInteligence.com, Osau.com, Medium.com



Lebih teruk kerana ayat yang diterjemah tunggang langgang.




Foto : Twitter



Tidak hanya itu, penulis berkenaan didakwa berbangga boleh menyiapkan sebuah buku hanya dalam masa lima hari sahaja. Malah, buku berkenaan biografi juga disiapkan dalam tempoh singkat.


"Memang betul-betul sejenis yang kejar kuantiti. Allahyarham meninggal 1 Mei, dia dah siap buku 3 Mei."





Foto : FB




Oleh sebab itu, netizen berasa sangsi dengan pencapaian penulis, lalu menggesa pihak berwajib bertegas dalam isu sebegini. Jika tidak, isu plagiat akan berterusan seterusnya mencemarkan industri buku.



Wah! Isu plagiat lagi? Mengapa baru sekarang terbongkar? Sudah berapa lama pembaca kita dibodohkan dengan isu sebegini? - CARI







Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 16-11-2020 11:18 AM | Show all posts
adoiiiii tegelak baca bahasa melayu mcm tu...siyesss aaa penulis ke copilis
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:23 AM | Show all posts
jijik sial.


jijik sejijiknya.
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:26 AM | Show all posts
yup, dah viral kat FB.. kopipes pakai google translate ja buku-buku dia.. patutla tatabahasa melingkup..
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:30 AM From the mobile phone | Show all posts
Pastu ada hati mengaku alumni itu ini
Malu skit la wei
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Hair wayer{:smile
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:36 AM | Show all posts
membaca membaca membaca membaca
dah mcm buku MEOW...meow meow meow meow
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:37 AM From the mobile phone | Show all posts
senangnya hidup dgn copy paste sana sini, bukukan dan kaut keuntungan...kagu aku...kagummmmmm
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:40 AM | Show all posts
pergi untuk menempah perayaan ... aku boleh buat buku kalo ginih
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:42 AM | Show all posts
ibu_haritz replied at 16-11-2020 11:36 AM
membaca membaca membaca membaca
dah mcm buku MEOW...meow meow meow meow

aku lagi sanggup beli & baca buku meow meeeeow meowwww
kena lempang dgn kucing pun puas hati, sekurang2nya dia paham apa yg dibacakan
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:42 AM From the mobile phone | Show all posts
Karya sampah, ada hati nak sentap bila kena tegur.
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:44 AM From the mobile phone | Show all posts
Sebijik dengan assigment budak2 kat Universiti awam skrg.. mostly copypaste bulat2 bahan dr internet.. pastu bila kita suruh explain pasal assigment tu x boleh nak terangkan sbb assigment pun copypaste dr member2 sekelas.. ayoooo.. sendiri buat sendiri x faham sbb sendiri copypaste dr org lain... lps tu x letak rujukan.. apooo
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:47 AM From the mobile phone | Show all posts
eh aku kenal mejar qayyum ni
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:50 AM From the mobile phone | Show all posts
RatuDunia94 replied at 16-11-2020 11:44 AM
Sebijik dengan assigment budak2 kat Universiti awam skrg.. mostly copypaste bulat2 bahan dr internet ...

Gen z....apa nak buat ...lg lembik dr strawberry...krg2 gen x and gen y ada juga yg kental
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:51 AM From the mobile phone | Show all posts
Inilah hasil usaha ummah pemalas blaja tak tinggi takpa yang penting boleh fly ke sana ke sini bak kata retis sendu sapa tah namanya tu, yang muka ada iras Lisa Blackpink rampas laki orang.
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:51 AM | Show all posts
Makin banyak je buku tak berkualiti macam ni dipasaran memang tak akan baca dan beli.  Kadang hairan juga macam mana penerbit boleh benarkan ia diterbitkan walau tahu tak ada kualiti.  Ke sebab guna kabel juga semua jadi.
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:52 AM From the mobile phone | Show all posts
Bodoh2 buku Fattah Amin, at least idea sundri, ye dok?

Btw, mohon ex datin plagiat tersohor Natasha Hudson komen hal ini.
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:53 AM From the mobile phone | Show all posts
RatuDunia94 replied at 16-11-2020 11:44 AM
Sebijik dengan assigment budak2 kat Universiti awam skrg.. mostly copypaste bulat2 bahan dr internet ...

Itulah akak rengsa juga dengan bebudak sekolah menengah. Perangai itu meka bawak dari sekolah rendah ke menengah kw universiti.
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:54 AM From the mobile phone | Show all posts
mejar ni sejenis yg kawen cerai kawen cerai jugak. so boleh agak peribadi jenis bagaimana
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2020 11:54 AM From the mobile phone | Show all posts
jgn ckp HAIR WAYER tu typo..jauh benau kalau nk tuduh typo tau

terok benar org yg belajar di temerluh alumni uitm
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list