Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
123Next
Return to list New
2382
View
47
Reply

[Dunia] Rumah terbakar, lebih 2,000 pelarian Rohingya hilang tempat tinggal

[Copy link]

Author: Punat_button       Show all posts   Read mode

Author
Post time 14-1-2021 10:15 PM | Show all posts |Read mode
Lebih 2,000 pelarian Rohingya hilang tempat tinggal
TERJEMAHAN SINAR HARIAN | | 14 Januari 2021

image.png
Beberapa pelarian Rohingya mencari barang milik mereka yang mungkin terselamat dalam kebakaran di kem pelarian Nayapara di Teknaf pada Khamis. - Foto AFP

COX'S BAZAR - Lebih 2,000 pelarian Rohingya di sebuah kem di Bangladesh tinggal sehelai sepinggang pada Khamis selepas lebih 500 pondok musnah dijilat api.

Pesuruhjaya Pelarian Bangladesh, Rezwan Hayat berkata, kira-kira 10 orang cedera dan tiada kematian dilaporkan ketika kebakaran itu berlaku pada jam 2 pagi (waktu tempatan) di kem Nayapara, Teknaf.

"Kebanyakan rumah diperbuat daripada buluh. Kita telah edarkan buluh dan tarpaulin kepada penduduk yang terjejas untuk membina semula pondok mereka," ujarnya.

Menurutnya, gas silinder memasak yang digunakan secara meluas di kem pelarian tersebut dipercayai menjadi punca kebakaran itu.

Difahamkan, Nayapara di tenggara Bangladesh menempatkan puluhan ribu pelarian Rohingya dari Myanmar termasuk mereka yang telah menetap di sana sejak tahun 1990-an.

Selain itu, sebuah lagi kem sesak di kawasan itu didiami hampir 900,000 pelarian Rohingya yang melarikan diri daripada kekejaman tentera pada tahun 2017.

Pengarah pertubuhan Save the Children di Dhaka, Onno Van Manen menyifatkan insiden itu satu lagi pukulan dahsyat kepada pelarian Rohingya yang hidup menderita selama bertahun. - AFP


Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/a ... lang-tempat-tinggal
© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf


Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 14-1-2021 10:25 PM From the mobile phone | Show all posts
berita buruk satgi dgn selaispinggang tu depa hanyutkan bot ke malaysia
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-1-2021 10:46 PM | Show all posts
macam takde orang nak kesian jer...

meh lah aku kesian.

Kesian...
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 10:56 PM From the mobile phone | Show all posts
TravellingBear replied at 14-1-2021 10:25 PM
berita buruk satgi dgn selaispinggang tu depa hanyutkan bot ke malaysia

Rasa2 cam 2 gak....
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 11:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Habislah... Bakalan berdayung ke Malaysia lah tu.
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 11:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Terbakar ke atau khianat?
Nak kesian pun takleh gak, sat lagi jadikan alasan nak dtg ke malaysia.
Bangsa tak boleh percaya diorg ni
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 11:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada la nanti yg kesian suh bawak lagi bawak lagi masuk sini
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2021 01:38 AM From the mobile phone | Show all posts
Mmpus pi kat depa la aihh
Ntah2 sndri bangang pi bakar
Duduk je diam2 sana
Pasang khemah ke apa ke
Xyah nak sebok bg mai msia
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2021 08:03 AM From the mobile phone | Show all posts
innalillahiwainnailaihirrajioun
Moga Allah jauhkan mereka dr dtg ke negara kami
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2021 08:30 AM From the mobile phone | Show all posts
No mercy..

Biarlah
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2021 08:35 AM From the mobile phone | Show all posts
Mcm cara nak halau or nak pindahkan dorang...sama dgn apa yg berlaku di sabah. Cara nak hapus setinggan, ada org bakar..sb penduduk setinggan degil xmo pindah..dibuatnya macam tanah dia sendiri padahal rezab laut/ sungai
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2021 09:44 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Itzy at 15-1-2021 09:45 AM

Dulu aku memang benci dengan rohingya, tapi aku ada tertengok video youtube pasal firman Allah atau hadis nabi berkaitan manusia. Barangsiapa tak berbelas kasihan sesama makhluk Allah maka Allah takkan berbelas kasihan kat dia nanti. Hati2 ye tak suka sikit2 sudah lah. Jangan benci teruk2 nanti Allah benci dekat kita balik, susah hidup kita dunia nanti. La ni zaman Allah bayar cash.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2021 09:57 AM | Show all posts
Innalillah...harap bertabah...harap jgn ramai2 pakat nak mai Mesia pulak...
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2021 10:01 AM From the mobile phone | Show all posts
ha ye lah tu..pastu gedik berbondong2 datang mendarat kat msia ni siap dgn cobid skali
bangsa ni bukan bleh percaya pun
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2021 10:03 AM From the mobile phone | Show all posts
Boleh la pindah bhasan char..
Ada rumah tersedia elok..
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2021 10:03 AM | Show all posts
akhir zaman..
dah tk wujud rasa belas kasihan sesama saudara islam..
nazubillah...
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2021 10:04 AM From the mobile phone | Show all posts
Kesiann..mesti dah start cari sampan, bot nak belayar pi langkawi pulok adui
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-1-2021 10:34 AM | Show all posts
darkness replied at 15-1-2021 08:35 AM
Mcm cara nak halau or nak pindahkan dorang...sama dgn apa yg berlaku di sabah. Cara nak hapus seting ...

"Kebanyakan rumah diperbuat daripada buluh. Kita telah edarkan buluh dan tarpaulin kepada penduduk yang terjejas untuk membina semula pondok mereka,"
Kalau nak halau buat apa bagi lagi buluh?



Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2021 10:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Mesti tentera sengaja dibakar aebab naknpindahkan diorg kan..aku keian kat anak anak depa je..kanak kanak yg x tau apa apa lagi..diorg ni susah mcm tu pon beranak on tiap tiap tahun
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2021 10:44 AM From the mobile phone | Show all posts
Punat_button replied at 15-1-2021 10:34 AM
Kalau nak halau buat apa bagi lagi buluh?

Hahahha ya pula kan...ntahla. Mungkin betollah kot sb gas silinder
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list