Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
570
View
4
Reply

macam mana nak jadi cikgu?

[Copy link]

Author: mumao       Show all posts   Read mode

Author
Post time 17-2-2021 12:15 AM | Show all posts |Read mode
Assalamualaikum dan selamat sejahtera.
Saya ada beberapa soalan nak tanya..sebelum saya bertanya..saya nak share masalah yang saya hadapi..okay..saya bercita-cita nak jadi seorang guru/cikgu.tapi..saya mengaku kesalahan saya sendiri..saya tidak melakukan yang terbaik semasa spm...saya langsung tidak mendapat A dalam spm..banyak B yang saya dapat..selapas spm saya ingin memohon ipg tetapi syarat kelayakan tidak mencapai..oleh itu saya memohon upu dan mendapat tawaran dalam Diploma Kejuruteraan..dan alhamdulillah saya sudah tamat pengajian saya dalam Diploma...dan saya sudah bekerja dan kerja saya lain dari apa yang saya belajar sewaktu diploma dahulu... gred 19 alhamdulillah sudah sah dalam perkhidmatan..oleh disebabkan saya masih muda dan ingin menyambung pelajaran lebih tinggi.. saya nak tanya..

1. Bolehkah saya mengambil Ijazah lain dari Diploma?
2. Ada tak PJJ untuk pendidikan?
3. Jika saya mendapat tawaran sambung belajar dalam Ijazah Sepenuh masa..apa yang saya perlu lakukan dengan kerja yang saya ada?(cuti tanpa gaji/cuti bergaji/cuti separuh gaji)

Mohon maaf dan Terima kasih
Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 17-2-2021 12:51 AM From the mobile phone | Show all posts
Adik boleh mohon ijazah sarjana muda pendidikan (yg berkaitan dgn diploma)
Contoh : ijazah sarjana muda pendidikan (matematik)
Boleh PJJ
Universiti paling popular UPSI. Uni lain : ambil univ yg tawarkan kos pendidikan yg sesuai dgn bidang yg adik minat.
Adik perlu mohon, jika shortlisted , kena interview.. lepas berjaya interview adik akan ditawarkan.
Goodluck adik..
Reply

Use magic Report

Post time 17-2-2021 12:53 AM From the mobile phone | Show all posts
Jawapan soalan no 1 tu - boleh.
Reply

Use magic Report

Post time 17-2-2021 03:35 AM From the mobile phone | Show all posts
aku grad engineering dan kebanyakan class mate aku jadi cikgu. tapi dorang amik teaching diploma lepastu. dpli kot nama dia???? ni cite 2014. skang dpli tu xtau wujud lg ke x.
Reply

Use magic Report

Post time 17-2-2021 04:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Yg graduate pendidikan pun ramai yg

masih nganggur
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list