JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
229103
View
671
Reply

Komik & Majalah Malaysia:Ujang,Gempak etc.

[Copy link]

Author: JUSTcircle       Show all posts   Read mode

Post time 30-10-2008 06:02 PM | Show all posts
Post Last Edit by HangPC2 at 19-3-2012 17:33

Liga Pendekar '' Perikatan Adiwira '' (The League Of Pendekar)



Company : PTS Millenia Sdn Bhd

Azhar Abdullah











Malay Preview
























English Preview















Sources : http://www.komik-m.com/

http://azharsketch.blogspot.com/


Reply

Use magic Report

Post time 30-10-2008 06:50 PM | Show all posts

















Reply

Use magic Report

Post time 30-10-2008 06:52 PM | Show all posts












Reply

Use magic Report

Post time 31-10-2008 08:54 AM | Show all posts
Bravo HangPC2.:pompom: :pompom:  Isi kandungan takder ker? Takkan kulit belakang jer

Reply

Use magic Report

Post time 31-10-2008 06:45 PM | Show all posts
dulu..ada sorg brader ni. madstone..dia budak pergh.com....koleksi komik2 lama byk betulll..

dpt baca mesti best...
Reply

Use magic Report

Post time 31-10-2008 06:47 PM | Show all posts
pot jr...anatara kartunis terkenal...masa dulu....dia pun ada mcm2 stroke....bleh buat citer serius..mahu pun kelako ...

mana otai2 ni semua ekr...
Reply

Use magic Report

Post time 31-10-2008 06:49 PM | Show all posts
faveret komik lama aku..jati tunggal..karya marzuki....syg dah hilang...
Reply

Use magic Report

Post time 1-11-2008 08:05 PM | Show all posts
pot jr ker... nanti aku scan citer dia tajuk tarjan
Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2008 12:06 PM | Show all posts

Reply #108 ra5101's post

ko ada tak komik pot jr yg tajuknya pendekar taik kambing.....kelako kambeng tul...
Reply

Use magic Report

Post time 6-11-2008 10:59 AM | Show all posts
Hari ini dalam sejarah, superheroes malaysia dalam kenangan

Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2008 06:02 PM | Show all posts
Post Last Edit by HangPC2 at 20-3-2010 15:09

The Kampung Boy comes to Frankfurt





Saturday October 25, 2008

Sambal on the side
By BRENDA BENEDICT



After a two-month hiatus, our columnist takes a break from unpacking boxes to meet Malaysia beloved Kampung Boy at the world biggest book fair.


The Kampung Boy at the Frankfurt Book Fair? That was too good an opportunity to miss!

When the Malaysian Consul General in Frankfurt, Saiful Azam Abdullah, first informed me of Lat imminent arrival in town, I immediately requested an interview.





Malaysian cartoonist Lat (Mohamed Nor Khalid) at the Frankfurt Book Fair on Oct 16.


After all, I have been a fan ever since I first read his Kampung Boy as a seven year-old. His illustrations never ceased to amuse me. And having spent the better part of my childhood growing up in a rubber plantation myself, I could relate to the adventures of the book tousle-haired protagonist with the toothy grin.

Even today, I cant help giggling at the myriad characters who enliven his distinctive sketches of Malaysian life - the Chinese lady with the beehive and bat-wing glasses (supposedly inspired by his former English teacher, Mrs Moira Hew) or the bespectacled Indian Uncle with the middle parting and curly side burns. And of course, the distinctive Lat noses on famous personalities.

Datuk Mohamad Nor Khalid (as Lat is otherwise known) came to town a week ago to launch the German edition of his bestseller, Kampung Boy. The German version features an additional tagline - Ein Frechdachs aus Malaysia - which roughly translates to either a Rascal or a heeky monkey from Malaysia.

Either moniker suits him, I guess. The jolly cartoonist was in his element, having the large crowd in stitches at the presentation of his book at the 60th annual Frankfurt Book Fair (The worlds largest book fair)

Looking dapper in a black baju Melayu complete with songkok and samping, he began his presentation by explaining that he usually does not around wearing this costume.




Flashing his famous smile as he flips through Maxz and Moritz.  AFP PHOTO


Whenever I wear this outfit at a hotel in Kuala Lumpur, the security guards at the entrance would salute me thinking that I am the ex-president of Indonesia. I salute back, he said to peals of laughter.

The history of Lat entry into the world of comics needs no introduction. Having had supportive parents, Lat love of drawing was nurtured early on.

Whe been reading comics ever since I was a kid. When I couldnt read yet, I just look at the pictures, explained the 57-year-old, whose favourite cartoonists include the Sri Lankan Aubrey Collette, who created Sun Tan, the Asian Sensation, and the German Wilhelm Busch, famous for his Max and Moritz comics.

When I later showed him a copy of my husband original Max and Moritz comic, he said,  grew up with him. When I came to Germany in 1983, I had a chance to visit a museum in Munich and saw the original artwork. This is the old style of drawing, which is attractive and will not go out of date.

To introduce his book, a slideshow featured highlights from the Kampung Boy. While it was a hilarious eye-opener for the uninitiated (with Lat providing side-splitting commentary), it was a walk down memory lane for the Malaysians present there.

Many were seen nodding vigorously whenever he described certain childhood activities. Although most of us have now spent a large portion of our lives in cities, almost all of us could recall, or at least relate to, eating coconut embryos as a treat, skinny-dipping in rivers or playing hide and seek with the other neighbourhood kids.

A collective www went up when he mentioned that the original kampung house where he spent his childhood and which was also featured in the book was later sold to a relative in the 1960s.

His descriptions of a simpler life made me wonder if development had somewhat dulled our senses.

For instance, his class would sometimes convene at the headmaster house to listen to History lessons over the radio.

When we heard the sound of the Portuguese attacking Malacca, we picture it in our heads. That probably also helped us with our imagination.

People were also more patient. If you had a favourite song, you have to wait patiently by the radio and listen to the request programme. My favourite song was Its all in a Game by Cliff Richard. You hope that it would be this song but then the announcer would play another and you have to wait. You dont get things you want immediately, he explained.

How unlike today where the shuffle button on the iPod plays the song you want.

Ditto childhood games.

The first game we played - like children anywhere else - was hide and seek. To play hide-and-seek, you needed friends. Its not like now where kids play computer games alone. In my time, if you had no friends, who was going to look for you?

And while we think nothing of the speed trains whizzing between cities, a simple bus ride into the city was a big deal then.

Celebrate Raya, we sometimes used to go to Batu Gajah. At that time for RM1.70 we could tengok wayang (watch a movie) and have mee goreng. I used to wear seluar pendek (short pants) with a necktie! he said, laughing at the memory.

With increasing numbers of people migrating to cities, does Lat feel that many are missing out on something special?

Where are two things here. Firstly, in many places, people dont have a kampung anymore. Secondly, it was the environment of the kampung that mattered the most.

When you remember your place of origin, there was a river with fish and a very good school with lots of pupils. Lots of laughter and friends meant the most. In those days, if you passed a particular exam it meant that you had to go to another town and you wondered about the friends that you would leave behind.

And now these and other beloved childhood memories have been introduced to the people of Fank-furt (Frankfurt nickname playing on its financial capital status).

After presenting his book, Lat mingled easily with the crowd, flashing his trademark grin. He gamely signed copies of his book for fans and curious onlookers alike.

Among the autograph seekers was David Price-Hughes who spent his childhood in Kuala Lumpur.

My parents really loved his books and we had several copies around. We still look at them and I have pictures of me with Lat T-shirts on. Looking at the pictures in the slideshow brings back memories of being in KL, said the Briton who coincidentally was an exhibitor at the same book fair.

The Kampung Boy is now available in nine different languages and its far-reaching appeal has garnered its author yet another accolade. Last Monday, the German-Malaysian Society presented him an award for Outstanding Contribution towards Promoting Cultural Understanding Between Malaysia and Germany.

Yet Lat remains unfazed by all the fuss surrounding his 30-year-old book.

There nothing spectacular about the book. Its all just a recording of what happened daily. If you know the origins of your father or grandfather, you tend to appreciate it more.

And this is probably why Lat has sealed his reputation not only as a talented artist but also a witty chronicler who warms the cockles of your heart.

> Brenda Benedict is a Malaysian living once again in Frankfurt. Her autographed copy of the Kampung Boy is now safely stored away from her book-chewing cats.



- The Star -

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2008 06:30 PM | Show all posts
Liga Pendekar - Fan Art











Sources : http://amykamen555.blogspot.com/


Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2008 06:35 PM | Show all posts

Reply #103 HangPC2's post

pernah gak baca komik2 mcm ni dulu tapi ingat2 lupa sebab masa tu sekolah lagi
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2008 06:45 PM | Show all posts
Pendekar Merah Budiman



Company : PTS Millenia Sdn Bhd


Cartoonist @ Illustrator : Allahyarham Panaharjuna @ Ahmad Zafran Abdul Mutalib



Reply

Use magic Report

Post time 27-11-2008 11:44 AM | Show all posts
Sopoman







Credit

ijoi (pergh.com)



Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2008 11:08 AM | Show all posts
Post Last Edit by HangPC2 at 20-3-2010 15:19

1.1 juta setem tema kartun Kampung Boy






LAT menunjukkan koleksi setem khas dan sampul surat hari pertama tema Kampung Boy.


KUALA LUMPUR: Pos Malaysia Berhad (Pos Malaysia) mengeluarkan 1.1 juta setem dan sampul surat hari pertama bertemakan kartun Kampung Boy sempena Minggu Setem 2008 yang akan diadakan di Berjaya Times Square bermula 1 hingga 7 Disember ini.

Pengerusi Pos Malaysia, Tan Sri Aseh Che Mat, berkata Minggu Setem adalah acara tahunan yang diadakan Pos Malaysia sebagai tanda penghargaan kepada pelanggan terutama pengumpul setem di samping mempromosikan hobi itu kepada orang ramai.

Kami harap melalui program Minggu Setem ini hobi mengumpul setem dapat dipupuk khususnya di kalangan golongan muda yang kian melupakan aktiviti ini, walhal ia hobi yang dahulunya sangat popular di kalangan pelajar sekolah.


Kebolehnya kita mahu hobi ini dihidupkan kembali melalui pembabitan anak muda kerana ia hobi sangat menarik dan boleh menjadi simpanan bernilai pemiliknya.

Pada Minggu Setem kali ini orang ramai boleh mendapatkan pelbagai jenis setem unik dan eksklusif untuk menambah koleksi mereka selain berpeluang mengambil bahagian dalam aktiviti menarik disediakan.

Kami juga berharap pengumpul setem dan peminat Lat menggunakan peluang ini untuk mendapatkan setem keluaran terbaru kami sebagai koleksi istimewa mereka memandangkan ia hasil karya pelukis terkenal yang menampilkan pelbagai sisi kehidupan masyarakat Malaysia, katanya pada pelancaran setem itu di sini, semalam.

Kartunis, Datuk Mohamed Nor Khalid atau Lat, berkata, beliau berbangga kerana sejak membabitkan diri dalam bidang ini ia kali pertama tema kartun hasil lukisannya diangkat ke dalam bentuk setem.

Di negara lain seperti Indonesia dan Thailand, mereka sudah lama menggunakan tema kartun dalam setem dan saya kira ini peluang untuk saya menyampaikan tanda terima kasih kepada masyarakat dan peminat yang menyokong karya saya selama ini, katanya.

Sementara itu, Ketua Eksekutif Kumpulan Pos Malaysia Berhad, Datuk Syed Faisal Albar, berkata pihaknya memilih tema kartun sebagai tanda penghargaan terhadap kartunis negara, Lat yang popular melalui buku dan siri kartun Kampung Boy selain bertujuan memberi kelainan terhadap tema setem yang sudah dikeluarkan sebelum ini.

Nama Lat sangat sinonim dengan masyarakat negara ini bukan hanya golongan kanak-kanak, malah semua lapisan umur menyukai hasil karya beliau, jadi kami berbangga dapat mengangkat martabat dunia kartun negara ke peringkat lebih tinggi.

Setem juga menjadi alat untuk merakamkan fakta dan memori sesebuah negara untuk diperkenalkan kepada masyarakat lain yang kurang mengenali budaya kita, katanya.

Untuk keluaran kali ini Pos Malaysia menyediakan Setem 50sen (sebaris empat) dengan reka bentuk Lat Budak Kampung, Permainan Anak Kampung, Guru Sekolah yang Garang dan Budak Bandar dan boleh didapati dengan harga RM10, lembaran mini (cetakan warna perak) reka bentuk Kehidupan Seharian di Malaysia berharga RM5, manakala buku setem dan folder masing-masing berharga RM3 dan RM5.50

Maklumat lanjut diperoleh dengan melayari laman web Pos Malaysia di www.pos.com.my atau mengunjungi Pejabat Pos seluruh Malaysia.



- Berita Harian -


Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2008 01:01 PM | Show all posts
Post Last Edit by HangPC2 at 20-3-2010 15:19

3 Malaysian Cartoon as Animated Series on Astro!










KUALA TERENGGANU: Three locally-produced animation series will be shown on local television following the setting up of the e-Farm here.

Thirteen episodes each of Tiga Dara Pingitan, Aca and Atuk and Qabillah will be shown on Astro Prima, Astro Ceria and Astro Isis in April 2009. Menteri Besar Datuk Ahmad Said said the quality of the animation series was high. Our animators were trained by experts in Hollywood. I proud of them. Malaysians should support the series.

I hope we can sell the series to South Korea to promote the state, he said after chairing the weekly executive council meeting here yesterday.Ahmad said the state government had invested RM4.1 million in the three animated series, which were produced by Epict Eastern Pacific ICT, a government-owned subsidia-ry. The state government spent RM65,000 monthly on 45 Terengganu-born animators who graduated from e-Farm.




- NST -



Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2008 04:21 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2008 04:33 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2008 12:58 PM | Show all posts
Post Last Edit by HangPC2 at 20-3-2010 15:21

Konsep  KOMIK MALAYSIA




Apakah bezanya siri "Komik Malaysia" daripada komik-komik yang ada dalam pasaran ?



1. Komik Malaysia adalah syariah-compliant. Inilah perbezaan yang paling utama.

Dalam Komik Malaysia, tidak ada unsur-unsur yang tidak dibenarkan, umpamanya tiada lukisan watak-watak perempuan yang menonjolkan ciri-ciri objek seksual.

2. Komik Malaysia tidak mem-promote nilai-nilai negatif, seperti pergaulan bebas, keganasan, jenayah ataupun anti-Tuhan, malah sebaliknya, yakni Komik Malaysia menolak itu semua.

3. Komik Malaysia mem-promote nilai-nilai "akhlak dan adab tinggi".

4. Komik Malaysia menyematkan nilai-nilai positif, seperti bercita-cita tinggi, sedia berkorban membela yang benar, memburu kejayaan, mencintai nilai-nilai kepahlawanan dan keberanian.

Dalam Komik Malaysia, semua nilai-nilai itu diselaraskan dengan prinsip-prinsip Islam, yakni matlamat yang betul hendaklah dicapai menggunakan cara-cara yang betul.

5. Komik Malaysia menggunakan Bahasa Melayu Tinggi.

6. Cerita dan stroke lukisan dalam Komik Malaysia adalah evergreen, yakni dapat bertahan lama dalam pasaran, dan dapat diulangcetak setiap tahun, selama bertahun-tahun.

Adalah menjadi prinsip perniagaan PTS bahawa karyawan komik yang bernaung di bawah PTS diberikan layanan yang serupa dengan penulis, yakni mereka kekal memiliki harta intelek mereka.

Editor pengurusan Komik Malaysia adalah Tuan Wan Zuhairi. Untuk mendapatkan maklumat lanjut, tulis emel kepada beliau di wanzu@pts.com.my



Sources : http://www.universitipts.com/ind ... tunggu_akan_terbit/


Reply

Use magic Report

Post time 30-1-2009 11:05 AM | Show all posts
Post Last Edit by HangPC2 at 19-3-2012 17:30

Otak kartun



Oleh Diyanah Anuar
diyanah@bharian.com.my




Tip jadi pelukis komik berjaya



TIDAK keterlaluan jika dikatakan hampir semua daripada kita membesar dengan komik. Tidak kiralah, jenis atau genre komik yang diminati. Malah masih ramai juga yang setia melanggan komik walaupun sudah dewasa dan berkeluarga. Sudah pasti, komik yang dikumpul sejak zaman remaja menjadi koleksi berharga yang cukup dibanggakan.

Penggemar dan pengumpul koleksi komik ada di mana-mana saja. Di luar negara seperti di Jepun, pembacaan dan pengumpulan komik ibarat budaya yang menjadi ikutan ramai.


Kecenderungan sama turut melanda rakyat Malaysia. Bagaimanapun, rata-rata penggemar komik tempatan membaca dan menjadikan komik luar negara sebagai koleksi mereka kerana tidak banyak karya komik tempatan menarik minat.

Sektor komik di Malaysia boleh disifatkan agak ketinggalan berbanding negara maju. Ini kerana setakat ini, tidak banyak usaha serius dilakukan untuk memajukan sektor ini.

Di luar negara, komik bukan sekadar bacaan ringan tapi mencetus fenomena hingga banyak produk dihasilkan berdasarkan karakter komik.





Namun, sektor komik di Malaysia belum mampu mencapai tahap itu malah masih ada pihak memandang negatif dengan bahan bacaan ini, kata penggiat komik yang juga Pengerusi Persatuan Penggiat Komik Malaysia (PeKOMIK), Muhamad Azhar Abdullah.

Kata Muhamad Azhar, kurangnya bakat atau tenaga bukanlah punca kemunduran sektor komik ini di Malaysia, sebaliknya faktor kurangnya pulangan kepada penggiat menjadi penyebab ramai pelukis tidak mahu bergiat secara aktif.

Beliau berkata, ditambah pula faktor kurangnya penerbit yang komited memasarkan karya komik tempatan menyebabkan sektor komik terus suram.

Sehubungan itu, Muhamad Azhar dan penggiat komik yang lain bergabung tenaga menubuhkan PeKOMIK, dua tahun lalu. Persatuan ini ditubuhkan sebagai usaha menyuburkan kegiatan pengeluaran komik tempatan dan memajukannya sektor ini.


Antara inisiatif yang bakal dilaksanakan persatuan ini ialah Anugerah Pekomik bagi mengiktiraf hasil kerja penggiat komik tempatan.

Ia diharap dapat menjadi titik tolak menaikkan taraf industri ini serta menggalakkan lebih banyak penghasilan karya komik penggiat tempatan. Ia juga diharap dapat menarik minat penggemar komik supaya memberi sokongan kepada komik tempatan, kata Muhamad Azhar.

Aspirasi Muhamad Azhar dikongsi lebih lanjut bersama XY-Ikon Lelaki...

Mengapa anda tidak meneruskan kerjaya dalam bidang jurubina sebaliknya memberi tumpuan kepada lukisan komik dan penerbitan animasi?

Pada asalnya, minat saya memang dalam bidang lukisan komik, sejak zaman prasekolah lagi. Tapi memandangkan harapan ibu bapa untuk melihat anak mereka tamat pengajian dengan kursus profesional, saya penuhi impian mereka terlebih dulu.

Selepas tamat belajar, saya bekerja sebagai pembantu arkitek dan kira-kira setahun lalu, saya letak jawatan dan menyambung semula pengajian dalam bidang seni dan rekaan. Sejak itu, saya terus saja fokus kepada bidang ini hingga sekarang.

Apa yang membuatkan anda yakin kepada bidang penghasilan komik hingga sanggup meninggalkan bidang seni bina?

Paling utama, minat saya memang dalam bidang ini. Selain itu, saya percaya bahawa di Malaysia, bilangan penggemar komik memang ramai. Tidak kira peringkat umur dan juga latar belakang.

Merujuk kajian yang pernah dikendalikan dua tahun lalu, ada kira-kira sejuta pembaca komik di Malaysia. Sebahagian besar dari kalangan pelajar sekolah dan penuntut kolej. Namun, kebanyakan mereka memilih karya komik dari luar kerana tidak banyak produk komik tempatan yang boleh dijadikan koleksi. Kalau ada pun, kebanyakannya dalam bentuk majalah humor. Itu juga antara faktor yang membuatkan saya rasa terpanggil untuk serius dalam bidang ini.

Boleh anda terangkan secara ringkas apa sebenarnya komik dan jenis-jenisnya?

Komik sebenarnya adalah seni berturutan (sequential art) atau sebuah penceritaan menggunakan medium lukisan. Ada komik berunsur humor, jalanan (street), misteri, keperwiraan, fiksyen sains (sci-fi) dan banyak lagi.

Bagi menghidupkan penceritaan, lukisan komik biasanya ditambah dengan unsur exaggerate, contohnya dengan melukis watak hero yang berotot perkasa dengan raut wajah tampan.

Mengapa orang tempatan lebih suka membaca komik luar? Apakah kelebihan komik luar?

Pertama sekali, karya komik luar negara membanjiri pasaran tempatan dan amat sukar untuk mencari buku komik tempatan yang boleh diikuti penggemar. Antara kelebihan yang ada pada komik luar adalah kekuatan watak yang ditampilkan dalam komik mereka.

Contohnya, komik dari Jepun seperti Dragon Balls dan Doraemon. Karakter dalam komik ini mempunyai karisma tersendiri hingga orang ramai minat dan ingin mengikuti ceritanya. Kebanyakan komik tempatan tidak memiliki ciri seperti ini. Jika ada pun, belum cukup signifikan untuk bersaing dengan komik luar.

Mengapa kita tidak dapat mencapai tahap seperti industri komik keluaran negara luar yang lebih maju?

Untuk menerbitkan sebuah komik, kosnya agak tinggi termasuk promosi dan pemasaran. Kemudian, untuk memastikan sesebuah komik mempunyai pengikutnya sendiri, ia mengambil masa setahun hingga dua tahun.

Tidak banyak penerbit sanggup melabur untuk projek sebegini dan mereka merasa lebih senang jika mereka mengedar saja komik luar. Ini kerana kebanyakan komik luar tidak perlu dibayar hak cipta dan kos penerbitan lain. Apa yang perlu ditanggung cuma kos percetakan saja.

Apabila industri tidak berkembang, pengkarya juga tidak dapat mencari makan dengan karya mereka maka tiadalah produk komik tempatan yang dapat bersaing dengan komik luar.

Maksudnya, seseorang tidak dapat mencari makan dengan hanya menjadi pelukis komik saja ?

Senarionya lebih kurang begitulah. Berbeza dengan pengkarya komik di luar negara, setiap komik ada beberapa artis yang bertanggungjawab dalam proses tertentu dan mereka semuanya menerima pendapatan masing-masing.

Penerbit juga sanggup melabur besar untuk memasarkan komik. Di Malaysia, ramai pengkarya komik masih bersemangat berkarya namun pergerakan itu bersifat pasif. Lalu kebanyakan daripada mereka melakukan kerja ini secara sambilan.

Seperti saya sendiri, untuk menghasilkan komik setebal 120 muka surat, masa yang diambil adalah kira-kira setahun dan semua proses penghasilan dibuat berseorangan.

Apakah kemahiran yang perlu ada untuk menjadi pelukis komik?

Pelukis komik bukan saja perlu tahu melukis, tapi perlu tahu bagaimana hendak menyampaikan cerita melalui lukisan berpanel. Penghasilan komik ini boleh dikatakan agak sama seperti penghasilan filem. Pelukis bertindak sebagai pengarahnya dan mereka harus tentukan jalan cerita, sudut lukisan dan skripnya.

Bagaimana proses anda menghasilkan komik?

Biasanya, bila datang idea, saya akan lakarkan secara kasar terlebih dulu watak, karektor dan keterangannya. Selepas itu baru saya akan taip skripnya dan teruskan dengan proses selanjutnya.

Apakah tujuan penubuhan Persatuan Penggiat Komik Malaysia (PeKOMIK)?

Penubuhannya datang dari hasrat sebuah komuniti pencinta dunia komik yang mahu memberi faedah, bukan saja kepada golongan pengkarya dan penggiat komik tapi juga khalayak peminat komik tanah air.

Apa yang diperjuangkan dan apakah usaha yang dijayakan PeKOMIK?

Tujuan utama PeKOMIK adalah untuk mengembang dan memartabatkan dunia komik Malaysia. Antara usaha yang kami laksanakan ialah menganjurkan acara seperti rti konvensyen. Program ini diisi dengan pameran, forum dan pembabitan penggiat dan peminat komik tempatan.

Dari situ, kita akan cuba wujudkan komuniti serta menjana penghasilan karya supaya matlamat memartabatkan industri ini dapat dicapai.

Cabaran yang terpaksa dihadapi penggiat komik tempatan dan harapan anda untuk industri komik tempatan?

Satu daripadanya adalah kebanjiran komik luar. Jika boleh, pihak terbabit perlu mengambil inisiatif mengawal kemasukan komik luar atau menaikkan harga komik luar jika hendak dipasarkan di Malaysia.

Selain itu, faktor kekurangan penerbit yang dapat menyokong pengeluaran komik tempatan juga memperlahankan perkembangan sektor ini. Kita berharap lebih ramai penerbit tempatan beri sokongan dengan menerbitkan karya komik tempatan. Ini penting supaya penggemar dapat melihat sendiri kreativiti karya tempatan lalu mula melanggannya.




Profil


Nama: Muhamad Azhar Abdullah

Usia: 32 tahun

Asal: Shah Alam, Selangor

Tarikh lahir: 11 Disember 1977



- Berita Harian -


Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2009 11:48 PM | Show all posts
Liga Pendekar - Sketch



Kebayan





Orang Minyak






Sources : http://azharsketch.blogspot.com/


Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2009 01:56 AM | Show all posts
banyak betul ingo
-lama aku tak baca ujang
Reply

Use magic Report

Post time 5-3-2009 10:25 AM | Show all posts



http://pekomik.com/



Anugerah PeKOMIK 2009


Buat julung- julung kalinya, demi memartabatkan persada seni komik tanah air, PeKOMIK (Persatuan Penggiat Komik Malaysia) telah menganjurkan satu anugerah prestij dalam meletakan seni Komik sebagai satu industri profesionalisme pada 25 April 2009 bertempat di Dewan Kedah Johor, PWTC.

Semua individu dan penerbit boleh menghantar penyertaan dan percalonan bagi setiap kategori yang di pertandingkan ( karya yang diterbitkan dari Januari - Disember 2008, sekurang-kurangnya di terbitkan dalam jangka masa 3 bulan sekiranya bersiri) ke :
anugerahpekomik@gmail.com
atau hubungi Saudara Jonos di talian 012-9178770


Penyertaan adalah percuma!Setiap penyertaan dikehendaki menghantar satu salinan komik hardcopy dan soft copy.Tarikh tutup penyertaan 30 Mac 2009


Kategori- kategori yang di pertandingkan adalah:


1- Majalah Komik Terbaik (Best Comic Magazine). sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan.

2- Kartun Satu Muka Terbaik (Best Loose Cartoon). sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan

3- Siri Mini Komik Terbaik (Best Comic Mini Series). sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan

4- Siri Komik Kartun Terbaik (Best Cartoon Series). sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan

5- Komik Surat Khabar Terbaik (Best Comic In News Paper). sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan.

6- Anugerah Berus Emas PeKOMIK ( PeKOMIK golden brush Award)

7- Komik Online Terbaik (Best Online Comic). sila sertakan tajuk komik dan tarikh keluaran berkenaan

8- Pelajar harapan dalam Seni Komik (Most Promising Student In Comic Illustration) : Pelajar di peringkat IPT/Sekolah di kehendaki menghantar minima 3 muka surat ilustrasi komik atau ilustrasi kulit(cover) watak tempatan/watak rekaan sendiri.

9- Komik Amatur/Terbitan Sendiri Terbaik (Best Amateur/ Self -Publish Comic). sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan

10- Watak Terbaik (Best Character): sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan.

11- Penerbit Terbaik (Best Publisher)

12- Kartunis Terbaik (Best Cartoonist). sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan

13- Penulis Terbaik (Best Writer): sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan.

14- Lakaran Pensil/Ink Terbaik, Berkumpulan atau Solo (Best Penciler/Inker team ): sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan

15- Lukisan Kulit Muka Terbaik (Best Cover). sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan

16- Ilustrator manual/digital Terbaik (Best Painted Artist). sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan

17- Warnaan Terbaik (Best Colourist). sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan

18- Kemasan Ink Terbaik (Best Inker). sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan

19- PeKOMIK (Pelukis Komik) Terbaik (Best Comic Artist): warna atau hitam putih. sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan.

20- Komik Terbaik (Best Comic). sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan.

21- Komik Baru Terbaik (Best New Comic). sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan

22- Komik Pilihan Pembaca (Fan Favorite Comic). Melalui undian. sila sertakan tajuk komik dan isu/keluaran berkenaan.



Pemenang akan menerima trofi dan sijil pengiktirafan daripada PeKOMIK. Juga akan menerima koleksi khas buku Anugerah PeKOMIK 2009.

Juri-Juri akan di beritahu kelak.




[ Last edited by  HangPC2 at 5-3-2009 10:35 ]
Reply

Use magic Report

Post time 6-3-2009 10:45 PM | Show all posts
biler komik msia blh btl2 gmpk cm mnga n komik us ek...ssh sgt ke...stroke ank tmptn dh diakui prgkt antrabgsa..storyline jela kot lum ckp gmpak lgi...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.048915s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list