Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
8784
View
8
Reply

Cara-cara nak berjaya dalam Perniagaan:

[Copy link]

Author: casio       Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-12-2004 12:41 PM | Show all posts |Read mode
Ini adalah cerita orang yang dah berjaya:.... mungkin kita boleh ikut strategy orang yang dah berjaya ni untuk renungan bersama:...


Walaupun saya telah pun masuk dalam bidang akademik
tapi jiwa saya masih kuat untuk menceburi dalam bidang
perniagaan. Pengalaman 5 tahun dalam bidang perniagaan
sebelum ini banyak membantu saya yang cuba mengariskan
langkah-langkah untuk berjaya dalam perniagaan .
Mungkin dari kecil saya minat dalam berniaga yang
telah saya perolehi dari ayah saya. Berjual seluruh
kampung menjaja ubi kayu, keledik, keladi, batang
suluh dan lelain sayuran kampung untuk mencari duit
poket. Membuatkan saya sangat berminat dalam mendalami
ilmu dan selok belok dalam perniagaan. Bukan lah saya
orang yang terbaik untuk berbicara tentang motivasi
berniaga ni tapi moganya ia menjadi satu kekuatan bagi
saya dan sekurangnya kepada mereka yang membaca. Dalam
pengalaman ini saya akan selitkan motivasi dan juga
panduan-panduan dalam dunia perniagaan yang saya tahu
secara teorinya dan menjadi peganggan bagi saya.

Terdapat beberapa petua untuk menjadi seorang yang
berjaya dalam bidang perniagaan dan menjadi ushawan
yang terbilang. Saya akan cuba kupas dari hari ke hari
dan berkongsi apa yang ada. NABI ada bersabda yang "9
dari 10 punca rezeki adalah dari bidang perniagaan"
tapi masalahnya kenapa kita tidak boleh berjaya dalam
pernagaan yang kita jalankan.

Kata kuncinya adalah “JANGAN BERI ALASAN”. Kalau kita
banyak sangat memberi alasan dan kita tidak mahu
berusaha untuk berjaya tentunya sampai bila pun kita
tidak akan maju.

Langkah pertama

1.      Terima hakikat yang kita punya masalah yang perlu
kita perbaiki

-      Perkara yang paling basic adalah patuh semua suruhan
Allah dan meninggalkan segala yang dilarangnya
termasuk dalam urusan perniagaan . Sesetengah dari
kita misalnya sampai sanggup meninggalkan sembahyang
dengan alasan terlalu sibuk dalam perniagaan. Sebagai
contoh,  bila ada pasar malam misalnya, masa azan
magrib masa itu le juga sibuk berkemas dan sibuk
dengan jualan. Itu adalah contoh kecil yang boleh saya
bawa. Contoh lainnya misalnya, dalam perniagaan selalu
di jalankan dengan amalan rasuah, dan rezeki yang kita
perolehi itu tidak berkat. Bila tidak berkat,
bilamananya kita akan memperolehni kejayaan yang kita
angankan?

-      Kita juga kadang-kadang ingkar pada perintah ibu
bapa, pasangan dan orang yang lebih berpengalaman
dalam membuat keputusan.

2.      Jahil

Reply

Use magic Report

Post time 30-3-2005 09:03 AM | Show all posts
tak da apa2 kupasan pun.....
camna nih...
camna nak berjaya ????
Reply

Use magic Report

Post time 28-4-2005 08:01 AM | Show all posts
:cool:
Reply

Use magic Report

kakn This user has been deleted
Post time 4-5-2005 05:26 PM | Show all posts
sekadar cerita yg bleh dijadikan panduan..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-4-2008 12:57 PM | Show all posts
dari bisness kecil2lan till now... apa perubahan anda dah buat?

share ur experience
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2008 01:09 PM | Show all posts
wow!! topik lama nih...
hehe
blm berjaya sbg peniaga tp ke arah situ suatu ari nanti
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-4-2008 04:23 PM | Show all posts

Reply #6 izza_dude's post

mmg lama... sampai mod pun dah berapa kali bertukar... so bisnes amacam? base kt mana now?
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2008 10:28 PM | Show all posts
Originally posted by casio at 12-12-2004 12:41 PM
Ini adalah cerita orang yang dah berjaya:.... mungkin kita boleh ikut strategy orang yang dah berjaya ni untuk renungan bersama:...


Walaupun saya telah pun masuk dalam bidang akademik
tapi  ...


AKU TAHU KISAH DATO' RAHMAN TU SAPA! Ada dimuatkan oleh Dr. HM Tuah Iskandar Al-Haj dalam Kisah 1 bagaimana subc mind boleh membawa kepada kejayaan dalam bukunya Membina Imaginasi Cemerlang!   Verrrry goood.:victory:
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-4-2008 12:34 PM | Show all posts

Reply #8 ahmaddamanhuri's post

so now bisnes semakin meningkat or menurun? dasar2 kerajaan mana yang senang di buat bisnes secara telus...maknanya xder KRONISME?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.078839s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list