Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
55445
View
286
Reply

Bahasa Jawa

[Copy link]

Author: riccckyyy       Show all posts   Read mode

sensasiii This user has been deleted
Post time 7-6-2006 05:37 PM | Show all posts
tq:love::tq:
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2006 11:49 PM | Show all posts
heheheh ada juga tempat lepak wong jowo ....

meh saya bagi satu lagu jawa yangs elalu dilagukan oleh mak saya masa saya kecil...kira lagu kanak-kanak versi jawa (kalau ada yang sala tu betulkan)

enjut-enjut tan,
naketak nunggang jaran,
jaran ne belayu ketan,
kentong ne mamut bubut,
bat but walang jenggot.

saya orang cakap saya boleh faham, nak ngomong jowo tu iso la sitik-sitik waie...

lempeng, kue wong sekinchan parit pitu? haha saya wong sekinchan parit wolu.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2006 09:39 AM | Show all posts

Reply #62 CharlieDale's post

eneng wong jowo ke parit wolu....
masaku banjar kabeh...
sekolah rendah nang sungai leman ke...
Reply

Use magic Report

Post time 13-7-2006 11:34 AM | Show all posts
aku bangga menjadi orang Jawa.. tapi aku malu sbb tak pandai cakap jawa..
bila hari raya tengok org tua mintak maaf punya la panjang.. yg aku mampu cuma maaf zahir batin.. huhu..
Reply

Use magic Report

Post time 13-7-2006 04:44 PM | Show all posts
yang panjang saya tak tahu yang saya tahu ialah

"ngopuro lahir batin"

Lempeng, memang sekolah Sg leman la, nak kat mana lagi. Kalau hang memang orang Sekinchan sure orang tua hang tau orang yang jual pecal kat sekinchan esp hari isnin petang kat masjid taman ria.

Lupa, pecal merupakan salah satu trademark orang jawa selain dari nasi ambang dan tempe.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2006 04:10 PM | Show all posts

Reply #65 CharlieDale's post

bapak aku siak masjid tmn ria... aku rasa dia mesti tau...
tapi aku balik kampung pun hari sabtu/ahad je....
tak dpt aku beli pecal kat depan masjid
btw yg jual pecal tu org tua engkau ke.....nanti aku tanya bapak aku sapa dia
Reply

Use magic Report

Post time 24-7-2006 06:49 PM | Show all posts
Originally posted by lempeng at 14-7-2006 04:10 PM
bapak aku siak masjid tmn ria... aku rasa dia mesti tau...
tapi aku balik kampung pun hari sabtu/ahad je....
tak dpt aku beli pecal kat depan masjid
btw yg jual pecal tu org tua engkau ke.....na ...


Siak masjid taman ria? bukan Angah Usop Tukang gunting ke? tapi rasa dia banjar. heheh kalau hang balik sabtu ahad. boleh cari kat pekan sabtu petang kat pasir panjang atau hari ahad pagi kat sg nibung. memang orang tua saya yang jual. lupa hari selasa pgi pun mak saya dah jual kat pasar pagi kat sekinchan. heheh ni kira dah off topik ni...
Reply

Use magic Report

Post time 26-7-2006 12:26 PM | Show all posts

Reply #67 CharlieDale's post

sila pergi ke bod regional members & gathering... sub board selangor & wilayah persekutuan
aku ada situ
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2006 09:04 PM | Show all posts
aku pun dah pandai mengendeng kat situ....
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2006 01:05 PM | Show all posts
Originally posted by sensasiii at 6-6-2006 01:34 AM
saper2 die-hardfan mawi, kena ler belajar bahasa jawa. Baru sehati sejiwa... hehehehhe....

Disini tuan akan diperkenalkan dengan bahasa jawa peringkat asas. Semoga akan mengetahui sedikit-sebany ...


cam pnh jumpa je. kt laman web mana ek?  


setunggal = satu
kalih = dua
tigo = tiga
sekawan = empat
gangsal = lima
nem = enam
pitu = tujuh
wolu = lapan
songo = sembilan
setoso = sepuluh

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

acol This user has been deleted
Post time 29-8-2006 01:57 PM | Show all posts
Originally posted by mysara at 25-1-2006 10:40 PM


iyo.. somo ojo.. mungkin lain daerah lain cara sebutannya kot :bgrin:


bukan SOMO OJO, tapi PODO WAE
Reply

Use magic Report

acol This user has been deleted
Post time 29-8-2006 02:00 PM | Show all posts
Originally posted by peYno at 28-1-2006 01:34 PM
Hi...i pon baru belajar skit bahasa jawa tawwwww

contohnya
ERA rentak MUJIK terkini

Ni semua REJEKI Tuhannn



IKI KABEH REZEKI GUSTI ALLAH
Reply

Use magic Report

acol This user has been deleted
Post time 29-8-2006 02:16 PM | Show all posts
Originally posted by iscol_klang at 7-5-2006 09:07 PM
ojo kesandung batu neng dalan awan-awan
kuie nandanei ora karuan
karang enom mestinei thadi golek'an
ayu ngarang dikarang gawei pamitan

ojo kok fikir raie mbancer golek'anmu
raie kelimis ram ...



AKU TRY ERK

ojo kesandung batu neng dalan awan-awan
JANGAN TERSANDUNG BATU DI JALAN AWAN-AWAN
kuie nandanei ora karuan
ITU TANDANYA TIDAK KARUAN
karang enom mestinei thadi golek'an
........MUDA SEMESTINYA .......  .........
ayu ngarang dikarang gawei pamitan
....  ......  ........  DIBUAT UNTUK DIBAWA PERGI

ojo kok fikir raie mbancer golek'anmu
JANGAN DI FIKIR WAJAH ........  YANG KAMU CARI
raie kelimis ramei seng nunggu
WAJAH ......  RAMAI YANG MENUNGGU
melerok-melerok meripattei alissei ciut
MENJELING-JELING  ..........  KENINGNYA ......
moro teko seng nunang ora keterimo
DATANG KEHADAPAN YANG ....... TIDAK DITERIMA

bok perawan karo joko podo waie
YANG NAMANYA PERAWAN DAN JAKA SAMA SAJA
ora terimo tudingannei wong tuo
TIDAK TERIMA TELUNJUK (PILIHAN)  DARI ORANG TUA
nek seng wadon pilihannei bondo kerjo
KALAU YANG ..... PILIHANNYA ........  KERJA
nek seng joko raie kelimis areppannei
KALAU YANG JAKA WAJAH ........  ...........


ayoh podo dijejeki kersannei Pengiran kuoso
AYUH SAMA-SAMA KITA JEJAKI TAKDIR YANG MAHA KUASA
terimo opo waei seng diwehi
TERIMA APA SAJA YANG DIBERI
ayoh podo dijejeki kersannei Pengiran kuoso
AYUH SAMA-SAMA KITA JEJAKI TAKDIR YANG MAHA KUASA
terimo opo waei seng diwehi
TERIMA APA SAJA YANG DIBERI

bapak lan emak seng ngedek akei kawit bayi
BAPAK DAN EMAK YANG .......  .......  ........  BAYI
cilik digedong nangis dibopong
KECIL DI GENDONG NANGIS DI.........
pingin njalok nang kuea ora keweton
INGIN MINTA DARI KAU TIDAK .........
garek kuea seng gerang timbang rono
HANYA DIKAU YANG ........  .........  ........

rungokkei kuie iki suoro hati emak lan bapak
DENGARKAN ITU INI SUARA HATI EMAK DAN AYAH
arek njalok isin timbang rono wes gerang podowan
NAK MINTAK MALU .............  ..........  ....  ..........  .........


moderator...mintak kredit sikit...BLEH LOR

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

acol This user has been deleted
Post time 29-8-2006 02:19 PM | Show all posts
Originally posted by palong at 13-7-2006 11:34 AM
aku bangga menjadi orang Jawa.. tapi aku malu sbb tak pandai cakap jawa..
bila hari raya tengok org tua mintak maaf punya la panjang.. yg aku mampu cuma maaf zahir batin.. huhu..



aku pun same. yang aku tau NJALOK NGAPURO. maksudnya sama dengan maaf zahir batin. tapi biasanya bulan posa mak aku dah stanby ajar beberapa perkataan yang perlu ketika meminta maaf. tiap tahun berulang. tapi tang tu juga tak hafal
Reply

Use magic Report

acol This user has been deleted
Post time 29-8-2006 10:10 PM | Show all posts

Reply #74 acol's post

wes arek cedek lebaran ki, aku arek ngecet omah, men roh apik
dah nak dekat hari raya ni, aku nak cat umah, biar nampak cantik

gulo saiki susah tenan arek nggolek
gula sekarang susah betul nak cari

sopo wani lomban nang peceren?
sapa berani berenang kat longkang (ayaq acaq)

thino2 aku lungo kebon. aku eneng kebon sawit karo kebon pisang
hari2 aku pergi kebun. aku ada kebun sawin dan kebun pisang

1. pisang nangka tok
2. pisang nangkatok
perkataan di atas, boleh ditafsirkan dengan 2 maksud.
1. pisang nangka saja
2. pisang di dalam seluar

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

acol This user has been deleted
Post time 29-8-2006 11:41 PM | Show all posts
jawa yang baru balik dari US...

nyapo nak wes pukul papat wes rak iso connect cari.com.my?memang wes settinge ngonokui yo?
kenapa kalau dah kul 4 dah tak leh connect cari.com.my? memang dah setting nye camtu ye?

aku sa iki wes rak sempet call kue.
aku sekarang dah tak sempat nak call ko.
Reply

Use magic Report

acol This user has been deleted
Post time 30-8-2006 12:41 PM | Show all posts
nang di wong jowo seng lain? kok rak eneng nang thread ki?
kesel la aku ngomong dewek-dewek....
Reply

Use magic Report

acol This user has been deleted
Post time 30-8-2006 02:35 PM | Show all posts

Reply #77 acol's post

owalah, aku wes kesel naep...ndorong ngarep komputer./

aku arek meduk, arek ngiris tebu.kakang ku ngekon.de e arek ngedol banyu tebu.
mumpung sek waras ki karo gek sek enom, mesti kerjo kuat, kerjo keras.
wes akeh duit, baru nggolek bojo (isteri, bukan baja.hahaha).

wes yo.

assalamualaikum

tapi aku kagum kat tempat aku. beberapa orang cina n mamak pandai cakap jawa wak. betul wak....
tak caya?gi tempat aku..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-8-2006 03:12 PM | Show all posts
Originally posted by acol at 29-8-2006 11:41 PM
jawa yang baru balik dari US...

nyapo nak wes pukul papat wes rak iso connect cari.com.my?memang wes settinge ngonokui yo?
kenapa kalau dah kul 4 dah tak leh connect cari.com.my? memang dah set ...


nnt p jawa cakap pukul papat.. :pmuka:
Reply

Use magic Report

Post time 31-8-2006 11:09 AM | Show all posts
Ni tulisan jawa kat kawasan kraton di Yogyakarta... saper boleh baca? ;)

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.077563s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list