Search
View

Calon angkasawan yang paling layak utk Malaysia

[Copy link]

Author: MACD       Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 31-3-2006 12:39 PM | Show all posts

My turn

Fact - A quality engineer in a furniture company is hoping to be the first astronaut for Malaysia.

Question - What can she contributes to the program?

1. To check the quality of furniture finishing in the spacecraft.
2. To check whether there is any fault in spacecraft materials.
3. To inspire other womens that they too could reach for the star.

Should this person get chosen, I dont think of other reason that could justify her selection other than No. 3.

[ Last edited by MACD at 31-3-2006 12:40 PM ]

Use magic Report

Post time 31-3-2006 12:39 PM | Show all posts
haiyaaa.. whats the big fuss.. Male or Female, Dentist or not, they r all Malaysian... altho i wud rather see an aerospace engineer up there...but thats small matter :bgrin:

Use magic Report

Post time 31-3-2006 01:49 PM | Show all posts
Dari 7 orang lelaki, dia berjaya singkir 4 orang lelaki dan mendpt tempat sbg salah seorang dr 4 yg akan dihantar ke Moscow.

Mungkin kita patut bincang samada ke empat2 calon yg disingkirkan itu patut digelar lelaki ke tak, sampai tak dpt saing dgn perempuan. ;)

2. To check whether there is any fault in spacecraft materials

Ini sebab munasabah utk dia pergi kerana ianya akan menyumbang kpd teknologi pembinaan spt kapal selam dll di masa depan.

Doktor gigi pergi sana, yg dia boleh check hanyalah gigi astronaut je. ;)

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-3-2006 02:25 PM | Show all posts
Originally posted by Sephiroth at 31-3-2006 01:49 PM
Dari 7 orang lelaki, dia berjaya singkir 4 orang lelaki dan mendpt tempat sbg salah seorang dr 4 yg akan dihantar ke Moscow.

Mungkin kita patut bincang samada ke empat2 calon yg disingkirkan itu patut digelar lelaki ke tak, sampai tak dpt saing dgn perempuan.

No. I think we should discuss on whether Vanajah is really a woman because I dont think a real woman could have possibly passed all the physical tests. Hehe.

Originally posted by Sephiroth at 31-3-2006 01:49 PM
2. To check whether there is any fault in spacecraft materials

Ini sebab munasabah utk dia pergi kerana ianya akan menyumbang kpd teknologi pembinaan spt kapal selam dll di masa depan.

Doktor gigi pergi sana, yg dia boleh check hanyalah gigi astronaut je.  

Wow. You might be thinking that it is hard to do so. Setakat nak check faultiness je, banyak org boleh buat. The question now is, can she repairs the faulty parts?  Can a quality engineer of a furniture company repairs a faulty, sophisticated, high technology spacecraft part?

OK. This is going to be my last post to question the qualifications, skills and backgrounds of any candidates. I believe all four candidates are great individuals. However, only the best would become the Malaysian's first astronaut. I hope that person is Dr. Muszaphar. His selection could have inspired many students in MRSM regardless of genders and as a proof of MARA's laborious efforts to fortify Malays in science and technology has really produced exceptional results.

[ Last edited by MACD at 31-3-2006 02:27 PM ]

Use magic Report

Post time 31-3-2006 02:46 PM | Show all posts
my vote also goes to Dr. Sheikh Muszaphar :love:

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-3-2006 02:49 PM | Show all posts
Originally posted by babybueno at 31-3-2006 02:46 PM
my vote also goes to Dr. Sheikh Muszaphar :love:

Hehe. Cayalah ada geng.:love:

Use magic Report

Post time 31-3-2006 02:52 PM | Show all posts

Reply #31 MACD's post

but if i were to choose between you and Dr. Sheikh , i guess i would prefer you to become the first malaysian Astronout..hehe

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-3-2006 02:55 PM | Show all posts
Ahaks. Nanti I hantar poskad dari bulan!

Use magic Report

Post time 31-3-2006 02:56 PM | Show all posts

Reply #33 MACD's post

naper tak bulan madu bersama

Use magic Report

Post time 31-3-2006 02:57 PM | Show all posts
dah...dah...malas ganggu lagi nanti rosak thread ni

Use magic Report

Post time 31-3-2006 03:27 PM | Show all posts
Dr. Sheikh Muszaphar Shukor, Medical Doctor            2 (25.00%)
Kapten Dr. Faiz Khaleed, Dental Surgeon/(Army Officer?)           1 (12.50%)
S. Vanajah, Engineer (Female)           4 (50.00%)
Norazlan Shah Mahadi, Project Manager           0 (0.00%)
Kelvin Lim Hock Seong, Pilot           0 (0.00%)
Mohammed Faiz Kamaludin, Pilot           0 (0.00%)
Mohd. Bostami Ahmad, Image Consultant/(Styling Designer?)           0 (0.00%)
Muhammad Husaini Hashim, Engineer

Medical Doctor? Dental Surgeon? Project Manager? Image Consultant? what the hell is going on? why are these people even accepted to be considered in the first place?

as much as i know, we send people to space to conduct experiments, or to man the space station. Menurut professor aku seorang backup astronaut NASA,  usually (if not all the time), we send military pilots, to pilot the spacecraft, and experts in several scientific fields, to conduct experiments. experts include engineers, and scientists like physicists, chemists etc. what would a project manager, image consultant etc do?

fuhh, ku ingat plan nak bawak roti canai dan kain batik tu jek la benda melalut yang dorang plan.

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-3-2006 05:51 PM | Show all posts
Now let's cut this argument on candidates' occupations out. At this point, we must establish an agreement that all of them are qualified candidates for this program regardless of what their backgrounds are. However, the next time I read someone posting about this thing again, then I will have no choice but to adjust my rule not to discuss about it.

Now let's move forward.

Here I wish to post a question. What does the selection committee looking for? What are their selection criteria? Do we want to send a woman so that she could inspires other women in this country? Or can we be intellectual enough to go beyond gender in determining the right person for Malaysia's first astronaut?

To me, the person must be someone who can make all of us feel proud to be a Malaysian. He must have leadership quality, positive personality and communication skills necessary to be respected among his international peers during the mission. Otherwise, the astronaut would face difficulties to lead, interact and communicate effectively with others.

Another point for the person would be to have a comercial appeal. He should be able to attract many kids, teens and adults to idolize him as the first Malaysian astronaut. By being so, he will have to assume the responsibilty to promote science to everyone in this country. I have seen enough Mawi fans to make me feel puke. The first Malaysian astronaut must be able to outshine Mawi's popularity, so that when you ask kids what they wanted to be when they grow up, their answer is astronaut or other intelectual professions.

Having said that, I have no doubt that Dr. Sheikh Muszaphar fits my criteria to be the first Malaysian astronaut.

Unless, Vanajah decided to do some plastic surgeries......

Use magic Report

Post time 1-4-2006 02:45 PM | Show all posts
unless this mission does not include any highly scientific activities, you have to consider the qualification of the candidates. seriously, you can find the most courageous and charismatic candidate but that's not good enough if he doesn't have any qualification to perform scientific experiments.

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-4-2006 10:54 PM | Show all posts
Agree with you on that. And I do believe that a doctor has the capacity to conduct scientific experiments on space.

Use magic Report

Post time 2-4-2006 10:53 AM | Show all posts
so does an engineer (hehehehe engineering itself is too generic) ...

still hope someday pilots from tudm or the security air wings yang dapat gi space , tapi since gomen bukak application utk semua rakyat msia.

aku ada gak dapat kena panggil time 1st phase dulu, tapi tak pergi ...

Use magic Report

Post time 2-4-2006 12:05 PM | Show all posts
Originally posted by MACD at 4/1/06 06:54 AM
Agree with you on that. And I do believe that a doctor has the capacity to conduct scientific experiments on space.

yeah, i'd say the doctor may be more reliable than an image consultant. he must have been trained to do some scientific experiments too.

Use magic Report

Post time 2-4-2006 12:06 PM | Show all posts
Originally posted by zenslack at 4/1/06 06:53 PM
so does an engineer (hehehehe engineering itself is too generic) ...

yup, the engineer can be an Industral System Engineer, which is like the business of engineering (or engineering of business), which may not be the best candidate for such mission.

Use magic Report

Post time 3-4-2006 07:37 AM | Show all posts
paling hampeh kalau dapat SYSTEM Engineer yang tugas harian cuma maintain system (tak develop pun, tapi since duduk company dapat title Engineer) hehehehe, bertimbun dah aku jumpa camni

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-4-2006 10:42 AM | Show all posts

Angkasawan pertama negara mampu ubah minda generasi muda

PUTRAJAYA 7 April - Tun Dr. Mahathir Mohamad menyifatkan pengalaman yang bakal diperoleh angkasawan pertama negara yang dijadualkan berlepas pada Oktober 2007 adalah unik dan membanggakan negara.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, ini kerana tidak ramai di kalangan 6,300 juta manusia di atas bumi ini berpeluang berada dan meneroka keajaiban angkasa lepas.

Beliau berkata, ia juga mampu mengubah karektor dan minda generasi mu-da negara pada masa depan dalam menghadapi apa juga cabaran kehidupan.

``Bila dia pulang ke bumi, kita akan dapat pelajari banyak perkara daripadanya kerana dia akan menjalani banyak kerja-kerja penyelidikan saintifik sepanjang berada di angkasa lepas.

``Tetapi apa yang lebih penting, kita akan meminta dia menceritakan pengalamannya itu kepada generasi muda supaya mereka bersemangat, memahami apa bentuk cabaran dan bagaimana untuk tanganinya,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan setengah jam dengan empat calon akhir angkasawan negara iaitu Kapten Dr. Faiz Khaleed, 26, Dr. Sheikh Muszaphar Shukor, 34, Mohammed Faiz Kamaluddin, 34 dan S. Vanajah, 35, di Yayasan Kepimpinan Perdana (Yayasan Perdana), di sini hari ini.

Empat calon angkasawan negara itu akan berlepas ke Rusia sama ada akhir bulan ini atau awal Mei bagi menjalani latihan intensif dua minggu.

Bagaimanapun hanya seorang calon akan dipilih untuk berlepas ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) yang terletak 402.34 kilometer dari permukaan bumi untuk tempoh enam hingga lapan hari.

Dr. Mahathir memberitahu, walaupun Program Angkasawan Negara itu hanya memerlukan seorang sahaja tetapi ia sebenarnya memberi gambaran bahawa ramai rakyat negara ini yang sanggup menghadapi cabaran sedemikian.

Malah, beliau menambah, selain baik untuk imej negara, ia juga bertepatan dengan slogan `Malaysia Boleh'.

``Bila program itu diumumkan, kerajaan telah menerima kira-kira 10,000 permohonan untuk menjadi angkasawan negara walaupun kita hanya mahu seorang sahaja.

``Ia baik bagi rakyat negara ini kerana kita boleh buat apa yang orang lain telah buat atau lakukan,'' katanya.

Sementara itu, empat calon akhir angkasawan yang ditemui menganggap pertemuan mereka dengan bekas Perdana Menteri itu memberikan semangat untuk memastikan salah seorang daripada mereka akan berjaya menjejak kaki ke angkasa lepas.

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2006&dt=0408&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_05.htm

Dr Mahathir pun bersetuju yang angkasawan pertama ni perlu menjadi role model kepada generasi muda.:setuju:

Use magic Report

Post time 8-4-2006 11:29 AM | Show all posts
tapi kalau nanti balik dapat title datukdatintansri tu semua confirm spoil

Use magic Report

Post time 8-4-2006 11:50 AM | Show all posts
betul tu..
sebagai role model...
sebagai teladan..
sebagai contoh dan ikutan..

Kalau kita ingat dulu (mungkin sekarang pun), masa sekolah rendah, ramai yang bercita-cita sebagai angkasawan. Tetapi bila meningkat usia, dah masuk secondary school, dah takde yang nak jadi angkasawan. Sebab mereka tahu, cita-cita sebagai angkasawan tu seakan-akan mustahil dicapai.
Sekarang bila kita dah ada angkasawan pertama, ramai kanak-kanak akan kekalkan cita-cita sebagai angkasawan hingga mereka dewasa. Sebab itu dah tak mustahil dan kita mampu lakukannya..
Itu harapan kita...

Use magic Report

Post time 8-4-2006 12:15 PM | Show all posts
voted for vote S. Vanajah, Engineer (Female)

Use magic Report

Post time 23-4-2006 10:17 PM | Show all posts

Reply #43 zenslack's post

Nko ingat maintain system tu tak pening kepalo ko lagi perlukan geniuis person nak fikir develop system etc...tak oercaya ko tanya dorang sendiri

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-4-2006 08:59 AM | Show all posts

Update terkini 26/4/2006

4 calon angkasawan ke Rusia esok

SUBANG 25 April - Empat calon angkasawan negara akan berlepas ke Moscow, Rusia, Khamis ini bagi menjalani ujian peringkat akhir sebelum pemilihan angkasawan pertama negara.

Kesemua calon angkasawan berkenaan akan mengikuti ujian yang dikendalikan oleh Agensi Angkasa Rusia (RSA) itu selama dua minggu.

Ketua Perkhidmatan Persekutuan bagi Ketenteraan dan Teknikal (Luar Negara), Mikhail A. Dmitriev berkata, selepas tamat latihan, dua daripada calon angkasawan itu akan mengikuti latihan selama 14 hingga 18 bulan sebelum dibawa menyertai ekspedisi ke angkasa lepas.

``Keempat-empat calon tersebut akan berlepas ke Moscow pada 27 April ini untuk menjalani ujian seperti yang ditetapkan RSA.

``Daripada empat calon itu, dua orang akan dilatih untuk menjadi angkasawan,'' katanya pada sidang akhbar di tapak pameran Rosoboronexport di Pameran dan Persidangan Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) 2006, di sini hari ini.

Empat calon angkasawan itu adalah pakar bedah pergigian Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Dr. Faiz Khaleed, 26; pegawai perubatan di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Dr. Sheikh Muszaphar Shukor, 34; jurutera, S. Vanajah, 35, dan juruterbang Penerbangan Malaysia (MAS), Mohammed Faiz Kamaluddin, 34.

Mereka dipilih daripada lebih 1,000 calon yang menyertai proses pencarian angkasawan negara pertama yang bermula sejak pertengahan tahun lalu.

Program angkasawan tempatan itu adalah sebahagian daripada program off-set pembelian 18 jet pejuang jenis Sukhoi SU-30MKM dari Rusia.

Sebagai timbal balas pembelian itu, kerajaan Rusia menawarkan tempat untuk seorang angkasawan Malaysia menyertai ekspedisi angkasawan Rusia ke stesen angkasa antarabangsa (ISS).

Daripada empat calon itu, hanya dua akan dipilih menjalani latihan selama 18 bulan di Star City Moscow dan hanya seorang calon akan mengikuti ekspedisi ke ISS.

Pengumuman calon angkasawan semakin hampir. Kalau kita tgk vote di forum Cari ini, ramai yg sokong S. Vanajah. Tapi persoalan siapa yang akan menjadi angkasawan Malaysia yg pertama hanya akan terjawab selepas ujian di Rusia ini.

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-4-2006 05:02 PM | Show all posts
Muslim Nations Urged on Space Exploration

By SEAN YOONG, Associated Press Writer
Tue Apr 25, 6:35 PM ET

KUALA LUMPUR, Malaysia - Malaysia's ambition to send an astronaut to space next year should inspire other Muslim countries to embark on space exploration, an Islamic professor said Tuesday.

ADVERTISEMENT

However, Muslims who travel to space must tackle religious challenges such as performing prayers at zero gravity and ensuring their meals fulfill Islamic dietary conditions, said Saiyad Nizamuddin Ahmad, a United Arab Emirates-based university professor in Islamic studies.

"We are all very hopeful that the efforts by the Malaysian government will inspire other Muslim countries to inaugurate space initiatives," Ahmad said on the sidelines of a conference in Kuala Lumpur to discuss Islamic perspectives on space expeditions.

The only Muslim who has flown into orbit so far is Saudi Arabia's Prince Sultan bin Salman, who went aboard the U.S. shuttle Discovery in 1985, Ahmad said.

A Malaysian might be the next Muslim in space, as the government plans to send a citizen on a Russian-led scientific mission to the international space station in October 2007. Three of the four finalists in the country's astronaut program are Muslims, while one is a Hindu.

It is unclear whether the Saudi prince encountered any problems in determining the direction of the Saudi holy city of Mecca

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.080707s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list