JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
91200
View
318
Reply

Arabic anyone? (merged with bzzts)

[Copy link]

Author: hildaMatt       Show all posts   Read mode

Post time 15-8-2010 02:17 PM | Show all posts
cuba donlod ebook nih...dia ajaq basics.tapi grammar tuh takat kata nama,kata sifat,kata penghubung,tenses (past,present,future,imperative) jah. takdakklah samapi nk ajar balaghah bagai

http://uploading.com/files/3ce8fe54/AhlanWaSahlen.rar/

ni dia ponya mp3 files

http://uploading.com/files/1m2f1419/Ahlan%2Bwas%2Bsahlan%2Bmp3.rar/

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2010 07:09 AM | Show all posts
wkmslm
nahnu bilkhoir (kami ok,baik2 je..)
kaifa anta? (bgaimane anda?)
haiya!!!natakallam bil ar ...
im_cyclist Post at 18-3-2010 19:52


al7amdulilla, ana kuwaiyis. (ok, sahaja)
ana kasol le-anna-ha sa3bah we-ghriba. (malas sebab susah n rs pelik)
ramdhan karim, kol 3aam wa-antom tayyiboun. (selamat berpuasa ramadhan, sepanjang tahon korang berkeadaan baik2 belaka)
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2010 01:25 AM | Show all posts
terima kasih atas bantuan kalian. i will buy a complete arabic book+CDs by teachyourself.com as well.
hari tu mahu beli di kinokuniya out of stock pula.

i will learn slowly at my own pace bila terluang. i will give myself 3 months to understand at least 50% of what arabic speaking person speaks.
Reply

Use magic Report

Post time 28-9-2010 12:40 PM | Show all posts
blaja arab mule2 mmg susah...
aku sampai nak tuka skola la dulu sbb takleh nak catch up blaja arab...
lame2 bile da paham nahu,saraf sume,baru la rase enjoy je blaja arab ni...
mmg susah sebenarnye bahasa arab ni,lagi2 nak blaja saraf...
pening pale tapi lame2 blaja mesti bley punye...
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2010 08:39 PM | Show all posts
time skolah menengah dulu sy amik bhs arab..terpaksa amik gitew sbb dah nama kelas agama

belajar selama 3 thn..tp tatau ape pon...exam pmr pong cekgu xkasi amik peksa bhs arab...bhs arab teruk bebenor....karangan pendek pong xreti nk wat
Reply

Use magic Report

Post time 5-11-2010 12:52 PM | Show all posts
me minat bahasa die je hehehe..klu kelas arab,bdk2 pggl ustazah...keje skola diorg kena buat huhuhu..org lain tido,me semangat..ekekeke
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2010 08:54 AM | Show all posts
grammar arab yang na7wussarf tu arab sniri pun x lepas
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2010 03:59 PM | Show all posts
jom belajaq... sambil2 tu cerita la pengalaman masing2 belajaq bahasa arab. bleh menjadi motivasi smua orang.

perkataan hari ni smua orang cuba ingat:

kees... ejaan dia kaf ya sin...

maksud dia beg plastik...

kalu p ke bazar pak arab bau kambing, dia tak dengar anda minta beg plastik, jerit kuat2 kat telinga pekak dia jangan dok diam. sebab arab tak leh buat lembut2 kena kasarq, dah duduk pon dalam batu pahat. nak lembut2 sopan kena cakap dengan jepun, konnishiwa. tapi tak smua lar arab perangai hazzzab. ada yang jenis bek2, mana bangsa pun sama saja. ada yang smayang yang x smayang. yang mengaji quran, yang x mengaji quran pemalas ikut setan.

frasa dia, kees min fadhlik... maksud dia, plastic bag please!
ada frasa len, lau samaht, ana ihtaaj kees... if you dun mind, i need a plastic bag!
gamak2 pekak ja, kata jah keeeeeeeesssssssssssssssssss baaabaa keeesssssss! jerit kuat2 sampai satu taman dengar, gud luck {:2_77:}
Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2010 12:38 AM | Show all posts
awal pagi hari ni perkataan yang kita belajaq

hena - sini, ejaan dia ha nun alep
henaak - sana, ejaan dia ha nun alep kap

contoh ayat

hena ya baabaa, henaa - sini pak cik, sini!

kat mekah sana pak guard arab suruh orang yang silap masuk tempat berlainan jantina ikut arah dia tunjuk. dia akan kata macam itu

buul henaak, mu hena! - kencing kat sana, bukan kat sini!

ayat agak x snonoh sikit tapi agak la. penggunaan memang dalam hidup sebenarq percakapan harian di sa'udi 'arabiah. satu lagi kalau menyekat jalan orang, pak guard arab yakni mutawa akan mintak jalan sambil kata rastaa (jalan). ini bukan bahasa arab, ini bahasa urdu simple kan? boleh paham kan penggunaan hena dan henaak? ok gud luck dan selamat mencuba!
Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2010 01:07 AM | Show all posts
aku sedang mendengarq lagu corak agama nyanyian macit majida el-roumi dari lebanon. tiap2 negara arab loghat mesti berbeza bukan saja slang malahan perkataan pon. macam malaysia la jugak negeri2 pun beza2 penggunaan perkataan ada demo, deme, depa, hang, mung, berat, payah, beres, abeh, menate, menatang smua.

slang arab yang senang nak paham bagi aku secara peribadinya, rasanya loghat lebanon-syria. loghat mesir aku benci dengar, loghat negeri arab len xbiasa dengar. arab sa'udi dan kawasan peninsula arabia terlalu ulu.  

owh ya, inilah tajuk lagu nyanyian macit majida. lagu pasal perang, pertikaian, pertelingkahan menusia yang memusnahkan dunia dan doa semoga dilindungi semua diberi aman.

ya nab'e-l-mahabba
wahai punca kasih sayang

ejaan nab'e adalah nun ba a'yin. maksud nabe' adalah punca atau sumber datangnya sesuatu biasanya sumber benda2 cari gali macam air dan lain2.

ejaan mahabba, adalah mim, ha pedas, ba ada shaddah, ta marbuta yang bulat ada titik dua tu menunjukkan gender feminin perkataan. mahabba means kasih sayang. bahasa melayu pinjam perkataan ni jadi muhibbah 1Malaysia. bleh nampak?  

boleh? ok bleh catat dalam buku nota, cuba ingat sikit2 dan terus guna. tengok atas skrin sakit mata nanti. jangan lupa kita masing2 melatih diri dengan sebutan huruf2 yang fungsi nak dekat sama macam huruf 'ayin-alep. ha besar-ha pedas. sebab aku dengar ramai orang time jd imam semayang walaupun hafal surah fussilat ayat sebanyak 54 ayat pun tapi sebutan tak jaga. yang itu lagi penting sb cakap dengan Allah Ta'ala. Gud luck everyone!
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2010 11:53 AM | Show all posts
ok, jom kumpul vokabulary... vokabulary hari ni banyak jugak tapi setiap hari hafal satu ja dah cukup. vokab ni boleh pakai di kedai makan.

kedai makan nak kata apa bahasa arab? kata math'am... ejaan lagumana? mim, tho, 'ayin, mim. ok? kalu susah, kata ja lah restaurant dak pon cafe ke, smua orang pong tahu. sbutan dipakai sebutan syria. kalu sebutan orang semenanjung arab, depa sebut huruf qaaf jadi huruf gaaf. mesir tak sebut huruf qaaf, dia punya sebutan jadi 'aaf. contoh perkataan stendet qahwah untuk kopi, orang syria sebut jadi qahwe, orang semenanjung arab sebut jadi gahwah, n orang mesir sebut jadi ahwah. you choose which pronunciation you want. kalu nak bercakap pilih salah satu loghat, tapi kalu malas ambil bahasa stendet saja cuma jangan la terlalu formal sangat. nanti kat saudi arabia kalu hgpa p cakap formal sangat kena ludah ngan arab ulu yg bodo.

makan pagi, menyerok - futour (huruf tho untuk huruf tengah)
makan tngah hari - ghada
makan petang, malam - asha'a
garpu - shawke (ada ta marbuta kat ujung)
towel - fuutah
garam - milh (ha ujung tu ha pedas)
lada - fulfol
minyak - zeit (huruf mula tu huruf zain)
cuka - khall
margerin - zebdeh (sebut bahasa stendet, zubadtun)
ghee - samneh
roti - khebz (bahasa stendet, khubz)
botol - qannineh (huruf depan huruf qaaf, ujung ada ta marbutah)
wine - mabeet (mim ba ya ta marbutah)
air - mai (mim ya, loghat stendet miyaah)
beer - beera
daging - lahm (huruf ha pedas kat tgh)
dagin kambin bebiri - kharuuf
dagin lumbu - lahm baqar
dagin anak lumbu - lahm 'ejel
ayam - djaaj
pinggan - sahn (saad huruf mula)
gelas - ka'sseh (sebutan stendet ka'sah)
pisau - sekkiin
sudu - mal'aqa (sebutan stendet bertajwid, mil'aqatun)
salad - salata
buah2an - fawaki
manesan - heluu (ejaan ha pedas lam waw)
bil - hisaab (ha pedas sin alep ba)
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2010 12:50 PM | Show all posts
Post Last Edit by genot at 22-11-2010 13:04

sikit pengetahuan am... perkataan aku nak perkenalkan untuk khalayak peminat bahasa Arab adalah perkataan siyyuun maksud dia baitulmuqaddis. ejaan dia saad, ya, waw, nun, sebut dia apa? siyyuun!

baru2 ni sebok segala menusia pasal zionist dan kes flotilla. ni bukan hal pencacai ka pembalaci yahudi. kita belajaq bahasa Arab jugak belajaq budaya, agama2, sistem mesarakat, tamadun, politaik, sosial, dan macam2 lagi sebab semua tu terkandung dalam bahasa. sapa pernah ambik pengajian terjemahan tahu ni. lagipon sapa peduli kat yahudui, aku sikit pon tak heran kepada siapa2 except G"d my Protector. I worship only You G"d everyday every minutes ant maqsuudi ya Rabb. ni jangan dok fikiran buruk kat orang pulak bila bukak perkataan ni, pengetahuan am sahaja. pengetahuan sikit dikongsi bersama, banyak pengetahuan juga dikongsi bersama.

ni daily life punya pengalaman la. haku hari itu jugak tak ketinggalan tersibuk sama terutama ketika aku takda kawan dalam klas dan hanya ada sekor klasmet from palestinkie. aku berbuat kebajikan kepada dia dan sabar dengar cerita2 basi dia seolah2 aku pekak tak tahu hal kat tempat dia selain mendengar kutukan dia kat semua orang yang tak kena dengan taste dia. dia saja lah menusia mulia yang berani ada qabal. orang lain penakut tak berani macam dia, pejabat keselamatan fatah tempat dia kirja dolu kena bom dengan Yahudi. dia bangga cerita kawan dia mati Quran dalam poket kena tembak peluru, kertas Quran masuk dalam jantung kawan dia. Quran jadi macam azimat pulak tak bagi kena seksa qubur. Bukan guna wat hafal sb orang ati bukan boleh pakai Quran lagi. Yang idup saja buleh pakai Quran.

Bukan apa, minggu lepas keluaq kata2 "klasmet" zadeh ni pasal Palestine adalah isu utama dunia punca kepada huru hara dunia. Amboih! Kalu donia nak Qiamat pun, benda ni bukan melibat Palestine saja. Ia melibat sluruh donia. Bukan tempat dia ja jadi perampasan hak asasi menusia. Burma nu, South Thailand, Africa, merata2 dunia. Tunjuk gambar kepala tercabut kat aku pun ingat aku heran. Aku penah tengok gambar sami Buddha Burma kena katok kepala sampai hancur pun dengan puak Junta Myanmar. Kat Ulu Yam pun banyak ja kejadian bunuh ngeri takyah tengok jauh kesan kena bom. Dolu pon di Jepun jadi pengeboman Hiroshima. Korban masa singkat saja. Orang kapiq tak meraung2 pun, tapi bangkit semula senyap2 sahaja.

time dia creta kawan dia nu syahid, kawan dia ni syahid, aku jawab pelan ja ke dia, time nak mati hgpa dok pandang mudah remeh ja. bropa ramai orang depan mata menusia nampak jadi syahid, tapi depan Tuhan bukan syahid pon. kita menusia sapa la kita nak bagi title tu title ni ke menusia len. Tu semua qija Allah 'Azz wa Jall. memang smua orang ingat mati tak ketinggalan kita2 smua. setan buleh kelirukan kita pun time nak mati. kalu dak tadak la imam Shaf'iyya mazhab ikutan orang M'sia n Palestinkie takut sangat bila sebut hal kematian sb hal setan mari pesong akidah orang nak mati. baru2 ni aku sudah hilang sabar ketika minum kat kafe membuang masa dengan dia. aku meninggalkan "kawan" tak buleh pakai itu yang menjadikan aku babi dia menyalin nota sedangkan dia penyegan dok melenggak tak salin apa dalam klas. pastu dok guna alasan dia kena tembak Yahudui sbg alasan supaya aku simpati ke dia. boleh blah! aku kembali jadi kawan yang hina kepada Allah 'Azz wa Jall. aku berasa menyesal tiap2 kali aku seorang aku mesti kena cari2 manusia wat kawan. aku x caya sapa2 dah, elok caya hanya kpd Allah 'Azz wa Jall saja Sahabat terbaik, Mulia, layak kita Puja!

baik, novel bersama classmate bangsat Palestinkie laknatullah itu sudah tamat. kembali kepada perkataan untuk pengetahuan umum ini. aku harap kawan2 tak tersentap lar aku mengeji perangai bangsat classmate aku itu, bukan maksud aku sokong siapa2 pun. Yang utama aku sokong cuma Allah 'Azz wa Jall sahaja. aku tahu ada juga palestine yang baik macam ex-roomate aku pagi2 slalu bagi aku breakfast walaupon aku x mintak, tapi dia smayang subuh sayup (lewat). aku rasa tak sopan nak sepak katil dia sb dia tua drpd aku, kalu muda memang aku sepak ja. smua bangsa pun sama. Siyyon bercorrespond dengan perkataan Tzion atau Zion dalam bahasa Ibrani. Asal dari perkataan yang lani, aku bagi dalam bahasa Arab iaitu disebut Sawaan. Ejaan dia saad, waw, alep, nun. Maksud dia dalam mujamme' (qamuus) adalah hammakaan-um-muqaddas yakni tempat suci. Perkataan ini adalah perkataan lama.

Zionist, adalah pertubuhan politaik kebangsaan Yahudui. Ideologi Zionism ini telah wujud lama sblom 1948 lagi waktu negara yang dipanggil Palestine tu tak sempat diisytiharkan oleh pihak antarabangsa dan penjajah dia yakni British sebagai negara berdaulat menurut sistem Westphalian. Sila google nak tahu lebih apa menatang itu Westphalian. Ia ada dalam IR. Zionism merujuk kepada ideologi gagasan kebangsaan Yahudui. Lebih kurang jugak ideologi politaik yang ada di mana2 negara donia termasuk China dan negara2 Arab. Aku tak mau libat negara ni. semua orang tahu tengok sendiri.

Sejak abad pertama sebelum Masehi lagi orang Yahudui sudah mula tersebar ke merata dunia termasuk di rantau Eropah dan Kaukasus. Abad pertama n kedua Masehi, terjadi pemberontakan di Tanah Suci dipanggil pemberontakan Bar Kokhbah kerana orang Yahudui menentang penjajahan Roma. Yahudui2 pemberontak itu kena halau keluar. Nama kerajaan Yahuda di selatan Palestine sekarang ni ditukar jadi Syria-Palestina. Puak2 Yahudui2 ni membentuk diaspora Yahudui di luarq Tanah Suci. Tahun 1882, Yahudui dari Russia sudah mula melakukan penghijrahan ke Tanah Suci n mengelakkan dihapuskan negeri mereka di Russia. Tahun 1927 ada pemikir Zionist nama dia 'Asher Ginsberg dari Russia. pemikiran dia ni adalah pasal Zionism berkaitan kebudayaan.

Dalam kitab bahasa Arab moden hak aku penah belajaq masa tingkatan 3 dolu. Perkataan merujuk kepada Zionist adalah Sahyuniyyuun. Ejaan? Saad, ha simpol, ya, waw, nun, ya, waw, nun.   

Itu sikit sebanyak pengetahuan umum mengenai Mid East. Diharap membantu sikit sebanyak, yang tak berwarna merah tu boleh diabaikan sebab thread ni untuk belajaq bahasa Arab sahaja. Yang tak ada merah tu smua sampingan saja. Baik buat teladan, buruk buat sempadan.
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2010 11:12 PM | Show all posts
bahasa arab nie terlalu detail x mcm english...
so kalau dah pndai bahasa arab skema
anda belom tentu boleh ke luar negara melawat kampung2 arab

sbb mereka kt kampung sana x pakai bahasa arab international

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2010 11:56 PM | Show all posts
bahasa arab nie terlalu detail x mcm english...
so kalau dah pndai bahasa arab skema
anda belom te ...
Jejaka88 Post at 22-11-2010 23:12



   setahu saya bahasa arab standard ini boleh di fahami oleh hampir semua orang arab sama ada mereka arab gulf or arab north africa.betulkan saya jika saya salah.
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2010 12:15 AM | Show all posts
salah...sbb sy pernah alami nya...

dulu masuk ke kampung tnya
MA ISMUKA? dorang pening2 seolah igt aku ckp bhs aku

bila dtg arab yg lain dorang ckp kt sini bukan semua faham
rupa2 nya dorang pggl buka MA ISMUKA tapi ISMAKE

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2010 01:17 PM | Show all posts
sky nak belajar la bahasa arab.
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2010 01:06 AM | Show all posts
Reni nak blajaq apa ha? Jom belajaq pasal fe'el. Ejaan dia fa, 'ayin, lam. sebutan bertajwid dia, fe'lun atau pun sebutan orang utara, fia'lun. fe'el ni maksud dia kata kerja lah dalam bm.

Sebelum tu, dalam grammar bahasa Arab, asasnya ada terbahagi tiga kata (kalimaat) iaitu:

1. ism (ismun) ejaan dia alep sin mim bermaksud kata nama atau mata benda
2. fi'l (fi'lun) ejaan dia macam yang intro tu la
3. dan harf jarr ejaan dia ha pedas, ro, fa pastu jangan sambung jim ro ada shaddah

Baiklah, lepas itu kita berbalik ke kata kerja ni. Dalam kata kerja bahasa Arab kena la ada conjugation. Oh shit! meluatnya conjugation ni. Tak payah pikir banyak pun. Ambik kertas dan cuba buat latihan sahaja. Nanti lama2 reti la sendiri. Kata kerja Arab ada terbahagi tiga pulak.

1. fi'l madhi (sudah lepas)
2. fi'l mudhari' (sekarang dan akan datang)
3. fi'l amr (kata suruhan)

nak buat latihan dak? nanti sat dlu tengok la contoh, x dan2 sunggoh2, hahaha lani kita tumpu ke fi'il mudhari' sahaja. fi'l lain x mahu tengok lagi ok dak?

contoh kata kerja hari ni

kataba - tulis, to write... ejaan dia senang saja, tiga huruf kaf ta ba

saya sedang menulis? ana aktubu, aktob

hang (jantan) sedang menulis? anta taktubu, taktob
hang (betina) sedang menulis? anti taktubeena

dia (jantan) sedang menulis? huwwa yaktubu, yaktob
dia (prempuan) sedang menulis? hiyya taktubu, taktob

hangpa (dua ekoq jantan) sedang menulis? antuma taktubaani, taktubaan
hangpa (dua ekoq betina) sedang menulis? antuma taktubaani, taktubaan

kami sedang menulis? nahnu naktubu, naktob

hangpa (jantan ramai2 ni) sedang menulis? antum taktubuuna, taktubuun
hangpa (betina ramai2 ni) sedang menulis? antunna taktubna, taktubn (ejaan, ta kap ta ba nun)

depa (jantan ramai2 ni) sedang menulis? hum yaktubuuna, hom yaktubuun
depa (betina ramai2 ni) sedang menulis? hunna yaktubna, honna yaktubn

* boh baris tahu kan? tengok kat tulisan rumi punya bunyi tahu la nak letak baris atas ka bawah ka depan ka, orang utara sebut fathah, dhommah, kasrah, segala mak nenek.

ok ka banyak ni ja dulu? satgi tak terbaca pulak. cuba ambik satu ism atau kata nama pastu buat ayat. boleh kan? misalnya dah ada perkataan kitaab maksudnya buku la. bm pun kata kitab kan.

trenslet ini:

1. saya sedang menulis kitab
2. dia (betina) sedang menulis
3. huwwa yaktubu-r-risaalah

vocab berkaitan dengan perbuatan menulis misalnya:

1. jareeda (jim, ro, dal, ya, ta marbutah) maksud dia sorat kabar
2. majalla (mim, jim, lam shaddah, ta marbutah) maksud dia majalah
3. qaseeda (qaf, sad, ya, dal, ta marbutah) maksud dia puisi gerindam
4. oghnia (alep, ghain, nun, ya, ta marbutah) maksud dia lagu
5. risaala (ro, sin, alep, lam, ta marbutah) maksud dia surat

perasan dak banyak kata nama berkaitan tulisan ni adalah kata bergender feminin sebab ada ta marbutah di ujungnya. tapi kata kitaab pulak bergender maskulin.

apa lagi? pkiaq sniri la nak wat latihan macam mana. ambik apa2 vocab untuk kata nama yang ada dalam simpanan masing2 dan mulakan lah kerja. gud luck.
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2010 07:03 PM | Show all posts
nk belaja bahasa arab kena tau dlu mana dia isim feel hufur ^_^

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2010 08:55 PM | Show all posts
hari ni jom belajaq harf jarr (ejaan dia ha pedas, raa, fa dan perkataan lain pulak, jim, dan raa) pulak sebab keperluan nak membentuk ayat. dalam bahasa Arab, ayat dipanggil sebagai jumlah atau sebutan biasa dia tak bertajwid, jumla. huruf jarr ni macam kata hubung perkataan atau kata sendi lah. bahasa inggeris dia kita panggil preposition.

mudah saja tuan puan. tak silap ada berapa belas ntah huruf jarr, aku pon x kuasa nak catat satu2. kita cuma garis terang mana yang penting saja dolu wokkei anne, akka, tanggatchi, tambi chit? sheree...

fii - dalam (ejaan dia fa, ya ada titiq)
'alaa - atas (ejaan dia 'ayin, lam, yaa tak ada titiq!)
fauq, foq - atas (ejaan dia fa, waw, qaf)
tahta, taht - bawah (ejaan dia ta, ha pedas, ta terbukak)
ilaa - ke (alep hamzah bawah, lam, yaa takda titiq!)
bi - dengan (ejaan arab dia, ba sahaja sambung dengan kata nama)
ma'a - bersama (mim, 'ayin)
wa, sebutan tak tajwid oo - dan (ejaan dia waw sahaja)

cukup dak? tak cukup, buleh bukak dictionary ka, cari preposition dan tambah sundri la noooh. ada contoh dak? adaaa.... tapi contoh ini kita gunakan dengan kata nama bersama dengan kata kerja yang sudah di-conjugate.

kata nama

madrasatun, madrasah - skool, skolah
maktabun, maktab - meja, desk
kitaabun, kitaab - buku
qur'aanun, qur'aan - kitab suci

kata kerja

qara'a - baca, to read (qaf, raa, alep hamza atas)
dzahaba - pergi, to go (dzal, ha simpul, ba)

contoh ayat mengikut susunan ayat dan sudah di-conjugate, aku taruh garis di bawah huruf yang ditambah:

huwwa yadzhabu ila madrasah
dia (jantan) pergi ke sekola

ana adzhabu ilaa madrasah
aku pegi ke sekola

hiyya taqra'u qur'aan
dia (betina) membaca qur'an

al-kitaabu 'alaa maktab
buku yang atas meja

al-kitaabu tahta maktab
buku yang di bawah meja

cuba periksa kamus dan cari kata kerja tiga huruf. lepas itu anda buat conjugation dan cuba buat ayat yang relevan dengan kata nama yang ada dalam kamus atau sekeliling anda. kalau sapa2 ada ustaz ajar bahasa arab sila suruh ustaz dan ustazah anda tolong check betul atau salah lepas anda dah buat latihan sendiri. salah satu inisiatif anda sendiri selain daripada anda belajar di institusi kan. guna segala benda yang ada di sekeliling macam Qur'an bertejemahan atau tafsir, dan kitab2 lain macam hadis atau buku do'a. harap bermanfaat. ada masa lagi kita belajaq pulak frasa2 atau cara berbual dan bercakap. boring gak dok tumpu grammar sepenuh masa. gud luck!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2010 09:01 PM | Show all posts
mari kita meriahkn thread ni!!!!
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.067149s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list