JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
109278
View
451
Reply

SILAT GAYONG

[Copy link]

Author: cloud_hardcore       Show all posts   Read mode

Post time 8-12-2006 02:59 PM | Show all posts
aku pernah masuk silat gayung ..belajar dgn kawan aku...

2 minggu masuk terus aku nak sparring .....

dia bagi aku dgn satu budak tu....kecik dari aku...tapi kaw2 gak la aku kena ....

penat jugak ek sparring nie.....kena ada byk stamina....
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2006 11:28 PM | Show all posts
Originally posted by akughi at 24-11-2006 08:39 AM
macam mane pemainan cindai ni...
macam main tengteng ke????


hi
Lebih kurang la haha
tengok sini
http://www.youtube.com/watch?v=70EwuES1Y_U
http://www.youtube.com/watch?v=PT60VoR7piY
Reply

Use magic Report

rodreaz This user has been deleted
Post time 19-12-2006 08:28 PM | Show all posts
wahaha banyak info gak ek sini.. aku dulu blajo silat gayong x tahan masa naik bengkung.. soalan bertubi-tubi... skang dah benti daa
Reply

Use magic Report

Post time 20-12-2006 02:18 PM | Show all posts
Originally posted by akughi at 24-11-2006 08:39 AM
macam mane pemainan cindai ni...
macam main tengteng ke????


Cindai ni permainan menggunakan kain sebagai senjata.Orang tua-tua kat kampung kalau terpaksa bergaduh ,selalunya menggunakan teknik ini untuk memerangkap serangan lawan samaada memerangkap kaki dan tangan lawan atau memerangkap senjata lawan.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-1-2007 11:28 AM | Show all posts
yup...dat is cindai....
snjata yg bleh bawe ke mane2....
Reply

Use magic Report

Post time 6-1-2007 05:36 PM | Show all posts
Originally posted by Periuk_api1209 at 17-11-2006 11:03 PM
aik apsal tak ramai budak gayong kat sini?????
..letak ler info terbaru ker...


aku pnh blaja gayong..
:jeling:
Reply

Use magic Report

Post time 6-1-2007 05:39 PM | Show all posts
Originally posted by Ax at 22-11-2006 12:07 AM
silat gayong byk pantang larang kan?


kan ade cam nk cek dpt jd ank angkat dato' meor ke x yg gune limau tu..
aku x bwat pn..cam takut je..
lgpn ade condition die yg aku rs aku xleh nk bwat kan tu jd perfect kot :nyorok:
Reply

Use magic Report

Post time 6-1-2007 06:21 PM | Show all posts
Originally posted by cloud_hardcore at 23-11-2006 01:36 AM
Secara umumnya, pelajaran di dalam Silat Seni Gayong dibahagikan kepada tujuh peringkat, iaitu:

   1. Tapak Gayong
   2. Seni Tapak Gayong
.
.
.
6. Seni Belian
7. Seni Cindai  
<< aku ade men cindai sbb tok guru aku suh bwat show..so aku ade la blaja seni cindai ni :ting:
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-1-2007 07:05 PM | Show all posts

Reply #33 BaBy^GhoSt's post

ok ar.....
ko blaja.....slagi bleh blaja kite blaja jer....
yg elok kite amal yg xelok kite wat sempadan....
Reply

Use magic Report

Post time 6-1-2007 08:26 PM | Show all posts
Originally posted by cloud_hardcore at 6-1-2007 07:05 PM
ok ar.....
ko blaja.....slagi bleh blaja kite blaja jer....
yg elok kite amal yg xelok kite wat sempadan....


da quit da pn..mls turun training kan
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2007 01:34 AM | Show all posts
Saya start jadik Anak Gayong masa saya form 4....

masuk U..saya semakin aktif.....saya belajar di Gelanggan UPM dulu under Cikgu Rasol.....dulu2 UPM punyer Gayong mmg aktif...pegi la tournament mana2 pon mesti ada budak UPM.....tp skang dgr kata dah tak baper aktif sgt dah....

hbs bajar U saya dah tak aktif lagi....skang ni aktif "bersilat" dia dapur jer...hehehe.....kalu ikutkan hati saya nak kembali aktif...tapi tu la....di Sabah ni takder Gayong Malaysia....kengkawan Gayong yg lain suh saya buka satu Gelanggang di sini...tp saya tak berapa konfiden .......w/p saya mmg teringin nak bwk anak dara saya yg 3 orang tu berGayong juga...tambah2 suami saya pon orang Gayong juga.....

Kata bersahut, Gayong bersambut....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-1-2007 03:25 AM | Show all posts

Reply #36 hairanaz's post

bgs tu hairanaz......
ko bukak ar gayong kt sane....
try ko cek cawangan gayong negeri tu...
mintak nk bukak gelanggang....
lebar kan sayap gayong tu....jgn simpan ilmu tu...kongsi ar.....
xluak ilmu klu di kongsi.......
utk anak ko tu leh ar ajar slow2 kt umah....
cume utk mandi tapak n mandi seni ko tye ar gayong negeri....

gayong bergayut,kata bersahut.........
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2007 01:59 PM | Show all posts
cloud...

Sabah tader Gayong negeri...satu gelanggang gayong pon tader di Sabah nie....kalu aku bukak satu Sabah nie....ni la Gelanggang Gayong yg pertama di Sabah

by the way...sedara cloud ni berGAyong  di mana?
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2007 02:40 PM | Show all posts
huh huh makin ramai keluarga gayong nih :clap:
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-1-2007 10:30 PM | Show all posts

Reply #38 hairanaz's post

sy mula2 berGayong kt kltn....
pastu smbung kt pahang....n sambung kt melaka...
xde erk kt sabah....xtau ar lak....
tp skrg ni saya bermastautin kt johor....tp ble blk gelanggang kt kltn tu g ar tgk2 n panaskan bdn....
jupe ng rakan gayong laen yg merantau mintak ar satu dua buah rahsia.....
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2007 10:50 PM | Show all posts
gelanggang kat kelantan kat ner? pasai saya ni oghe kelate jugak....cumer dah nak masuk 7 tahun bermastautim di Sabah....hehehe
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-1-2007 11:34 PM | Show all posts

Reply #41 hairanaz's post

kt kltn byk....
kt p.pth ade...
kt melor der(tu dgn yg dipertua negeri gayong-ayah sor)
kt bachok ade
kt machang ade....kt kok lanas tu bru buke akademi gayong....
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2007 11:36 PM | Show all posts
owh..saya kenal la cikgu mansor tue.....

saya pernah berguru dengan PAk Jab...tu sebelum dia bukak silat dia sendiri..Gayong Tiga Kalimah...

pernah jumpa dgn beberapa anak murid cikgu mansor masa pegi tournament....Siti Khadijah (budak Machang and partner dia....lupe plak namer...hehehe....)
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-1-2007 03:47 AM | Show all posts

Reply #43 hairanaz's post

klu xsilap saya...saya knal kot siti khatijah tu....
pak jab pon knal ar gak tp knal gitu2 ar.....
jd chating lak....ff:
Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2007 04:39 PM | Show all posts
Originally posted by cloud_hardcore at 8-1-2007 03:47 AM
klu xsilap saya...saya knal kot siti khatijah tu....
pak jab pon knal ar gak tp knal gitu2 ar.....
jd chating lak....ff:



arrghh......! hehehe....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-1-2007 06:27 PM | Show all posts
sape yg tau perkembangan ttg gayong ni post ar erk...
de tournement ke...ape2 ke...
sbb aku skrg ni aktif ble blk kltn je...
tp blk jrg2...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-1-2007 06:31 PM | Show all posts

ASAL USUL SILAT GAYONG

Seni silat adalah sejenis ilmu bela diri yang diakui umum sebagai hak asli kepunyaan bangsa Melayu. Berdasarkan bukti penemuan tinggalan sejarah yang terdapat di Candi Borobudur dan Candi Prambanan di Jawa, dapatlah disimpulkan bahawa sudah wujud sistem bela diri di kawasan kepulauan Melayu pada abad ke-8 Masihi. Bermula dari kepulauan Riau, sistem bela diri ini dikatakan merebak ke Minangkabau, Sumatera. Di Sumatera, sistem bela diri ini diperhalusi lagi dan dikenal sebagai Pencak Silat. Ilmu silat ini pernah digunakan oleh kerajaan Srivijaya(abad ke-7 hingga abad ke-14) untuk memperluaskan empayarnya. Pada zaman kekuasaan Majapahit(abad ke-13 hingga abad ke-16), ilmu silat dikatakan telah mencapai kemuncak kesempurnaannya apabila penggunaan senjata disertakan.
Dari Minangkabau, silat diperkenalkan di Semenanjung Tanah Melayu melalui Melaka. Dalam zaman Kesultanan Melayu Melaka, hanya golongan yang rapat dengan istana sahaja diberikan peluang untuk mempelajari silat. Seni silat ini akhirnya sampai ke pengetahuan rakyat jelata dan seterusnya menjadi suatu kesenian desa. Laksamana Hang Tuah(Bapa Persilatan Melayu) dikatakan mempelajari seni silat daripada Sang Adi Putera di Gunung Ledang dan Sang Persanta Nala di Pulau Jawa(Majapahit).
Asal-usul Silat Seni Gayong

Silat Seni Gayong dikatakan telah wujud sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi, iaitu sewaktu pemerintahan Sultan Mansor Syah. Selepas kejatuhan Melaka ke tangan Feringgi(Portugis) pada tahun 1511, hulubalang Melaka yang diketuai oleh Tun Biajid(anak Laksamana Hang Tuah) telah berundur ke dalam hutan dan seterusnya melakukan serangan gerila terhadap angkatan Portugis. Ilmu Silat Seni Gayong inilah yang telah digunakan oleh Tun Biajid dan orang-orangnya ketika menentang Portugis. Walaupun terpaksa berundur ke dalam hutan, hulubalang-hulubalang Melaka ini masih mampu menyusun suatu barisan penggempur (boleh disamakan dengan gerakan gerila) yang berpegang kepada tekad iaitu "berimau-rimau, berimba-rimba dan bergayong".


-bersambung-
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-1-2007 06:31 PM | Show all posts
Disebabkan kedudukan Portugis terlalu kuat ketika itu, Tun Biajid dan orang-orangnya terpaksa berundur hinggalah ke negeri Pahang, untuk mencari perlindungan. Di Pahang, ilmu Silat Seni Gayong ini terus hidup diwarisi oleh generasi demi generasi sehinggalah sampai ke tangan Tuan Syed Zainal Al-Attas, iaitu seorang hulubalang Pahang yang hidup sezaman dengan Dato' Bahaman dan Mat Kilau.
Ada suatu kisah yang menceritakan bahawa pada zaman pemerintahan Portugis di Melaka, telah diadakan majlis keramaian tiap-tiap tahun yang dihadiri oleh segenap lapisan masyarakat. Pemerintah Portugis telah mengadakan suatu pertandingan seni persembahan budaya masyarakat setempat dan memberikan ganjaran yang besar kepada pemenangnya. Dalam kategori persembahan silat, pesilat yang menunjukkan persembahan yang dianggap membahayakan telah dikumpulkan setempat dan diasingkan daripada pesilat yang mempersembahkan silat pulut yang diiringi oleh bunyi-bunyian seperti gendang. Pesilat-pesilat yang membawakan silat yang berbahaya ini telah ditangkap secara sulit lalu dirantai dan dibawa ke tengah laut dengan perahu untuk dibunuh, kerana pemerintah Portugis bimbang bahawa mereka boleh mengancam kedudukan Portugis di bumi Melaka. Ketika berada di tengah laut, dengan izin Allah dan berkat ilmu Silat Seni Gayong, rantai yang mengikat hulubalang-hulubalang Melaka itu telah berjaya diputuskan, dan hulubalang-hulubalang Melaka ini telah melawan dan berjaya menumpaskan pengawal Portugis yang mengawal mereka. Oleh kerana bimbangkan keselamatan diri mereka ekoran daripada peristiwa itu, hulubalang Melaka ini telah mengambil keputusan untuk belayar ke merata-rata gugusan kepulauan Melayu untuk mencari perlindungan. Sesetengah daripada hulubalang Melaka ini telah mendarat di Makasar lalu menetap di situ. Di Makasar ini, ilmu Silat Seni Gayong telah berkembang dengan meluas, terutamanya di kalangan bangsawan Bugis. Orang-orang Bugis inilah yang bertanggungjawab menghidupkan semula kesenian lama ini di Tanah Melayu.

-bersambung-
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-1-2007 06:32 PM | Show all posts
Ada suatu riwayat yang masyhur berkenaan tujuh orang anak raja tanah Bugis yang sangat-sangat ditakuti dan dihormati di seluruh Makasar, Riau, Siak dan juga pulau-pulau yang berhampiran, kerana kegagahan dan keperkasaan mereka yang tiada tolok bandingnya ketika itu. Mereka telah belayar meninggalkan tanah Bugis dan menjelajah ke serata kepulauan Melayu untuk mencari kawasan penempatan yang baru. Salah seorang dari putera Bugis itu ialah Almarhum Daeng Kuning atau lebih dikenali sebagai Panglima Hitam. Daeng Kuning ialah moyang kepada Dato' Meor Abdul Rahman, Mahaguru Silat Seni Gayong. Syed Zainal mempelajari ilmu Silat Seni Gayong daripada Daeng Ambok Solok, seorang pahlawan berketurunan Bugis dan mempunyai tali persaudaraan dengan Daeng Kuning.

-tamat-
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2007 05:40 PM | Show all posts
Persilat yakin silat dipertanding di Guangzhou
Oleh Hussain Said

PERSEKUTUAN Pencak Silat Antarabangsa (Persilat) yakin sukan seni mempertahankan diri yang sudah merentasi dunia itu mampu membuat kemunculan sulung sebagai antara acara yang dipertandingkan dalam Sukan Asia Guangzhou pada 2010.


Timbalan Presiden Persilat, Datuk Seri Mohamad Hasan, berkata sebanyak sembilan pingat emas dicadangkan bagi ditawarkan dalam acara itu sekiranya silat diterima untuk dipertandingkan oleh tuan rumah, China dan Majlis Olimpik Asia (OCA).

Mohamad berkata, silat sepatutnya sudah dipertandingkan buat julung kali pada Sukan Asia Doha, bulan lalu tetapi masalah teknikal menyebabkan hasrat itu tidak kesampaian.

"Tuan rumah, Doha sebenarnya sudah bersetuju untuk menjadikan silat sebagai antara acara yang dipertandingkan tetapi kesilapan kami mendaftarkan Persekutuan Silat Asia menyebabkan ia ditolak oleh OCA.

"Jadi, kami melihat kesilapan itu sebagai satu pengajaran dan akan memastikan ia dipertandingkan buat julung kali di Sukan Asia Guangzhou nanti," katanya.

Mohamad yang juga Presiden Pesaka berkata, Persilat sudah merangka bagi melobi tuan rumah, China dan OCA bagi memastikan hasrat itu tercapai.

Katanya, pendekatan itu termasuk membantu menubuhkan persekutuan dan memperkembangkan silat di China dengan menghantar pegawai, jurulatih dan pesilat.

"Keanggotaan Persilat yang sudah dianggotai 31 negara termasuk Jepun, Korea Selatan diyakini mampu membantu kami mempengaruhi OCA supaya silat diterima buat pertama kali dalam Sukan Asia.

"Apa lagi, silat sudah dipertandingkan di peringkat Sukan Sea dan lebih berkembang berbanding kabbadi dan catur yang sudah dipertandingkan dalam temasya empat tahun sekali itu," katanya.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.044256s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list