Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
114632
View
451
Reply

SILAT GAYONG

[Copy link]

Author: cloud_hardcore       Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 23-1-2007 08:31 PM | Show all posts

Saat-saat Pengkhataman

Dalam tahun 1936, Meor Abdul Rahman pergi ke Kuala Nerang menziarahi kekandanya Hendon dan kekanda iparnya, Zainal Abidin. Pada awalnya, Meor Abdul Rahman merasakan dirinya seperti orang asing setibanya di pekan Kuala Nerang, Kedah. Pemergiannya ke pekan itu tidak mempunyai maksud lain kecuali menemui kekandanya Hendon dan kekanda iparnya, Zainal Abidin(ketika itu menjadi Ketua Polis Daerah Kuala Nerang). Meor Abdul Rahman tidak ada teman untuk berbicara atau bergurau senda kecuali kebosanan yang kian menghimpit jiwanya. Pelbagai cara untuk lari dari kebosanan itu sering bermain-main di kotak fikirannya. Namun segalanya gagal untuk menutup kebosanan yang semakin memuncak itu.
Banyak masa yang terbuang. Jadilah Meor Abdul Rahman sebagai penunggu setia memerhati gelagat manusia yang keluar masuk untuk berurusan di pekan Kuala Nerang.
Walaupun demikian, sikap Meor Abdul Rahman yang peramah dan petah berbicara menyebabkan beliau mudah mendapat kenalan. Beliau merasakan pekan Rabu yang diadakan sekali seminggu di pekan Kuala Nerang merupakan detik paling menyeronokkan.
Di situ beliau dapat berkenalan bukan sahaja dengan orang-orang tempatan malah orang-orang Siam yang turut berurus niaga di pekan Rabu itu.
Pada suatu malam, ketika beliau berada di rumah abang iparnya, beliau telah terdengar bunyi paluan gendang silat. Kekanda iparnya yang menyedari tentang minat Meor Abdul Rahman telah mengizinkan Meor Abdul Rahman pergi melihat-lihat dari mana datangnya bunyi paluan gendang silat tersebut. Rupa-rupanya bunyi paluan gendang silat tersebut datangnya dari sebuah gelanggang silat, tidak jauh dari rumah Zainal Abidin.
Setelah merisik-risik, Meor Abdul Rahman difahamkan bahawa guru gelanggang itu ialah seorang berketurunan Minangkabau dan bekerja sebagai penjahit topi. Nama guru tersebut ialah Sudin. Setelah mengetahui tentang Sudin, beliau menjadi semakin berminat untuk mengetahui siapakah sebenarnya Sudin itu. Setinggi manakah ilmu kependekaran yang dimilikinya? Bagaimanakah cara untuk mencungkil rahsianya?
Meor Abdul Rahman mengambil keputusan berjumpa dengan Sudin. Bersama-sama dengan rakannya Osman, beliau telah bertemu dengan Sudin. Sudin yang terlihat kedatangan Meor Abdul Rahman ke gelanggang silatnya telah datang bertemu dengan Meor Abdul Rahman sambil bertanya sama ada Meor Abdul Rahman berminat untuk belajar silat dengannya. Meor Abdul Rahman pun menyampaikan hasratnya ingin belajar silat dengan Sudin. Permintaan itu ditunaikan dan Sudin meminta pengeras sebanyak RM3.25 serta seekor ayam apabila khatam.
Walau bagaimanapun, Sudin tidak turun ke gelanggang sepertimana yang disangka oleh Meor Abdul Rahman. Orang kanannya iaitu Ali sahaja yang turun dengan maksud mengajar Meor Abdul Rahman.Mereka berlatih seperti orang berkelahi. Meor Abdul Rahman telah menggunakan pengetahuannya dalam Silat Seni Gayong, hingga menyebabkan Ali tewas. Ali telah mengadu hal tersebut kepada Sudin. "Dia ni pendekar...kami sepak 3-4 orang tak boleh jatuh..." adu Ali kepada Sudin. "Betul ke? Biar aku cuba pula..." tanya Sudin.
Mengetahui rahsia Meor Abdul Rahman, Sudin berhajat untuk bersemuka dengan Meor Abdul Rahman dan ingin menguji setinggi mana ilmu silat yang ada pada Meor Abdul Rahman. Dalam pertarungan tersebut, Meor Abdul Rahman telah menggunakan kepakarannya dalam Silat Seni Gayong sehingga menyebabkan Sudin tewas dan anak-anak muridnya habis bertempiaran lari. Ketika Meor Abdul Rahman ingin menghentak Sudin yang tertiarap dengan tumit, anak-anak muridnya telah menjerit untuk meleraikan pergaduhan tersebut. "Sudah! Sudah! Jangan pukul lagi. Kamu ni pendekar. Ini bukan tempat kamu untuk belajar. Kami punya pelajaran tak sampai macam kamu..." Sudin lalu memulangkan semula wang pengeras Meor Abdul Rahman tetapi ditolak dengan baik oleh Meor Abdul Rahman. Sudin lalu bertanya kepada Meor Abdul Rahman mengapa beliau masih ingin berguru dengannya sedangkan beliau memiliki ilmu persilatan yang cukup tinggi. Meor Abdul Rahman mengatakan bahawa menurut pesanan Syed Zainal, datuknya, kalau beliau kalah dalam pertarungan, beliau bolehlah terus belajar silat daripada guru yang mengalahkannya. Tetapi jika beliau menang, beliau tidak perlu belajar lagi kerana beliau akan dikhatamkan oleh orang ghaib. Meor Abdul Rahman sebenarnya mencari mana-mana guru yang dapat mengkhatamkannya.
Meor Abdul Rahman semakin serasi dengan corak kehidupan di pekan Kuala Nerang. Walaupun tidak seperti di Taiping, beliau merasakan pemergiannya ke pekan itu memiliki satu hikmah besar dalam meneruskan cita-citanya memburu "orang ghaib" seperti yang diceritakan oleh datuknya.
Di pekan Kuala Nerang, Meor Abdul Rahman telah berkenalan dengan seorang perempuan tua berpakaian lusuh, yang menjual burung serindit. Apabila mengetahui perempuan tua tersebut berasal dari Menam, yang terletak dekat sempadan Siam, Meor Abdul Rahman mula mencari jalan bagaimana beliau boleh mengikut perempuan tua tersebut balik ke Menam. Secara senyap-senyap, tanpa pengetahuan kekandanya Hendon dan abang iparnya, Zainal Abidin, Meor Abdul Rahman dengan berbekalkan raifal dan sepucuk pistol milik abang iparnya, dan ditemani oleh Bakar(anak kepada Osman) telah mengikuti perempuan tua yang dikenali dengan nama Tok Mek Jah itu pulang ke Menam.
Jarak perjalanan antara Menam dengan pekan Kuala Nerang adalah sangat jauh. Tidak ada sebarang pengangkutan kecuali berjalan kaki selama beberapa hari. Dari Kuala Nerang, mereka menempuh Padang Terap sebelum berhenti di Padang Sanai. Dari Padang Sanai mereka meneruskan perjalanan ke Kuak. Di Kuak, Meor Abdul Rahman menumpang di rumah ketua kampungnya iaitu Lenchon.
Selama dua hari Meor Abdul Rahman berada di Kuak. Makan minumnya diuruskan oleh Lenchon. Walaupun beliau sudah mula mempunyai ramai kenalan, namun selok-belok kehidupan di perkampungan Siam itu dirasakan masih asing. Suatu ketika, kerana sudah tidak tahan untuk membuang air besar(setelah ditahan selama dua hari), Meor Abdul Rahman pun meminta izin kepada Lenchon untuk pergi ke sungai bagi melepaskan hajatnya itu. Ketika beliau berada di atas sebatang titi untuk membuang air besar, tiba-tiba meluru berpuluh-puluh ekor babi hutan ke arah Meor Abdul Rahman. Meor Abdul Rahman telah disondol hingga terjatuh ke dalam sungai. Selepas memakan najis-najis yang terdapat di situ, babi-babi hutan tersebut pun melarikan diri ke dalam hutan.
Perjalanan Meor Abdul Rahman masih tidak berpenghujung. Cerita-cerita menarik tentang kehidupan di Menam semakin menyemarakkan minatnya untuk ke sana. Baginya, jauh perjalanan luas pandangan. Walaupun beliau sudah merasakan tentang azab dan sengsaranya ketika menempuhi perjalanan ke Kuak dari Padang Sanai dahulu, namun kini beliau bertekad untuk ke Menam pula.
Pertemuannya dengan Tok Choh di Kuak semakin membakar semangatnya untuk meneruskan perjalanan ke Menam. Empat hari empat malam berjalan kaki barulah sampai ke Menam. Untuk selama empat hari di Menam, Meor Abdul Rahman telah menjadi anak angkat kepada keluarga Tok Choh dan menginap di rumah Tok Mek Jah. Dinding rumah penduduk Menam termasuk dinding rumah Tok Mek Jah diperbuat daripada kulit-kulit binatang. Sewaktu di Menam, Meor Abdul Rahman bersama-sama dengan Bakar sering menghabiskan masa mereka dengan keluar mencari burung serindit kerana harganya ketika itu sangat mahal(seekor burung serindit berharga di antara $3-$5 seekor).
Setelah empat hari di Menam, Meor Abdul Rahman meminta diri untuk pulang ke Kuala Nerang untuk menemui abang iparnya Zainal Abidin.
Selepas beberapa hari di Kuala Nerang, Meor Abdul Rahman mengambil keputusan untuk pulang ke Taiping bagi menemui keluarganya. Beliau telah menceritakan segala pengalaman yang dilalui beliau kepada kekandanya Meor Abdul Aziz. Meor Abdul Aziz juga tertarik untuk ke sana.
Tanpa pengetahuan sesiapa termasuk abang iparnya Zainal Abidin di Kuala Nerang, Meor Abdul Rahman dan abangnya Meor Abdul Aziz telah pergi ke Menam. Kedatangan mereka ke Menam semula telah mengejutkan Tok Choh dan Tok Mek Jah. Di Menam mereka menghabiskan kebanyakan masa dengan keluar berburu binatang. Meor Abdul Rahman pernah bertanyakan kepada Tok Mek Jah berkenaan sebuah bukit yang terletak di dalam hutan Menam. Menurut Tok Mek Jah, tempat tersebut bernama Lam Goh. Meor Abdul Rahman bertanyakan Tok Mek Jah sama ada beliau boleh pergi ke kawasan bukit tersebut. Menurut Tok Mek Jah, kawasan bukit itu agak "keras" dan Tok Mek Jah keberatan untuk melepaskan Meor Abdul Rahman ke sana. "Kamu tak boleh pergi ke sana. Di situ tempat kawalan pendekar. Kalau nak pergi juga, aku tak boleh hantar..."jelas Tok Mek Jah.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-1-2007 07:37 PM | Show all posts

Bersua Hang Tuah di Batu Hitam

Ketika keluar berburu bersama-sama dengan tujuh orang rakannya di dalam hutan belantara di Menam(di sempadan antara Siam dan Tanah Melayu), sekonyong-konyong dengan takdir Tuhan hujan ribut telah turun disertai dengan kilat petir sabung-menyabung. Serentak dengan itu kawan-kawan beliau yang seramai tujuh orang tadi telah terpisah dengannya dan tidak kelihatan lagi. Keadaan itu berlaku hingga hampir ke tengah hari. Setelah keadaan pulih seperti sediakala, Meor Abdul Rahman menyedari bahawa dirinya tinggal bersendirian sahaja di hutan belantara itu. Beliau lalu meneruskan perjalanannya dengan merayau-rayau tanpa mengetahui arah yang hendak dituju, sehinggalah ke petang hari. Dalam keadaan diri yang sangat letih serta kebingungan, beliau mengambil keputusan untuk berehat lalu tertidur di atas suatu batu hampar berwarna hitam selebar kira-kira satu rantai.
Di dalam tidurnya, beliau telah bermimpi bertemu dengan seorang tua yang berpakaian sebagai seorang hulubalang Melayu zaman dahulu, dengan siap berkeris. Lembaga tersebut memperkenalkan dirinya sebagai "Hang Tuah" pahlawan yang teragung di dalam kerajaan Kesultanan Melayu Melaka. "Sekarang tibalah masanya untuk kamu dikhatamkan..." kata lembaga tersebut. Dalam keadaan diri antara sedar dan tidak, Meor Abdul Rahman pun diajar dengan berbagai ilmu kependekaran zahir dan batin. Hang Tuah telah mencurahkan segala rahsia ilmu Silat Seni Gayong dan mempertahankan diri kepada beliau. Selepas beliau melalui pelbagai ujian dan cubaan, Hang Tuah akhirnya meminta Meor Abdul Rahman mengangakan mulut. Hang Tuah lalu meludah ke dalam mulut Meor Abdul Rahman, sebagai tanda sempurnalah sudah pengkhataman beliau. Meor Abdul Rahman telah diamanahkan supaya ilmu yang telah dipelajarinya (Seni Gayong)diperkembangkan dengan seluas-luasnya kepada keseluruhan insan menurut syarat-syarat dan adat-istiadat yang sejati mengikut masa-masa yang tertentu. Selain itu beliau juga disuruh menghadap sultan yang memerintah negerinya(Perak) ketika itu untuk menyembahkan taat setia. Hang Tuah juga mendakwa bahawa Meor Abdul Rahman adalah orang yang paling gagah dan tiada orang lain yang dapat menewaskannya selagi ia patuh kepada pantang-larang tertentu. Kemudian Meor Abdul Rahman diperintahkan meninggalkan tempat itu dengan segera menuju ke arah matahari naik. Setelah tersedar daripada tidurnya, Meor Abdul Rahman merasakan terdapat suatu kelainan pada dirinya; beliau seolah-olah telah diresapi oleh kegagahan yang amat luar biasa.
VERSI KEDUA
Ketika Meor Abdul Rahman sedang duduk berzikir di atas sebuah batu hitam, tiba-tiba sekonyong-konyong muncul lima lembaga manusia yang lengkap berpakaian hulubalang zaman dahulu sambil masing-masing bersenjatakan sebilah keris. Salah satu daripada lembaga tersebut memperkenalkan dirinya sebagai "Datuk Laksamana Hang Tuah", hulubalang Raja Melaka yang termasyhur pada zaman dahulu. Hang Tuah telah berkata,"Sekarang tibalah masanya untuk kamu dikhatamkan..." Hang Tuah kemudian telah mengarahkan keempat-empat lembaga yang mengiringinya supaya menyerang Meor Abdul Rahman secara serentak. Meor Abdul Rahman telah berjuang bersungguh-sungguh menentang serangan ramai tersebut, biar pun ketika itu diri beliau tidak bersenjata langsung. Serangan yang datang dari pelbagai arah tersebut dihadapinya dengan gagah, dan berjaya dipatahkan satu demi satu. Akhirnya, keempat-empat lembaga tersebut berjaya ditewaskan oleh Meor Abdul Rahman, dan Meor Abdul Rahman berjaya menendang dan merampas satu daripada keris yang digunakan oleh lembaga-lembaga yang menyerangnya. Keris yang berada di dalam genggaman Meor Abdul Rahman khabarnya adalah keris Pendawa Lima yang menjadi miliknya sekarang dan keempat-empat lembaga tersebut dipercayai sebagai "Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu". Hang Tuah kemudian meminta agar perlawanan diberhentikan, lalu menyuruh Meor Abdul Rahman mengangakan mulut. Hang Tuah kemudian meludah ke dalam mulut Meor Abdul Rahman sambil mengamanahkan ilmu silat yang telah dipelajarinya(Seni Gayong) diajar kepada keseluruhan insan dengan mengikut adat istiadat yang sejati, pada masa-masa yang tertentu. Hang Tuah juga meminta Meor Abdul Rahman menghadap raja yang memerintah negerinya untuk menyembahkan taat setia dan berbakti kepada sultan sebagaimana Hang Tuah berbakti kepada Raja Melaka. Hang Tuah juga mendakwa bahawa Meor Abdul Rahman adalah orang yang paling gagah dan tiada seorang pun yang dapat menewaskannya selagi beliau patuh kepada syarat-syarat yang tertentu. Hang Tuah kemudian menyuruh Meor Abdul Rahman meninggalkan tempat tersebut menuju ke arah matahari naik.
Selepas peristiwa pertemuannya dengan Hang Tuah di batu hitam, bertempat di suatu kawasan terpencil di sempadan Malaysia-Thai, Meor Abdul Rahman mendapati dirinya beroleh suatu kekuatan yang amat luar biasa. Misi pengembaraannya untuk mencari "orang ghaib" sepertimana yang pernah disebut oleh nendanya Syed Zainal sudah pun berakhir. Dalam perjalanan pulang ke Kuala Nerang, Meor Abdul Rahman telah berjumpa dengan gelanggang tomoi. Meor Abdul Rahman lalu bertanya kepada orang-orang Siam di situ,"Apa nama permainan ni?" "Kamu boleh main tomoi?" tanya orang-orang Siam di situ. "Silat saya boleh. Tomoi saya tak tahu..." jawab Meor Abdul Rahman. "Sama juga. Orang Siam panggil Tomoi, orang Melayu panggil silat. Hang kalau nak cuba, hang cubalah. Tapi kalau kena tendang patah gigi, patah tangan, hang jangan minta apa-apa!" kata orang Siam di situ. Meor Abdul Rahman pun masuk ke gelanggang Tomoi dan bertarung dengan salah seorang jaguh tomoi tempatan. Dalam perlawanan tersebut, Meor Abdul Rahman telah menggunakan kepandaiannya dalam Silat Seni Gayong, sehingga menyebabkan juara tomoi tersebut tonggang-langgang dikerjakan oleh Meor Abdul Rahman. "Hang ni pendekar besar. Aku tak boleh lawan hang. Hang gagah betul. Hang ni orang pendekar." kata juara tomoi tersebut sambil meminta perlawanan tersebut dihentikan.
Kini Meor Abdul Rahman berdepan pula dengan tugas lebih mencabar iaitu menghadap raja yang memerintah di negerinya (Perak) sebagai memenuhi amanat Tuah.
Tanpa membocorkan rahsia pertemuannya dengan Hang Tuah di batu hitam itu, akhirnya Meor Abdul Rahman bergegas pulang ke Taiping. Beliau tetap merahsiakan apa yang telah dialaminya daripada pengetahuan kedua-dua ibu bapanya. Sebagai mematuhi amanat di dalam mimpinya, beliau telah meminta izin daripada bondanya Sharifah Aluyah untuk menghadap DYMM Paduka Seri Sultan Perak ketika itu iaitu Almarhum Sultan Alang Iskandar. Sharifah Aluyah menurut ceritanya pernah dipinang oleh Sultan Alang Iskandar suatu ketika dahulu. Ketika tiba di istana, Meor Abdul Rahman telah diberitahu bahawa Sultan Alang Iskandar telah berangkat ke Manong menghadiri suatu majlis keramaian. Meor Abdul Rahman pun bergegas ke Manong dengan menunggang basikal.
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2007 02:13 AM | Show all posts
saper kat sini pernah belajar SENI SILAT GAYONG HABIB HAMID?
kalau ada boleh share info dgn aku..
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2007 02:16 AM | Show all posts
Originally posted by HangJebat at 20-10-2006 02:09 AM
pusaka gayong?
gayong malaysia?
gayong fatani?
gayong makrifat?


aku dah serik dah main silat pusaka gayong nih...
lasak giler la silat nih...
kerana silat ni la bahu sebelah kanan aku tak hilang-hilang sakit sampai ke hari ni...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-1-2007 04:42 AM | Show all posts

Reply #64 Amiin_al_Kalam's post

silat gayong malaysia dan silat gayong pusaka adalah sama....
tetapi di bawah pentadbiran yg berbeza....
ini kerana guru utama seni silat gayong pusaka telah di buang dari gayong oleh dato meor akibat konflik dalaman...xperlu lah saya cerita disini apa konflik tu...
selepas dibuang dari gayong...klu xsilap sy geng2 gayong kedah telah menubuhkan gayong pusaka....
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2007 09:27 AM | Show all posts
Dengan Bismillah mula dikata,
Mengingatkan kebesaran Allah yang mulia;
Kerana wajib telah ternyata,
Segala perbuatan mahulah diserta.

Seni Gayong payung pusaka,
Naungan aneka hikmat mulia;
Rahsia tersimpan di purbakala,
Ilham menyusun zahir semula.

Lembaganya bersih nyawanya suci,
Bersatu kepada putera dan puteri;
Agama yang mulia junjunglah tinggi,
Belalah bangsa, adat dan negeri.

Gayong mencantum bersatu padu,
Mengingatkan junjungan empunya seru;
Sama sendiri bantu membantu,
Selamat sejahtera hajat dituju.

Matahari terbit Palembang Seguntang,
Tanahnya subur ditanam padi;
Keris dihunus, dipegang, dijulang,
Kesatriaan pahlawan timbul kembali.

Gayong emas kendi pusaka,
Bekalan air raja kesakti;
Keris ku hunus langkah ku mula,
Bangsa Melayu sudah terpuji.

Besi kuning besi bersakti,
Anak panah Sang Rajuna;
Kembali Gayong kebudayaan asli,
Di Tanah Melayu hulubalang tua.

Tempana Nipis nama asalku,
Keris pusaka Ratu Dewangga;
Niat derhaka kepada rajaku,
Taming menyerah keris pusaka.





Tempana Nipis nama asalku,
Besi tua di Tanah Jawa;
Hidup kembali kebudayaan bangsaku,
Tidak Melayu hilang di dunia.

Majapahit nama negara,
Tempat ratu raja Jawa;
Kalau diguna akal bicara,
Kebudayaan Melayu subur semula.

Seni Gayong seni asli,
Dewi pusaka ibu pertiwi;
Umat Melayu menjunjung tinggi,
Akhir hayat tidak dilupai.

Seni Gayong sudah terpuji,
Dijunjung oleh seluruh negeri;
Pemuda-pemudi harus pelajari,
Agar Gayong kekal abadi.

Seni Gayong seni Melayu,
Tidak senang untuk ditiru;
Taat setia untuk mengaku,
Supaya menjadi lambang Melayu.

Seni Gayong seni pusaka,
Junjung oleh putera negara;
Supaya digiat taat setia,
Amanah guru harus dijaga.

GAYONG BERGAYUT KATA BERSAHUT
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2007 09:31 AM | Show all posts
Originally posted by Amiin_al_Kalam at 25-1-2007 02:16 AM


aku dah serik dah main silat pusaka gayong nih...
lasak giler la silat nih...
kerana silat ni la bahu sebelah kanan aku tak hilang-hilang sakit sampai ke hari ni...  


ehem...

huhu !!

pusaka mmg lasak...

baru best..

sebab..

pusaka ikut betol2 yg lama...

macam arwah dato' ajar dlu..

cuma ada sedikit perubahan yg dibuat dlm silibus...

benda neh depend pada org yg ngajar gak..

kalo gurulatih tuh cara ajarannya keras... maka, keras laa jadinya..

kalo dia ajar cara yg biasa.. @ x keras.. maka x teruk laa latihan tuh..
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2007 09:31 AM | Show all posts
Originally posted by cloud_hardcore at 25-1-2007 04:42 AM
silat gayong malaysia dan silat gayong pusaka adalah sama....
tetapi di bawah pentadbiran yg berbeza....
ini kerana guru utama seni silat gayong pusaka telah di buang dari gayong oleh dato meor ...


erm..

nak tanya neh..

hang neh budak mana ??

malaysia @ pusaka ??
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2007 02:36 PM | Show all posts

Reply #65 cloud_hardcore's post

pernah dengar tak nama silat gayung HABIB HAMID?
org cakap dalam 10 jenis silat yg ada... silat ni la yg paling berbisa...
betul ker yerk...
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2007 02:37 PM | Show all posts

Reply #65 cloud_hardcore's post

pernah dengar tak nama silat gayung HABIB HAMID?
org cakap dalam 10 jenis silat yg ada... silat ni la yg paling berbisa...
betul ker yerk...
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2007 02:39 PM | Show all posts
Originally posted by cloud_hardcore at 25-1-2007 04:42 AM
silat gayong malaysia dan silat gayong pusaka adalah sama....
tetapi di bawah pentadbiran yg berbeza....
ini kerana guru utama seni silat gayong pusaka telah di buang dari gayong oleh dato meor ...


yup memang sama...
masa aku main silat pusaka gayong dulu..
aku pernah sparing dgn kawan aku...dia main silat gayong malaysia...
pergerakan nya hampir sama dan masing-masing seolah-olah dapat membaca gerak lawan masing-masing...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-1-2007 06:15 PM | Show all posts

Reply #68 selendangmerah's post

klu di ikut kan saya ni gayong malaysia....
tetapi ketika di melaka saya belajar dalam gelangang gayong pusaka...
ble saya balik kelantan saya g gak jenguk gelangang gayong melaysia...
leh tolong cikgu saya ajar budak2 baru....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-1-2007 06:20 PM | Show all posts

Reply #70 Amiin_al_Kalam's post

xpernah dgr ttg silat ni....
klu nk kire berapa jenis seni dlm silat tu kire plg power, jeet kuen do lg power....
lg byk martial arts yg de dlm JKD tu...
hebat atau tidak seni tu bergantung pada pengamal nya...
klu blaja semua martial arts kt dunia ni tp pergerakan lembab dan penakut tak jadi hebat gak...

btol x?

[ Last edited by  cloud_hardcore at 25-1-2007 06:26 PM ]
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-1-2007 06:26 PM | Show all posts
Originally posted by selendangmerah at 25-1-2007 09:31 AM


ehem...

huhu !!

pusaka mmg lasak...

baru best..

sebab..

pusaka ikut betol2 yg lama...

macam arwah dato' ajar dlu..

cuma ada sedikit perubahan yg dibuat dlm silibus ...


perubahan silibus yang dilakukan oleh pertubuhan adalah untuk menjadikan seni sejajar dgn peredaran mase....
tetapi cuba lah mintak ng guru cara yg lame...leh disimpan...
sube bandingkan buah lame dgn yg baru....
pada asas nya adalah lebih kurang...
kadang2 tak semua pukulan atau buah kunci dpt di praktik kan atau menjadi hak...
jadi pilih yg bersesuaian mengikut pengamal....
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2007 01:21 AM | Show all posts

Reply #73 cloud_hardcore's post

1st time aku dengar jeet kwan do...
mcm mana cara dorang main...? dorang main konsep mcm mana?
aku ingatkan tomoi yg paling bahaya dlm dunia...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-1-2007 01:52 AM | Show all posts

Reply #75 Amiin_al_Kalam's post

jeet kuen do tu di asas kan oleh bruce lee...
yeke xpernah dgr...?
xpe la...ni la martial arts yg bruce lee tinggal kan...
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2007 02:37 AM | Show all posts

Reply #76 cloud_hardcore's post

oic... seni kungfu bruce lee la nih...
tapi citer dongeng mangatakan bruce lee mati sebab ada kaitan nya jugak kerana dia terkena penangan silat org indon kan... apa entah nama dia... dicky zulkarnain kalau tak silap...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-1-2007 12:13 AM | Show all posts

Reply #77 Amiin_al_Kalam's post

mungkin x....
sbb dari pengetahuan aku bruce lee mati akibat dadah....
die mengamal kan dadah disebab kan tekanan....doktor nye di amerika(klu xsilap) menyuruh die mengamal kan dadah tu untuk mengurang kan tekanan...

die mati ketika berada dirumah pelakon hong kong semasa membincangkan ttg filem terbaru...

waallahualam...

p/s-saya dpt cite ni dari majalah seni beladiri...masa keluaran awl2 tp lupe keluaran ble...
Reply

Use magic Report

Post time 28-1-2007 12:05 AM | Show all posts

Reply #78 cloud_hardcore's post

ko main seni silat gayong malaysia ker?
gayung malaysia ni apa ibu gayung dia?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-1-2007 09:16 PM | Show all posts
ibu gayong...?
ape yg awak maksud kan dengan nye..?
mmg saya penah dgr ttg ibu gayong ni...
tp utk pe..?

untuk kebatinan silat gayong sudah cukup dgn pukulan kipas senandung...
walaupon masih ada lg jenis pukulan berbisa....
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.077095s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list