JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
110465
View
451
Reply

SILAT GAYONG

[Copy link]

Author: cloud_hardcore       Show all posts   Read mode

Post time 30-1-2007 12:41 AM | Show all posts

Reply #80 cloud_hardcore's post

ibu gayong tu tempat sasaran di mana seseorang ingin membaca gerak lawan musuh....
ibu gayong ada 4...

ibu gayong pertama - muka
ibu gayong kedua - dada
ibu gayong ketiga - pusat
ibu gayong keempat - kaki...

setahu aku silat cekak dorang punya ibu gayong terletak pada dada iaitu pengamal silat ini akan melihat dada musuh kerana dgn dada lah seseorang pengamal silat ini akan dapat tahu ke arah mana dan apa gerakan yg akan musuh lakukan...

setahu aku lagi silat lian plak dorang punya ibu gayong terletak di kaki...

gayong malaysia kat mana dorang punya ibu gayong? tapi ada agak silat yg takde pegangan ibu gayong ni....


[ Last edited by  Amiin_al_Kalam at 30-1-2007 12:43 AM ]
Reply

Use magic Report

Post time 30-1-2007 12:42 AM | Show all posts

Reply #80 cloud_hardcore's post

pukulan kipas senandung tu mcm mana plak? rasa mcm pernah dengar gak...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-1-2007 10:15 AM | Show all posts

Reply #81 Amiin_al_Kalam's post

owh...itu maksud ibu gayong ko...
sbb sblom ni aku dengar org ckp ibu gayong ttg kebatinan..
so aku malas ar nak merepek sbb aku xpernah blaja ttg ibu gayong ni.
klu tenteng pukulan laen tu nk kate pandai xde la..tp bleh la...

klu bg aku, aku pon ske bace pergerakan lawan di bahagian perut dan dada...tp biasa nya aku aka lehat perut la..sbb pergerakan kaki ng tgn akan menjadikan perut bergerak gak...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-1-2007 10:26 AM | Show all posts

Reply #82 Amiin_al_Kalam's post

pukulan kipas senandung adalah satu pukulanyg berbisa dalam seni gayong ni...
ia pernah di gunakan oleh mahaguru gayong utk mengalahkan bruce lee...
tetapi selepas itu dato' meor menawarkan bisa pukulan nya...
Reply

Use magic Report

Post time 30-1-2007 08:00 PM | Show all posts

Reply #84 cloud_hardcore's post

mcm mana nak praktikkan pukulan tu?
Reply

Use magic Report

Post time 30-1-2007 09:00 PM | Show all posts
Originally posted by Amiin_al_Kalam at 30-1-2007 12:41 AM
ibu gayong tu tempat sasaran di mana seseorang ingin membaca gerak lawan musuh....
ibu gayong ada 4...

ibu gayong pertama - muka
ibu gayong kedua - dada
ibu gayong ketiga - pusat
ibu gayong keempat - kaki...

setahu aku silat cekak dorang punya ibu gayong terletak pada dada iaitu pengamal silat ini akan melihat dada musuh kerana dgn dada lah seseorang pengamal silat ini akan dapat tahu ke arah mana dan apa gerakan yg akan musuh lakukan...

setahu aku lagi silat lian plak dorang punya ibu gayong terletak di kaki...

gayong malaysia kat mana dorang punya ibu gayong? tapi ada agak silat yg takde pegangan ibu gayong ni....


huh..mcm tu la plak...mungkin lain org lain cara/definasi dia....

saya tak de la pakar..tapi bila di sebut ibu gayong, teringat Cikgu Siti Kalsom = Ibu Gayong.. pembantu dato'/pakar rujuk (lebih kurang cam tu la pada fahaman saya la)..

"Ketika ditanya tentang siapa pewaris Gayong selepas beliau(di Taiping pada tahun 1989), Dato' Meor Abdul Rahman berkata,"Pesanan Ungku Syed Zainal, Gayong ini tidak boleh dibagi kepada murid yang tidak diturunkan(tak mahu belajar). Gayong ini, diwajibkan darah daging kita belajar. Kalau tidak mahu belajar, cuma hendakkan warisan - tiada warisan! Orang yang betul-betul jujur mengikut Gayong sekurang-kurangnya 21 tahun, tak putus-putus. Mengikut Dato' ke darat, ke laut, ke lembah...Cikgu Siti Kalsom - jadi Ibu Gayong. Dato' datang ke dunia ini untuk Gayong sahaja. Seorang pembantu Dato' iaitu Ibu Gayong. Gayong akan datang kembali balik semula, yang pangkal balik ke hujung, yang hujung balik ke pangkal, akhirnya akan bersatu balik. Segayong, sekendi, seperigi, seminum, sejalan, sejadi, sedarah, sedaging, sepadu. Dato' tidak turunkan kesemua ilmu Gayong kepada seseorang murid - PERLU BERCANTUM!"

http://olympia.fortunecity.com/unitas/432/biografimahaguru.html

..dan gayong ni ,kalau mengikut fahaman saya, adalah seni gerak yang kita guna dalam silat...sebab itu dipanggil silat seni gayong, bukan seni silat gayong..

..itu pendapat saya la kan...

[ Last edited by  Periuk_api1209 at 30-1-2007 09:04 PM ]
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-1-2007 10:34 PM | Show all posts

Reply #85 Amiin_al_Kalam's post

praktikan pukulan kipas senandung?

blajar....bukan senang nk dapat n praktikan...org gayong yg blajar 4,5 thn blom tentu dapat...
pukulan ni pukulan rahsia n xsemua leh tahu...sbb teramat bahaya....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-1-2007 10:37 PM | Show all posts

Reply #86 Periuk_api1209's post

saya stuju dgn pendapat periuk....

sy pon pernah terbaca ttg artikal cikgu siti kalsom ...

cikgu saya (cikgu suhaili n cikgu mansor) pernah kate pelajaran dalam gayong ni xakan abes nk blaja....
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2007 01:26 AM | Show all posts

Reply #87 cloud_hardcore's post

emmm....
mcm mana cara-cara dia?
kalau tahu cara-cara dia nak gak belajar dan beramal...
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2007 09:33 AM | Show all posts
Originally posted by cloud_hardcore at 25-1-2007 06:26 PM


perubahan silibus yang dilakukan oleh pertubuhan adalah untuk menjadikan seni sejajar dgn peredaran mase....
tetapi cuba lah mintak ng guru cara yg lame...leh disimpan...
sube bandingkan bu ...


buah gayong neh asalnya pun ada 7 biji jek,,.

yg lain2 ditambah dari yg asal..

ibu gayong..??

erm..

lain org lain cara definisinya..

but for me...

ibu gayong tuh bukan terletak secara zahir..

tp.. secara batin..

sebabnya.. ibu gayong neh yg menggerakkan kita..

dan apa yg saya belajar... ibu gayong neh sebenarnya SOLAT LIMA WAKTU..

bukan terletak di muka.. dada.. atau di mana2..

apa yg arwah dato' cakap pasal ibu gayong tuh sebenarnya hanya satu simbolik..

cikgu kalsum di katakan ibu gayong sebab dia pewaris tunggal gayong..

anak2 dato' yg lain x mewarisi apa yg cikgu kalsum ada..

sebab tuh dia di katakan ibu gayong..

that's my opinion..

maaf kalo ada mengganggu hati mana2 pihak..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2007 09:36 AM | Show all posts
Originally posted by cloud_hardcore at 30-1-2007 10:34 PM
praktikan pukulan kipas senandung?

blajar....bukan senang nk dapat n praktikan...org gayong yg blajar 4,5 thn blom tentu dapat...
pukulan ni pukulan rahsia n xsemua leh tahu...sbb teramat bah ...


kipas senandung neh kan senjata rahsia gayong..

sama laa macam permainan sundang..

itu pun dah kira tahap tertinggi..

kiranya dlm area ilmu belian gak laa..

nak dapat suma neh mmg laa bukan senang..

sebab ada amalanya..

amalan2 asas dlm gayong kena abeH..

amalan ilmu itu pun buat gak..

x semua org mampu bawa ilmu tuh...
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2007 09:38 AM | Show all posts
SILAT SENI GAYONG

silat yg menggunakan seni gayong..
Reply

Use magic Report

massenger This user has been deleted
Post time 31-1-2007 12:09 PM | Show all posts
hmm.. good info....sbb saya dulu baru blaja  asas...dah kena tukar skolah langsung berenti blaja....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2007 12:13 PM | Show all posts

Reply #91 selendangmerah's post

yup...
pukulan kipas senandung adalah dalam permainan berlian...
di mana dalam silibus adalah tahap tertinggi....
tetapi tidak bermakna pelajaran gayong telah abes....

untuk menguasai permainan berlian ni ada amalan yg kena amal kan...
tetapi jika seseorg itu tidak mampu menanggung ujian batin ilmu ini
akan mengakibatkan ilmu memakan diri sendiri...
allahualam....
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2007 12:54 PM | Show all posts
mmg laa..

belajar neh mana penah abeh..
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2007 01:14 PM | Show all posts
..bila sebut pasal ujian..saje jer nak tanya...sapa kat sini yang dah 'pecah'kan batu sungai??..heheheh....jgn marah ah...hehehe

[ Last edited by  Periuk_api1209 at 31-1-2007 01:18 PM ]
Reply

Use magic Report

massenger This user has been deleted
Post time 31-1-2007 02:58 PM | Show all posts
apakah peranan ujian yang sebenarnya bagi setiap ilmu yg dipelajari ....cthnya..mandi minyak la.....dll
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2007 03:57 PM | Show all posts
Originally posted by massenger at 31-1-2007 02:58 PM
apakah peranan ujian yang sebenarnya bagi setiap ilmu yg dipelajari ....cthnya..mandi minyak la.....dll


ujian nak uji ketabahan, keberanian n keyakinan pelajar..

dia beramal @ tidak itu dapat tau masa ujian..
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2007 05:19 PM | Show all posts

Reply #97 massenger's post

...dari apa yang saya faham la..ujian terbahagi kepada beberapa jenis..ada yang jenis ujian pemahaman cth cikgu akan uji adakah pelajar faham/boleh melakukan gerakan2 sepertimana yang diajar..ada yang menguji tahap fizikal/kekuatan pelajar cth berapa banyak genting yang pelajar bleh pecahkan dan ada  ujian yang bersifatkebatinan/mental cth mandi minyak ni, berani ker letak tgn/mandi kat minyak yang bergelegak ni...

..tapi dari apa yang cikgu saya ajar pasal mandi minyak ni..it's more on healing proses...tuk mengurut/menyegarkan semula otot2 yang teruk kita gunakan semasa berlatih dgan minyak panas...bila lepas mandi baru rasa badan segar dan rasa bersemangat balik nak berlatih....
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2007 07:54 PM | Show all posts
Medan Pesaka pilih pesilat
Oleh Aida Adilah Mat

PERSATUAN Silat Kebangsaan (Pesaka) akan menjadikan Kejohanan Silat Remaja Kebangsaan di Johor Bahru Februari ini sebagai medan memilih pesilat yang berpotensi untuk mewakili negara di Kejohanan Silat Remaja Dunia di Singapura Mac ini.

Setiausaha Agung Pesaka, Megat Zulkarnain Omardin berkata Kejohanan Remaja Dunia itu adalah permulaan terbaik buat pesilat remaja negara mempamerkan prestasi sebelum terpilih mewakili negara ke kejohanan lebih berprestij iaitu Kejohanan Silat Dunia, Ogos ini dan Sukan Sea.

Katanya, penyertaan itu adalah langkah permulaan Pesaka mencari bakat baru biarpun jurulatih kebangsaan belum dikenal pasti namun Pesaka sudah mula menyusun strategi untuk kembali menguasai kancah silat dunia.

Justeru untuk merealisasikan hasrat itu Megat berkata, seramai 65 pesilat dikenal pasti dan akan dipanggil melaporkan diri menyertai latihan pusat bermula Februari ini.

Jumlah 65 pesilat itu adalah jumlah teramai yang dipanggil, namun Pesaka melihat ia adalah jalan terbaik bagi mengenal pasti mereka yang terbaik di kalangan terbaik.

Pendekatan itu juga untuk mewujudkan lebih banyak saingan antara pesilat. Malah mereka yang senior dituntut berkerja keras jika tidak mahu kedudukan mereka tergugat,
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.047942s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list