Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
81609
View
482
Reply

Seni bela diri-kongsi pendapat-

[Copy link]

Author: cloud_hardcore       Show all posts   Read mode

Post time 28-3-2007 10:31 AM | Show all posts
Saya lagi respek sahabat Nabi yg tak melawan bila diludah dan dicabar, hanya berpaling dan berlalu pergi, bukan kerana takut, tapi kerana tidak mahu bertempur kerana amarahnya. Dia hanya mahu bertempur kerana Allah. Seorang pemimpin yg merendah diri bagi saya lebih mulia dan berhak dihormati dan diikuti daripada seorang yg angkuh dan takbur dan dituruti kerana orang2 bawahannya takut untuk menegur. Spt Nabi Muhammad, dihormati kawan dan lawan kerana kemulian dan kerendahan dirinya, bukan atsa dasar paksaan.
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2007 11:03 AM | Show all posts

Reply #160 ReuK's post

hi
Mahaguru PSSCUH?? Guru Utama adala mana ada Mahaguru.. Lagi satu kalau Guru Utama mana yang dibincang oleh Reuk. Yang baru dilantik atau yang di berhentikan.
Sifat Para Nabi memang menjadi contoh bagi kita. Memang susah pun nak ikut seperti Nabi Yusuf yang difitnah kerana tidak melayan nafsu perempuan. Ke penjara pun dia redha sebab dia tahu dia dipihak yang benar dan itulah ketentuan Allah.

Bab provoke lawan sket ni tdpp tak setuju walaupun tdpp berada di Pahang dan mengaku orang Pahang. hehe. Bila bincang ni tdpp nak tanyala mana satu sepatutnya keutamaan kita bila di paksa membuat sesuatu. Misalnya gadis diugut untuk melayan kehendak nafsu seseorang kalau tidak nyawa melayang adakah sepatutnya dia melawan biarpun mungkin bertemu maut ataupun biarkan diri tergadai.
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2007 02:26 PM | Show all posts

Reply #163 tdpp2006's post

OH Guru Utama yer? sori salah gelaran..
Guru mana lagi, Guru Radzi laa yg bertanggungjawab membawa perubahan yg bkn sedikit pada PSSCUH..

Provoke yg di bincangkan ni maksudku ialah bila org kata 'awk tak bagus' dan dgn merendah dirinya kita jawab 'nobody is perfect'
kita harus menang dgn lawan balik dan katakan pada dia "buktikan"

sbb tu lah yer, bila guru silat terima cabaran dia akan pastikan dia menang. Kalau kalah bayangkan la caner anak murid nak datang lagi blaja ngn dia?

kalau kita tgk MA asing mereka berani wat demo. secara tersirat mereka kata mereka paling bagus
org kita dulu takde yg lawan balik utk kata 'kami lagi bagus'
maka ramai laa yg masuk kelas MA asing yg berbayar mahal dari masuk kelas silat percuma kat kampung

tapi syukur kita dah ada Lincah yg aktif ke serata dunia, Stia Bakti yg dah keluar mebuat promosi, Gayung yg makin berkembang, PSSCUH yg wat Rekod Guinness..

aku bkn kata MA asing ni tak bagus, tapi hanya mengkritik pemikiran org dulu2 yg aku rasa tak sesuai dah nak bersaing ngn dunia intenet nih
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2007 04:02 PM | Show all posts
Originally posted by ReuK at 28-3-2007 02:26 PM
OH Guru Utama yer? sori salah gelaran..
Guru mana lagi, Guru Radzi laa yg bertanggungjawab membawa perubahan yg bkn sedikit pada PSSCUH..


hi
Erm sebelum berpecah jadi PSSCM dan PSSCUH lagi dah ada pecah rekod macam tu cuma zaman tu tak ada buku Malaysian Book of Record. Kalau baca Seni Beladiri bulan Mac ada diberitahu Encik Radzi sudah diberhentikan jadi Guru Utama atas sebab disiplin. Baca kat laman web rasmi PSSCUM pun ada beritahu tentang hal ini. Yang tak rasmi lagi la banyak..
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2007 07:30 PM | Show all posts
Provokasi yg menjurus ke arah permusuhan atau pergaduhan atas sebab2 remeh temeh spt cabaran menyatakan anda tidak bagus, bagi saya lebih baik usah dilayan dan ditepis dengan sifat2 kemuliaan semata2, kerana dengan cara ini boleh membuatkan musuh lebih tersentuh dengan sifat2 yg ada pada diri kita. Tak perlu lah kita menyahut cabaran tersebut dengan menyatakan kita lebih hebat atau menyuruh orang itu membuktikan keangkuhannya. Tak rugi rasanya berbuat demikian. Junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w. adalah sebaik2manusia yg kita mesti jadikan ikutan kerana dia lah yg telah membawa perubahan besar ke seluruh alam ini dengan kehendak dan izin Allah s.w.t. Ajarannya kekal ke hari akhirat dan tidak akan pudar sepanjang zaman. Apa yg dibawa baginda Rasulullah s.a.w. tetap relevant dengan apa zaman sekali pun, apatah lagi zaman internet ni, lagi mudah bagi kita untuk menyelami dan menjiwai peri perjuangan dan liku2 hidup baginda utk menyampaikan ajaran Allah yg baginda bawa supaya sampai kepada kita sekarang ini dan anak2 cucu kita seterusnya, sehingga ke hari pembalasan.. Selawat dan salam ke atas baginda Nabi Muhammad, junjungan besar kita.
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2007 10:16 AM | Show all posts

Reply #165 windof's post

Ya saya setuju kita sbg individu patut mengelakkan provokasi. Tak perlu dilayan sbb tidak memberi faedah.

Tapi sbg sebuah pertubuhan kita harus tegas dlm mempertahankan maruah. Even sbg sebuah keluarga jika ada org tabur fitnah kata adik kita penjenayah ke adakah kita patut berdiam diri walaupun ia tidak benar?

Maaf ya, sbg umat Islam mmg kita patut mencontohi Nabi tetapi, adakah kita boleh meniru sifat Nabi yg telah dicuci hatinya oleh Jibril dan dilindungi Allah selalu?

Hanya pendapat dari diri aku sendiri. Open for discussion :hatdown:

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2007 01:39 PM | Show all posts
Sedangkan Nabi Muhammad s.a.w. yg maksum dan dicuci hatinya oleh Jibrail pun sentiasa memohon keampunan Allah setiap hari tanpa henti kerana rendahnya dirinya pada Allah. Dan itulah juga yg patut kita lakukan sbg manusia yg mengaku umatnya. Memang Allah mengutuskan Nabi Muhammad untuk menjadi ikutan dan panduan umat manusia akhir zaman (kita pun termasuk di dalam golongan manusia ini), jadi tak ada sebab utk menolak contoh terbaik yg telah disajikan di depan mata kita atas alasan baginda bersih hati dan suci dari dosa sedangkan kita manusia biasa yg tak terlepas dari dosa dan hati yg kotor. Nabi tak pernah pun mengajar kita sedemikian rupa, sebaliknya dia mengajar kita agar bertaqwa kpd Allah dengan mengerjakan segala suruhanNya dan menjauhi segala laranganNYa, dan apabila jiwa kita telah dibasuh sehari-hari dengan amalan2 mulia dan sifat2 mulia, nescaya bersih juga lah jiwa dan hati kita dari sifat2 yg kotor dan hitam. Wallahualam bisawab.
Tentang tuduhan2 yg dilemparkan kpd individu dlm sesebuah pertubuhan yg mungkin mencemarkan imej pertubuhan tersebut, sekiranya tiada apa yg dilakukan beliau, maka tak perlulah membalas dengan cabaran terhadap orang2 yg menuduh, sebaliknya tenang, sabar dan tunjukkan kebenaran dengan cara yg hak, biar undang2 atau hukum yg menentukan benar salah seseorang itu. Sekiranya beliau tidak bersalah, tidak ada apa yg perlu dirisaukan kerana yakin lah, Allah bersama orang2 yg benar.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2007 11:05 PM | Show all posts

Reply #167 windof's post & #166 reuk's post

As Salaamu Alai Kum
  Bagi tdpp kedua - dua pendapat betul. Beginilah kalau kita baca sirah Nabi ada tersebut semasa Hijrah Siti Aishah R.A ke Madinah dia ketinggalan dan terpaksa berdua dengan seorang sahabat lelaki. Timbullah fitnah . Apapun Rasullullah mempertahankan maruah Siti Aishah R.A. barulah fitnah reda.

  Apapun macam windof sarankan pertahan diri bukan kerana nafsu marah tapi mempertahankan kebenaran kerana Allah Subhana wa Taala. Melenting tanpa fakta akan menyebabkan mungkin benda yang boleh diselesaikan dengan cepat menjadi lambat dan marak.

[ Last edited by  tdpp2006 at 30-3-2007 09:47 AM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-3-2007 09:54 AM | Show all posts

Reply #168 tdpp2006's post

eh aku nak tanya... awat Guru Radzi kena sack? bagi aku beliau tu berkaliber ada visi lagi.. :stp:
Reply

Use magic Report

Post time 30-3-2007 08:04 PM | Show all posts

Reply #169 ReuK's post

hi
Dia dituduh (tak tahula fitnah ke betul) meraba anak perempuan kawan dia di rumah kawan dia semasa kawan dia suami isteri tidak ada di rumah.
Reply

Use magic Report

Post time 31-3-2007 07:34 AM | Show all posts

Reply #170 tdpp2006's post

Astaghfirullah....

Eh ni kan yg masuk new ari tu kalau tak silap aku kan?

Ada unsur sabotaj ni dlm kes nih... hmmm

Harus berhati hati dlm organisasi..ada gunting dlm lipatan :@
Reply

Use magic Report

Post time 31-3-2007 09:32 AM | Show all posts
Dalam website rasmi silat cekak ada kisah yang penuh.Dalam majalah SENI BELADIRI ada interview Setiausaha (not sure) Silat Cekak Hanafi pasa kes ini.
Reply

Use magic Report

Post time 31-3-2007 10:34 AM | Show all posts
Eh aku nak tanya..

Bagi org yg rabun (dekat atau jauh) elok pakai ke tak speck tuh?

dlm situasi:

1- street fight
2- tournament

aku pon pakai speck sebenanyer
Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2007 06:10 AM | Show all posts
ASM.
pakai je spek tu sebab kalu tak , tak nampak pulak...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-4-2007 04:16 PM | Show all posts

Reply #173 ReuK's post

klu xpakai spek xnampak...
klu xnampak cm ne nk lawan?
so pakai la spek...
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2007 11:02 AM | Show all posts
aku takut kena cocok ngn lense pecah jer.. ada ke begitu?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2007 04:33 PM | Show all posts
pandai2 la elak...
klu kene nk wat cmne...
lawan ar tutup mate cm dlm muvie..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-4-2007 03:20 AM | Show all posts

teknik...

Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2007 09:03 AM | Show all posts

Reply #178 cloud_hardcore's post

hi
Kalau baju nipis orang yang kena hedlok (kunci kepla) tu boleh cuba gigit.

Kalau tangan merayap tak tentu pasal takut orang yang menghedlok tu plak gigit tangan orang yang nak cuba tikam mata dia.  

[ Last edited by  tdpp2006 at 4-4-2007 09:06 AM ]
Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2007 09:04 AM | Show all posts

Reply #178 cloud_hardcore's post

Bagus teknik nih.Lawan offguard pertahanan diri sendiri kerana kedua dua tangan digunakan untuk grab kepala lawan.Secara alternatif nya,tangan kanan kita yang free boleh 'menampar' ke penyawa lawan menyebabkan dengan secara automatik akan melepaskan gengamannya.Next step,ikut 'kreativiti masing masing..Hehehe...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.073037s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list