Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
81196
View
482
Reply

Seni bela diri-kongsi pendapat-

[Copy link]

Author: cloud_hardcore       Show all posts   Read mode

Post time 26-3-2007 11:59 AM | Show all posts
ehmmm jadi jaga laa anu anda sebaik mungkin

Kalau lwn ngn crook perempuan lak, betul ke kalau kita tumbuk buah dada leh watkan beliau rasa senak?

yg aku tau kalo kita tibai kat kelengkang mmg tak sesanak mcm or laki laa kan?

hehe takde experience gaduh ngn org pompuan.. biasa gaduh ckap mulut jer
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2007 12:05 PM | Show all posts
Originally posted by ReuK at 26-3-2007 11:59 AM
ehmmm jadi jaga laa anu anda sebaik mungkin

Kalau lwn ngn crook perempuan lak, betul ke kalau kita tumbuk buah dada leh watkan beliau rasa senak?

yg aku tau kalo kita tibai kat kelen ...


jahat giller ko nie reuk ada nak tumbuk2 breast pompuan tuh. ko lock jer udah ler...tak pon tepis2 buang..tepis2 buang...

lempang pon bleh...nie aku assume perempuan average k.bukan perempuan gerak khas ke,ape ker
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2007 12:23 PM | Show all posts

Reply #142 tuah_r's post

ishhh kalau lock tu haramm..kang nti tersentuh kang hik hik hik

aku curios ni .. sbb tang tu ada daya serapan tekanan yg tinggi kan? huhu
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-3-2007 01:16 PM | Show all posts

Reply #143 ReuK's post

aku pon xpasti....
aku belek2 buku aku yg ttg tu xde pon cerita pasal pompuan....
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2007 02:12 PM | Show all posts

Reply #144 cloud_hardcore's post

tuh aarr, tak cukup info psl anatomi pompuan nih.. sumer pasal laki jer

yg dah bereksperimen tak de?
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2007 02:39 PM | Show all posts
Originally posted by ReuK at 26-3-2007 02:12 PM
tuh aarr, tak cukup info psl anatomi pompuan nih.. sumer pasal laki jer

yg dah bereksperimen tak de?


rasanye takde laki yg sampai ati nak tumbuk situ. takpon secara automatic penumpuk bertukar jadi cengkaman...

anyway....kalau jenis breast kecik,bleh jer dapat ulu hati kalau tumbuk...kalau jenis byk air, susah sket kot..nie serius nie
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2007 03:28 PM | Show all posts
tak payah tumbuk ler kat situ, kesian pompuan tu, dah ler senang nangis, baik belai jer.... takat lawan cakap mulut tu, ok ler kalau dah jenis lorat n action tuh, bagi dia sakit hati instead of sakit dada...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-3-2007 05:15 PM | Show all posts

Reply #147 windof's post

tp klu pompuan tu jenis MA power cmne...?
silap2 kite yg jatuh....

xsemua pompuan ni jenis lembut....
adakal yg lembut ble dh naek angin abes ar....
dlm sejarah sdiri tun teja hebat bersilat...cmne tu?
klu kne lawan cm laila ali tu lg ar....
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2007 08:32 PM | Show all posts

Reply #148 cloud_hardcore's post

Kalau dia bukak MA dia, betul2 nak belasah kita, maka aku rasa, we have no choice, we have to defend ourselves right.... tapi jangan ler bagi teruk2, cukup la kalau kena lempang sekali bagi dia terduduk...he...he...he..
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2007 10:14 PM | Show all posts
Originally posted by cloud_hardcore at 26-3-2007 05:15 PM
tp klu pompuan tu jenis MA power cmne...?
silap2 kite yg jatuh....

xsemua pompuan ni jenis lembut....
adakal yg lembut ble dh naek angin abes ar....
dlm sejarah sdiri tun teja hebat bersila ...


hi
Dulu penah tdpp baca pasal seorang Guru Silat yang merupakan samseng teluk anson tapi belajar sejenis silat sebab kena belasah dengan seorang nenek.

Hmm Menurut guru tdpp sehebat mana pun seorang perempuan itu tidak akan mempunyai hikmat istimewa lelaki yang apabila diaplikasi pihak perempuan akan membengkak selama 9 bulan.
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2007 02:11 AM | Show all posts
ASM.
seni bela diri ni untuk semua...tak kira lelaki ke, pempuan ke, anai-anai ke, semut ke, lalat ke, gajah ke, lelabi ke, rimau ke, unta ke....

semua ada seni bela diri sendiri yang sesuai dan terbaik untuk depa lah...

sebab fitrah bela diri ni untuk membela dan mempertahankan apa yang perlu...maruah, nyawa, badan, teritory, dll. lah....

kalu manusia dengan cara manusia dan kalu hewan, cara hewan, kalu jin cara jinlah...

berdepan dengan "musuh" ni banyak sebab dan akibatnya. Kalu kita niat nak merosak, banyak kaedah boleh dibuat dan kalu kita niat nak memelihara, pun banyak kaedah boleh diguna... siapa yang menggunakan ilmunya untuk Allah dan kerana Allah taala, maka kebaikanlah untuk dia...

perempuan dikurnia Tuhan kekuatan dan kelemahan, begitu jugaklah lelaki. Siapa yang lebih baik dalam bela diri bukan siapa yang lebih gagah atau lebih pandai berpencak, atau berseni, tetapi orang yang lebih baik akhlak dan peribadi...seni bela diri ni sebenarnya pada satu peringkat menjadi perhiasan pada diri yang memakai...menjadi seri pada wajah, menjadi manis pada kata-kata, menjadi ubat pada sentuhannya dan menjadi pedoman pada yang mengikutnya...

Seni bela diri ni suatu yang besar...rasa atau pengalaman seseorang tu bergantung pada umur, pada pengalaman dan pada sejauh mana dia berjalan dalam pencariannya dalam senibela diri... segala gerak dalam gelanggang, tak kira lah silat ke, aikido ke, karate ke, apa ke, itu semua adalah umpama "permainan" yang menjadi sebab untuk mendatangkan "suka' kepada diri yang belajar, untuk datang lagi berlatih, untuk terus mencari... kemudian segala "permainan" itu akan menjadi 'makanan" pada diri yang belajar pula...bila dia tak berlatih, bila dia tak turun gelanggang, dia rasa tak tenteram...rasa ada yang kurang...dan begitulah seterusnya, peringkat demi peringkat dalam perjalanan pelatih tadi dalam pengembaraannya di alam bela diri ni...

jadi hakikatnya...apa kah sasaran sebenar dalam bela diri ni...?

adalah hulu hati, penyawa, segala sendi, segala nadi...?

jawabnya...terpulang pada kita lah...

salam, wallahua'lam...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-3-2007 03:04 AM | Show all posts
Originally posted by sikomeng at 27-3-2007 02:11 AM
ASM.
seni bela diri ni untuk semua...tak kira lelaki ke, pempuan ke, anai-anai ke, semut ke, lalat ke, gajah ke, lelabi ke, rimau ke, unta ke....

semua ada seni bela diri sendiri yang sesuai ...


apa yang aku dapat simpulkan tentang sasaran senibeladiri ni adalah diri sendiri...
seni beladiri ini mensasarkan pembentukan jati diri...disebab kan itu setiap senibeladiri  mempunyai falsafah,larangan dan peraturan untuk menjadikan pengamal mempunyai jati diri yang tinggi...

seperti yg dikatakan oleh sikomeng yang berbunyi sebab fitrah bela diri ni untuk membela dan mempertahankan apa yang perlu...maruah, nyawa, badan, teritory, dll. lah....

ape yang aku nk tekan kan pasal maruah....
membela maruah bukan hanya dari musuh yg fizikal tp juga yg halus spt iblis...
dan juga dari diri kita sendiri...

kadang2 diri kita sendiri yang mencemarkan maruah kita...so falsafah,larangan,peraturan dan gerakan mengajar kita untuk mempertahan kan maruah....

wassalam.......................
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2007 08:03 AM | Show all posts
Pasai tu jangan lah kita mendabik dada dan cari pasai ngan orang tak tentu pasai, merendah diri adalah terlebih mulia daripada bersikap bongkak. Even kalau kita diprovoke oleh seseorang atau sekumpulan manusia, jangan lah kita melatah dan bertindak balas dengan mudah tanpa bersabar dan bertoleransi terlebih dahulu. Kalau kita mampu berpaling dari provokasi dan cabaran musuh walaupun di chop sbg pengecut dan penakut, itu adalah terlebih mulia dari musuh yg berperangai spt setan yg sentiasa mahukan permusuhan dan pergaduhan sesama manusia.
Melainkan kita tiada pilihan, di mana kita mesti bertindak utk mempertahankan kebenaran dan hak kita, maka baru lah kita melaksanakannya.
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2007 09:02 AM | Show all posts

Reply #153 windof's post

hi
Yap merendah diri memang bagus sebab kita mahu hidup aman dan damai. Masalahnya kalau lihat perkembangan seni bela diri ni. Perintis kebanyakan seni bela diri yang dikenali kini adalah jenis ego tinggi. Mereka juga selalu mengatakan seni mereka yang terbaik dengan cara sopan atau sebaliknya (dan mereka buktikan dengan pertempuran) dan berjaya mengumpul murid. Contoh : Bruce Lee (Jeet Kune Do), Arwah Dato' Meor (Silat Seni Gayong), Arwah Ustaz Hanafi (Silat Cekak)i, Mas Oyama (Karate Kyokushin lihat Fighters in the Wind), Carlson Gracie (Brazil Jiu Jutsu)  dan ramai lagi.Minta maaf kalau kengkawan x setuju sebab tdpp pun hanya sempat jumpa arwah Dato' Meor jer. Tapi kalau dengar, baca dan tonton sejarah mereka mereka memang suka mencabar atau paling tidak pantang dicabar. Masalahnya mereka memang dasyat dan berani tanggung risiko. Kita biarla sentiasa merendah diri, ibarat Harimau menyimpan kuku...
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2007 12:14 PM | Show all posts
Masalah yg aku nmpk dari segi merendah diri ni ialah ia menyebabkan ilmu MA ni tak berkembang.

Org yg berani buka gelanggang biasanya bersifat introvert, suka expose diri sendiri, berani hadapi cabaran wlwpon kadang2 ilmu tak seberapa.
manakala org yg jenis simpan, extrovert, kena usik pon tak gerak sampai org tak sangka dia ni tahu MA.

Sbb tu lah kalau kita bandingkan silat kampung, yg mungkin berasal dari tmpt kita sndiri kalah kpd MA dari luar negeri dari segi kepopularan dan bilangan ahli.

Kenapa tak persatuan silat wat promosi di radio dan tv mcm kolej dan universiti bila buka semester? adakah dikategorikan sbg riak?

thinking out of the box.. try to maximize profit.. opinions here is obsolutely personal
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-3-2007 12:56 PM | Show all posts

Reply #155 ReuK's post

:setuju: :setuju: :setuju: :setuju:

bagus gak petanyaan begini...aku pon tertanya2...mungkin disebabkan faktor merendah kan diri MA kita jauh ketinggalan...
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2007 11:31 PM | Show all posts

Reply #156 cloud_hardcore's post

hi
Rasanya sekarang siapa nak maju memang patut guna media massa, politik,perniagaan dan sebagainya. Rasanya dulu kita tak pernah dengar perguruan Setia bakti atau sebagainya sekarang kerana menggunakan majalah seni beladiri mereka dah terkenal. Guru Setia Bakti sanggup berkongsi ilmu di majalah sanggup buat seminar atau kursus dan sanggup pergi kegelanggang lain membawa persahabatan bukan lagi cabaran. Jadi saluran dah ada guna la ibarat pisau dah ada di tangan nak guna potong sayur boleh nak tikam orang pun boleh. Takkan nak biar orang lain sahaja yang guna pisau tu..

Ibarat senapang direka untuk menembakseperti ada berburu binatang tetapi sudah ditukar menjadi alat sukan untuk persahabatan. Seni bela diri juga asalnya ilmu pergaduhan boleh dijadikan tanda persahabatan...

[ Last edited by  tdpp2006 at 27-3-2007 11:34 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2007 07:07 AM | Show all posts
ASM.
Aku rasa sifat merendah diri ni elok di amal, malah salah satu hasil yang diimpi oleh setiap guru atas muridnya adalah sifat merendah diri dan menghargai.

Tapi sifat itu bukan lah menjadikan orang yang mengamal bela diri jadi rendah diri...itu dua perkara yang berbeza...

Merendah diri ni mulia. Dengan sifat ini, mudah orang jadi hormat, jadi memerlukan, jadi senang berdamping dengan kita... sebaliknya rendah diri tu sifat yang boleh kata tak berapa baik, boleh datangkan kesan tak baik dalam hubungan sesama manusia...

Orang yang merendah diri dalam bela diri selalunya boleh pergi jauh dalam apa seni pun yang dia sertai...tapi orang yang rendah diri, biasanya rasa takut-takut, hatinya kecil, rasa dirinya tak mampu selalu...kena baiki rasa begini, untuk manafaat diri.

dalam mengembang seni bela diri, aku ambik contoh silat misalnya, bukan senang...kalau kena mengembang silat di negeri asing, lagilah susah...kena pulak yang datang berjumpa kita tu bukan calang-calang, berbelang-belang "dan" bengkung hitamnya datang ingin belajar/menguji/mencabar, macam-macam perangai...dalam hal ni, kalau kita ada rasa rendah diri, harus terlingkup... masa ni lah terasa betapa susah senang belajau atas tangan guru dulu, segala caci, hina, kata, herdik, marah guru, terasa berharga amat....

Aku tengok banyak seni bela diri "oriental" boleh berjaya kerana sifat orang yang bawa...ramai yang bersifat proaktif, rajin, berani, tahu matlamat diri, dan paling penting, dia dia kena competent. silat pun boleh dikembang macam seni bela diri yang lain tapi mungkin pendekatan dan hal-hal seperti pengurusan, profesionalism, dll. ni kena hebat juga...

Kalau kita nak kata pengembang bela diri dulu suka cabar-mencabar, harus juga ada benarnya tapi...harus bagi guru-guru atau "grand-master", guru utama, Mahaguru dll. yang menjadi "nukleus" pada mana-mana perguruan, depa tak suka mencabar-cabar ni sebab itu bukan matlamat depa...cuma kalau dah ada orang cabar,...bak kata orang Minang "Tak dapek den nak nolong eh..."

tu je lah....

salam

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2007 08:20 AM | Show all posts
Jangan salah anggap maksud rendah diri. Rendah diri tidak bermakna seseorang itu menjadi kecil jiwanya, bersifat inferiority complex, menganggap dia hina dansebagainya. Rendah diri yg perlu dibawa ialah perasaan rendah dan hinanya kita di sisi Allah. Betapa kita manusia mmg penuh dengan kehinaan dan kelemahan dalam serba-serbi. Dan rendah diri sesama manusia dalam erti kata tidak riak, bongkak, angkuh, mendabik dada, bercakap besar, memandang hina pada manusia lainnya dan segala sifat2 mazmumah yg lain2nya. Kalau tiada rendah diri ini lah yg akan membawa kpd permusuhan, pantang dicabar, perasan terbaik antara semua insa dan sbgnya.
Harus diingatkan, pengembangan ilmu tidak termasuk dalam bab menunjuk2 atau berbangga, kerana kita hanya menurunkan dan menyampaikan ilmu kpd masyarakat utk kepentingan dan kebaikan bersama umat manusia. Sekiranya orang menganggap tujuan kita menurunkan ilmu kpd manusia lain untuk menunjuk2, biarlah mereka, itu sifat semulajadi hasad dengki manusia, mmg akan ada mulut manusia yg tak boleh ditutup, sudah lumrah alami manusia sedemikian rupa,tidak terkecuali diri saya yg menulis ini,  kecuali mereka yg beriman dan beramal soleh, serta bertaqwa kpd Allah, serta berpesan dengan kebenaran dan kesabaran. Sedangkan Nabi Muhammad s.a.w dan sahabat2 baginda belajar dan mengajar bermain pedang utk menghadapi musuh Islam, adakah mereka menunjuk2 dan bongkak? Tidak sama sekali, sebaliknya mereka penuh dengan sifat2 kemuliaan dan kepujian yg tiada tandingan oleh manusia2 zaman ini! Mereka tetap zuhud, tawaddu', tapi Islam tetap berkembang ke seluruh semesta alam. Oleh itu, tak salah merendah diri, InsyaAllah ilmu yg baik tetap berkembang dan boleh diajar kpd sesiapa yg mahu belajar.
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2007 09:52 AM | Show all posts
Salam,

Sifat merendah diri ni bagi aku tak sesuai utk seorg pejuang atau pemimpin. Kalau pemimpin ni kalau di provoke tak melawan, bila ditegah ikuttt jer cane dia nak lead org2 dia?

Tu kalau tgk pemimpin politik semua kata dia bagus, takde tak bagus. Kalau org silat lak dia slalu cakap kalau dia menumbuk batu pon leh hancur baru laa org yakin ngn kepimpinan beliau..

Dari segi pengurusan juga camtu, manager kalau ikut cakap org bawh jer sbb dia ni fresh grad mau nyer tunggang langgang kompeni tu kan? tu yg kita nmpk bos ni cakap dia je yg betul hehehe

Aku rasa pemimpin persatuan silat kena masuk kursus kepimpinan moden utk ubah paradigma silat.
Respek dgn Mahaguru PSSCUH yg berani "cakap besar" bila bercakap tentang PSSCUH :solute:
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.106563s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list