JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
8984
View
11
Reply

Pewaris/pengasas seni beladiri

[Copy link]

Author: heritz7980       Show all posts   Read mode

heritz7980 This user has been deleted
Post time 18-1-2007 06:29 PM | Show all posts |Read mode
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua.Kat sini aku saje je lalu and tgk aktiviti penulisan n nukilan korang.its kewl!
dari ini aku try la nak tau samada korang kat sini ada yang mewarisi seni beladiri dari keturunan khususnya,tak kira la dari seni silat atau yang bukan dari seni silat.
negara kita ni majmuk so tak mustahil aliran beladiri ni pun bermacam macam.jadi tak mustahil pelbagai aliran pun akan timbul tak kira dari batiniah atau zahiriah.
sebelum tu,aku timbulkan aku dulu.
aku pewaris dari keturunan ke 7 panglima hitam (yang aku tau la dari keluarga aku)dan sampai skang aku masih mencari kebenaran ttg warisan keturunan dan persilatan aku.satu mesia and sampai ke abg azlan ghanie (penerbit majalah senibeladiri,minta maaf bang azlan tak sempat nak menjenguk ke cheras.insyaallah akan ditunaikan bila masanya tiba) aku mencari.walaupun adalkalanya pencarian tu jumpa n tak,aku bersyukur sbb aku tau dari keturunan aku ada yang berdarah pendekar.kini aku sebagai PEWARIS perguruan pencak putera yang aku namakan (ada cerita di sebalik nama) sudah 2 tahun bersama 24 anak murid.samping tu jugak aku ada buat research utk tempur jalanan yang aku rasa efektif utk pertahanan di mana2 jalan yang sesuai utk tempur jalanan nih.
nak tau lanjut,bleh diskus ngan aku and col 0143262670 kelana.
and kat sini pulak aku pun nak tau gak dari korang ade yang keturunan pahlawan and bagaimana korang membiasakan dengan keadaan sebagai PEWARIS dan kehidupan korang dalam mengekalkan warisan?
hidup melayu kerana adat,hidup silat kerana seni,hidup diri bukan hakiki,hanya ilahi kekal abadi...TAKBIR!!!!
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2007 08:42 PM | Show all posts

Reply #1 heritz7980's post

syabas heritz........
aku xde la pewaris seni silat or pe2 tp minat aku pada seni warisan melayu n seni beladiri ni boleh tahan....walaupon aku dh xberapa aktif ke gelanggan sbb melanjutkan pelajaran tp aku masih lg jenguk gelanggang aku mase aku cuti...selain itu aku selidik gak ttg seni beladiri laen...walaupon penyelidikkan aku xde lah serius sgt tp aku telah mengumpul beberapa jenis pukulan yg efektif dari akaido,tekwando, dan silat2 lain...
hidup melayu.....
Reply

Use magic Report

heritz7980 This user has been deleted
 Author| Post time 19-1-2007 12:10 PM | Show all posts

Reply #2 cloud_hardcore's post

salamz....
alhamdullillah,warisan tetap warisan tapi pendidikan pun elemen penting gak.kalo cam2 bleh ler nanti kita bertukar tukar buah tangan sebab aku pun ada gak mengkaji ttg buah pukul selain dari silat utk permainan tempur jalanan aku.
dalam diri mencari hati,pengamat salam dalam renungan,gerak penentu ilham sejati,hidup alam ikatan permainan.
salam panglima......
Reply

Use magic Report

Post time 19-1-2007 04:30 PM | Show all posts
Saya pewaris generasi ke-3 kepada Aikido Shudokan

Thambyrajah -> Ramlan Ahmed -> diri saya

Jadi, apa salahnya?
Reply

Use magic Report

heritz7980 This user has been deleted
 Author| Post time 19-1-2007 05:54 PM | Show all posts

Reply #4 Wong Onn Yong's post

hmm...its good.apa salahnya?x faham maksud tu.kita manusia,bukan penentu...jadi kalau ada apa yang silap dari diri sy sila luahkan.pendirian lagi penting utk diri bukan pemikiran utk diri sendiri.actually,semua seni mempertahankan diri ni sama cuma nama dan gerak yang membezakan.jadi jgn jadikan permainan bela tu utk diri tapi jadikan permainan tu utk membela diri.
kias mengait sunting terbelit,diri terusik madah terbelah,kunci terungkai lepas terikat,pendiri tegak sunyinya helah.
salam pendekar
p/s: ikut resmi sensei thambyrajah,'diluar gerak berdiri diam,hulur serangan hidang balasan'
Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2007 10:40 AM | Show all posts
ASM.
sdr. heritz7980, bole cirta siket ka pasal Panglima Hitam tu? Menarik pulak aku rasa

trima kaseh!
Reply

Use magic Report

heritz7980 This user has been deleted
 Author| Post time 20-1-2007 12:33 PM | Show all posts

Reply #6 sikomeng's post

waalaikumsalam
sebetulnya yang berdasarkan dari fakta dan sejarah bahawa panglima hitam itu menjurus pada hanya gelaran bukan nama seseorang.di nusantara ini banyak yang bergelar panglima hitam dan bukan hanya di satu daerah tapi di setiap negeri ada pendekar waris yang bergelar panglima hitam.
panglima hitam yang bergelar ada bersebab,tak semua pendekar bergelar.namun dari sudut pencarian dan pengamatan,yang bergelar panglima hitam ada keistimewaan tertentu dari seseorang pendekar.seperti juga wali songo yang bergelar wali ada sebabnya kerna mengembangkan dakwah islamiah disamping memperjuangkan hak.
begitu juga yang bergelar panglima hitam,berjuang dalam diri utk masyarakat dan menempuhi segala apa cabaran dan dugaan utk hak diri.selalunya bergelar panglima hitam ada mampunyai keistimewaan dalam diri atau sifat kependekaran.
dari sudut keturunan sy,yang bergelar panglima hitam selaku pejuang utk mempertahankan tanahair melayu di samping mendidik dalam pengajaran persilatan utk beladiri.panjang utk sy huraikan,ringkas utk sy katakan bahawa yang bergelar panglima hitam terlalu banyak rencah perjuangan dan banyak permainan dugaan yang dilalui.
yang penting,warisan darah pendekar itu datang dari keluhuran pendiri bukan pemikiran abadi.
ingat diri dari hati,ingat suci dari Ilahi
Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2007 08:21 PM | Show all posts
Originally posted by heritz7980 at 19-1-2007 05:54 PM
hmm...its good.apa salahnya?x faham maksud tu.kita manusia,bukan penentu...jadi kalau ada apa yang silap dari diri sy sila luahkan.pendirian lagi penting utk diri bukan pemikiran utk diri sendiri ...


Saya tak pernah hendak menunjukan kebakatan Aikido diri saya di jalanan, hanyalah munafik yang akan lakukan sedemikian. Satu kali sahaja saya bertemu dengan Thambyrajah di Seremban, beliau itu tua tapi kuat malah berlatih Aikido setiap masa sungguhpun sampai tahap yang sangat tinggi. Aikido Shudokan merupakan gelanggan yang tertua beladiri Aikido dan kini ada 5 network terbahagi kepada Indon, Aussie, Poland dan UK selain dari Malaysia, "pangkalan" itu terletak di sebelah kiri Mines dari Balakong dan "kepala" pula Ramlan Ahmed. Kalau saya ada kesempatan begitu, saya tidak akan lepaskan Joe Thambu sebab sampai sekarang masih belum pernah bertemu dengan beliau. Joe Thambu itu anak buah kepada Thambyrajah, selama lebih 30 tahun menetap di Aussie.

Kehebatan itu bukanlah kepada aliran tapi pengamal sendiri, masalah sebenar barulah bagaimana pengamal itu menghidupkan nilai-nilai combative, martial arts spirit dan disiplin lebih-lebih lagi kehidupan seharian. Ramlan Ahmed bukan bercakap besar kerana beliau sendiri juga hidupkan seni Aikido dalam kehidupan seharian, saya boleh beritahu sebab personaliti saya bahawa saya pernah tengok adegan pergaduhan dengan Aikido di jalanan oleh Sonny Loke dan Francis Ramasamy. (masa itu saya baru budak lagi) Saya sangat bangga pasal sensei saya Ramlan Ahmed mengajar nilai-nilai beladiri yang sebenar, bangga juga sebagai ahli Aikdo Shudokan.

Saya sambungkan lagi pada lain kali, OSU!
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2007 01:42 AM | Show all posts
ASM.
Terima kasih sdr. heritz7980 atas penjelasan tuan
salam!
Reply

Use magic Report

heritz7980 This user has been deleted
 Author| Post time 21-1-2007 04:59 PM | Show all posts

Reply #8 Wong Onn Yong's post

bagus atas penerangan anda dan sama sama utk sikomeng.sy harap lebih ramai lagi yang tampil dgn penerangan yang bernas mengenai seni beladiri masing masing tak kira silat atau bukan silat.syabas buat anda,majulah pendiri utk membela!!
salam gantang untuktimbangan,salam bersambut hulur langsaikan,lintang berkaut sauh balingan,kiam menepis kais permainan.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2016 10:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Seram baca...
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2017 04:39 PM | Show all posts
Edited by te_peng at 25-3-2017 02:08 AM
Wong Onn Yong replied at 20-1-2007 08:21 PM
Saya tak pernah hendak menunjukan kebakatan Aikido diri saya di jalanan, hanyalah munafik yang a ...

Untung saya pernah baca artikel aikido dalam Majalah Seni Beladiri, jadi bolehlah nampak sikit dgn nama2 yg tuan sebut tadi.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.046178s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list