CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 16225|Reply: 38

Tokoh pemikir - Prof Syed Hussein Alatas

[Copy link]
Post time 24-1-2007 04:33 PM | Show all posts |Read mode
KUALA LUMPUR 23 Jan. - Bekas ahli politik dan akademik, Profesor SyedHussein Alatas, 78, meninggal dunia di rumahnya pada 9.30 malam ini.

Menurut menantunya, Datuk Danyal Balagopal Abdullah, Allahyarham meninggal dunia akibat serangan jantung.

Sebelumitu, beliau terjatuh di rumahnya di Damansara Heights dan terus dibawake Pusat Perubatan Universiti Malaya di Petaling Jaya di mana beliaudisahkan meninggal dunia.

Jenazahnya dijangka dikebumikan esok.

Allahyarham Syed Hussein dilahirkan pada 17 September 1928 di Bogor, Indonesia.

KerjayaSyed Hussein dalam dunia akademik bermula apabila beliau bekerjasebagai ketua di jabatan penyelidikan di Dewan Bahasa dan Pustaka pada1958.

Allahyarham juga berkhidmat sebagai Ketua Jabatan Pengajian Melayu di National University of Singapore dari 1967 hingga 1968.

Beliau juga pernah berkhidmat di Universiti Malaya sebelum itu.

Allahyarham dilantik sebagai Timbalan Canselor Universiti Malaya pada tahun 1988.

Allayarham merupakan sebahagian daripada para intelektual yang menubuhkan Parti Gerakan pada 1968.

PartiGerakan yang pada masa itu berkempen atas platform keadilan sosialmencatatkan kejayaan cemerlang pada pilihan raya umum tahun 1969.

Syed Hussein juga memainkan peranan penting dalam penubuhan Parti Keadilan Masyarakat Malaysia (Pekemas).

ApabilaGerakan menyertai Perikatan pada 1972, Syed Hussein mengundurkan diridaripada parti itu untuk membantu menubuhkan Pekemas, berdasarkanprinsip yang sama dengan penubuhan Gerakan.

Bagaimanapun, parti itu hilang daripada arus perdana politik tanah air pada 1978.

[ Last edited by  Syd at 24-1-2007 04:34 PM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 25-1-2007 09:16 AM | Show all posts
Integriti Legasi Syed Hussein Alattas

Oleh Syed Azwan Syed Ali

KUALA LUMPUR, 24 Jan (Bernama) -- Allahyarham Prof Datuk Dr Syed Hussein Alattas akan terus diingati rakyat negara ini sebagai cendekiawan yang banyak meninggalkan legasi idea mengenai rasuah serta pentingnya mengamalkan integriti.

Malah pada 1990, ketika beliau memegang jawatan Naib Canselor Universiti Malaya, Syed Hussein diberi cuti dua bulan oleh kerajaan untuk menyiapkan laporan mengenai sistem Ombudsman iaitu sistem yang berkaitan dengan integriti.

Lulusan doktor falsafah dalam bidang politik dan sains sosial dari Amsterdam University, Belanda pada 1963, beliau banyak meninggalkan karya berkaitan rasuah dan integriti, dengan buku terakhirnya "Corruption and the Destiny of Asia" yang diterbitkan pada 1999.

Antara hasil karyanya mengenai rasuah ialah "The problem of corruption" (1986) dan "Korupsi" (1988).

Beliau yang terkenal dengan buku "The Myth of Lazy Native" pada tahun 1959 yang diterjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia kepada "Mitos Pribumi Malas" oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada 1977, turut menulis di beberapa akhbar tempatan.

Syed Hussein keluarga ternama di Johor, lahir di Bogor, Indonesia pada 17 Sept, 1928 sebelum berpindah ke Johor Baharu lapan tahun kemudian.

Syed Hussein yang bersepupu dengan bekas Perdana Menteri Tun Hussein Onn dan juga profesor Diraja Ungku Aziz, ialah presiden pengasas parti Gerakan pada 1968.

Bersama mendiang Tan Sri Tan Chee Khoon dan Tun Dr Lim Chong Eu, beliau turut sama dalam memastikan parti Gerakan, yang mempertaruhkan isu keadilan sosial sebagai agenda kempen parti itu pada pilihan raya umum 1969, mencatat kejayaan cemerlang.

Malangnya, masalah dalaman parti itu menyebabkan beliau meninggalkan Gerakan dan terus bersara daripada politik pada tahun 1970-an. Bagaimanapun sepuluh tahun kemudian, beliau menyertai parti Berjasa untuk seketika sebelum menyertai Umno pada tahun 1986.

Dalam kerjayanya, selepas lulus dengan ijazah sarjana, Syed Hussein memulakan kariernya sebagai pegawai penyelidik kanan di Dewan Bahasa dan Pustaka pada 1958 dan tiga tahun kemudian dinaikkan pangkat sebagai ketua bahagian penyelidikan badan itu.

Pada tahun 1964, beliau menjadi pensyarah di Universiti Malaya hinggalah ke jawatan ketua Bahagian Kebudayaan, Jabatan Pengajian Melayu sebelum berpindah ke Singapore University pada tahun 1967. Beliau juga pernah menjadi Fello Pelawat Asia di Australian National University pada tahun 1973.

Pada Mei 1988, bagaikan sirih pulang ke gagang, Syed Hussein dilantik sebagai Naib Canselor Universiti Malaya, karier yang paling tinggi dipegangnya dalam bidang akademik.

Jawatan terakhir beliau dalam bidang akademik ialah sebagai Fello Utama Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang disandangnya sejak 1991.

Namun bagi yang mengenali Syed Hussein secara dekat termasuk wartawan yang pernah menemubual beliau, allahyarham seorang yang bercakap lembut, menggunakan bahasa yang sinis tetapi intektual ketika menghuraikan sesuatu isu.

Ketika ditemubual BERNAMA di rumah beliau di Damansara Heights sekitar Julai 2005, Allahyarham memberikan jawapan yang ringkas ketika ditanya mengenai rasuah yang menular dalam kalangan penjawat awam.

"Rasuah dan korupsi ibarat wabak taun yang membunuh," katanya, menjelaskan bahawa seperti penyakit, hakisan integriti (rasuah dan korupsi) hanya boleh diubati dengan mencari punca penyakit dan diperangi habis-habisan.

-- BERNAMA

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2007 09:18 AM | Show all posts
adakah uncle seekers ni dari keturunan yang sama (keluarga alatas)
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-1-2007 09:23 AM | Show all posts
Syed Hussein Alatas
From Wikipedia



Syed Hussein Alatas was a founding member of the Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), which performed relatively successfully in the 1969 general elections.

Syed Hussein Alatas (September 17, 1928朖anuary 23, 2007) was a Malaysian academician and former politician. He was once Vice-Chancellor of the University of Malaya in the 1980s, and formed the Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan). Syed Hussein wrote several books, the most famous being The Myth of the Lazy Native.


Syed Hussein was born in Bogor, Indonesia.


Political career

Syed Hussein was among several intellectuals who formed Gerakan in 1968 as an offshoot of the defunct Labour Party. Gerakan was relatively successful in the 1969 general election, where it campaigned on a platform of social justice and the reduction or elimination of Bumiputra privileges outlined by Article 153 of the Constitution. Gerakan held a victory rally in the capital of Kuala Lumpur to celebrate. However, it deviated from its planned route into Malay areas of the city, where party members jeered at the Malays. Although an apology was issued the following day, the United Malays National Organisation (UMNO), a major component of the ruling Alliance coalition government, held a retaliatory rally. This rally soon degenerated into outright rioting after Malay participants killed passing Chinese motorcyclists. At least 180 people were killed during the subsequent riots (although other estimates put it substantially higher). As a result, a state of emergency was declared, and Parliament was suspended; it did not reconvene until 1971.

When Gerakan joined the Alliance coalition government in 1972, Syed Hussein left to help form Pekemas (Parti Keadilan Masyarakat Malaysia, or Social Justice Party of Malaysia), based on similar principles that Gerakan had been formed on. [3] However, the party collapsed in 1978 due to massive defections to the Democratic Action Party (DAP).

Academic career

Syed Hussein's academic career began at the Dewan Bahasa dan Pustaka publishing house, where he worked as head of the research department from 1958 onwards. He began lecturing part-time in philosophy at the University of Malaya in 1960, and served as the Head of the Cultural Division at the University's Department of Malay Studies from 1963 to 1967. He served as the Head of the Department of Malay Studies in the National University of Singapore from 1967 to 1968, before quitting to form Gerakan. He returned to academia as the Vice-Chancellor of the University of Malaya in 1988, before becoming a professor at the Centre for General Studies in the Universiti Kebangsaan Malaysia in 1995. He later transferred to the Department of Anthropology and Sociology in 1997, before becoming principal research fellow at the Institute of the Malay World and Civilisation of the same university in 1999.

Syed Hussein has authored a substantial number of books, many of them on corruption.

The Myth of the Lazy Native

In 1966, Syed Hussein began pondering the question of why Western colonialists had, for four centuries, considered the natives of the Malay archipelago to be generally lazy, since Europeans had not arrived until the 17th century. His research eventually produced The Myth of the Lazy Native, a book which was published in 1977. In the book, he cited one instance of a "denigrating" view of the natives, when a German scientist suggested that Filipinos made their oars from bamboo so they could rest more frequently: "If they happen to break, so much the better, for the fatiguing labour of rowing must necessarily be suspended till they are mended again." Syed Hussein criticised such beliefs in the book as ranging "from vulgar fantasy and untruth to refined scholarship." He also asserted that "[t]he image of the indolent, dull, backward and treacherous native has changed into that of a dependent one requiring assistance to climb the ladder of progress".

Death

Syed Hussein died after a fall in his home on January 23, 2007. The cause of death was later declared to be a heart attack.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-1-2007 09:27 AM | Show all posts
Revisiting 'The Myth of the Lazy Native'
Faezah Ismail

THE Myth of the Lazy Native is an excellent example of Professor Datuk Syed Hussein Alatas' refusal to submit to "infantile mimicking of Western theories and ideas", say academics.

Palestinian-born intellectual Edward Said describes The Myth of the Lazy Native as "startlingly original" in his own work Culture And Imperialism (1993), a 380-page paperback on the connections between the imperial endeavour and the culture that both reflected and reinforced it.

Professor Datuk Shamsul Amri Baharuddin, director of The Institute of the Malay World and Civilisation (better known by its Malay acronym ATMA) at Universiti Kebangsaan Malaysia, hails The Myth of the Lazy Native - which attempts to probe the origins and functions of the notion of the "lazy native" who was considered indolent by nature or because of his environment from the 16th to the 20th century in Malaysia, the Philippines and Indonesia - as one of the earliest critical analyses of Orientalism by a scholar from the South.

The Myth of the Lazy Native was conceived in 1966 when Syed Hussein, then head of the Cultural Division, Department of Malay Studies, University of Malaya, posed the following question: why were the natives of Indonesia, Malaysia and the Philippines judged as lazy by hundreds of authors from the ruling colonial regime in the course of some four centuries?

"There are probably thousands of published references on this theme. Neither the conduct of the natives, nor pressing political exigencies required the promulgation of such a judgement," he writes.

That scholarly investigation took seven years to culminate in a book; it was subsequently published in 1977.

"I did not like the way Southeast Asian history was treated by colonial writers," says Syed Hussein, now a principal research fellow at ATMA, on why he wrote his 267-page hardback.

He wanted to correct a one-sided colonial view of the Asian native and his society.

In Culture And Imperialism Said, University Professor at Columbia University and an internationally renowned literary and cultural critic, classifies A Rule of Property for Bengal (1963) by Ranajit Guha and The Myth of the Lazy Native as post-colonial and specialist, addressing a smaller audience about more specific issues.

"Both these books, the former by a Bengali political economist, the latter by a Malaysian Muslim historian and social theorist, show their authors' assiduous archival research and scrupulously up-to-date documen-tation, argument and generalisation," says Said, who is also the author of Orientalism.

Syed Hussein's book, as "startlingly original" in its own way as Guha's, also details how European colonialism created an object, in this case the lazy native, who performed a crucial function in the calculations and advocacies of what the Malaysian calls colonial capitalism, he adds.

"Generally speaking, the colonial scholars' views of the native were denigrating and very much loaded with colonial interests," says Syed Hussein.

Writing in The Myth of the Lazy Native, he adds: "The entire concept of humanity was derived from the interest of colonial capitalism. Gambling, opium, inhuman labour conditions, one-sided legislation, acquisition of tenancy rights belonging to the people, forced labour, were all in one way or another woven into the fabric of colonial ideology and given an aura of respectability. Those outside it were derided.

"The ideological denigration of the native and of his history and society ranged from vulgar fantasy and untruth to refined scholarship."

Consider the following suggestion by a German scientist that the Filipinos made oars from bamboo poles in order to rest more frequently.

"If they happen to break, so much the better, for the fatiguing labour of rowing must necessarily be suspended till they are mended again."

Such opinions were held by other scholars and educated people, says Syed Hussein.

"Their persistence and repetition over at least two centuries in thousands of books and reports written by administrators, scholars, travellers and journalists, revealed their ideological roots," he adds.

"Since the independence of Malaysia, Indonesia and the Philippines (from their colonial masters), the negative image of the native is no longer conspicuous in foreign writings.

"There are writings critical of the economic or political situations in the countries but on the whole they do not contain direct denigration of the natives, their society and history."

Following the post-independence relationship between Southeast Asia and the West, the image of the native has also altered.

Syed Hussein observes that "the ideological elements have been transformed and have assumed a new garb. The image of the indolent, dull, backward and treacherous native has changed into that of a dependent one requiring assistance to climb the ladder of progress".

The "lazy native" concept is synonymous with domination, derived from the "false consciousness" of the colonialists, says Associate Professor Dr Ahmad Murad Merican, fellow and chairman of the Centre for Intellectual History and Malay Thought at the Institute of Knowledge Advancement, Universiti Teknologi Mara, Shah Alam.

"But what may be seen as the genesis of the development of an autonomous social science tradition in Asia is in Syed Hussein's attacks on Asian intellectuals who continue to reproduce in their own thinking the colonial ideology that created and sustained the "lazy native" image. Such thoughts merely reinforce the doctrine of subjugation without them realising it," he adds.

As Syed Hussein puts it in the introduction of The Myth of the Lazy Native: "I believe in the primarily negative influence of colonialism. I believe in the need to unmask the colonial ideology for its influence is still very strong."

"He is against captive-minded intellectuals who are uncritical, unquestioning, in other words, refusing to challenge the received body of scholarship," says Ahmad Murad.

Syed Hussein's interest in the phenomenon of the captive mentality dates back to the early 1950s when he was studying at the University of Amsterdam in Holland.

He defines a captive mind in the non-Western world as one that is imitative and non-creative and whose thinking is based on Western categories and modes of thought. (See story on Page One)

In 1956, as a postgraduate at the University of Amsterdam, Syed Hussein's article on Some Fundamental Problems of Colonialism - in which he argued about the folly of aping Western thinking - was published in a journal called The Eastern World based in London.

His two contributions in the International Social Science Journal on the captive mind in 1972 and 1974 were the only two offerings on the subject. Prior to that, there was no discussion of the issue in professional periodicals.

The conceptualisation of the captive mind led to several books, among others, The Myth of the Lazy Native, Intellectuals in Developing Societies, Modernization and Social Change in Southeast Asia (a collection of papers dealing with problems crucial to the developing nations of Southeast Asia) and the four works on corruption.

Ahmad Murad suggests that the works of Syed Hussein and others including that of Said be read again and examined in the light of the re-colonising impulse of globalisation.

"I propose that The Myth of the Lazy Native and Intellectuals in Developing Societies be reprinted (there are Malay translations of both) and be read together with The Malay Dilemma. Said's books should also be published locally. If we want to perpetuate the debate such books must be made available at affordable prices," he says.

"Since independence, Syed Hussein has remained one of Malaysia's intellectual giants from academia," says Professor Datuk Ibrahim Ahmad Bajunid, dean of Faculty of Humanities and Social Sciences, Universiti Tun Abdul Razak.

"He writes easily about religion as he does about politics, sociology and critical thought; it is always with the underlying wit of a compassionate intellectual and a committed social activist," he adds.

* Reflections on the Theories of Religion (1963)
* The Sociology of Corruption (1968)
* Thomas Stamford Raffles: Schemer or Reformer? (1972)
* Modernization and Social Change in Southeast Asia (1972)
* Intellectuals in Developing Societies (1977)
* The Myth of the Lazy Native (1977)
* The Problem of Corruption (1986)
* Corruption: Its Nature, Causes and Functions (1990)
* "Corruption" in Oxford Companion to World Politics OUP New York (1993)
* "Social Sciences" in The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World Vol 4 OUP New York (1995)
* Corruption and the Destiny of Asia (1999)
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-1-2007 10:51 AM | Show all posts
Pemergian yang dirasai
Oleh: AZLINARIAH ABDULLAH (WARTAWAN UTUSAN)



DR. SYED HUSSEIN ALATAS.
--------------------------------------------------------------------------------

憫DALAM ketiadaan, terasa kehadirannya.拻 Baris bait puisi itu adalah nukilan Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said, berkisah tentang seniman agung Tan Sri P. Ramlee.

Tetapi puisi itu juga ditujukan khas oleh seorang rakan kepada tokoh intelektual yang pulang ke rahmatullah kelmarin, Profesor Datuk Dr. Syed Hussein Alatas.

Kepada Profesor Datuk Dr. Abdul Rahman Embong, yang mengenali Allahyarham sejak lebih 10 tahun lamanya, kenangan menjalinkan persahabatan bersama Syed Hussein sesuatu yang terpahat sehingga kini.

憫Semasa berkhidmat di Jabatan Antropologi dan Sosiologi di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), pada setiap petang, Allahyarham suka mengetuk pintu bilik saya, kebetulan kedudukan bilik kami terletak bertentangan untuk menikmati kopi. Sambil itu kami bersembang,拻 kata Presiden Persatuan Sains Sosial Malaysia (PSSM) ini ketika dihubungi Utusan Malaysia.

Beliau menambah: 憫Interaksi kami bukan tong kosong, tetapi riuh serta sarat dengan ilmu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 25-1-2007 12:47 PM | Show all posts
ada Iras Fidel Castro
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2007 08:50 PM | Show all posts
Originally posted by Syd at 25-1-2007 09:27 AM
Revisiting 'The Myth of the Lazy Native'
Faezah Ismail

THE Myth of the Lazy Native is an excellent example of Professor Datuk Syed Hussein Alatas' refusal to submit to "infantile mimicki ...


Thanks syd for the excellent article. I quite agree with the late  Edward Said's comment on the book.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-1-2007 12:07 AM | Show all posts
Originally posted by eiyoei at 25-1-2007 09:18 AM
adakah uncle seekers ni dari keturunan yang sama (keluarga alatas)


they should be from the same clan....the clan of Al-Attas
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 26-1-2007 08:42 AM | Show all posts
Originally posted by thamrong at 25-1-2007 08:50 PM


Thanks syd for the excellent article. I quite agree with the late  Edward Said's comment on the book.


nanti ada masa saya paste artikel2 dia yang lain ek

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 26-1-2007 11:55 AM | Show all posts
Intellectual captivity of freedom
Faezah Ismail


OVER the last 50 years, Malaysia's leading social scientist and thinker Professor Datuk Syed Hussein Alatas has been collecting data on the West for a book he is working on.

Essentially, Syed Hussein is exploring the meaning of the West to the non-Western world. It is an evaluation of Western achievements and its way of life.

For more, you will have to wait till the book hits the stores but you can expect an illuminating account of a subject that has occupied the man's thoughts for a good part of his life.

In the light of the current interest in Western studies amongst local academics following the founding of the Institute of Occidental Studies at Universiti Kebangsaan Malaysia, the sociologist's work-in-progress is not only exciting but relevant to all Malaysians especially those investigating the Occident.

Syed Hussein, 75, is known among academic circles here and abroad for taking the road less travelled; if others are content with accepting with minimum resistance accepted assumptions put forward by Western writers and academics, the scholar has made it his trade mark to refute them.

His thinking and writing are a rebellion against subservient and imitative scholarship.

They reveal an attempt to establish an independent scholarship for the non-Western part of the world, a preoccupation that developed at the University of Amsterdam in Holland where he did his undergraduate and postgraduate studies in the early Fifties.

"During that period, on reading Ibn Khaldun, I was told that art could not develop without artists. By the same token, an autonomous tradition cannot develop without the commitment of an intellectual, creative and independent group striving for that goal," Syed Hussein, now a principal research fellow at The Institute of the Malay World and Civilisation (better known by its Malay acronym, ATMA) at UKM, once wrote.

"I then raised the question: what were the factors conducive to the birth of such a tradition and what were the serious impediments? In order to liberate, one must first understand the condition of bondage. This led me to the problem of the captive mind."

It was a concern that engaged him for a long time, resulting in its elucidation.

Syed Hussein defines a captive mind in the non-Western world as one that is parrotlike and non-creative and whose thinking is based on Western categories and modes of thought.

The captivity is self-induced and it is the result of the overwhelming preponderance of Western intellectual influence on the rest of the world.

"This intellectual captivity is fertile ground for the implantation of intellectual imperialism (which means the domination of one people by another in their world of thinking)," he observes.

The captive mind has "significantly multiplied throughout the non-Western world and has occupied various positions in society". "Its influence is strong and pervasive."

"The important thing is not to imitate," says Syed Hussein, who, as an undergraduate at the University of Amsterdam, displayed his characteristic independent streak by rebuting the theory of history of a well-known professor in an essay which was published in the students' journal.

He is not advocating "closing our mind to genuine knowledge from any part of the world".

Indeed, "we should assimilate useful knowledge from all sources but we need to do this with an independent critical spirit without turning our back on our own intellectual heritage. The phenomena of servility and intellectual bondage are not the same as genuine creative assimilation from abroad," he noted in a recent discourse.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 26-1-2007 11:56 AM | Show all posts

cntd

The philosopher - frequently described as a man ahead of his time - has continued to produce journalistic pieces and books which mirror this belief.

For someone who has been resisting all forms of imperialism since his youth, Syed Hussein - whose fields of interest include sociology of corruption, modernisation, intellectuals in developing societies and Islam and Southeast Asia - is amazingly objective about the Occident.

If he is painfully aware of its shortcomings, he is also appreciative of its contributions in the domains of social change, scientific development and humanitarian reforms.

"I am for the civilising role of Western civilisation in this aspect but this is to be distinguished from the colonial articulation of superiority and the right to rule.

"By civilising role, I mean the improvement of human conditions such as health, social justice and the betterment of social life via the tremendous achievements in science and technology," says Syed Hussein.

He urges the non-Western world to seriously adopt a positive attitude towards the West as a civilisation struggling to overcome its various problems (as a result of rapid development).

The existence of harmful elements in the West such as gunboat politicians and crime bosses should not deflect "our attention from the intrinsic value of the West as a civilisation", he says.

Syed Hussein, who is continuously studying the damaging influences of the West and the resistance to them by Western thinkers themselves, has a good reason for making this point.

He worries that Malaysia's drive to study the West would be turned into a forum to bash it.

"We cannot be one-sided. We have to assess any civilisation in its totality - both its beneficial and destructive qualities. We cannot just isolate the negative ones and then label that particular civilisation as evil," he says.

Those who are given to denigrating the West should reflect on the following.

"We have been talking so much about the materialistic West yet we never pay attention to Westerners who are against materialism; they are much more sophisticated and enduring than we have been able to show," says Syed Hussein.

"All the religious leaders of Asia and Africa put together cannot hope to approach by a hopping distance what Western thinkers have achieved in their fight against materialism as the thousands of books highly critical of the phenomenon attest," he adds.

Syed Hussein offers another example: communism - a problem shared by many Asian countries.

"Let us search for the critical studies on communism by Asian scholars; how much do we know about communism? Almost all the leaders in the Asian countries could not write a term paper on the issue; where are our thinkers on the subject?"

The point? Do not BLINDLY attack the West.

In welcoming the setting up of the Institute of Occidental Studies at UKM, Syed Hussein says "the sooner work begins the better".

"Actually, I have been discussing and hoping for this for the last 30 years. It is definitely necessary to study Western civilisation.

"Can you imagine the world today without the West? If certain parts of the world were to disappear, we could imagine that the world would continue.
But we could not picture the world without Western civilisation because of its significant contributions in many aspects of life," he adds.

When Syed Hussein arrived at the University of Amsterdam in 1948 to enrol at the Faculty of Political and Social Sciences as an undergraduate, he found that it had a programme on American studies.

"The Dutch were already studying the Americans then. Now, we don't have programmes on American and Russian studies. It is very good that we want to introduce Western studies. At least a start has been made," he says.

Never mind that very few Malaysian scholars are currently involved in such studies.

The good news is that The Institute of the Malay World and Civilisation at UKM is already linked to Europe through a series seminars - among others, The Dutch and the Malay World, Germany and the Malay World and Norway and the Malay World - initiated by director Professor Datuk Shamsul Amri Baharuddin.

"I am now researching European colonialism," says Syed Hussein of his work at the institute.

"I am studying the origin of colonialism, how it was organised in this part of the world and the beginning of modernisation which was our contact with Europe," adds the scholar, whose major intellectual influences were his two teachers - W.F. Wertheim, a well-known scholar of Southeast Asia and T.ten Have, a leading Dutch educationtist whose work has been translated in English in the United States - at the University of Amsterdam.

The institute is the first research centre for Malay Studies in Malaysia. Its main purpose is to gather scholars from over the world to build up a comprehensive collection of information and knowledge about the Malay world and civilisation.

To Syed Hussein, the purpose of studying the West is to pave the way for constructive relations between Asians - as partners rather than as servile attendants - and Westerners at the total level.

By this he means the various areas of knowledge and social development expanding to the entire welfare of man.

It is apparent that Syed Hussein has had a productive relationship with the West; it is based on his own criteria of relevance from the regional standpoint.

His upcoming book on Western civilisation will reveal his long-time involvement with Western thinking; his doctoral thesis which was completed in 1963 is titled Reflections on the Theories of Religion which deals with the theories of leading Western thinkers such as Durkheim, Freud, Jung and Malinowski.

The book project is a labour of love for a scholar whose intellectual pursuits are based on a rational and moral foundation and guided by a great yearning for the truth.

It is an endeavour unconnected with his work at the universities, past and present.

The Malaysian scholar has long blazed a trail in the fields of social sciences and historical studies. It is up to the others to carry on the tradition.

Note: For further reading, refer to the list of publications above.

* Started at Dewan Bahasa dan Pustaka as head of Research Section in 1958

* Part-time lecturer in philosophy at University of Malaya in 1960

* Lecturer and head of Cultural Division at University of Malaya's Department of Malay Studies from 1963 to 1967

* Professor and head of the Department of Malay Studies at the National University of Singapore from 1967 to 1988

* Appointed University of Malaya Vice-Chancellor in 1988

* Professor at Universiti Kebangsaan Malaysia's Centre for General Studies in 1995 and, at the Department of Anthropology and Sociology from 1997 to 1999.

* Currently principal research fellow at the Institute of the Malay World and Civilisation at Universiti Kebangsaan Malaysia.

faezah@nstp.com.my
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2007 12:05 PM | Show all posts
1. baru saya tahu dia sepupu dengan engku aziz dan husein onn. manakala husein onn pula berbiras dgn tun razak.

2. ada seorang lagi nama serupa dgn dia ..penulis di agendadaily
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 26-1-2007 01:13 PM | Show all posts
Originally posted by Lloni at 26-1-2007 12:05 PM
1. baru saya tahu dia sepupu dengan engku aziz dan husein onn. manakala husein onn pula berbiras dgn tun razak.

2. ada seorang lagi nama serupa dgn dia ..penulis di agendadaily



yang nih kan?

Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2007 02:51 PM | Show all posts
Originally posted by Syd at 26-1-2007 01:13 PM



yang nih kan?



a'aa..yg nie kuat tembak..
Reply

Use magic Report

Post time 27-1-2007 03:23 PM | Show all posts

Reply #15 Lloni's post

Yang itu Nujum Pak Belalang.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 29-1-2007 11:08 AM | Show all posts
Budaya malas membaca buku

Mukadimah

ISU kelemahan pelajar Melayu merupakan topik bermusim yang timbul saban tahun terutama menjelang sesi baru kemasukan ke institusi pengajian tinggi tempatan.

Perbahasan mengenainya tidak pernah habis. Sehingga kini, belum ada jawapan sebenar ditemui mengenai punca utama kelemahan pelajar Melayu.

Mereka tidak cemerlang dalam peperiksaan di peringkat sekolah. Mereka turut gagal mencatat keputusan memberangsangkan semasa di universiti.

Benarkah pelajar Melayu lemah? Cukupkah ukuran kelemahan itu dibuat sekadar membandingkan mereka dengan pencapaian akademik pelajar cemerlang bukan Melayu?

Dalam wawancara minggu lalu, Tokoh Guru Kebangsaan 1998, Datuk Dr. Yahya Ibrahim dan Pensyarah Fakulti Pendidikan Universiti Malaya, Profesor Datuk Dr. Isahak Harun memberi pandangan masing-masing mengenai punca pelajar Melayu kurang cerdik.

Fellow Penyelidikan Kanan, Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) di Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Datuk Dr. Syed Hussein Alatas yang diinterviu minggu ini bagaimanapun mempunyai pandangan tersendiri mengenai isu itu.

Bekas naib Canselor Universiti Malaya itu berkata, soal yang paling penting ialah membina budaya ilmu.

``Apa untungnya membicarakan soal cerdik dan tidak cerdik pelajar Melayu kerana ukuran terakhir kecemerlangan mereka hanya diketahui melalui prestasi kerjaya dan sumbangan kepada masyarakat selepas mereka keluar dari universiti,'' kata Syed Hussein dalam interviu dengan RAMLI ABDUL KARIM dan MARHAINI KAMARUDDIN di rumahnya di Kuala Lumpur, Jumaat lalu.

MINGGUAN: Sebagai seorang yang telah lama terbabit dalam bidang pendidikan, apa pandangan profesor mengenai kelemahan pencapaian para pelajar Melayu khususnya di universiti?

SYED HUSSEIN: Saya ingin jelaskan bahawa masalah pencapaian akademik pelajar Melayu tiada kaitan dengan kuota kaum di universiti. Masalah ini sudah bertahun-tahun dibincangkan, ia tiada kaitan dengan bilangan pelajar yang masuk.

Ada sebab yang langsung dan tidak langsung mengapa ia berlaku. Sebab secara langsung umpamanya ialah sikap pelajar-pelajar Melayu itu sendiri yang tidak menggambarkan mereka sebagai mahasiswa universiti. Ini menghalang mereka mendapat keputusan yang cemerlang di universiti.

Pertama, pada keseluruhannya mereka tidak memiliki sikap gemar membaca. Trend membaca tidak ada sedangkan banyak membaca itu penting kepada perkembangan minda.

Kedua, sikap yang ada kaitan dengan pengaruh luar. Misalnya, saya dapati beberapa mahasiswa apabila mereka mendapat biasiswa atau pinjaman, yang diutamakan ialah membeli telefon bimbit.

Masalah kurang makan atau kurang duit, itu tidak mengapa kepada mereka asalkan ada telefon bimbit. Dan mereka tidak pula menggunakan duit itu untuk membeli buku.

Apa perlunya mereka habiskan duit membeli telefon bimbit. Ia sekadar untuk berbual dengan kawan-kawan.

Sikap inilah yang menunjukkan kurangnya keutamaan mereka kepada pelajaran.


Apakah kaitan pembelian telefon bimbit dengan pencapaian akademik pelajar Melayu?

SYED HUSSEIN: Itulah yang menunjukkan sikap mereka. Kalau pembelian telefon bimbit lebih diutamakan, tandanya mereka tidak serius untuk belajar. Ertinya mereka akan memikirkan untuk mencapai kelulusan sekadar lulus saja. Walaupun saya melihat wujudnya gejala ini tetapi saya tidak bermaksud ini adalah gambaran pelajar Melayu keseluruhannya.


Mengapa mereka tidak serius dalam belajar?

SYED HUSSEIN: Ini soalan yang mustahak untuk dijelaskan. Ada dua pengaruh besar yang menjadikan mereka begitu.

Pertama, faktor keluarga. Maknanya kalau pengaruh dan dorongan daripada keluarga lemah, maka tidak ada `tenaga yang kuat' untuk menyokong mereka supaya belajar bersungguh-sungguh.

Kedua, guru atau pensyarah juga tidak memberi dorongan. Pensyarah hanya memberi kuliah tetapi tidak kisah apa yang berlaku selepas itu. Mereka juga tidak mempunyai hubungan erat dengan pelajar. Maksud saya, hubungan luar kelas iaitu selepas kuliah. Kalau pensyarah atau guru itu sendiri tiada minat untuk membina budaya ilmu, pengaruh itu akan turun kepada mahasiswa.

Sebenarnya, kalau dibandingkan dengan negara-negara lain, universiti di Malaysia adalah yang terbaik. Jumlah universiti begitu banyak manakala kemudahan dan keadaan fizikalnya amat selesa dan menyenangkan. Kebanyakan pelajar pula tinggal di kampus.

Segala-gala yang membantu pembelajaran mereka ada di kampus terutama perpustakaan. Keadaan di universiti tempatan memang mengizinkan mereka untuk mencapai keputusan yang baik.

Jadi kalau berlaku kemerosotan atau wujudnya masalah kelemahan pencapaian para pelajar Melayu, ia disebabkan oleh faktor itu tadi, bukan soal infrasruktur. Saya ulangi puncanya iaitu sikap pelajar itu sendiri terhadap ilmu, dorongan keluarga mereka dan ketiadaan sokongan daripada guru-guru dan pensyarah.

Bayangkan bagaimana kita boleh belajar kelas agama pada sebelah petang dengan bersungguh-sungguh. Guru-guru agama tidak pernah mengadu pelajar ponteng, malas belajar dan tidak berdisiplin. Apa yang diarahkan semua diikut, misalnya sampai khatam al-Quran.

Dalam belajar agama itu, kita mempunyai sikap menghargai ilmu dan belajar bersungguh-sungguh walaupun tidak ada sijil diberikan. Sikap ini pula timbul sebab ibu bapa memberi galakan dan dorongan supaya anak-anak belajar agama manakala guru-guru juga mengajar dengan sungguh-sungguh.

Apabila ibu bapa dan guru memberi dorongan sebegini, pelajar menjadi terpengaruh untuk belajar agama bersungguh-sungguh. Sekiranya sikap, dorongan dan kesungguhan ini dapat dipindahkan oleh ketiga-tiga pihak sama ada pelajar, keluarga dan pensyarah pada pendidikan formal di sekolah dan universiti, saya yakin ramai anak-anak Melayu akan cemerlang.


Bagaimana dengan dakwaan kononnya kelemahan anak-anak Melayu itu juga berkait dengan faktor lain, termasuk masalah pemakanan?

SYED HUSSEIN: Tiada seorang pun yang akan jadi juara hanya dengan makan. Kalau hendak cemerlang dan jadi juara, makan penting tetapi yang menentukan pencapaian kita ialah tekad, sikap dan usaha.

Banyak juga pelajar kaum lain yang makanan mereka begitu sederhana tetapi mereka tetap boleh cemerlang. Kenapa dalam kes pelajar kaum lain soal pemakanan tidak mempengaruhi pencapaian mereka?

Dan kalau kita perhatikan, mereka yang mendapat gred rendah kebanyakannya mendapat cukup makan dan datang daripada keluarga berada.

Bagi saya yang penting ialah tiga faktor yang saya sebutkan tadi iaitu sikap pelajar itu sendiri, dorongan keluarga dan juga pengaruh pensyarah atau guru.

Kalau boleh saya tambah satu lagi iaitu pengaruh pergaulan dengan rakan-rakan. Tetapi faktor ini tidak begitu banyak menyumbang kepada masalah kelemahan para pelajar Melayu.


Mengenai masalah guru-guru dan pensyarah yang kurang mendekatkan diri dengan pelajar, apa cadangan Profesor untuk mengatasinya?

SYED HUSSEIN: Guru-guru atau pensyarah yang ada sekarang adalah produk daripada sistem yang sama. Sebelum ini mereka juga adalah pelajar yang didedahkan kepada sistem pendidikan yang sama. Sebab itu elok sekali jika sebahagian daripada tenaga pengajar di universiti tempatan adalah dari luar negara. Mungkin bilangan tenaga akademik asing ini ialah 15 peratus daripada keseluruhan bilangan pensyarah.

Dalam pada itu, disebabkan universiti-universiti Malaysia kini begitu cepat membesarkan kampus dan mengambil terlalu banyak pelajar, maka ramai pensyarah diperlukan dalam keadaan terdesak. Ini mengganggu proses pemilihan pensyarah.

Kalau perkembangan di universiti tidak terlalu cepat dan permintaan terhadap tenaga pengajar tidak mendesak, pemilihan pensyarah pastinya lebih teliti. Kita akan dapat mengambil para pensyarah yang lebih berkualiti.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 29-1-2007 11:09 AM | Show all posts

sambungan....

Setakat mana seriusnya masalah kelemahan pelajar-pelajar Melayu?

SYED HUSSEIN: Yang paling mustahak, saya lihat tidak adanya budaya ilmu di kampus-kampus. Budaya menghargai ilmu masih tidak hidup di universiti-universiti kita.

Saya tidak sebut hal ini semata-mata kerana isu yang tercetus baru-baru ini. Pada tahun 1977, saya telah menyatakan soal ini dalam buku saya, Intelektual Masyarakat Membangun yang diterjemahkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada 1992.

Budaya ilmu ini dipupuk apabila seseorang mahasiswa merasai kenikmatan belajar. Kalau mereka tidak rasa kenikmatan itu sebaliknya sekadar memaksa diri untuk mendapatkan sijil bagi mencari kerja, kemungkinan berlaku pencapaian rendah adalah lebih besar.

Ini bukan benar dalam kes mahasiswa sahaja. Kalau tukang masak gerai sekalipun, jika dia tidak merasai kenikmatan dalam kerjanya, dia tidak akan memasak bersungguh-sungguh.

Jika ada budaya ilmu, kenikmatan jiwa juga dirasai apabila pelajar itu menyiasat, menyelidik, membaca, memikirkan masalah-masalah pembelajaran, membahaskan ilmu dengan rakan-rakan dan menghargai usaha-usaha sedemikian.

Kalau budaya ilmu hidup di kampus-kampus khususnya di kalangan pengajar-pengajar, budaya ini nanti akan bertambah kuat, sekali gus akan mempengaruhi pelajar. Malangnya saya lihat ia tidak berkembang di universiti-universiti Malaysia.


Secara perbandingan, adakah pelajar bukan Melayu mempunyai budaya ilmu seumpama itu? Adakah ia mempengaruhi pencapaian mereka?

SYED HUSSEIN: Bagi pelajar bukan Melayu, dorongan keluarga mereka lebih kuat. Mereka tahu untung nasib hidup dan masa depan mereka banyak bergantung kepada pencapaian mereka di sekolah dan universiti.

Pada peringkat sekolah rendah, budaya ilmu di kalangan kaum Cina memang ketara. Mereka lebih peka kepada pentingnya ilmu berbanding keluarga Melayu.


Maksud Profesor, keluarga Melayu kurang mendorong anak-anak mereka belajar?

SYED HUSSEIN: Bukan begitu. Ibu bapa Melayu memang menyuruh anak-anak mereka ke sekolah. Tetapi sebenarnya tidak cukup dengan suruh pergi sekolah sahaja dan kemudian lepas tangan.

Dalam kehidupan seharian, misalnya ketika makan atau waktu-waktu bersama sekeluarga cuba bahaskan tentang hal-hal ilmu yang membentuk pemikiran.

Cuba bangkitkan perhatian mereka untuk meminati ilmu. Perbahasan ilmu antara ibu bapa dengan anak-anak akan membangkitkan budaya menghargai ilmu.

Sebab itu kita lihat kebanyakan pelajar Melayu yang pencapaiannya tinggi ialah anak guru-guru atau ahli profesional. Ini kerana latar belakang ilmiah atau budaya ilmu dalam keluarga itu sudah ada. Ia menjadi dorongan kuat kepada anak-anak untuk menghargai ilmu dan seterusnya belajar bersungguh-sungguh.


Selain faktor dorongan, adakah perbezaan taraf kehidupan dan sosioekonomi juga mempengaruhi tahap pencapaian pelajar Melayu dan Cina?

SYED HUSSEIN: Tidak. Saya ingin membawakan cerita mengenai seorang pelajar perempuan Cina yang saya pernah jumpa. Bapanya telah meninggal dunia manakala ibunya hanya bekerja sebagai pencuci pakaian. Kerana kemiskinan, dia membantu kerja ibunya. Tetapi dia rajin belajar, gigih dan bagus.

Bandingkan pula dengan seorang pelajar perempuan Melayu yang dapat biasiswa kerajaan. Duitnya banyak dan dia cukup makan. Tetapi dia tidak gigih dan kuat belajar seperti pelajar Cina tadi.

Dari segi kelayakan masuk universiti, kedua-duanya sudah berada di kampus. Ini bermakna, ibu pelajar itu berhasil menanamkan sikap menghargai ilmu dan mengamalkan budaya ilmu di dalam diri anaknya. Manakala ibu bapa pelajar Melayu itu pula gagal menanamkan sikap tersebut.

Pada saya, masalah kemiskinan sebenarnya tidak menjadi persoalan.


Tetapi mungkinkah situasi yang Profesor sebutkan itu berlaku kerana pengaruh persekitaran yang menimbulkan kesedaran kepada pelajar miskin Cina untuk belajar bersungguh-sungguh bagi mengubah nasib keluarga, ia bukan semata-mata kerana dorongan keluarga?

SYED HUSSEIN: Dalam kes yang saya nyatakan tadi, pelajar Cina itu mungkin tidak bersikap begitu jika ibunya tidak memberikan dorongan.

Selain memberi galakan lisan, dorongan itu termasuklah dalam bentuk dia terpaksa bertungkus lumus mencuci pakaian untuk mengumpulkan wang bagi membiayai hidup.

Jika ibu bapa pelajar yang miskin tidak memberi galakan dan dorongan untuk belajar, anak-anak mereka juga tidak akan mempunyai sikap menghargai ilmu.


Adakah sikap pelajar Melayu yang pasif terhadap pelajaran tidak boleh diubah?

SYED HUSSEIN: Bukan tidak ada kemajuan di kalangan para pelajar Melayu.

Sekarang ini kita tumpukan corong penglihatan kepada isu bagaimana pelajar Melayu mendapat tempat atau pencapaian yang baik di kampus. Kalau kita anggap pencapaian mereka dari segi gred masih kurang, memang itu terjadi.

Tetapi saya secara peribadi tidak kisah mengenai soal itu. Kalau kurang gred apa salahnya. Maksud saya ialah gred rendah selepas keluar universiti, bukannya gred ketika masuk universiti. Gred hendak masuk universiti mesti baik.

Kalau seseorang keluar universiti sama ada dengan ijazah kepujian kelas satu atau kelas dua, itu bukan masalahnya.

Pada saya itu bukan ukuran terakhir kecemerlangan mereka. Yang perlu kita perhatikan ialah apa yang terjadi kepada mereka selepas enam hingga 10 tahun keluar universiti.

Apabila seseorang mendapat kepujian kelas satu ketika keluar universiti, ia tidak bermakna 10 tahun kemudian hidup pelajar berkenaan juga kepujian kelas satu.

Banyak orang mendapat kepujian kelas satu tetapi dalam hidup, pencapaian mereka merosot. Mungkin mereka mendapat kepujian kelas satu kerana pandai menghafal sedangkan dalam kehidupan, kita tidak hidup dengan bermodalkan menghafal.

Apa yang kita hafal di universiti tidak berguna. Untuk hidup selepas kita keluar universiti, kita mesti bermodalkan usaha dan pemikiran.

Bagi saya, yang penting para pelajar Melayu jangan gagal. Itu saja. Kalau gagal, memang ada kesannya ke atas masyarakat Melayu. Kalau mereka lulus dengan kepujian kelas satu atau dua, itu lebih baik.

Kepada ketiga-tiga anak saya sendiri ketika mereka bersekolah, saya katakan: ``Jangan berangan-angan untuk menjadi No. 1 di kelas.'' Saya mahu mereka mendapat keputusan yang cukup untuk memasuki universiti. Saya tidak peduli gred berapa yang mereka peroleh tetapi saya tetap menanamkan perasaan cintakan ilmu pada diri mereka.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 29-1-2007 11:10 AM | Show all posts

sambungan....

Bukankah Profesor tadi menyebut bahawa keluarga Melayu perlu memberi dorongan kepada anak-anak supaya belajar bersungguh-sungguh tetapi pegangan Profesor adalah berlainan?

SYED HUSSEIN: Ya. Itulah maksudnya mendorong dan memberi galakan supaya mereka menghargai dan meminati ilmu.

Tetapi menentukan apa gred yang mereka dapat ia bukan cara yang berkesan. Ini penting bagi memastikan para pelajar berasa tidak tertekan. Mereka tidak perlu belajar untuk bersaing dengan orang lain tetapi bertanding dengan diri sendiri. Selama-lamanya mereka mesti melebihi diri sendiri, jangan terlalu memikirkan orang lain.


Persaingan terus ditimbulkan di Malaysia, kerana itu orang membandingkan pencapaian pelajar-pelajar Melayu dengan prestasi pelajar kaum lain. Apa komen Profesor?

SYED HUSSEIN: Sebenarnya apa guna persaingan seperti ini. Kita janganlah terlalu menghiraukan perkara ini. Yang sepatutnya diberi perhatian ialah apa yang berlaku 10 tahun selepas mereka tamat belajar. Macam mana mereka hidup selepas itu dan sebagainya.

Sepatutnya, yang kita perlu fikirkan ialah asalkan mereka jangan gagal. Tidak penting untuk memikirkan supaya pelajar Melayu mesti jadi No. 1 atau No. 2. Jumlah pelajar Melayu tidak ramai yang cemerlang tidak menjadi persoalan. Adakah kita perlu memaksa mereka supaya cemerlang? Kalau jumlah pelajar Melayu yang cemerlang bertambah, itu memang baik tetapi kalau bilangannya tidak banyak, tidak guna dipersoalkan.

Tetapi jika tidak ada orang Melayu yang mengambil bidang perubatan atau kejuruteraan misalnya, itu memang menjadi masalah besar dan ia patut difikirkan.


Bukankah kecemerlangan akademik juga membantu lepasan universiti membina kehidupan yang cemerlang?

SYED HUSSEIN: Pada saya, yang lebih penting ialah cemerlang dalam kehidupan. Apabila mereka keluar universiti dan menyertai bidang-bidang tertentu di situ mereka mesti berusaha untuk cemerlang dalam kerjaya mereka.

Pada umumnya kemajuan masyarakat Melayu tidak bergantung kepada jumlah pelajar Melayu yang cemerlang. Kemajuan masyarakat Melayu bergantung kepada budaya ilmu yang ditanamkan dalam diri anak-anak muda Melayu.

Tidak menjadi masalah pada saya kalau pada satu-satu tahun kurang pelajar-pelajar yang masuk universiti dengan gred yang tinggi iaitu 8A atau 9A dalam Sijil Pelajaran Malaysia. Memanglah mencapai gred yang baik itu penting untuk layak ke universiti tetapi kita tidak perlu terlalu menekankan mendapat 8A atau 9A.


Adakah Profesor melihat kelemahan pelajar Melayu dalam pencapaian akademik bukan satu masalah?

SYED HUSSEIN: Ya, memang ia bukan satu masalah. Saya ulangi lagi bahawa, persoalannya ialah asalkan jangan banyak yang gagal. Selagi mereka lulus walaupun tidak cemerlang, tidak mengapa. Asalkan mereka bersikap positif terhadap ilmu dan kehidupan mereka.

Untuk pelajar bumiputera, untuk apa mahu ditekankan soal cemerlang. Biasiswa sudah dapat. Kalau kurang cemerlang tetapi masih lulus dengan baik, pekerjaan dapat juga dan mereka boleh bina kehidupan yang cemerlang. Bukanlah satu syarat mesti cemerlang dalam akademik untuk menikmati hidup yang cemerlang.

Kecualilah jika kita ada tujuan tertentu seperti ingin melanjutkan lagi pelajaran dan hasrat itu memerlukan kelayakan tertentu. Dalam soal ini kita mesti mencapai kecemerlangan seperti yang dikehendaki oleh syarat itu.


Adakah ini bermakna Profesor telah berpuas hati dengan pencapaian pelajar Melayu ketika ini?

SYED HUSSEIN: Pencapaian pelajar Melayu di universiti tidaklah begitu buruk. Kalau lebih banyak yang dapat gred D atau F iaitu gagal, mungkinlah kita perlu berbuat sesuatu. Tetapi sekarang ini kebanyakannya mendapat pencapaian pada tahap baik dan pertengahan.


Kementerian Pendidikan bercadang mengkaji semula syarat penglibatan dalam kegiatan kokurikulum selain pencapaian akademik untuk kriteria pemilihan ke universiti, apa komen Profesor?

SYED HUSSEIN: Saya menyokong tindakan ini. Seumur hidup saya, saya tidak setuju dengan dasar menjadikan kokurikulum sebahagian syarat. Ini kerana bukan tugas universiti untuk mengeluarkan pemain-pemain bola sepak, tenis atau tinju. Itu tugas kelab-kelab atau persatuan sukan.

Tugas universiti ialah membina otak pelajar, bukan membina badan. Tidak masuk akal kenapa syarat-syarat ini diletakkan. Syarat-syarat inilah yang telah menyebabkan ada pelajar yang cemerlang dalam akademik tetapi kurang baik dalam kokurikulum gagal memasuki universiti. Ini tidak adil.

Kalau ini diteruskan masalah akan menjadi lebih rumit. Jadi saya harap mereka hapuskan amalan dan kriteria seperti ini.

Saya bukan orang yang anti-sukan atau kegiatan lain. Semasa saya bersekolah dahulu, saya orang yang paling aktif dalam bidang kokurikulum di English College (Maktab Sultan Abu Bakar) di Johor Bahru. Pada masa itu, saya suka bersukan dan berpersatuan tetapi ia langsung tidak diambil kira dalam kemasukan saya ke universiti.

Kegiatan kokurikulum memang perlu ada di sekolah-sekolah tetapi kenapa ia mesti diambil kira untuk kemasukan ke universiti. Biarlah pelajar menyertai bidang sukan atau kegiatan berpersatuan secara sukarela atau senang hati, bukannya terpaksa kerana dijadikan syarat memasuki universiti. Secara peribadi, saya tidak bersetuju dengan amalan ini kerana ia memberi tekanan kepada pelajar.

Saya ingin mengambil peluang ini untuk berkongsi pandangan Awang Sulung dalam ruangan Bisik-Bisik Mingguan Malaysia pada 13 Mei lalu.

Saya setuju dengan bantahannya terhadap sebarang cadangan untuk melonggarkan syarat kelayakan memasuki universiti. Amat memalukan kalau setiap kali ada masalah kelemahan pelajar Melayu, kita hendak turunkan syarat itu.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 29-1-2007 11:11 AM | Show all posts

antara artikel2 tulisan beliau...

Menentang ketakburan agama - Pemimpin yang takut bermusyawarah bukan pejuang umat Islam
Oleh: DR. SYED HUSSEIN ALATAS

BARU-BARU ini tambah bangkit berita-berita sekitar isu pengharaman penggunaan kata `Islam' dalam nama parti politik. Pendapat bahawa kebiasaan demikian itu harus dicegah oleh undang-undang adalah tidak tepat dan Majlis Raja-Raja pada hari Khamis 22 Mac 2001 telah memutuskan tidak menghalang digunakan kata `Islam' untuk badan-badan dan organisasi yang sah dan sesuai.

Pendapat di atas sangat bijaksana dan sesuai de-ngan sistem demokrasi negara kita. Bahkan di zaman kolonial pun diizinkan digunakan nama Islam bagi parti politik seperti Sarekat Islam di Indonesia sebelum Perang Dunia Kedua. Di Eropah sekarang ada beberapa parti politik penting yang menggunakan nama Kristian.

Dari segi undang-undang memang benarlah diberikan kemerdekaan untuk memakai nama Islam bagi parti politik. Tetapi lain halnya dari segi adakah ini baik atau tidak untuk penghidupan politik kita.

Saya berpendapat adalah tidak baik jika nama Islam digunakan untuk parti politik, kerana hendak menjaga kemurnian Islam. Demikian juga tidak elok Islam digunakan pada nama hospital.

Sebelum kita ulas seterusnya, perlu dijelaskan di sini tentang penggunaan istilah Islam. Islam itu bukanlah puak, kawasan, parti atau mazhab. Tidak ada mazhab yang menamakan dirinya dengan kata `Islam'. Dalam sejarah Islam awal tidak ada parti politik walaupun ada golongan-golongan tertentu.

Mengapa Imam Besar kita sebagai Ja'afar Sadik, Maliki, Abu Hanifah, Hambali, Syafei dan Ibn Hazim al-Zahiri, tidak menggunakan kata `Islam' untuk menamakan alirannya? Apakah mereka ini tidak memperjuangkan Islam? Bukan demikian. Mereka insaf bahawa Islam itu adalah payung utama yang besar di bawahnya semua mereka berlindung.

Mereka tidak dipengaruhi oleh unsur takbur merasa diri seolah-olah mereka itulah Islam, yang lain tidak. Ukuran Islam itu adalah isi amalan dan pemikiran, bukan kulit zahir dengan sebutan nama.

Dalam perbezaan faham dan pendapat tentang falsafah dan perundangan mereka tidak mengorbankan persatuan umat Islam walaupun di sekitar mereka terdapat perbalahan politik yang sengit serta bermacam keganasan, penyelewengan dan ajaran-ajaran sesat.

Kalau kita tinjau sejarah umat Islam macam manakah nama Islam itu digunakan? Nama Islam, sebagai nama Allah, atau nama Muhammad, digunakan untuk keseluruhan umat bukan untuk satu puak.

Umpamanya masjid itu disebut sebagai Baitullah, rumah Allah. Masjid itu untuk seluruh umat Islam, bukan untuk puak-puak seperti masjid Pas atau UMNO. Kita boleh mengatakan ini tanah perkuburan Islam kerana ini untuk semua orang Islam. Pas ataupun UMNO.

Jika kita mengatakan ini parti Islam yang mempunyai keanggotaan tertentu serta haknya yang tertentu dan tidak terbuka pada seluruh umat Islam yang tidak menyertainya, maka ini bukanlah penggunaan kata Islam sebagai kata utama yang menyeluruh dan merangkumi setiap umat Islam, sebagai payung di mana mereka berlindung di bawahnya.

Gelaran yang digunakan oleh Tok Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat dalam Pas adalah Mursyidul Am. Mengapa Tok Guru Nik Aziz tidak menggunakan gelaran Mursyidul Islam? Gelaran Mursyidul Am adalah bijak, tepat dan sesuai dengan hasrat perjuangan parti sebenarnya. Tetapi jika digunakan gelaran Mursyidul Islam, ini menyinggung dasar rendah diri terhadap petunjuk-petunjuk agama kerana ia mengandungi unsur takbur.

Yang berhak memakai gelaran itu hanyalah junju-ngan kita Nabi Muhammad s.a.w. Demikian juga khalifah-khalifah yang empat; pertama, Abu Bakar, Omar, Usman dan Ali, digelar Amirul-Mukminin bukan Amirul-Islam. Mengapa mereka tidak menggunakan nama Islam? Mengapa Pas tidak menggunakan nama Parti Muslimin Se-Malaysia, sebagaimana Majlis Sjura Muslimin Indonesia (Masjumi) di Indonesia sebelum tahun 1957?

Selain daripada pandangan di atas, yang saya khuatirkan adalah kemurnian nama Islam akan tercemar bila digunakan oleh parti politik yang berkuasa. Sepanjang peristiwa setelah Perang Dunia Kedua parti-parti politik yang menggunakan nama Islam atau mengaku sebagai parti Islam, semasa mereka berkuasa, telah mengamalkan tindakan rasuah, menekan demokrasi, merosakkan kestabilan negara, menindas rakyat yang miskin dan bertindak sewenang-wenangnya.

Walaupun hal ini juga dilakukan oleh parti-parti lain, mereka tidak menggunakan nama Islam. Tindakan-tindakan parti Islam yang membawa malu akan menyeret nama Islam. Oleh sebab itu eloklah jika nama Islam itu tidak digunakan untuk parti politik.

Di sini saya hanya ingin menganjurkan supaya nama Islam tidak digunakan oleh Pas sebagai parti politik. Saya tidak setuju digunakan undang-undang untuk mengharamkan penggunaan itu. Demikian juga dengan badan-badan lain dalam kawasan perdagangan dan perusahaan. Tidaklah patut dibenarkan agama dikaitkan dengan usaha mencari untung dalam bentuk Islam. Beberapa tahun dahulu saya tertengok iklan jam berbentuk Kaabah.

Yang menjual beli agama untuk mencari untung banyak jenisnya. Ayat-ayat Quran pun dijual sebagai jampi dan lainnya. Saya tidak maksudkan mereka yang berdoa dengan ayat Quran untuk menyembuhkan penyakit di samping mencari ubat. Demikian juga ayat-ayat yang digunakan sebagai penawar yang dijual oleh pengedar agama palsu itu.

Ini semua perlu dicegah! Kerjasama antara Pas dan UMNO dalam lapangan ini perlu sekali. Banyak soal yang membelenggu masyarakat Islam Malaysia perlu dibahaskan bersama oleh Pas dan UMNO sebagai dua pertubuhan masyarakat Melayu Islam yang besar pengaruhnya.

Bagaimana pula badan-badan seperti Bank Islam? Eloknya nama Islam juga tidak digunakan. Carilah nama lain. Pada masa sekarang tidak terasa persoalannya. Tetapi bagaimana pada masa hadapan? Andai kata ada bank-bank serupa itu yang akan ditubuhkan, mereka tidak boleh menggunakan nama yang sama. Mereka terpaksa menggunakan nama lain. Kerana satu sahaja yang namanya Bank Islam, lainnya seolah-olah kurang sifat keislamannya. Ini akan mempengaruhi saingan perusahaan antara mereka itu.

Saya juga terfikir mengapa lidah rasmi Pas Harakah tidak bernama Suara Islam? Tentu ada sebab yang mengelakkan digunakannya kata Islam untuk Harakah. Apa pun sebabnya ini bukan urusan kita. Hanya jika UMNO enggan menggunakan kata Islam pada nama parti sebab-sebabnya ada, sebagaimana Pas tidak menggunakan kata Islam untuk Mursyidul Am dan Harakah.

Masalah-masalah yang telah saya bahaskan di atas adalah kecil dibandingkan dengan muzakarah antara UMNO dan Pas yang masih belum selesai perbincangannya. Tidaklah elok jika hal ini diseret-seret berbulan-bulan. Apa yang susah diselesaikan? Hendak musyawarah atau tidak? Kalau hendak jangan letakkan syarat paksaan supaya bersetuju terlebih dahulu tentang sesuatu yang dikehendaki.

Persetujuan mesti melalui musyawarah bukan musyawarah melalui persetujuan terlebih dahulu. Jika musyawarah UMNO dan Pas gagal diadakan kerana dihalang oleh belenggu syarat-syarat tadi, maka umat Islam akan menganggap ini adalah percubaan untuk merosakkan usaha muhibah antara UMNO dan Pas. Setidaknya usaha yang takut berhadapan dengan lawan. Pemimpin-pemimpin yang takut menghadapi lawan dalam musyawarah bukanlah pejuang umat, tetapi pejuang tenat.

Tok Guru Nik Aziz telah menyatakan bahawa UMNO adalah parti yang sakit dalam ucapan sekitar cadangannya supaya orang Melayu bersatu dalam satu parti, yakni UMNO atau Pas. Kerana UMNO parti yang sakit eloklah bubar dan penyokongnya masuk Pas.

Rupanya Tok Guru Nik Aziz menganggap si sakit tidak akan sembuh dan oleh kerana itu baiklah dilenyapkan. Tetapi ganjilnya parti yang sakit dapat mengadakan musyawarah tanpa meletakkan syarat, pemimpinnya dapat bertindak tanpa ditentang oleh golongan dalam parti sendiri. Sedangkan sakit berani pula menghadapi lawan dalam muzakarah.

Sebetulnya itulah yang kita harapkan daripada parti yang sihat. Kalau tindakan yang sakit sifatnya sihat dan tindakan yang sihat sifatnya sakit, maka jelaslah masyarakat akan bingung.

Penyakit-penyakit dalam UMNO sudah lama dan berkali-kali diakui oleh pucuk pimpinan UMNO. Mereka sedang berusaha untuk mengubatinya. Menurut jiwa Islam lawan yang sakit perlu ditolong sebagai mana dilaksanakan oleh Salahuddin al-Ayubi terhadap Raja Inggeris Richard Hati Singa.

Kalau diadakan muzakarah Tok Guru Nik Aziz boleh memberi nasihat bagaimana menyembuhkan parti yang sakit itu. UMNO tidak menganggap dirinya sakit, tetapi mengakui adanya masalah-masalah yang perlu diatasi. Pas mengakui dirinya sihat tanpa masalah tetapi susah melangkah ke meja musyawarah seolah-olah kakinya bisa.

* Profesor Datuk Dr. Syed Hussein Alatas adalah Fellow Penyelidikan Kanan, Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

20-4-2024 05:48 AM GMT+8 , Processed in 0.077945 second(s), 51 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list