Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
13284
View
38
Reply

Keladi Kemoyang

[Copy link]

Author: alifinara       Show all posts   Read mode

Author
Post time 6-6-2007 11:36 AM | Show all posts |Read mode
Assalamualaikum semua....

Ini pertama kali saya nak bukak thread kat HG ni. Kalau salah harap tunjukkan.

Saya sangat berminat dengan Keladi Kemoyang ni. Ada beberapa forumers yg pernah posting berkenaan dgn Keladi Kemoyang dlm thread lain, jadi saya pastekan semula di sini.

So sambung borak pasal Keladi Kemoyang ni kat sini ekkk...

Tq.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-6-2007 11:40 AM | Show all posts
Posted by Razifah:

KELADI KEMOYAN

Sekali dilihat pokok ini umpama pokok keladi. Pokok ini merupakan sejenis tumbuhan dari keluarga keladi.Ia tidak mempunyai isi yang boleh dimakan.Namun begitu pucuknya enak dimakan dengan nasi.

Caranya adalah dengan membuang kulit ari batang pucuk tersebut dan dicelur terlebih dahulu dan dimakan bersama nasi samada dengan budu dan cincalok.Memakan pucuk ini selalu menjadi amalan masyarakat kampung terutama bagi wanita yang baru lepas bersalin.Ia mampu menyembuhkan luka-luka dalam dan menguatkan kembali tenaga yang hilang.

Pucuk ini juga enak dimakan jika dijadikan kerabu.



[ Last edited by  alifinara at 7-6-2007 08:28 AM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-6-2007 11:46 AM | Show all posts
Posted by Syd:

Keladi kemoyang
mudahkan bersalin
Oleh RAMLI ABDUL KARIM



BAGI golongan wanita, melahirkan anak merupakan saat-saat paling genting terutama bagi mereka yang kali pertama bersalin.

Pada masa itu mereka terpaksa mengerah keringat dan kudrat di samping menguatkan semangat, kesabaran dan ketabahan.

Bersalin secara normal memanglah pilihan setiap wanita. Namun sesetengah ibu menghadapi kesukaran untuk melahirkan bayi mereka sehingga terpaksa menjalani pembedahan.

Sebelum bersetuju untuk menjalani pembedahan, setiap ibu akan berusaha sedaya upaya melahirkan bayi mereka secara normal.

Walaupun kemungkinan sama ada bersalin secara normal atau pembedahan bergantung kepada kedudukan dan perkembangan bayi serta sifat fizikal ibu, namun terdapat juga cara untuk memudahkan kelahiran.

Dalam perubatan tradisional berasaskan herba, pokok KELADI KEMOYANG atau nama saintifiknya Homalomena pendula daripada keluarga araceae dipercayai boleh membantu mempermudahkan ibu-ibu bersalin.

Menurut Pegawai Laboratori Fitoubatan, Institut Biosains, Universiti Putra Malaysia (UPM), Tajuddin Abdul Manap, pokok keladi kemoyang selalu dijadikan selusuh oleh ibu dan bakal-bakal ibu.

Kata beliau, selalunya seluruh pokok termasuk daun dan akarnya direbus sebelum air rebusan diminum oleh wanita yang akan bersalin.

``Pengambilan rebusan pokok keladi kemoyang ini biasanya dilakukan beberapa minggu dari tarikh jangkaan bersalin.

``Air rebusan ini boleh membantu proses kelahiran bayi malah kadang-kadang ibu-ibu tidak perlu terlalu meneran ketika bersalin,'' kata Tajuddin.

Beliau memberitahu, daun keladi kemoyang juga selalu dijadikan ramuan mandian lepas bersalin di samping dijadikan alas tungku.

Kata Tajuddin, selain itu keladi kemoyang turut digunakan untuk mengubati kembung perut iaitu dengan melayurkan daunnya di atas api sebelum ditekapkan dan dibalutkan pada perut.

``Sebelum dilayur dan ditekapkan di atas perut, daunnya perlu disapukan dengan minyak terlebih dahulu,'' jelasnya.

Selain itu, pokok keladi kemoyang yang dihancurkan boleh menghilangkan bau hanyir ikan.



[ Last edited by  alifinara at 7-6-2007 08:28 AM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2007 11:53 AM | Show all posts

Reply #3 alifinara's post

baru first time dgr keladi kemoyang, buley dijadikan hiasan jugak ke alfi?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-6-2007 12:00 PM | Show all posts

Reply #4 mizahanan's post

Saya pun first time Miza, bila baca posting Syd yg kata boleh memudahkan bersalin tu, saya begitu teruja.

Memang ada yg buat sbg hiasan pun. Saya tgh order benih dr Kedah, tunggu 'abang' tu dtg KL.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-6-2007 12:02 PM | Show all posts
Posted by Haniman:

Pokok kemoyan ni sedap masak.  Rupanya cantik juga yer bila ditanam dalam pasu untuk hiasan.  Selalunya kita tengok pokok ni tumbuh disemak-semak.

[ Last edited by  alifinara at 7-6-2007 08:29 AM ]
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-6-2007 12:10 PM | Show all posts
kemoyang[/td]
Nama Tempatan:kemoyang[/td]
Nama Saintifik:Homalomena sagittifolia[/td]
Nama Lain:keladi Kemoyang[/td]
Famili:ARACEAE[/td]
Lokasi dijumpai:Tumbuhan liar[/td]
Asal:[/td]
keterangan:[/td]
Kemoyang ialah sejenis keladi liar yang mudah dijumpai dikawasan belukar atau hutan hujan tropika.Ia mempunyai ubi yang mempunyai bau wangi. Daunnya menyerupai daun keladi lain dengan permukaan daunnya yang licin dan berkilat.Bunganya yang berbentuk tirus berwarna merah boleh dijumpai tersembunyi dibawah daunnya, dicelah-celah rumpunnya. Ia membiak melalui anak yang akan terhasil dari rizomnya.
[/td]
kegunaan:
ubi atau isi kemoyang banyak digunakan dalam perubatan melayu tradisional terutamanya untuk mengubati demam panas (high fever). Isinya direbus dan air rebusan ini diminum.Kemoyang popular sebagai tumbuhan untuk wanita selepas bersalin. Daunnya dijadikan balut tungku manakala isinya di rebus dan diminum airnya 2 hingga 3 kali sehari untuk mengembalikan kecergasan diri dan mengecutkan rahim.Untuk perut senak atau tidak selesa, daun dan batangnya yang dilumatkan hingga menjadi pes boleh dijadikan ubat sapu.Air rebusannya juga dapat mengubati cirit-birit.Selain daripada itu daun dan batangnya yang telah dicelur sedap dijadikan kerabu dan sayur masak lemak. Kemoyang dikatakan dapat melancarkan perjalanan darah.


sumber:http://melur.com

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2007 01:15 PM | Show all posts
keladi liar ni.. buley cari kt hutan yg berhampiran.. hehe
Reply

Use magic Report

Post time 7-6-2007 12:09 PM | Show all posts
tak gatal ker makan masa berpantang....????  
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2007 03:22 PM | Show all posts
ooo..keladi kemoyang namanya..
kita ada gak tanam..nnti kita tempek gambar..
ada dalam 4 pasu kat uma,tpi tak tahu lak leh makan..
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2007 06:10 PM | Show all posts

Reply #10 abby1647's post

tepek jangan tak tepek.....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-6-2007 09:08 AM | Show all posts

Reply #11 razifah's post

A'ah tepeklah gambonya, saya sedang mencari2 benih keladi nih...mana nak carik nih...
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2007 04:08 AM | Show all posts
ni baru tau khasiat keladi kemoyan.. bagus la tanam.
masa kecik2 dulu amik kat tepi2 semak buat main masak2   .tak gatal dan bau dia wangi.org tua2 dulu amik pucuk dia buat ulam (dicelur dulu ).hem.. balik kg nanti nak kena redah semak carik keladi ni .harap2 ada la lagi keturunannya.:pray:

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-6-2007 04:10 PM | Show all posts
Originally posted by ayasofiya at 14-6-2007 04:08 AM
ni baru tau khasiat keladi kemoyan.. bagus la tanam.
masa kecik2 dulu amik kat tepi2 semak buat main masak2   .tak gatal dan bau dia wangi.org tua2 dulu amik pucuk dia buat ulam (dicelur dulu  ...


Eloklah tu, kalau dah dpt benihnya nanti campak kat saya sikit ekk...teringin betul nak tanam keladi nih..
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2007 07:39 PM | Show all posts
Originally posted by alifinara at 14-6-2007 04:10 PM


Eloklah tu, kalau dah dpt benihnya nanti campak kat saya sikit ekk...teringin betul nak tanam keladi nih..


eh eh eh.... cam kenal jer nick nii... hehehe jumpa lgi kita.. kalau dah jodoh tak kemana.. .  
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-7-2007 09:33 AM | Show all posts

Reply #15 ayasofiya's post

ha..ha..jumpa lagi ....

Eh, saya serius ni. Kalo Ayasofiya ada pokok ni, saya ajak asben balik kg..kalo setakat Kelantan tu memang kitorang boleh cariklah rumah Ayasofiya, insya-Allah...nanti saya bwkkan beberapa anak bunga yg Ayasofiya nakkan tu...oh ya, selain dr HSM, pokok apa lagi yg Ayasofiya nak?
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2007 10:50 AM | Show all posts
kak aya sekarang ni merantau laa... dok prk ni. kelate tu kg.. umah mak ayah.baru balik cuti skolah baru2 ni.. tapi seblm balik x baca tred keladi ni.. tu pasal x cari masa balik ari tu..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-11-2008 10:57 AM | Show all posts
Keladi kemoyang pemberian Kak Ayafofiya,







Setiap gambar dr angle yg berlainan.....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2008 12:04 PM | Show all posts
tengok gambar jek sy dah rasa gatal kat lidah....

rumah sy mmg takde spesis apa jenis keladi pun...
Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2008 12:06 PM | Show all posts

Reply #18 alifinara's post

ooOoo..ini ke keladinye
penah la tgk
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.092201s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list