JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
74231
View
367
Reply

Bahasa Korea

[Copy link]

Author: Ameenya       Show all posts   Read mode

Post time 3-4-2008 03:41 PM | Show all posts

Reply #40 earisu_aerith's post

thread yg mana satu? kasi linknya bole..
earisu study lg ke?
Reply

Use magic Report

Post time 1-5-2008 02:32 PM | Show all posts

Reply #25 mizsela's post

잘 모르겠/我不知道/ku tak tau
Reply

Use magic Report

Post time 9-5-2008 12:10 PM | Show all posts
Originally posted by abstruse at 3-4-2008 03:41 PM
thread yg mana satu? kasi linknya bole..
earisu study lg ke?


korang ni minat belajar bahasa korea ke? hari tu saya yang ajar budak2 SO .. saya tau le sikit2 .. yang simple2 tu .. tapi korang kena le hafal dulu abjad dia ... senang nak baca ... klu tulis roman ni lambat sikit nak dapat makna dia ...

buat pengenalan korang :  abjak dalam korea
yang ni huruf konsonan.
ㄱ   ㄴ  ㄷ  ㄹ  ㅁ  ㅂ   ㅅ   ㅇ  ㅈ   ㅊ    ㅋ   ㅌ   ㅍ    ㅎ
ga   na  da  ra  ma  ba  sa   a   ja    cha   ka   ta   pa    ha

note: baca ikut rumi tu dulu .. huruf dia dalam rumi adalah pada sebelum 'a'
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2008 10:20 AM | Show all posts
hari tu saya ada bagi kosonan dia ...
ㄱ   ㄴ  ㄷ  ㄹ  ㅁ  ㅂ   ㅅ   ㅇ  ㅈ   ㅊ    ㅋ   ㅌ   ㅍ    ㅎ
ga   na  da  ra  ma  ba  sa   a   ja    cha   ka   ta   pa    ha

hari ni saya bagi huruf vowel yang asas pulak .

a        i         o        u         e
ㅏ     ㅣ      ㅗ        ㅜ       ㅡ

cara tulisan dia selalu konsonan kat depan .. vowel tak boleh dok depan sorang2 .. kena ada penyelamat dia kat depan tu ..sentiasa ada O kat depan dia ..contoh yang saya bold tu

가   나  다  라  마  바   사     자     차    카   타   파    하
ga   na  da  ra  ma  ba  sa   a     ja    cha   ka   ta   pa    ha

기    니   디   리   미   비  시    지   치   키    티   피    히
gi     ni     di   ri     mi   bi   sl    i     ji     chi   ki    ti    pi     hi  

begitu lah seterusnya untuk kombinasi konsanan dan o , u  e

contoh ejaan untuk sarang - cinta

sa  +  rang =  사 + 랑
a + gi         =   아 + 기 (budak)
note :  bila O duk kat bawah .. ejaan akan jadi 'NG' .. kalu duk depan vowel tak dak bunyi.
Reply

Use magic Report

Post time 28-5-2008 11:08 AM | Show all posts
annyeong.....
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2008 04:34 PM | Show all posts
Originally posted by inan at 9-5-2008 12:10


korang ni minat belajar bahasa korea ke? hari tu saya yang ajar budak2 SO .. saya tau le sikit2 .. yang simple2 tu .. tapi korang kena le hafal dulu abjad dia ... senang nak baca ... klu tuli ...

x dpt tgk la huruf korea hang tu cik kak
Reply

Use magic Report

Post time 5-6-2008 04:14 PM | Show all posts
Originally posted by mkay98 at 4-6-2008 04:34 PM

x dpt tgk la huruf korea hang tu cik kak


ooo tak leh baca ye .. kena install apa yang patut .. tapi klu guna windows terkini
cuba buat ni
1- click kat control panel
2- click regional and language option
3-click language
4-clik kat - install files for east asian languages
5- click kat petak detail
6- add je korean
Reply

Use magic Report

Post time 7-6-2008 01:01 PM | Show all posts
anneyong hasseyo...
hihi.. minat giler korea!! dae ha ming guk!!
dadadadada.....:victory:

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2008 05:44 PM | Show all posts
Originally posted by inan at 14-5-2008 10:20 AM
hari tu saya ada bagi kosonan dia ...
ㄱ   ㄴ  ㄷ  ㄹ  ㅁ  ㅂ   ㅅ   ㅇ  ㅈ   ㅊ    ㅋ   ㅌ   ㅍ    ㅎ
ga   n ...


annyeong haseyo inan-shhi...

nae, arrasoyo!  bgs gak leh bljr hangul kt sini...nk follow kt bod SO cam dh terlewat... dowang lbh advance smpi tak leh nk ikut...
klu aku tak paham nnti  ko tnjk ajar ku sifu ek?  komawo...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 09:58 AM | Show all posts
Originally posted by se7enstarz at 9-6-2008 05:44 PM


annyeong haseyo inan-shhi...

nae, arrasoyo!  bgs gak leh bljr hangul kt sini...nk follow kt bod SO cam dh terlewat... dowang lbh advance smpi tak leh nk ikut...
klu aku tak paham nnti   ...


memangpun dorang kat situ dah level intermediate .. susah sikit sapa yang nak mula2 belajar ... klu se7enstarz dah hafal huruf huruf yang hanggul tu .. boleh saya masuk yang seterusnya.. kena bagi sikit2 nanti bagi banyak susah pulak.

kita berkenalan dulu dengan stuktur tulisan .. nanti senang klu dah pandai baca.. boleh tambah vocab je. sebutan korea ni sama macam bm .. ada suku kata .. yang beza cuma kedudukan tulisan.
contoh - saya cuba buat dalam bm dulu .
makan = 2 suku kata MA + KAN ---> tukar ke tulisan korea --- 마 + 칸
마 - MA dalam kedudukan biasa . tapi
칸 - KAN -- bila 3 huruf biasa duk bawah   ka
                                                                n
SENANG = 2 suku kata SE + NANG  ---- tukar ke tulisan korea --- 스 + 낭
스 --- se
낭 --- nang --ingat lagi tak ㅇ bila dok bawah jadi 'ng'   na
                                                                                   ng.
tapi dalam korea dia ada tajwid macam kita baca quran juga ... yang tu nanti saya bagi tau
vocab korea
먹다(mogda)  - makan
마시다 (masida) - minum

cuba baca yang ni

가다 -  pergi
오다 -  datang
공부하다 -  belajar
사랑하다 -  sayang
피곤하다 -  letih

[ Last edited by  inan at 10-6-2008 09:59 AM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 11:44 AM | Show all posts

Reply #50 inan's post

annyeong songsanim...

berpeluh gak nk bljr hangul nih...semlm dh menelaah sket2 wording hangul sbb nk biasakn dgn character tuh...berejam gak la nk translate nih...sure manyak salah... ok, here it goes...

가다 -  pergi = ga + da
오다 -  datang = tak sure sbb yg first tuh cam 'a' then 'o' adess konpius...yg pasti blkg tuh 'da'...
공부하다 -  belajar = gong + bu + ha + da
사랑하다 -  sayang = sa + rang + ha + da
피곤하다 -  letih = pa + gona + ha + da (cam pelik munyiknyer...)

aiiiiishhh... sure sume salah nih...inan-nim, tulun betulkn...

p/s:  panggil je starz ek...chonen starz imnida...pankabsimnida...
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 11:50 AM | Show all posts
Originally posted by mizsela at 28-3-2008 12:33 PM
nak bwat satu ayat..kalu salah betulkan

chonen hakkyo-e kayo...


ayat ni betul .

저는 학교에 가요.
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 11:55 AM | Show all posts
naper tak tubik posting nih wei...:@ :@ :@
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 11:55 AM | Show all posts
uiks...double posting...
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 03:05 PM | Show all posts
가다 -  pergi = ga + da
----> ka + da
bila ㄱ dok permula ayat atau di depan ada huruf vowel dia jadi 'k' tapi klu depan dia ada konsanan dia jadi 'g'
contoh :   pergi --->가 -  ka --> depan dia tak de apa2
                 tak pergi --->  안  가  --> ang ga ..mesti tanya kenapa angga tak 'an ga'
ni dah masuk tajwid ... bila 'ㄴ' jumpa 'ㄱ' --->  'n' tu dah jadi 'ng'
tak pe dah betul tu sikit2.
atas tu saya bagi contoh cakap tak formal.
  

오다 -  datang = tak sure sbb yg first tuh cam 'a' then 'o' adess konpius...yg pasti blkg tuh 'da'...
----> O + da
sebelum ni saya pernah cakap bila 'ㅇ' dok depan/atas vowel dia takde bunyi sebab dalam tulisan korea huruf dia tak boleh bersendirian .. kena ada peneman .. jadi kena letak 'ㅇ' tapi tak berfungsi bunyinya.
contoh lagi :   I + NAN
klu ikut logik  ㅣ + 난 ---> tapi saya dah kata ㅣ tu dah masuk kategori vowel jadi
dia tak boleh dok sorang2 -- kena tambah 'ㅇ' --> 이 + 난

공부하다 -  belajar = gong + bu + ha + da
betul

사랑하다 -  sayang = sa + rang + ha + da
betul

피곤하다 -  letih = pa + gona + ha + da (cam pelik munyiknyer...)
memang pelik pun
피  +  곤  +  하  + 다  
PI        kon    ha      da

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 04:01 PM | Show all posts

Reply #55 inan's post

yeay, choayo...at least 2 betul...
tgh digest nih...nk refer balik dan wat correction maner2 yg salah td...
nnti starz revert klu ader aper2 yg tak paham...

sambil tuh dun mind bg la homework sket...yg sonang2 tau?  leh study and improve lg...
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 04:17 PM | Show all posts

Reply #55 inan's post

nea, inan-nim...

dh phm setakat yg diajar...komawo...cuma nk kena praktis lbh so leh improve...
satu soklan...aper beza sarang hamnida dgn sarang hada?  maksud rasernyer sama ek?  ke kena ikut penggunaan ayat bila nk guna prktn2 tuh...

[ Last edited by  se7enstarz at 10-6-2008 04:18 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 04:47 PM | Show all posts
lajunyer jalan
hehe
bagus2
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 04:51 PM | Show all posts

Reply #58 mkay98's post

ko tak nmpk aku tgh berkobar2 nih nk ckp hangul?
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 05:11 PM | Show all posts
Originally posted by se7enstarz at 10-6-2008 04:17 PM
nea, inan-nim...

dh phm setakat yg diajar...komawo...cuma nk kena praktis lbh so leh improve...
satu soklan...aper beza sarang hamnida dgn sarang hada?  maksud rasernyer sama ek?  ke kena iku ...


maksud sama.
saranghada tu macam kata dasar.. selalunya dalam kamus2 korea akan ada '다' kat penghujungnya ... biasanya bila buat ayat atau cakap kita akan ignore 'da' tu dan tambah 'yo' atau 'mnida'.
penggunaan 'yo' --> sarangheyo / 'mnida' ---> saranghamnida  .. 'yo' lebih pada kawan2 .. tapi bila pada orang yang kita hormat atau tak dikenali lebih baik guna 'mnida' ...

[ Last edited by  inan at 10-6-2008 05:16 PM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.057338s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list