JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
73133
View
361
Reply

Bahasa Korea

[Copy link]

Author: Ameenya       Show all posts   Read mode

Post time 10-6-2008 11:44 AM | Show all posts

Reply #50 inan's post

annyeong songsanim...

berpeluh gak nk bljr hangul nih...semlm dh menelaah sket2 wording hangul sbb nk biasakn dgn character tuh...berejam gak la nk translate nih...sure manyak salah... ok, here it goes...

가다 -  pergi = ga + da
오다 -  datang = tak sure sbb yg first tuh cam 'a' then 'o' adess konpius...yg pasti blkg tuh 'da'...
공부하다 -  belajar = gong + bu + ha + da
사랑하다 -  sayang = sa + rang + ha + da
피곤하다 -  letih = pa + gona + ha + da (cam pelik munyiknyer...)

aiiiiishhh... sure sume salah nih...inan-nim, tulun betulkn...

p/s:  panggil je starz ek...chonen starz imnida...pankabsimnida...
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 11:50 AM | Show all posts
Originally posted by mizsela at 28-3-2008 12:33 PM
nak bwat satu ayat..kalu salah betulkan

chonen hakkyo-e kayo...


ayat ni betul .

저는 학교에 가요.
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 11:55 AM | Show all posts
naper tak tubik posting nih wei...:@ :@ :@
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 11:55 AM | Show all posts
uiks...double posting...
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 03:05 PM | Show all posts
가다 -  pergi = ga + da
----> ka + da
bila ㄱ dok permula ayat atau di depan ada huruf vowel dia jadi 'k' tapi klu depan dia ada konsanan dia jadi 'g'
contoh :   pergi --->가 -  ka --> depan dia tak de apa2
                 tak pergi --->  안  가  --> ang ga ..mesti tanya kenapa angga tak 'an ga'
ni dah masuk tajwid ... bila 'ㄴ' jumpa 'ㄱ' --->  'n' tu dah jadi 'ng'
tak pe dah betul tu sikit2.
atas tu saya bagi contoh cakap tak formal.
  

오다 -  datang = tak sure sbb yg first tuh cam 'a' then 'o' adess konpius...yg pasti blkg tuh 'da'...
----> O + da
sebelum ni saya pernah cakap bila 'ㅇ' dok depan/atas vowel dia takde bunyi sebab dalam tulisan korea huruf dia tak boleh bersendirian .. kena ada peneman .. jadi kena letak 'ㅇ' tapi tak berfungsi bunyinya.
contoh lagi :   I + NAN
klu ikut logik  ㅣ + 난 ---> tapi saya dah kata ㅣ tu dah masuk kategori vowel jadi
dia tak boleh dok sorang2 -- kena tambah 'ㅇ' --> 이 + 난

공부하다 -  belajar = gong + bu + ha + da
betul

사랑하다 -  sayang = sa + rang + ha + da
betul

피곤하다 -  letih = pa + gona + ha + da (cam pelik munyiknyer...)
memang pelik pun
피  +  곤  +  하  + 다  
PI        kon    ha      da

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 04:01 PM | Show all posts

Reply #55 inan's post

yeay, choayo...at least 2 betul...
tgh digest nih...nk refer balik dan wat correction maner2 yg salah td...
nnti starz revert klu ader aper2 yg tak paham...

sambil tuh dun mind bg la homework sket...yg sonang2 tau?  leh study and improve lg...
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 04:17 PM | Show all posts

Reply #55 inan's post

nea, inan-nim...

dh phm setakat yg diajar...komawo...cuma nk kena praktis lbh so leh improve...
satu soklan...aper beza sarang hamnida dgn sarang hada?  maksud rasernyer sama ek?  ke kena ikut penggunaan ayat bila nk guna prktn2 tuh...

[ Last edited by  se7enstarz at 10-6-2008 04:18 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 04:47 PM | Show all posts
lajunyer jalan
hehe
bagus2
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 04:51 PM | Show all posts

Reply #58 mkay98's post

ko tak nmpk aku tgh berkobar2 nih nk ckp hangul?
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 05:11 PM | Show all posts
Originally posted by se7enstarz at 10-6-2008 04:17 PM
nea, inan-nim...

dh phm setakat yg diajar...komawo...cuma nk kena praktis lbh so leh improve...
satu soklan...aper beza sarang hamnida dgn sarang hada?  maksud rasernyer sama ek?  ke kena iku ...


maksud sama.
saranghada tu macam kata dasar.. selalunya dalam kamus2 korea akan ada '다' kat penghujungnya ... biasanya bila buat ayat atau cakap kita akan ignore 'da' tu dan tambah 'yo' atau 'mnida'.
penggunaan 'yo' --> sarangheyo / 'mnida' ---> saranghamnida  .. 'yo' lebih pada kawan2 .. tapi bila pada orang yang kita hormat atau tak dikenali lebih baik guna 'mnida' ...

[ Last edited by  inan at 10-6-2008 05:16 PM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 05:27 PM | Show all posts

Reply #60 inan's post

nea, arrasoyo...gomapseumnida for the explanation...

td bru bljr word bru...Dong Bang Shin Gi 동방신기...penat tangan praktis tulis wordingnyer...
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2008 09:15 PM | Show all posts
Originally posted by se7enstarz at 10-6-2008 16:51
ko tak nmpk aku tgh berkobar2 nih nk ckp hangul?

hahaha
tu la
berkobar2 gila mcm bendera kat abatar mung tuh
Reply

Use magic Report

Post time 11-6-2008 09:49 AM | Show all posts
annyeong-haseyo inan-min...

aper pelajaran kita pd ari nih?  han gung-mal yon sup'aeya dwoeyo...
Reply

Use magic Report

Post time 11-6-2008 03:26 PM | Show all posts
Originally posted by se7enstarz at 11-6-2008 09:49 AM
annyeong-haseyo inan-min...

aper pelajaran kita pd ari nih?  han gung-mal yon sup'aeya dwoeyo...


hari ni kita belajar cara nak tukar perbuatan dari perkataan dasar ke stail yang ada 'yo'.
nanti senang bila kita tengok perkataan tu kita convert dari 'yo' stail ke dalam bentuk kata dasar agar senang kita cari dalam kamus nanti.

1.bila kita buang '다' dan tengok huruf terakhir ,jika vowel  ㅏ. kita buang je '다' dan diganti dengan 요-yo terus.
contoh
만나다 -  jumpa --> 만나요   ---> man na yo
자다    -  tidur    ---> 자요     ---->   tulis sebutannya
가다    -  pergi   --->  yang ni cuba ganti sendiri dan sebutannya
사다    -  beli     ---->  yang ni cuba ganti sendiri dan sebutannya

2.bila kita buang '다' dan kita tengok huruf terakhir , jika '하' , kita ganti '하' kpd '해' dan terus tambah '요'
contoh
사랑하다 - sayang ---> 사랑해요.
공부하다 - belajar ----> yang ni tukar sendiri  
피곤하다 - letih.   -----> cuba ganti lak yang ni

perhati kes 1 dan 2 beza cara ganti .paham ke apa yang saya cuba terangkan ni?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-6-2008 04:36 PM | Show all posts

Reply #64 inan's post

nae, nnti starz tgk dulu...
Reply

Use magic Report

Post time 11-6-2008 05:25 PM | Show all posts
만나다 -  jumpa --> 만나요   ---> man na yo
자다    -  tidur    ---> 자요     ---->   tulis sebutannya ja + yo
가다    -  pergi   --->  yang ni cuba ganti sendiri dan sebutannya 요 = ka + yo
사다    -  beli     ---->  yang ni cuba ganti sendiri dan sebutannya 요 = sa + yo


2.bila kita buang '다' dan kita tengok huruf terakhir , jika '하' , kita ganti '하' kpd '해' dan terus tambah '요'
contoh
사랑하다 - sayang ---> 사랑해요 = sarang + ae + yo
공부하다 - belajar ----> yang ni tukar sendiri 공부해요 = gong + bu +ae + yo
피곤하다 - letih.   -----> cuba ganti lak yang ni 피곤해요= pi + kon + nae + yo


[ Last edited by  se7enstarz at 11-6-2008 05:33 PM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2008 10:35 AM | Show all posts

Reply #66 se7enstarz's post

ok .. semua jawapan yang di beri betul. boleh ingat lagikan cara2 tukar ke yo style.
1. bila kita buang '다' dan tengok huruf terakhir ,jika vowel  ㅏ. kita buang je '다' dan diganti dengan 요-yo terus.
2. bila kita buang '다' dan kita tengok huruf terakhir , jika '하' , kita ganti '하' kpd '해' dan terus tambah '요'.
sekarang saya sambung lagi
3. bila kita buang '다' dan tengok huruf terakhir , jika vowel ㅣ, kita gantikan ㅣ tu dengan ㅕ(yoe) dan tambah 요.
contoh (보기)
a- 마시다 (masida - minum) ---> 마셔요. ma syoe yo.
b- 가르치다 (ga ru chi da - ㅡmengajar)  ---->
c- 시키다    (si ki da -- order) ---->

4. bila kita buang '다' dan tengok huruf terakhir , jika konsonan , dia ada syarat pulak dan akan ditambah 어/아 dan 요 berpandu pada huruf vowel sebelum konsonan.
4.1  vowel  ㅏ/ㅗ --> kena tambah 아요.
contoh :
a- 살다 -tinggal
             [ cara baca - 살다 - sal + da --> kenapa tak baca sar + da?
             'ㄹ' bila dok atas, dia bunyi 'R' tapi bila dok bawah dan
              selepas tu dia jumpa dengan konsanan , bunyi 'L']
    perhati bila buang '다' huruf terakhir dia konsanan 'ㄹ' ,lepas tu
    tengok pulak sebelum konsanan huruf ㅏ , jadi buang je '다' dan
    terus tambah  아요.--> 살아요.
    cara baca - sa + ra + yo. --> kenapa tak baca sal + a + yo?
    ait .. yang ni dok bawah sepatut baca sal .. tapi dia bunyi lain
    pulak bila selepas dia jumpa dengan 'ㅇ' ..kena jadi 'R' dan
    sambung terus dengan vowel tu.. tu yang jadi sarayo.        

  b - 팔다 - jual
  c -  좋다 - bagus
  
  4.2 - selain tu kena tambah 어요. (ingat yang ni final konsonan)
  contoh
   a- 먹다 - mokda - makan ---> 먹어요  mo go yo. konsep baca sama  
      dengan 'ㄹ' . ㄱ - atas baca 'g' , bawah 'k', bawah dan jumpa 'o'  
      baca 'g'.
   b - 읽다 - ikda - baca  --->
   c - 울다 - ulda - nangis

k .. nanti saya sambung lagi .. banyak lagi syarat yang perlu tahu ..sambil2 tu saya akan terus masuk ke grammar.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2008 04:14 PM | Show all posts

Reply #67 inan's post

waaaa...ulgoyo sat... susahnyer yg nih...letih nk memahamkn nyer...konpius...

contoh (보기
a- 마시다 (masida - minum) ---> 마셔요. ma syoe yo.
b- 가르치다 (ga ru chi da - ㅡmengajar)  ----> ga ru cyoe yo 가르셔요
c- 시키다    (si ki da -- order) ----> si kyoe yo 시ㅋㅕ요 (choesong hamnida nih cam pelik tulisannyer sbb pc tak support hangul so terpaksa copy paste )

contoh :
a- 살다 -tinggal 아요.--> 살아요 sa + ra + yo
            
  b - 팔다 - jual --> pir da = pa ra yo 팔아요
  c -  좋다 - bagus -- > choa da = cho a yo 좋아요
  
  4.2 - selain tu kena tambah 어요. (ingat yang ni final konsonan)
  contoh
   a- 먹다 - mokda - makan ---> 먹어요  mo go yo. konsep baca sama  
      dengan 'ㄹ' . ㄱ - atas baca 'g' , bawah 'k', bawah dan jumpa 'o'  
      baca 'g'.
   b - 읽다 - ikda - baca  ---> ik go yo 읽어요
   c - 울다 - ulda - nangis ---> ul go yo 울어요

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2008 03:51 PM | Show all posts
b- 가르치다 (ga ru chi da - ㅡmengajar)  ----> ga ru cyoe yo 가르셔요
맞아요 - ma ja yo - betul
c- 시키다    (si ki da -- order) ----> si kyoe yo 시ㅋㅕ요 (choesong hamnida nih cam pelik tulisannyer sbb pc tak support hangul so terpaksa copy paste )
맞아요

b - 팔다 - jual --> pir da(pal da) = pa ra yo 팔아요 --> 맞아요
c -  좋다 - bagus -- > choa da(choat da) = cho a yo 좋아요 --> 맞아요
  
b - 읽다 - ikda - baca  ---> ik go yo 읽어요
   ---> tulisan betul ..utk sebut tu salah sikit
    sebutan  il + go + yo .. perhatikan bila ㄺ dok sekali kat bawah, klu selepas dia adalah konsonan(kena ingat huruf2 konsonan) bunyi berakhir dengan 'K-ㄱ' , 'L-ㄹ' tak de bunyi.. tapi selepas dia berjumpa dengan vowel ,'L-ㄹ'  ada bunyi dan 'K-ㄱ' pun ada bunyi.
contoh lagi:
맑다 - perhatikah selepas ㄺ dia jumpa dengan ㄷ(konsonan) jadi cara baca 'makda'
          tapi bila tukar ke 'yo' style -
          맑아요 - perhatikah selepas ㄺ dia jumpa dengan 아(NI KATEGORI VOWEL),jadi
                    'ㄹ' dan 'ㄱ' berasingan bila baca .. bila baca dia jadi 'MAL GA YO (말 가 요)'

c - 울다 - ulda - nangis ---> ul go yo 울어요
    - ejaan korea betul tapi sebutan salah.
      sebutan 'ㄹ' kat bawah kena sambung dengan 어 tu sekali sebab dia jumpa dengan vowel -- jadi U RO YO.




Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2008 04:24 PM | Show all posts

Reply #69 inan's post

kamsahamnida...tgh digest nih jwpn yg perlu diperbetulkn...klu tak phm nnti starz revert...
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2008 05:10 PM | Show all posts
PERGGHHH

hanya itu yg aku termampu
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2008 08:15 PM | Show all posts
wah syoknya korang belajar korea. kalo nak aku ada banyak nota ngan kamus. aku belajar ikut ariang TV. tapi video ni punya la lama. sampai tergelak2 tgk dorang berlakon. aku ader siap bukukan lagi. tapi eloknya kene pandai hangul dulu la. kalo tak payah nak ikut. inan ko terer neh. blajo kat maner? aku nak blajor jugak!
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2008 08:30 AM | Show all posts

Reply #72 meiruo's post

majayo...mmg kena pandai hangul dulu...nih pn tgh praktis abis2an...hapal konsonan & vowel...
adesss...'senang' btl nk mengingatkn nyer...
ko ikut arirang sure terrer cam inan-shhi kot...aku langsung takder basic...
basic yg ciput je arrr...bljr dr drama/file korea...
ekceli ada aper2 tips tak nk permudahkn bljr hangul nih...share ler...
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2008 09:23 AM | Show all posts
Originally posted by meiruo at 13-6-2008 08:15 PM
wah syoknya korang belajar korea. kalo nak aku ada banyak nota ngan kamus. aku belajar ikut ariang TV. tapi video ni punya la lama. sampai tergelak2 tgk dorang berlakon. aku ader siap bukukan lag ...


안녕하세요 meiruo shi,

saya belajar korea dengan cikgu korea dulu2 tapi sekarang dok belajar sendiri sebab dah tak mampu nak bayar yuran dia bulan2.takat nak baca boleh le belajar sendiri tapi bila nak cakap , ada susah sikit..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2008 02:31 PM | Show all posts
samer la inan. nak baca bukan susah pon. kalo ko dah terer hangeul. tapi yang problem tuh, bukan semer yang dibaca tuh kita paham. ahaks...
bagus la inan pernah blaja ngan cikgu. aku ni dari mula sampai sekarang blajar  sendiri jek.


se7enstarz paling mudah belajar hangeul nih, ko buat chart untuk konsonan ngan vowel and dia nyer terjemahan. dulu mase aku mula2 study hangeul, aku hafal and tulis dalam buku ulang2 sampai ingat. buat la sehari ingat 3,4 huruf.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.048851s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list