CARI Infonet

Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: mummiena

HALAL ATAU HARAM

[Copy link]
Post time 4-5-2010 10:38 AM | Show all posts
tumpang tanya, cendawan dlm tin, brand ape yg halal? tgk kat tin tu ada tulis halal dlm bahasa jawi  ...
caravali Post at 15-1-2010 12:42

Sekarang yg i yakin halal cendawan dalam tin ialah cap Ayam Brand sbb i dah tahu ianya dh tentu dari produk yg dipercayai halal

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 8-6-2010 03:20 PM | Show all posts
tumpang tanya pada sape2 yg tau,   PAU BESTMAS tu halal atau x??

Use magic Report

Post time 8-6-2010 06:02 PM | Show all posts
Reply 250# maisya

Mmg ada bacon versi halal... iaitu Beefbacon.  Masa kita buat tomato sauce kat kelas culinary essential uitm, kita pakai beefbacon. we also bakar beefbacon tu garing2, lepas tu potong2 dan letak kat baked potato.. sedap.  btw, kat bangi ada kilang yang mengeksport segala jenis daging ala2 mat salleh ni... pepperoni, salami, turkeyham etc.... ni website dia...

http://www.primahalal.com/contact.htm

Use magic Report

Post time 30-6-2010 04:21 PM | Show all posts
Baru dapat email pasal Produk minyak sapi..  sungguh tak sangka minyak sapi pun tak halal

--- On Date: Tuesday, June 8, 2010, 11:35 AM

2 April 2010
Attention: Ms. Tan Poh Hong
CEO
Agri-Food & Veterinary Authority
5, Maxwell Road
Tower Block, MND Complex
Singapore 069110

Dear Madam

We wish to inform your goodself that for years, our consumer group as many other faithful consumers have been using "QBB" Ghee for various delicacies and religious functions without doubt,
with full confidence that the said product is manufactured from the milk of dairy cows by its highly reputable manufacturer based in Queensland, Australia.

However, lately, we found that although the colour and aroma had now varied much, the taste seemed to be somewhat different. Therefore, we investigated this matter and concluded the following matters:

*        Its manufacturer Butter Producers' Co-operative Federation Ltd (BPCF) addressed as No. 489, Kingsford Smith Drive, Hamilton, Brisbane, Australia had ceased operations in September
2006 and was no longer listed in the website of Australian trade authority being http://www.austrade/
.gov.au<http://gov.au/&gt;. In fact the satellite picture as the website http://maps./<http://maps/> google.com<http://google.com/&gt; shows that the following site is vacant land.

*        Printed on the tin is that the said product is manufactured from milkfat of dairy cows of Australia and in even smaller and rather unclear script, it is mentioned that its manufacturer is Q.B.I. Packaging Sdn Bhd, No. 19, Lorong Keluli 1C, Kawasan Perindustrian Bukit Raja Selatan, 41050 Shah Alam, Selangor DE.,Malaysia and that the said product is manufactured under license from
QBB (Pte.) Ltd., Singapore.

*        QBB Pte Ltd.., Singapore was originally the sole agent for "QBB" Ghee for Malaysia, Singapore and Brunei and it is not clear whether at the time when BPCF ceased operations in 2006, the "QBB" trademark rights were transferred from BPCF to QBB Ptd Ltd., Singapore. We suspect that Q.B.I. Packaging Sdn Bhd and QBB Ptd Ltd., Singapore are together carrying an act of piracy i.e. producing and selling a product whose legitimate manufacturing and sales rights were not transferred to them by its original manufacturer BPCF who was since wound up.

*        The report of an analysis conducted by a reputable food technology laboratory in Australia on the contents of a 2-lb tin of this product, where the said tin was taken from Malaysia to
Australia by one of our group members, mentions the following:-

"This product constitutes of decolorized and deodorized lard (pig fat) in semi-solid state with permitted additives giving the product color, flavor and aroma similar to that of pure ghee color, flavor and aroma." (Original report is with the sender of this letter).

Therefore, our consumer group had to boycott the use of this product as:-

a)      Our muslim members cannot use this product as it is haram by religion

b)      Our Hindu and Sikh members cannot use this product for burning of ghee lamps, religious functions or for preparing sweetmeats as places of worship which forbid the use of any animal oil/animal fat.

c)      Our vegetarian Buddist friends who only consume vegetarian diet cannot consume the said
product.

We believe that the "QBB Ghee" sold in Malaysia, Singapore and Brunei ever since BPCF closed down, is a product which is violating the related laws on the principle of "misrepresentation of
label". Therefore we hope that your goodself will take the appropriate action to stop the sale of this product.

Thanking you.
Letter signed by Mohd Kadir bin Mohd Karim (I/C
No. 601223-10-6157)
Secretary of Kumpulan Konsumer Satu Malaysia
(KKSM)

Note: Copy of this letter and analysis report sent to
YAB Tan Sri Dato' Seri Abd. Khalid bin Ibrahim,
Menteri Besar Selangor DE.

Use magic Report

Post time 6-7-2010 12:02 PM | Show all posts
Post Last Edit by maisya at 6-7-2010 12:12
Baru dapat email pasal Produk minyak sapi..  sungguh tak sangka minyak sapi pun tak halal

--- On  ...
crysT@|| Post at 30-6-2010 04:21 PM

wallahua'lam

From http://www.qbbghee.com/
QBB does NOT contain lard or any animal fats. QBB is produced from superior milkfat of Australia's Dairy Cows. QBB has been a target of a fictitious and malicious writer. You can read our certificiates on our website by clicking under 'We are Certified'. You can also read the articles from AVA Singapore and MUIS.
QBB Webmaster

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------REPLY FROM AVA: QBB GHEE (contains lard (pig fat)

[Reply from AVA]
Thank you for your email enquiry to AVA QSM on 15 Jun 10.
We are aware of the circulating email claiming that Q.B.B. ghee contained lard (pig fat). We have investigated in Apr 2010 and taken samples of Q.B.B. Pure Ghee available in Singapore for laboratory analysis. It was found that the product is produced from genuine cow butter.
The allegation in the email is unfounded.
Thanks & Best Regards

Tan Charlie | Inspection Division, Quarantine & Inspection Department | Agri-Food & Veterinary Authority | Tel 6325 8497| Fax 6324 4563| Website www.ava.gov.sg

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nie plak reply dari MUIS

http://www.qbbghee.com/MUIS-reply.pdf

Use magic Report

Post time 11-7-2010 02:13 PM | Show all posts
Tak tau nak ckp la...ari tu anak buah tin buat practikal kat jabatan chemist...n memang ada buat test for  qbb ni...n finding ada lard dlm sample....so diaorng nak buat further test lagi.

At the moment memang tin kena tinggalkan  qbb ni dulu lah..

Use magic Report

Follow Us
Post time 20-7-2010 01:27 PM | Show all posts
keju kraft single ni halal ke x..kt ingredients ada E270.rennet from cow..tapi kt bungkus ada tanda halal dr AFIC

Use magic Report

Post time 30-7-2010 04:50 PM | Show all posts
bole tak senaraikan barang2 yg halal dan haram di sini.  Kalau diikutkan banyak juga yang dah masuk dlm perut dan jadi darah daging....

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 13-8-2010 01:03 PM | Show all posts
just nk share senarai hotel2 yg dapat siil halal dr jakim

http://www.halal.gov.my/v2/index.php?ty=maklumat_hotel

Use magic Report

Post time 25-8-2010 09:24 AM | Show all posts
ISU MINYAK SAPI QBB
I thot dah abis isu ni..tp tadi ana dpt email dr kwn....
ana pi lawat web JAKIM
ana paste kat sini ye
ISU : Penggantungan Sijil Pengesahan Halal Syarikat QBI Packaging Sdn Bhd

Adalah dimaklumkan bahawa JAKIM telah mengambil keputusan untuk menggantung Sijil Pengesahan Halal Malaysia kepada Syarikat QBI Packaging Sdn Bhd sehingga JAKIM berpuas hati status kehalalan produk berkenaan berkuatkuasa 19 Ogos 2010. Oleh yang demikian, QBI Packaging Sdn Bhd adalah dilarang serta merta menggunakan logo halal Malaysia pada semua produk berjenama QBB Pure Ghee.

Sekian, terima kasih

- Pegawai Perhubungan Awam JAKIM

Tarikh :   24 Ogos 2010
Sumber : Unit Perhubungan Awam JAKIM  
Editor : PRO JAKIM
Hits :  171

Use magic Report

Post time 25-8-2010 11:09 AM | Show all posts
ISU MINYAK SAPI QBB
I thot dah abis isu ni..tp tadi ana dpt email dr kwn....
ana pi lawat web JAKI ...
maisya Post at 25-8-2010 09:24

maisya,
tak silap saya pernah baca kes qbb ni kat bod sini... tapi bila cari balik tak jumpa la pulak..
ada forumer bgtahu minyak campuran dengan tak.. kalau maisya dpt cari, tolong paste link
kat sini.. tq vm

Use magic Report

Post time 27-8-2010 04:08 PM | Show all posts
the latest news sijil halal bagi qbi packaging for the qbb tu kena tarik balik oleh Jakim..........

Use magic Report

Post time 3-9-2010 09:37 AM | Show all posts
ada sesiapa tahu pasal buttercup?halal ke x..?

Use magic Report

Post time 5-9-2010 02:56 AM | Show all posts
Buttercup pun actually status sekarang :MERAGUKAN..my friend ada call JAKIM a few days ago..then JAKIM bagitau status MERAGUKAN..so sekarang ni diaorg tgh buat testing utk buttercup sebab jabatan kimia found out contains lard...so diaorg tgh buat further test nak confirmkan sourcenya..

yg peliknya, why la JAKIM tak buat statement bagitau supaya pengguna stop using BUTTERCUP sementara diaorg buat testing kan..PR JAKIM tu siap suruh kawan i sebarkan pasal status BUTTERCUP nih..kawan i ni tanyalah kenapa u all x buat statement..dia kata sebab x dpt approval from Pengarah..adoii lahh..pening kepala i nih..sebab mmg beli banyak..ada lebih 30 ketul dlm peti ais tu..huhuhu

Use magic Report

Post time 6-9-2010 08:16 AM | Show all posts
Buttercup pun actually status sekarang :MERAGUKAN..my friend ada call JAKIM a few days ago..then JAK ...
lilo1979 Post at 5-9-2010 02:56 AM

biar betul?..... . Apsal skrg baru timbul isu ni? Dah berapa ramai org buat biskut raya guna buttercup ni....harap-harap this is just a hoax.

Use magic Report

Post time 8-9-2010 02:03 PM | Show all posts
serbuk agar2 apa yg halal?

tq.

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 13-9-2010 02:49 AM | Show all posts
Reply 275# maisya

My friend actually yg call JAKIM sendiri..i think klu u nak confirmation better u call JAKIM..

Use magic Report

Post time 28-11-2010 11:00 PM | Show all posts
bole sms kat jakim tak..?

Use magic Report

Post time 15-12-2010 05:17 PM | Show all posts
tanggung lah org yg kerja kat jakim ni... benda2 mcm ni pun nak tunggu pengarah...

Use magic Report

Post time 21-12-2010 06:36 PM | Show all posts
salam semua..
Kelmarin saya telah pergi kesebuah kedai bakeri di Selayang dengan tujuan untuk melihat-lihat. Terpandang deretan fondant dan gumpaste keluaran Satin Ice. Nampak mcm menarik sebab dah siap di adun tapi was-was pulak jadi terus tanya pada pekerja perempuan melayu di situ tentang halalnya. Halal katanya. Tak puas hati balik rumah e-mail pengeluar gumpaste Satin Ice tu minta sijil halalnya. Hari ni dia jawab tak de sijil halal tapi ada pegesahan dari Kosher.
Pada sesiapa yang tahu akak nak minta tolong jelaskan apakah pengesahan Kosher ni boleh diterima..

ni laman webnya : http://www.satinfinefoods.com/product.htm

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Category: ExploRasa

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

18-4-2024 08:06 AM GMT+8 , Processed in 0.320452 second(s), 43 queries .