JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
39108
View
37
Reply

Cam mana nak kilatkan kasut but sampai menyilaukan mata?

[Copy link]

Author: labuu       Show all posts   Read mode

Author
Post time 28-7-2007 10:59 PM | Show all posts |Read mode
Minta tolong skot-skot abang askar berkongsi petua dan rahsia cam mana nak kilatkan kasut but sampai menyilaukan mata?
Reply

Use magic Report

Post time 28-7-2007 11:07 PM | Show all posts

Reply #1 labuu's post

Pengerasnya?....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-7-2007 11:35 PM | Show all posts
Originally posted by tangopapa at 28-7-2007 11:07 PM
Pengerasnya?....


Tolonglah ler saya ni.... minggu depan ada baris kat tempat aku belajar... aku dah tenyeh kiwi kat but aku ni, tapi tak juga kilat... aku mintak tolong ikhlas....
Reply

Use magic Report

Post time 29-7-2007 03:42 AM | Show all posts
ko buat je la mcm diorg dok ajar tu..bakar layor pastu buat la 2-3 kali lagi..kendian ko gosok dengan kain calit skit ayor..
gosok pelan-pelan n jgn gelojoh..x pun kalo da malas sgt p la beli toyo..pastu amik la 20 mcm biasa..
Reply

Use magic Report

Post time 29-7-2007 09:45 AM | Show all posts
Bahan-bahannya:

Kiwi - wajib ada...
Lilin - jgn sampai terbakor bilik
Sedikit air - lebih kurang 2 sudu besor dlm penutup kiwi
kain kuning - extra soft x de bulu punye....

1) Gosok kiwi 2 - 3 round ke kasut...
2) Layor skit2 sampai kiwi masak
3) Ulang langkah 1 dan 2, sampai kiwi jd rata...
4) Kemudian ambik kain td, letakkan pd jari penunjuk
5) Celupkan sedikit air
6) Gosok pelan2, antara sentuh dan tak sentuh dgn kasut...
7) Calit sedikit kiwi klu cermin tak timbul.....
8) Klu nak efektif lagi jemur kasut yg dah disapu kiwi di tengah panas sebelum buat langkah 4 hingga 7......
9) Klu tak berkesan jugak, pakai je TOYOL....
10) Klu itu pun tak boleh jugak, ko bakar je kasut tu...
Reply

Use magic Report

Post time 29-7-2007 11:34 AM | Show all posts
no.10 tu aku cukup setuju
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-7-2007 12:00 PM | Show all posts

Reply #5 tangopapa's post

Terima kasih berbanyaklah... tu lah yang jurulatih kawad kita orang ajar, tapi lambatlah nak kilatkan kasut, member aku kata askar ada petua dan rahsia nak kiwi kasut ni dengan pantas. Kalau ada, mintak tolong abang-abang askar agar tidak lokek ilmu tolong ajar.

Member lain aku yang malas, beli ajer spray cat hitam dan sembur kat but, memang kilat bersinar, tapi lama-lama merekah dan merosakkan but, tu yang aku tak mau.
Reply

Use magic Report

Post time 29-7-2007 12:58 PM | Show all posts

Reply #7 labuu's post

Sebenarnya tak de petua nak kilat kasut dengan pantas kecuali pakai toyol....kilat kasut ni nak kena banyak bersabar dan rajin je dan kain pengilat tu yg main banyak peranan, ada setengah orang ketuk tin kiwi 2 3 kali sebelum buka, lepas tu jemur kejap bg minyak naik......satu lagi petua nak kilat kasut cari tempat teduh di siang hari....contoh bawah garaj ke, kaki lima ke, baru bleh nampak gigi....klu malam kilat kasut, kompem kelabu macam tuannya....
Reply

Use magic Report

renjer_hutan This user has been deleted
Post time 29-7-2007 02:54 PM | Show all posts
camner?..ader byk cara kot..kalau dulu,bila nak prade jer 3 ari nk prade aku dah buat pun..kasut tu ko tempel dgn kiwi,pastu jemur sampai kering.then bakar dgn lilin la..jgn terbakar kasut udah ler..dah okey..ko kilatkan..tak pueh ati gak,ko buat semula macam memula tdi sampai kilat.kalaau kasut baru senng sikit..
Reply

Use magic Report

Post time 29-7-2007 05:08 PM | Show all posts
Labu ohhhh Labu

Terima kasih berbanyaklah... tu lah yang jurulatih kawad kita orang ajar, tapi lambatlah nak kilatkan kasut, member aku kata askar ada petua dan rahsia nak kiwi kasut ni dengan pantas. Kalau ada, mintak tolong abang-abang askar agar tidak lokek ilmu tolong ajar.


Ada petua dia, tp kekilatannya kira short-term ahhh ... ni keje org pemalas:

1. Sediakan segumpal kapas (atau kain pengelap).
2. Celupkan kapas / kain pengelap tadi ngan sedikit air.
3. Cuit sikit ngan kiwi, & lap kat kasut.

Blh tahan gak sinarnya, tp tak lama ahhh ...

Kalu jurulatih dpt tau .... mamfussssss .....
Reply

Use magic Report

Post time 29-7-2007 06:32 PM | Show all posts

Reply #5 tangopapa's post

aku pon gua cara yang tangopapa bg tau gak...
aku gne at least 1/2 jam utk kilat kasut...
wat slow2...
kalu leh guna kaen baju pagoda tu...

ko tak layur api pon xpe...
ambek kain letak kt jari...celup air sikit...jgn sampai lenjun...
calit kiwi n wat slow2...
Reply

Use magic Report

Post time 29-7-2007 06:43 PM | Show all posts
Tapi ada satu kasut kawad dulu, depa panggil kasut kulit biawak. memang macam kulit biawak. kilatkan macam mana pun tak nak kilat. kena guna sudu, panaskan sudu dan letak kat kasut tu bagi kulit biawak tu hilang.

sebenarnya cara yang dicadangkan itulah cara yang terbaik. kalau pakai toyol ni memang kilat memang lawa, tapi kalau dah terkopak, kena kopek semua lapisan toyol tu kalau nak buat baru.

cara nak guna toyol bukan main tenyeh jer. lap dulu kasut tu dengan minyak petrol bagi hilang kiwi lama (kalau kasut baru tak payah la) baru boleh tenyeh toyol. kalau tak kesannya tak meberangsangkan. cuma toyol ni tak leh pakai lasak sangat. kasut orang manjalah katakan...
Reply

Use magic Report

Post time 29-7-2007 08:33 PM | Show all posts

Reply #7 labuu's post

askar dan polis jer reti kilat kasut sampai kilat....boleh buat cermin muka tuu
Reply

Use magic Report

Post time 29-7-2007 08:52 PM | Show all posts

Reply #12 CharlieDale's post

Ada sekali dulu, aku guna minyak weapon M16, sebab terdesak.....berkilat giler siot.....

Tapi lepas tu kantoi ngan instructor bila berkawad kat tengah panas sebab debu lekat kat kasut....(jgn tiru aksi ni yg boleh mendatangkan kemudaratan)
Reply

Use magic Report

Post time 30-7-2007 08:54 AM | Show all posts
nko beranak siang ke malam..... kalu malam, itu pasal lah tak kilat....
Reply

Use magic Report

Post time 30-7-2007 09:11 AM | Show all posts
Tambah Dremel/Black & Decker RTX ngan buff tool, set 18,000 rpm, lagi kilat hehe
Reply

Use magic Report

Post time 30-7-2007 09:55 AM | Show all posts
setiap kali ada pemeriksaan, setin kiwi akan habis di tengeh untuk mendapatkan kilat yang bersilau......kalau anak buah, kasut tak kilat...ambil kau, bersihkan gun......sekilat-kilatnya....:@
Reply

Use magic Report

mat_toro This user has been deleted
Post time 30-7-2007 12:08 PM | Show all posts
Errr... satu lagi petua lu lumurkan kasut dgn petrol... atau minyak rambut brylcreem... pastu jemur... kasi itu minyak masuk itu kulit... lap bersih pastu kiwi la macam biasa (kain, kiwi & air sikit)... susah2 lu pakai kiwi toyoo jerr...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 19-9-2007 10:55 PM | Show all posts
Nak senang antar kat armskot, bagi upah 5 ringgit, beres kilat.
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2007 12:57 AM | Show all posts

Reply #12 CharlieDale's post

aku pun pakai kasut jenis tu dulu...lepas dapat kasut tu...cari lilin dan panaskan permukaaan kasut dgn besi panas...tonyoh permukaan nya..sampai hilang semua 'jerawat'2 tu...baru boleh start proses kilat...then baru boleh duk kilat kasut tepi longkang sambil gossip2..
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2007 12:58 AM | Show all posts

Reply #19 labuu's post

yg ni kadang2 je...
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2007 01:01 AM | Show all posts

Reply #20 razhar's post

ko tak suruh dubuk kilatkan untuk ko ke? Dubuk kan suka berkawad macam ko......
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2007 01:03 AM | Show all posts

Reply #22 tangopapa's post

ntah le....pakwe rickky..
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2007 02:24 AM | Show all posts

Reply #23 razhar's post

Aku tak plak ko layan gossip masa kilat kasut...sejak bila? sejak ko jumpa dubuk?....
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2007 09:11 PM | Show all posts
Aku dengar geng TLDM lak guna cat meriam untuk kilatkan kasut hitam...
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.049570s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list