Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12
Return to list New
4609
View
30
Reply

[Edisi Math] Cuba korang pk, cmne lebih singgit????

[Copy link]

Author: reenz       Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 8-11-2007 10:22 PM | Show all posts

Reply #18 sedondon's post

gud explanation :handshake:
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2007 11:12 AM | Show all posts
Originally posted by sedondon at 8-11-2007 02:31 PM
Ahmad miskin. Dia takde duit.
Dia nak beli baju yang berharga RM50.
Dia pinjam kat kawan A RM25 dan dia
pinjam kat kawan B RM25.

Ringkasannya :  25 + 25 = 50

masa dia pegi. dia tgk baju  ...


aku rasa inilah solutionnya
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2007 12:48 PM | Show all posts
RM 48 jumlah hutang Ahmad dgn Si A dan Si B.. (RM24 + RM24)

So...Bila nak bayar nanti Ahmad cuma perlu mencari lagi RM45 sahaja lagi, kerana di tangan sudah ada rm3 tunai......
Simple........
Tak wujud pun duit seringgit tu...
Reply

Use magic Report

Post time 12-11-2007 08:44 PM | Show all posts

Reply #1 reenz's post

kan kite blaja dlu2 if tolak ngan bahagi, bahagi kene didahlulukan dahulu..so kat cni concept matemati kar yg salah...


ngeee...so, rm50 bahagi 2 dpt rm25....so barang 45..jadi 45 bahagi 2 dapat 22.50...tolak each ,so each ada 2.50...2.50x2 =rm5 ...rm5+45 = rm50......alamak..camne nk explain ek

[ Last edited by  reez54 at 12-11-2007 08:46 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 13-11-2007 12:29 PM | Show all posts
ala  micha rs xpyh wat cakculation pn... fikir logik je. kan dulu kte blaja penaakulan mantik... logika in matematik....

so, xyah pening2 kepala....kalo kira pakai kalkulus pn xkuar nye jwpn. lain la kalo soalan tu tanye brape baki duit ader kat tangan dia....

betul x????
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2007 10:21 PM | Show all posts
Originally posted by reenz at 6-11-2007 02:44 PM
Ahmad miskin. Dia takde duit.
Dia nak beli baju yang berharga RM50.
Dia pinjam kat kawan A RM25 dan dia
pinjam kat kawan B RM25
so dia pegi la nak beli baju tu.
masa dia pegi. dia tgk baju t ...



A = 25
B = 25
total hutang = 50
harga baju = 45
balance = 5
bagi kat A = 1
bagi kat B = 1
ada balance = 3

harga baju = 45
bagi kat a & b = 2 inggit
ada balance kat ahmad = 3 inggit
total = 50 inggit
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2007 10:22 PM | Show all posts
Originally posted by reenz at 6-11-2007 02:44 PM
Ahmad miskin. Dia takde duit.
Dia nak beli baju yang berharga RM50.
Dia pinjam kat kawan A RM25 dan dia
pinjam kat kawan B RM25
so dia pegi la nak beli baju tu.
masa dia pegi. dia tgk baju t ...



A = 25
B = 25
total hutang = 50
harga baju = 45
balance = 5
bagi kat A = 1
bagi kat B = 1
ada balance = 3

harga baju = 45
bagi kat a & b = 2 inggit
ada balance kat ahmad = 3 inggit
total = 50 inggit
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2007 10:27 PM | Show all posts
jawapan:
A = 25
B = 25
total hutang = 50
baju = 45
balance = 5
bagi kat A & B = 2
balance kat ahmad miskin = 3
total = 45+2+3 = 50
so tak de la timbul lebih 1 inggit tu
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2007 06:22 PM | Show all posts
... aku sampai skrg tak paham... camner.. ahmad leh tambah 48 ngan 3 tuh...
Reply

Use magic Report

m_chess77 This user has been deleted
Post time 10-12-2007 08:41 PM | Show all posts

Reply #28 maszs's post

Aku setuju dengan jawapan masz... lagipun RM48, hutang dia dengan kawan, sepatutnyer dalam akaun lain dan tak perlu tambah dengan cash yang dia ada... soalan matematik nie melibatkan penggunaan asas perakaunan...

Dalam prinsip akaun, RM3 tu tunai di tangan Ahmad, RM24 dalam akaun A dan RM24 dalam akaun B adalah liabiliti (pinjaman)... Mana buleh cash campur liabiliti...

Kalu tak caya tanya akauntan-akauntan yang wujud di forum nie...
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2007 09:47 PM | Show all posts
alahai...., nak berkira dalam realiti pun, msti ahmad bayar RM50 punya....
Reply

Use magic Report

12
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.081755s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list