CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 15692|Reply: 31

Mandi Wajib ~betulkah cara kita?~

[Copy link]
Post time 15-11-2007 11:37 AM | Show all posts |Read mode
Assalamualaikum WBH

Mandi wajib yg betul

Mandiwajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejutjika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandiwajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untukmelakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak bolehmelakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkungsahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagimembolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannyayang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, JabatanKemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49,menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadidi Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyakumat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

"Akibatnya,mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukunmandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itujuga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajibdengan betul," tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman SriKeramat Kuala Lumpur.

Mandi wajib yang juga sebagai mandijunub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiaporang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jikatidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.

Rukun mandiwajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua, menghilangkan najis dibadan. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

Niat mandi wajib: "Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala."

Atau " Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala."

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.

Bagiperempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: " Sahaja akumengangkat hadas haid kerana Allah Taala." Manakala bagi perempuan yanghabis nifas, niat mandi wajibnya ialah: " Sahaja aku mengangkat hadasnifas kerana Allah Taala".

Niat itu jika dilambatkan atauketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu diamestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan airkeseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai kebadan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenairukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada padabadan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita adanajis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib.Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementararukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggotabadan yang zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan,sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang ituditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocangatau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidakwajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalamhidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula,jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badankhususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang.Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedangmandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilahyang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan denganpewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu,seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jikadia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnyaterlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..

Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yangmenyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnyatidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalangair sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akanmeresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkanair terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula adayang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halaloleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksudmenjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawasembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang darisudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan,huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan iniadalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, iaperlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenaisebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jaismenegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkanlelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar airmani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkankaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkananak(wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.

Bagipasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinyamandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika inginberibadat. Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam,jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tiduritu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 15-11-2007 11:44 AM | Show all posts
good info ..........

Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2007 11:47 AM | Show all posts
artikel ni bagus..cuma tukar mengangkat tu kepada membuang..takkan hadas kita nak angkat kot..padahal tujuannya nak buang..
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2007 11:49 AM | Show all posts
  thanks
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-11-2007 11:53 AM | Show all posts
Originally posted by orangdalam at 15-11-2007 11:47 AM
artikel ni bagus..cuma tukar mengangkat tu kepada membuang..takkan hadas kita nak angkat kot..padahal tujuannya nak buang..


mungkin direct translation dari bahasa arab kut...
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2007 11:54 AM | Show all posts
Originally posted by supermod at 15-11-2007 11:37 AM
Niat mandi wajib: "Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala."

Err... hasar? Typo kot tu... patutnya 'hadas' kan?
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 15-11-2007 12:05 PM | Show all posts
terima kasih... info yg details...
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2007 01:05 PM | Show all posts
tima kacih atas info yang berguna itu.......
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 15-11-2007 01:07 PM | Show all posts
tima kacih atas info yang berguna itu.....
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2007 11:00 AM | Show all posts

Wajarkah

wajarkah kita berwuduk dahulu sebelum mandi wajib?

tentang niat:
Bolehkah saya berniat begini " Sahaja aku mengangkat Hadas besar wajib ke atas ku kerana Allah Ta' ala"?

atau:
Ketika malam setelah bersetubuh dengan isteri & sebelum subuh esoknya saya  berwuduk dahulu kemudian mandi seperti biasa dan selepas itu niat mandi " sahaja aku mandi JUNUB bagi memboleh kan aku mengerja pa jua yg difardhu  akan ke atas ku kerana Alah ta'ala".

jirus air sama rata sebelah kanan dahulu 3X
jirus air sama rata sebelah kiri 3X
jirus air sama rata dari kepala 3 X

setelah itu baca doa wuduk, apakah betul cara nih?
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2007 11:01 AM | Show all posts

Wajarkah

wajarkah kita berwuduk dahulu sebelum mandi wajib?

tentang niat:
Bolehkah saya berniat begini " Sahaja aku mengangkat Hadas besar wajib ke atas ku kerana Allah Ta' ala"?

atau:
Ketika malam setelah bersetubuh dengan isteri & sebelum subuh esoknya saya  berwuduk dahulu kemudian mandi seperti biasa dan selepas itu niat mandi " sahaja aku mandi JUNUB bagi memboleh kan aku mengerja pa jua yg difardhu  akan ke atas ku kerana Alah ta'ala".

jirus air sama rata sebelah kanan dahulu 3X
jirus air sama rata sebelah kiri 3X
jirus air sama rata dari kepala 3 X

setelah itu baca doa wuduk, apakah betul cara nih?
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2007 11:02 AM | Show all posts

Wajarkah

wajarkah kita berwuduk dahulu sebelum mandi wajib?

tentang niat:
Bolehkah saya berniat begini " Sahaja aku mengangkat Hadas besar wajib ke atas ku kerana Allah Ta'

atau:
Ketika malam setelah bersetubuh dengan isteri & sebelum subuh esoknya saya  berwuduk dahulu kemudian mandi seperti biasa dan selepas itu niat mandi " sahaja aku mandi JUNUB bagi memboleh kan aku mengerja pa jua yg difardhu  akan ke atas ku kerana Alah ta'ala

jirus air sama rata sebelah kanan dahulu 3X
jirus air sama rata sebelah kiri 3X
jirus air sama rata dari kepala 3 X

setelah itu baca doa wuduk, apakah betul cara nih?
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2007 08:14 PM | Show all posts
yang bagus berwiduk selepas mandi wajib.
supaya kita dapat menunaikan sembahyang kalau diwaktu pagi  tanpa menyentuh kemaluan kita.
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2007 08:35 PM | Show all posts
TAPI,,.. slalu nya zu berwudu' dulu.. baru mandi wajib... boleh ker??
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2007 10:03 PM | Show all posts
sepatut nya selepas mandi wajib baru berwudu ....
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2007 08:24 AM | Show all posts
kwang kwang kwang ya mana satu didahulukan ni wuduk dulu baru mandi atau mandi dulu baru berwuduk...alahai kompius lar...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-11-2007 12:56 PM | Show all posts
hemmmmmm... ada salah gak... boleh belajar dari sini... tq....
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2007 02:26 PM | Show all posts
wuduk sbelum mandi wajib tu kan sunat..
Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2007 09:26 AM | Show all posts

Reply #18 azharfcsit's post

Berkongsi sedikit ilmu... dari JAKIM.



Mandi wajib yg betul



Mandi wajib merupakan perkataan yg mudah disebut,ttp jgn terkejut jika dikatakan ramai umat Islam di tanah air kita yg tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.



Untuk melakukan mandi wajib yg betul,sesorg itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung shj. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dlm kedua2 keadaan bg mbolehkan ssorg itu meratakan air keseluruh anggota badannya yg zahir.



Penolong Pengarah Bahgian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam (JAKIM), Uztaz Hj MAt Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di pejabat agama islam gombak timur dan penceramah, didapati byk umat islam yg tidak mengetahui perkara ini. "Akibatnya, mandi wajibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruhan anggota badan yg zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yg dilakukan oleh ssorg itu juga turut tidak sah. Itu lah akibatny jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,"

tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di taman sri keramat kuala Lumpur.





Mandi wajib yg juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap org yg mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib ssorg itu tidak akan sah.



Rukun mandi wajib ada 3.

Pertama, niat.

Kedua, menghilangkan najis di

badan.

Ketiga, meratakan air keseluruh anggota badan yg zahir.



"Niat mandi wajib: "Shj aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala."



Atau " Shj aku mandi wajib kerana Allah Taala."



Niat itu di dlm hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke

mana2 bhgn anggota badan.



"Bagi ppuan yg habis haid, niat mandi wajib ialah: " Shj aku menggangkat hadas haid kerana Allah Taala."

Manakala bagi ppuan yg habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: " Shj aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala".



Niat itu jika dilambatkan atau ketika ssorg itu memulakannya slps dia tlh mbasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibny tidak sah.

Oleh itu dia mestilah mmulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah." Jelasnya lagi..



Mengenai rukun mandi wajib yg ke2, iaitu menghilangkan najis yg ada pd badan, menurut uztaz hj mat jais, menurut imam nawawi, jika kita ada najis dibadan, najis itu blh dibasuh serentak dgn mandi wajib. Ertiny mbasuh najis dgn mandi itu boleh disekalikan.





"Sementara rukun mandi wajib yg ke3, iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yg zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yg ada di badan, sama ada

bulu2 yg jarang atau lebat. "jika rambut ssorg itu ditocang atau disanggul,sekirany tak sampai air ke dalamny, tocang atau sanggul itu wajib la dibuka. Bulu2 dlm lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Ttp sekiranya, bulu2 di dlm hidung itu bernajis,ia wajibla dibasuh.



"Mengenai kuku pula, jika di dlm kuku ada kotoran yg blh mhalang sampai air ke badan khususny di bhgn bwh kuku, kotoran itu wajiblah dibuang.

Mbuang kotoran di dlm kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.



"Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, ini lah yg merumitnya.

Sbnrny jika rambut ssorg itu diwarnakan dgn pewarna slain inai,mandi wajib ssorg itu tidak sah.



"Oleh itu, ssorg yg mwarnakan rambutnya dgn pewarna slain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah mbuang pewarna pd rambutnya tlebih dahulu. Tp untuk mbuang pewarna itu pula bagaimana?..ini lah yg rumitnya.

Sedangkan pwarna pd rambut itu sbnrny tidak blh dibuang begitu mudah.



"Yang menyebabkan mandi wajib org yg menggunakan pwrna pd rambutny tidak sah kerana pwarna itu akan menyalut rambutnya yg menghalang air sampai ke rambut. Ini bbeza dgn inai. Inai sbnrnya akan meresap ke rambut, ttp pwarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air thalang ke rambut."



"tp dlm hal ini, jgn pula ada yg slh phm. Sbnrny pwarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM sekiranya pwarna itu tidak bernajis, bukan lah bmaksud menjadi tidak sah?.. Dalam hal ini, sukalah sy menyatakan bhw sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.



"Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yg telah sy nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yg serius orlh umat islam.



Mengenai sbb2 ssorg itu wajib mandi wajib pula, uztz hj mat jais menegaskan, ssb2 nya tdiri drp 6 sbb.



3 sbb mlibatkan lelaki dan ppuan iaitu kerana bersetubuh wpun tidak kuar air mani, keluar air mani dan mati.



Manakala 3 sbb lagi hny mlibatkan kaum ppuan shj, iaitu keluar darah haid, nifas dan mlahirkan anak (wiladah).



"Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dgn menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.



"Bagi pasangan suami isteri yg bersetubuh pula,mereka tidak semestiny mandi slps bsetubuh, ttp diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bsetubuh pula, jika ia dilakukan pd waktu mlm, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak bwuduk sblm tidur adalah makhruh."



Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minimal 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menetes dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo'a.



Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2007 09:27 AM | Show all posts

Reply #18 azharfcsit's post

Berkongsi sedikit ilmu... dari JAKIM.



Mandi wajib yg betul



Mandi wajib merupakan perkataan yg mudah disebut,ttp jgn terkejut jika dikatakan ramai umat Islam di tanah air kita yg tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.



Untuk melakukan mandi wajib yg betul,sesorg itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung shj. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dlm kedua2 keadaan bg mbolehkan ssorg itu meratakan air keseluruh anggota badannya yg zahir.



Penolong Pengarah Bahgian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam (JAKIM), Uztaz Hj MAt Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di pejabat agama islam gombak timur dan penceramah, didapati byk umat islam yg tidak mengetahui perkara ini. "Akibatnya, mandi wajibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruhan anggota badan yg zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yg dilakukan oleh ssorg itu juga turut tidak sah. Itu lah akibatny jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,"

tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di taman sri keramat kuala Lumpur.





Mandi wajib yg juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap org yg mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib ssorg itu tidak akan sah.



Rukun mandi wajib ada 3.

Pertama, niat.

Kedua, menghilangkan najis di

badan.

Ketiga, meratakan air keseluruh anggota badan yg zahir.



"Niat mandi wajib: "Shj aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala."



Atau " Shj aku mandi wajib kerana Allah Taala."



Niat itu di dlm hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke

mana2 bhgn anggota badan.



"Bagi ppuan yg habis haid, niat mandi wajib ialah: " Shj aku menggangkat hadas haid kerana Allah Taala."

Manakala bagi ppuan yg habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: " Shj aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala".



Niat itu jika dilambatkan atau ketika ssorg itu memulakannya slps dia tlh mbasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibny tidak sah.

Oleh itu dia mestilah mmulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah." Jelasnya lagi..



Mengenai rukun mandi wajib yg ke2, iaitu menghilangkan najis yg ada pd badan, menurut uztaz hj mat jais, menurut imam nawawi, jika kita ada najis dibadan, najis itu blh dibasuh serentak dgn mandi wajib. Ertiny mbasuh najis dgn mandi itu boleh disekalikan.





"Sementara rukun mandi wajib yg ke3, iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yg zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yg ada di badan, sama ada

bulu2 yg jarang atau lebat. "jika rambut ssorg itu ditocang atau disanggul,sekirany tak sampai air ke dalamny, tocang atau sanggul itu wajib la dibuka. Bulu2 dlm lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Ttp sekiranya, bulu2 di dlm hidung itu bernajis,ia wajibla dibasuh.



"Mengenai kuku pula, jika di dlm kuku ada kotoran yg blh mhalang sampai air ke badan khususny di bhgn bwh kuku, kotoran itu wajiblah dibuang.

Mbuang kotoran di dlm kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.



"Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, ini lah yg merumitnya.

Sbnrny jika rambut ssorg itu diwarnakan dgn pewarna slain inai,mandi wajib ssorg itu tidak sah.



"Oleh itu, ssorg yg mwarnakan rambutnya dgn pewarna slain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah mbuang pewarna pd rambutnya tlebih dahulu. Tp untuk mbuang pewarna itu pula bagaimana?..ini lah yg rumitnya.

Sedangkan pwarna pd rambut itu sbnrny tidak blh dibuang begitu mudah.



"Yang menyebabkan mandi wajib org yg menggunakan pwrna pd rambutny tidak sah kerana pwarna itu akan menyalut rambutnya yg menghalang air sampai ke rambut. Ini bbeza dgn inai. Inai sbnrnya akan meresap ke rambut, ttp pwarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air thalang ke rambut."



"tp dlm hal ini, jgn pula ada yg slh phm. Sbnrny pwarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM sekiranya pwarna itu tidak bernajis, bukan lah bmaksud menjadi tidak sah?.. Dalam hal ini, sukalah sy menyatakan bhw sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.



"Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yg telah sy nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yg serius orlh umat islam.



Mengenai sbb2 ssorg itu wajib mandi wajib pula, uztz hj mat jais menegaskan, ssb2 nya tdiri drp 6 sbb.



3 sbb mlibatkan lelaki dan ppuan iaitu kerana bersetubuh wpun tidak kuar air mani, keluar air mani dan mati.



Manakala 3 sbb lagi hny mlibatkan kaum ppuan shj, iaitu keluar darah haid, nifas dan mlahirkan anak (wiladah).



"Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dgn menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.



"Bagi pasangan suami isteri yg bersetubuh pula,mereka tidak semestiny mandi slps bsetubuh, ttp diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bsetubuh pula, jika ia dilakukan pd waktu mlm, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak bwuduk sblm tidur adalah makhruh."



Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minimal 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menetes dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo'a.



Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: Kesihatan


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

4-1-2025 03:34 AM GMT+8 , Processed in 0.074871 second(s), 32 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list