CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123Next
Return to list New
View: 25468|Reply: 40

pilot tudm?

[Copy link]
Post time 15-6-2008 11:05 PM | Show all posts |Read mode
aku dari kecik lg nak jadik pilot. Aku baru lepas grad sebulan lepas dlm biochemical engineering. So, sekarang aku rase nak apply la jd pilot. Malangnya aku nampak macam susah jer nak dapat kadet pilot commercial ni. Ape komen korang tentang pilot TUDM? Dr segi gaji,training dier dll.. Member aku nak tolong, dia cakap bole pakai kabel bapak dier, senang jer nak dapat kalau tudm. Tp kalau commercial nyer susah sket. So ape komen korang? Satu lg, kalau dah masuk tudm xleh kuar masuk commercial punyer ke?..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 15-6-2008 11:44 PM | Show all posts
xde org nk reply ke? aku,lame aku tunggu xde reply..hoho
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2008 01:03 AM | Show all posts
bagi aku lambat la kalau ko nak tukar dari airforce ke commercial, mintak je commercial, peluang banyak lagi sebenarnya, airasia ada mas pun ada, budak2 airforce yg baru2 dalam tahun pertama pun ada gak yg tukar ke commercial ni, sebab gaji, tapi seksa la nak kuar, macam2 alasan dan cara diorang buat.
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2008 03:14 AM | Show all posts
aku nak tumpang komen

kalau nak relax sikit

masuk TUDM, MAS dan baru AirAsia

TUDM tak banyak flight tapi ko puas pergi all over the world attending seminar / air show dan sebagainya
gaji / allowonce pun leh dapat 5-8k ada driver lagi pangkat tinggi bila dah 40 tahun baru boleh
masuk commercial flt dan dapat pencen 3-4 ribu lagi sampai bila2.Hidup cara tentera disipline tinggi.

MAS elaun besar makan free ada transport pickup kerja relax sikit sbb banyak long flghts
tapi dalam sana banyak politik ada cable leh cepat promotion good roster sama macam dalam kerajaan.
nak jadi captain tunggu kambing beranak.tapi oklah banyak duit hati pun senang,  Pilot kat MAS
tak perduli kompeni buat duit ke tak diorang takkesah- tu je, berjanggut baru dapat jadi captain.
lagi pun sistem MAS ni banyak red-tape dan pusing2 dan mesti pandai bodek, macam bodek orang kerajaan.

AiraASIA- susah nak masuk dan  kerja teruk, makan bawak bekal no transport semua sendiri.
kerja based on merit no bodek2 or politik taip2 hari kerja, tapi cepat dapat flying hours dan cekap.
copilot yg baru dapat satu bar, dah cekap buat takeoff landing not in MAS.
cukup hours boleh jadi captain umur minimum 23 tahun, MAS nak jadi captain tunggu umur 26 tahun
tapi kena tunggu kambing bertelor.

as pilot di AsiaAsia ko kena buat macam documents sendiri dengan pantas- seperti Load Sheet
kat MAS ada special orang yg buat, pilot dia orang tak cekap pasal load sheet ni.
tapi di AA pilot, dia orang cakap kacang je.

tapi polis, bomber, kastam dan kaji cuaca ada juga  pilot kapal terbang ni.
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2008 10:14 AM | Show all posts

Reply #4 bizsari's post

huh.. downgrade AA



tp, itu ler realiti keje kat AA. semua sendirian berhad beb....
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2008 01:06 PM | Show all posts

Reply #5 geenie's post

Buat keje sendiri lagi bagus...sbb nnt kite boleh buat semuanye....takdela nak mengharapkan org lain...nnt kalo nak join negara lain punye airlines senang...experience byk..
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 16-6-2008 04:28 PM | Show all posts

Reply #6 tossee's post

bagus utk org2 yg pikir cam ko lah... byk bende bleh blaja.
tp, utk org2 yg selama nih da ade org lain yg buatkan segala bende utk depa.
bile dpt environment keje semua kena buat sendiri, sure culture shock punyer.
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2008 06:10 PM | Show all posts
Originally posted by geenie at 16-6-2008 04:28 PM
bagus utk org2 yg pikir cam ko lah... byk bende bleh blaja.
tp, utk org2 yg selama nih da ade org lain yg buatkan segala bende utk depa.
bile dpt environment keje semua kena buat  ...


tula...minda org camtuh dah takleh nak ubah dah....even naga gaban turun drpd langit pun...dia org takkan berubah... ..dah biasa makan org suapkan...jadi dah tak reti nak suap sendiri...aku rase semua pilot patut buat benda tuh semua...sbb nnt kalo apa2 yg berlaku...dia org tahu camne nak buat...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 16-6-2008 09:13 PM | Show all posts

Reply #8 tossee's post

ehehe.. aku slalu nmpk, yg ade attitude cam nih, those ex army...
sorry la sesapa yg dulu keje dgn army eh..
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2008 05:14 PM | Show all posts

Nk jadi pilot ke ?

TUDM - skrg TUDM tak amek graduan utj jadi pilot. Dia amek yg lepas SPM je ...

umo bawah 24 Kalau nak guna kabel tak main lah......lagipun aku rasa umo kau
dah lebih 24. Baiklah kau lupakan je
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2008 07:23 PM | Show all posts
Pilot AA ni laku kat obersi ada reputation
sbb diaorang cekap dan tak manja
serta very independent
Originally posted by geenie at 16-6-2008 10:14
huh.. downgrade AA



tp, itu ler realiti keje kat AA. semua sendirian berhad beb....
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2008 10:47 PM | Show all posts

Reply #11 bizsari's post

aku tgk, pilot AA yg based kat KUL, ramai pak indons jer..
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2008 11:02 PM | Show all posts

Reply #12 geenie's post

so betul ler aku cakap
Pilot AA laku
cukup hours dan ada rating dia org belah
maka ambek ler Pilot Indo

AA ambek indon aku pikir sbb AA nak capture Indon market

ada dua 2juta Indon kat Msia ni.
Reply

Use magic Report

Post time 30-10-2008 11:34 AM | Show all posts
bape gaji sebulan pilot TUDM ni...

[ Last edited by  True-X at 30-10-2008 11:35 AM ]
Reply

Use magic Report

Post time 30-10-2008 02:31 PM | Show all posts
Nak jadi pilot pasal gaji atau pasal minat? kalau minat pada duit saja, baik jadi bisnessman....kalau minat tinggi, tak kira apa kerja dan berapa ganjarannya....kalau tak minat dalam penerbangan agak susah sikit jadi pilot ni. Bukan saja diri sendiri susah, tapi menyusahkan orang lain jugak nanti....
Reply

Use magic Report

Post time 31-10-2008 06:45 PM | Show all posts

Reply #14 True-X's post

You can get the pay scale kat laman web ATM or TUDM.

  BTW jangan anggap nak jadi pilot TUDM ni senang.
First of all you have to be an officer first sebelum layak jadi pilot, nak layak jadi Pegawai TUDM tu satu hal.

Setelah jadi pegawai TUDM yg bertauliah baru lah boleh start flying course.
Flying course more detail compare to commercial flying school.
Commercial flying school hanya belajar general flying, straight n level, turning, instrument aproaches ... and thats about all.

Military pilot kena belajar semua tu, tambah lagi  dengan formation flying, aerobatic, low level flying a bit of air combat.

Military student pilot guna pesawat yang kira high performance. Failure rate pun quite high sebab TUDM perlukan standard yang tinggi . Selalunya yang top high average student jer yang dapat jadi fighter pilots.

So sesiapa yang layak join flying school tu tak bermakna layak jadi TUDM pilot.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 31-10-2008 07:13 PM | Show all posts

Reply #16 kelana36's post

bawak NURI kira pilot jugak kan... sama mcm bwk aircraft lain dlm TUDM, except fighter jet pilot consider a bit specific...
Reply

Use magic Report

Post time 2-11-2008 11:38 AM | Show all posts

Reply #17 emmo's post

Dalam TUDM, pilot ada 3 cawangan, Fighter, Transport dan Chopper.
Semuanya graduated dari Akademi Tentera Udara...Flying wing.

Selalunya, selepas tamat latihan penerbangan dan memperolehi sayap penerbangan, pilot2 TUDM akan di nilai pencapaian dan performance mereka dari segala sudut untuk mendapatkan order of merit. Kalau kat college or university CGPA la.

Kata la dalam satu batch tu ada 20 orang, Fighter perlukan lima orang sahaja maka yang top 5 akan dipilih secara automatic, yg lain lain tu akan ke transport dan yang paling bawah akan dihantar ke training school untuk helikopter pulak.

  Tapi ada juga yang berminat untuk terbang helikopter dari group yg di atas so mereka boleh minta minta untuk di hantar ke chopper fleet. Likewise ada juga yang terpilih untuk fighter fleet tapi volunteer untuk di hantar ke transport.

So dalam TUDM , samada Helicopter pilot, Transport pilot or Fighter pilot ,semua sama.. they are pilot and TUDM comissioned Officer.
Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2008 12:43 AM | Show all posts
...selalu jugak ternampak formation flights chopper kat tepi highway potong rumput. pilot-pilot semua pakai overall warna oren.
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2008 11:26 PM | Show all posts
a'kum kawan2

bg pndapat aku,bile ko dh masuk&jd kadet KTU utk training pilot smue,ko xcnfirm

lg akan jadi pilot,sbb ko kene bsaing dgn kadet yg ramai,tp tmpt limited,so sape

yg xbpeluang utk jd pilot disebabkn masalah kesihatan@ape2 masalah(disiplin,fitness ect..)

ko automatic akan dicalonkn ke ATC.kalo 2-2 xlps,ko akan jd pegawai TUDM biase aje.

memandangkn ko dh ade degree,better ko try apply commercial dulu,kalo xsilap aku la,

priority kpd airline2 yg besar ni,adalah pd mereka yg mmiliki mane2 degree.pnah tbaca kot..

so peluang ko lg cerah kot tp make sure umur xmelebihi 26 thn time apply tu..if my memory

serve me right la..hehe.jikalu ko dh pencen dr TUDM as pilot,senang2 MAS @mane2 airline akan

amik ko&continue ko punyer flying hours.byk jgk pilot MAS dr pilot2 TUDM sbb kelebihin diorang

dr segi disiplin&kekuatan mental.before that,ko kene serve dgn TUDM 13years kot..ko nk pg

training pilot kt  "ULATIBANG" tu masak la..bkn nk menakut2kn ye,tp sebagai peringatan

xmau la dh setengah jln,tp fail sbb xthn@member2 xbgtau.hehe.kalo

ko buat silap sket dlm PC7 tu,dh kene penerajang dgn instructor on the spot,wlaupun tgh flight,

dh landing smue,turun dr apron ke mane2 tmpt ko nk pg,ko kene "sideroll"@"forward roll"..

muntah hijau akan senang2 keluar.diorang ckp mmg pening giler..tp bagus,sbb once muntah

yg bwarna hijau tu dh keluar,ko xkn mudah rase pening,bgus utk fighter pilot yg dogfiht&aerobatic

team.bukan senang nk senang..

so,pilihan ditangan anda:victory:

[ Last edited by  janggoat_7 at 4-11-2008 11:28 PM ]
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

26-4-2024 12:24 AM GMT+8 , Processed in 0.078845 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list