Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
1234Next
Return to list New
5699
View
95
Reply

...campak saja perkataan Merdeka...

[Copy link]

Author: seribulan       Show all posts   Read mode

Author
Post time 9-8-2008 07:11 AM | Show all posts |Read mode
Demonstrasi sana-sini,
Konon-konon konsporasi,
Penyelewengan berhipokrasi...

Apa guna kita merdeka?
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2008 07:59 AM | Show all posts
Originally posted by seribulan at 9-8-2008 07:11 AM
Demonstrasi sana-sini,
Konon-konon konsporasi,
Penyelewengan berhipokrasi...

Apa guna kita merdeka?

ADA MERDEKA LAGI KE ?.........YG AKU INGAT......STADIUM MERDEKA......HOTEL MERDEKA....TAMAN MERDEKA......PANTAI MERDEKA...PESTA BOLA  MERDEKA.....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2008 09:13 AM | Show all posts

Reply #2 tom5190's post

Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2008 07:03 PM | Show all posts
merdeka ialah memiliki cermin sendiri dan bukan cermin oang lain

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2008 09:29 PM | Show all posts

Reply #4 ajinomotonosuga's post

kalo cermin yg kita punya, tapi tidak tunjuk bayang sendirik adakah itu still merdeka?

kalo cermin yg kita punya tapi sudah ditunjukkan bagaimana bayang kita harus jadi, adakah itu merdeka?

biasanya bila kita miliki cermin sendiri dan ia menunjukkan bayang sendiri, sudah semestinye ada org yg akan hancurkan menjadi seribu serpihan...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2008 12:25 AM | Show all posts

Reply #5 redsinner's post

dont worry, be happy ..
it is a wide wide world out there ...


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-8-2008 10:30 AM | Show all posts
terasa sungguh kali ini agak kurang kibaran bendera di sana-sini...
lalu hi-way pon kurang lambaian jalur gemilang...
Reply

Use magic Report

Post time 20-8-2008 11:35 AM | Show all posts
suruh angguk..angguk
suruh geleng..geleng
ada tangan tadah
ada maruah campak

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 20-8-2008 03:09 PM | Show all posts

Reply #6 Mansairaku's post

merdeka hati tapi tak merdeka diri...

my soul is happy but physically uncomfortable of my position...mcm mane tu? ahaks

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2008 12:13 AM | Show all posts

Reply #5 redsinner's post

i tak paham lah red....

hanya cermin kita saja tahu erti sebenar kemerdekaan kita...
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2008 12:16 AM | Show all posts
apa erti nya bahagia jikalau sekeliling itu sengsara

Biar ke neraka beramai ramai, dari ke sorga seorang diri  <------- arwah Ahmad Boestamam

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2008 10:18 PM | Show all posts

Reply #10 my-alja's post

somehow erti kemerdekaan tidak dirasai secara holistic lagi...

kalo cermin yg kita punya, tapi tidak tunjuk bayang sendirik adakah itu still merdeka?

biarpun mata melihat cermin sendiri, bayangan bukan physical diri sebenar

kalo cermin yg kita punya tapi sudah ditunjukkan bagaimana bayang kita harus jadi, adakah itu merdeka?

mata melihat masa depan yg bukan milik kita, dan tidak akan jadi milik kita  - nasib baik tak jadi engineer mcm ayah red, kalo tidak quote ni mmg jadi kenyataan...  

biasanya bila kita miliki cermin sendiri dan ia menunjukkan bayang sendiri, sudah semestinye ada org yg akan hancurkan menjadi seribu serpihan

selalunye bila kita berjaya menunjukkan kekuatan individual kita, ada shj yg cuba nak jadi sour grape

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2008 09:14 PM | Show all posts
Originally posted by ajinomotonosuga at 9-8-2008 07:03 PM
merdeka ialah memiliki cermin sendiri dan bukan cermin oang lain

jikalau semua orang pakai cermin sendiri
jika semua orang pakai fahaman sendiri
jika semua orang pakai ideologi sendiri

tak kemana kemerdekaan tu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2008 10:21 PM | Show all posts

Reply #12 redsinner's post

thanks red.....

btol gak kannn
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2008 10:24 PM | Show all posts

Reply #13 hunt_fear's post

so "erti" merdeka kena sama dgn definasi org lain ke...baru bermakna?

tolong terangkan...bleh takk
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2008 11:24 PM | Show all posts
ak rasa, definisi baru bagi kemerdekaan ialah

merdeka dari ikatan tradisi
merdeka dari ikatan agama
merdeka dari ikatan kekeluargaan.

merdekaaaaa!!!!

terima kasih kepada media2 semua.(dan terima kasih kepada kerajaan campuran kerana membenarkannya.)

[ Last edited by  thessailly at 27-8-2008 11:26 PM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2008 07:50 PM | Show all posts

Reply #13 hunt_fear's post

menarik hujah anda...

care to elaborate?  
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2008 07:52 PM | Show all posts

Reply #14 my-alja's post

my pleasure my-alja...

to me, sometimes it a reality. and i really admire those who achieve kemerdekaan holistic... minda & jiwa
Reply

Use magic Report

Post time 30-8-2008 01:43 AM | Show all posts
Originally posted by hunt_fear at 27-8-2008 09:14 PM

jikalau semua orang pakai cermin sendiri
jika semua orang pakai fahaman sendiri
jika semua orang pakai ideologi sendiri

tak kemana kemerdekaan tu


tak kemana kemerdekaan itu?

seharusnya kemerdekaan itu nyusur ke mana?

mana bisa sesuatu yang telah di cipta itu merdeka?

bisakah komputer ini merdeka?

merdeka dari apaaaa? merdeka mau kemanaaaa? merdeka untuk apa?

kenapa tak guna erti kebebasan? freedom seperti mana kita di ciptaNYA? untuk apa di cipta? untuk apa kebebasan asasi?

setiap manusia di lahirkan merdeka, tiada paksaan ke atasnya kecuali paksaan semulajadi seperti keperluan makan minum, keperluan pada kawan atau teman.

setiap manusia di lahirkan jahil kecuali nabi, kerna dia manusia pilihanNYA.

unity in diversity, hitam putih kunin cekelat merah semuanya sama..manusia , sama tapi tak serupa. Kalau tak dak merdeka, camna nak kenai satu sama lain?  Tuhan tak pernah larang kenal mengenal sesama manusia, tujuan di jadikan mereka pelbagai kaum dan bangsa pun.

tapi manusia guna agama, guna wang, guna ideoloji, guna adat, guna nasionalisma, guna apa saja demi KUASA.

dunia ni rosak sebab KUASA yang manusia ada.

bebaskan diri dari semua ikatan ciptaan manusia, kembali ke alam semulajadi, the nature. Sang rumput redha diri di makan sang lembu, sang lembu redha diri di makan sang harimau, tapi sang harimau redha ka ditembak oleh pemburu untuk kepala nya di pijak di ruang tamu rumah manusia?

kalau ler harimau bleh pegang M16 or meriam katak..maybe ada rebellion demi menuntut kemerdekaan kaum pak belang

dari tanah kembali ke tanah..perjalanan hidup... manusia penuh cerita dosa dan noda pada alam semulajadi ini.

takdak sesuatu pun yang pelik kalo betui2 memahami, yang pelik itu cuma dari ciptaan manusia.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-8-2008 06:43 PM | Show all posts
Originally posted by seribulan at 20-8-2008 10:30 AM
terasa sungguh kali ini agak kurang kibaran bendera di sana-sini...
lalu hi-way pon kurang lambaian jalur gemilang...



Maybe it's the economy.. pressing need, feeling that they have been neglected by the gov... etc...

So the celebration spirit is supressed.
Reply

Use magic Report

Post time 30-8-2008 08:27 PM | Show all posts
tak kemana kemerdekaan itu?

seharusnya kemerdekaan itu nyusur ke mana?

mana bisa sesuatu yang telah di cipta itu merdeka?

bisakah komputer ini merdeka?

merdeka dari apaaaa? merdeka mau kemanaaaa? merdeka untuk apa?

kenapa tak guna erti kebebasan? freedom seperti mana kita di ciptaNYA? untuk apa di cipta? untuk apa kebebasan asasi?

setiap manusia di lahirkan merdeka, tiada paksaan ke atasnya kecualipaksaan semulajadi seperti keperluan makan minum, keperluan pada kawanatau teman.

setiap manusia di lahirkan jahil kecuali nabi, kerna dia manusia pilihanNYA.

unity in diversity, hitam putih kunin cekelat merah semuanyasama..manusia , sama tapi tak serupa. Kalau tak dak merdeka, camna nakkenai satu sama lain?  Tuhan tak pernah larang kenal mengenal sesamamanusia, tujuan di jadikan mereka pelbagai kaum dan bangsa pun.

tapi manusia guna agama, guna wang, guna ideoloji, guna adat, guna nasionalisma, guna apa saja demi KUASA.

dunia ni rosak sebab KUASA yang manusia ada.

bebaskan diri dari semua ikatan ciptaan manusia, kembali ke alamsemulajadi, the nature. Sang rumput redha diri di makan sang lembu,sang lembu redha diri di makan sang harimau, tapi sang harimau redha kaditembak oleh pemburu untuk kepala nya di pijak di ruang tamu rumahmanusia?

kalau ler harimau bleh pegang M16 or meriam katak..maybe ada rebellion demi menuntut kemerdekaan kaum pak belang

dari tanah kembali ke tanah..perjalanan hidup... manusia penuh cerita dosa dan noda pada alam semulajadi ini.

takdak sesuatu pun yang pelik kalo betui2 memahami, yang pelik itu cuma dari ciptaan manusia.

Setelah manusia dapat apa yang diingini
mereka lupa kesusahan silam
mereka lupa kegetiran dahulu
mereka lupa kegusaran lampau

hidup pasti seperti roda
dulu mereka susah untuk mendapatkan kemerdekaan
hari ini anak2 merdeka akan campakkan kemerdekaan
akan datang pula, mereka tiada rasa apa erti kemerdekaan
dan bila roda berputar kembali
hidup dijajah semula
menangisi keperitan yang mereka sendiri undangi
tergapai gapai dalam kegelapan yang mereka cipta sendiri
dan ketika itu barulah...barulah..
mereka akan menghargai apa nikmat kemerdekaan
apa nikmat mempunyai kebebasan
apa nikmat mempunyai hak walaupun sedikit

Jika hari ini ingin dicampak kemerdekaan itu
campaklahhhhh
jika kesannya bukan pada dirimu
mungkin kesannya pada anak cucumu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-9-2008 02:58 PM | Show all posts
aku pedulik hape sama konsert merdeka dan beruk2 nye
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2008 11:31 PM | Show all posts

Reply #1 seribulan's post

Pejuang kemedekaan  pernah  berkata  ...  biarkan  seluruh  rakyat  terkorban ..  negara   miskin   ...  penuh  dgn  korupsi   ... tapi    janji   kita  merdeka  .......

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 7-10-2008 03:38 AM | Show all posts
Originally posted by redsinner at 11-8-2008 09:29 PM
kalo cermin yg kita punya, tapi tidak tunjuk bayang sendirik adakah itu still merdeka?

kalo cermin yg kita punya tapi sudah ditunjukkan bagaimana bayang kita harus jadi, adakah itu merdeka?
...


sorry lah baru baca reply nih




kalo cermin tu tadak bayang kita sendiri kenapa dakwa itu cermin kita punya

kalo cermin tunjuk camna bayang harus jadi sudah tentu itu bukan cermin kita

kalo cermin tunjuk bayang kita sepatutnya as realiti begitu dan ada oang pecahkan jadik pecah seribu...bukan ke setiap satu pecahan cermin itu mempunyai bayang yang sama pada semua pecahan lain so the UNO is intact walau pecah medium

ps. the last part is about hologram phenomenon
Reply

Use magic Report

Post time 7-10-2008 03:40 AM | Show all posts
Originally posted by mahathirGX at 5-10-2008 11:31 PM
Pejuang kemedekaan  pernah  berkata  ...  biarkan  seluruh  rakyat  terkorban ..  negara   miskin   ...  penuh  dgn  korupsi   ... tapi    janji   kita  merdeka  .......


Kepuasan bebas itu adalah kepuasan meluas

kebebasan adalah roda yang sentiasa berpusing

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.053792s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list