CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 17593|Reply: 8

Dikir Barat

[Copy link]
Post time 15-11-2008 08:29 PM | Show all posts |Read mode
Jen Endoro Mahu Bawa Dikir Barat Ke Pentas Dunia

Oleh Zabidi Ishar

KOTA BAHARU, 11 Nov (Bernama) -- "Endoro! Endoro! Aku nak beli motor.

Namaku timbul sampai ke Kuala Lumpur. Ramai orang sanjung segenap bandar segenap kampung. Le ni doh jadi hero, sampai soho".

Itulah antara bait lagu dikir barat berjudul "Endoro" yang dinyanyikan seorang pendikir di Kelantan, menyuarakan impiannya membeli sebuah motosikal Enduro dan namanya dikenali, ibarat selebriti, termasuk di Kuala Lumpur.

Mohd Zain Ismail atau lebih dikenali dengan nama "Jen Endoro" dalam kalangan peminat dikir barat menyanyikan bait-bait lagu itu sejak 1970an lagi.

"Jen" adalah "Zain" dalam sebutan loghat Kelantan sementara "endoro" ialah cara meeeka menyebut "enduro".

Bagi peminat dikir barat dan penduduk negeri Cik Siti Wan Kembang ini, nama itu sangat sinonim dengan dikir barat dan beliau berperanan besar dalam membawa seni budaya warisan negeri ini ke pentas dunia.

Bagi mereka Jen Endoro bukan hanya seorang penghibur tetapi membawa dikir barat ke satu dimensi baru dalam seni persembahannya.

Setiap kali namanya diumumkan pada persembahan dikir barat, nescaya gegak gempita suara penonton yang hadir yang sememangnya mengagumi kelunakan suara "tok jogho" dan "tukang karut" itu yang kini merupakan ketua Kumpulan Hilir, Kubang Kerian. BEKAS JUARA DIKIR BARAT KEBANGSAAN

Jen Endoro, 48, ialah juara dikir barat peringkat kebangsaan selama dua tahun berturut-turut pada 1998 dan 1999 serta pernah merangkul juara tukang karut terbaik peringkat kebangsaan sempena program Citrawarna pada 2001.

Bukan itu sahaja, beliau telah menjelajah ke hampir semua negara Asean bagi membuat persembahan memperkenal seni budaya itu ke negara terbabit.

Sehingga kini Jen Endoro menghasilkan 11 album dan sembilan dalam bentuk video cakera padat lagu-lagu dikir barat ciptaannya dan hasil karya komposer terkenal seperti Siso dan Eddie Hamid.

"Kalau tidak kerana lagu Endoro itu, siapalah saya dan kerana lagu itulah telah membawa saya ke negara Asean dan pernah menjadi juara dikir barat," katanya.

Katanya lagu itu diciptanya sendiri berdasarkan kepada populariti motosikal lasak Yamaha (endurance) dan perkataan "enduro" ketika itu yang memberikan ilham padanya menulis lirik lagu berkenaan.

Lagu berkenaan kemudian "meletup" dan ketika itulah namanya menjadi sebutan dan menjadi kemestian penganjur menjemput beliau membuat persembahan.

"Bukan lagu Endoro sahaja saya cipta, semua perkara baru seperti Proton Saga yang baru keluar pun saya cipta lagu tetapi tidak boleh menandingi kehebatan lagu Endoro," katanya.

BUTA HURUF

Beliau tidak pernah bersekolah dan menganggap perkara itu menjadi beban baginya menghadapi cabaran hidup walaupun kini sudah berjaya dalam dunia dikir barat.

"Saya tidak tahu kenapa saya yang merupakan anak sulung daripada lima adik beradik tidak dihantar bersekolah. Yang saya tahu arwah ayah, Ismail Awang mahukan saya membantunya membuat kerja kampung bila dewasa," katanya yang berjinak dengan dikir barat sejak berusia 11 tahun.

Jen Endoro bermula sebagai pembawa peralatan muzik dikir barat sebelum akhirnya menjadi tok jogho dan tukang karut yang dikenali.

Katanya mentor atau tok guru beliau ialah allahyarham Ariffin Awang Teh atau dikenali sebagai Rifin Ana yang mengesan bakatnya ketika berusia 15 tahun dan ketika itu beliau diberi peluang menyanyi sebelum persembahan sebenar bermula. PERNAH DIBAYAR HANYA RM15 UNTUK SATU PERSEMBAHAN

Menurut Jen Endoro, ketika itu beliau hanya dibayar RM15 untuk setiap persembahan malah kadang-kadang langsung tidak dibayar.

"Tapi saya tak kisah asalkan hati puas dapat berdikir kerana bagi saya wang tidak menjadi keutamaan asalkan minat berdikir dapat diteruskan," katanya.

Sekarang beliau dibayar antara RM700 sehingga melebihi RM1,000 untuk tiga lagu yang dipersembahkan.

Jen Endoro biasa membuat persembahan di pelbagai tempat termasuk di hadapan Yang di-Pertuan Agong, Perdana Menteri dan pembesar luar negara.

"Kalau dulu saya takut sangat nak buat persembahan depan pembesar tetapi sekarang dah tak kisah malah saya boleh berdikir secara spontan," katanya. KINI BOLEH MEMBACA DAN MENULIS

Jen Endoro kini tidak lagi buta huruf kerana pada usia 27 tahun beliau telah belajar bersungguh-sungguh dan kini boleh menulis dan membaca dengan lancar dan memudahkannya untuk berkarya.

Beliau yang kini tinggal di Kampung Kota Jembal, juga sudah mempunyai pekerjaan tetap sebagai pemandu, di bawah Majlis Perbandaran Kota Baharu (MPKB).

"Saya dapat kerja ini daripada kerajaan negeri Kelantan sekarang kerana menghargai bakat saya mengharumkan Kelantan dalam seni dikir barat," katanya.

Menurutnya tahun depan, kerajaan negeri akan membina rumah baru buatnya seperti mana yang diberikan kepada seorang lagi pendikir terkenal, Megat Nordin yang diberikan sebuah rumah, tahun lepas.

"Rumah sekarang adalah rumah milik mentua dan Alhamdulillah kerajaan negeri nak berikan rumah buat saya," katanya.

Jen Endoro berkata beliau kini juga bersedia menjadi tenaga pengajar kepada mana-mana pihak yang ingin mempelari seni dikir barat dan jika dipelajari dengan bersungguh-sungguh, seseorang itu akan dapat berdikir dengan baik dalam tempoh tiga minggu sahaja.

TIDAK MUDAH BERDIKIR SECARA SPONTAN

Katanya kehebatan pendikir adalah boleh berdikir secara spontan tetapi tidak semua tok jogho boleh menjadi tukang karut yang baik.

"Ada orang hanya boleh menjadi tok jogho tetapi tidak boleh menjadi tukang karut kerana ia memerlukan kreativiti bagi berdikir secara spontan," katanya.

Beliau berkata kebanyakan pendikir kini lebih suka berdikir dengan cara mencedok lagu Bollywood dan lagu-lagu terkenal dan ia sebenarnya tidak baik dalam dikir barat kerana sudah hilang keasliannya.

"Kenapa tidak ciptakan lagu sendiri dan ini yang saya cuba hapuskan secara perlahan-lahan melalui Persatuan Pendikir Kelantan," katanya.

CITA-CITA JEN ENDORO

Mengakhiri perbualan, Jen endoro berkata beliau mahu dikir barat menjadi sebutan di peringkat antarabangsa dan mengharumkan nama negara.

Beliau yakin perkara itu akan dapat dicapai jika usaha yang bersungguh-sungguh dilakukan.

Sebabnya, pada penghujung persembahannya di hadapan pelancong asing, beliau sering diminta membawa dikir barat ke negara mereka.

"Sebelum saya bersara berdikir, saya mahu buat persembahan di depan perhimpunan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.

"Saya nak tunjuk betapa hebatnya seni dikir barat ini," katanya bersungguh.

-- BERNAMA






wowzieee ekkk... aku mmg minat gak dengar dikir barat ni.... bebenornya aku suka dua2 dikir barat ngan boria!!.... syok kalu tengok persembahan tu... masa kecik2  ada gak aku join boria kat sekolah aku.... aku dok nari kat belakang tu... kwn aku  aziz yg jadik leader... tapi memang syok betui.....   masa aku kat NIU.. kitorang buat  malaysian night... wooooooooo   dak2 lelaki buat dikir barat.. aku pun join ler...  fun betul!!  pakai baju melayu.. siap ngan bandanna sumer... best...  biler ler  ada lagi dikir barat kat tv ekk... nak gak aku tengok...:victory:


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 15-11-2008 08:30 PM | Show all posts
Dikir Barat is a form of singing. The origins of Dikir Barat is debatable, but most would accept it to be from Southern Thailand or Northern Peninsula Malaysia. In an agricultural society, the dikir barat was performed as a ritual or celebration of the rice harvest season. Today, dikir barat performances are mainly for entertainment but competitions between Dikir Barat groups are also held. Currently, Singapore and two states of Malaysia which are Kelantan and Terengganu are perhaps places where Dikir Barat is still performed actively on many levels.

Dikir Barat was known to have been brought down from Southern Thailand. The Malaysians called it "Dikir" which has the same sound as the malay word "zikir" which means prayers or rituals, something the Northern Malaysians see the Thais doing every rice harvest season. "Barat" means west, which is where the Northern Malaysians then view the geographical location of Thailand. Geographically, however, Thailand is to the north of Malaysia. However, as the name has been ingrained, it was never changed.

Dikir Barat was then brought further down south to Singapore in the 1970's. Various competitions are organised by governing bodies each year and the turnout for each competition is good till this very day, despite Singapore being a metropolitan and modern city.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-1-2009 08:42 AM | Show all posts
Rahsia Tukang Karut
Oleh Haspaizi Mohd Zain


Bersama piala dimenangi.

Dikir barat mampu jadi saluran dakwah kerana mempunyai unsur nasihat, kemasyarakatan dan kasih sayang

BUKAN mudah menjadi tukang karut walaupun ketika persembahan, tonggak persembahan dikir barat kelihatan lancar menyampaikan lagunya.

Tukang karut terkenal di Kelantan, Sulizi Che Awang atau lebih dikenali sebagai Cikgu Sulizi, membuka rahsia kehandalan tukang karut, iaitu perlu rajin membaca untuk menimba ilmu pengetahuan selain faktor pengalaman.


揔etika persembahan, tukang karut menyanyi lagu tanpa skrip yang terhasil secara spontan. Ini memerlukan mereka berilmu dan peka dengan pelbagai isu semasa,

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 27-1-2009 02:35 AM | Show all posts
ngepeng smetar....komuniti dikir barat malaysia ------>dikirbarat.net/forum
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-10-2009 03:01 AM | Show all posts
Mencipta rekod dikir barat
Oleh IZYAN LIYANA MOHD. DARIF






SELESAI melakukan pemeriksaan kastam dan imigresen di Stesen Woodlands, Singapura, para penumpang kereta api Tanah Melayu Berhad (KTMB) berlari anak memasuki koc. Masing-masing tidak mahu ketinggalan kereta api. Begitu juga penulis dan sekumpulan wakil media yang turut sama menaiki tren Ekspres Timuran yang menuju ke Tumpat, Kelantan.

Saat melabuhkan punggung di tempat duduk yang disediakan, satu pengumuman memecah suasana sunyi di koc yang menempatkan rombongan media. "Diharap kalian bergembira menyertai ekspedisi ini. Kira-kira 10 minit lagi, koc kita akan diserikan dengan persembahan yang mengujakan. Bukan nyanyian daripada penyanyi popular mahupun klip video muzik.

"Tetapi, persembahan dikir barat yang mengasyikkan. Lebih istimewa, ia bukan persembahan biasa tetapi merupakan usaha untuk melayakkan diri dalam Malaysia Book of Records," ujar Pengurus Pemasaran, Unit Pemasaran Strategik Perkhidmatan Bandar KTMB, Mohd. Noordin Kimi, dalam nada teruja.

Berdikir dalam kereta api? Bagaimanakah suasananya? Tak sabar rasanya untuk menyaksikan persembahan itu.
Sebaik sahaja kereta api mula bergerak perlahan-lahan, koc yang dinaiki media mula dipenuhi ahli Kumpulan Kebudayaan Dikir Barat Sri Rahmat. Mereka sudah bersiap siaga dari koc belakang.

Sambil membawa alat muzik untuk berdikir, kumpulan yang diimport dari Kota Bharu, Kelantan itu tampil santai. Mereka menggayakan baju-t putih yang tertera ungkapan, 'Budi Bahasa Budaya Kita' dan memakai lilitan tengkolok kuning di kepala.

Masing-masing mencari kedudukan yang selesa dan membuat formasi bulatan sebelum memulakan persembahan. Langkah itu penting kerana dikir barat yang akan dipersembahkan sebentar nanti bukannya berlangsung dalam tempoh 30 minit seperti biasa. Sebaliknya, ia memakan masa selama 15 jam!

Tepat jarum jam menunjukkan pukul 6.50 petang, gong dipalu dan serta merta kumpulan dikir Sri Rahmat beraksi. Lagu-lagu rakyat Kelantan didendangkan bersama bunga tari sambil mengikut alunan muzik.

Bersatu dalam lagu


Selain mencuci mata dengan kehijauan rimbunan pohon, dusun buah-buahan dan pemandangan desa yang permai, halwa telinga kami pula dihiburkan dengan persembahan dikir barat secara langsung. Persembahan seni dikir barat dalam dialek Kelantan begitu hebat apabila kombinasi nyanyian tukang karut dan awak-awak cukup serasi. Mereka bersatu dalam lagu dan setiap lagu yang dinyanyikan menceriakan suasana koc.

Biarpun perjalanan dari Singapura ke Tumpat sejauh 780 kilometer, ia sedikit pun tidak mematahkan semangat kumpulan dikir Sri Rahmat. Sepanjang perjalanan, mereka asyik berdikir. Mereka memulakan dikir dengan lagu-lagu rakyat Kelantan. Antaranya Dikir Rambong, Joget Kelantan, Gurindam Jiwa, Anak Tupai, Asyik dan sebagainya.

Riuh-rendah dibuatnya koc kami dengan tepukan, nyanyian, paluan gong dan deringan tamborin. Sesekali sambil menyanyi, awak-awak berdiri dan menari mengikut muzik. Krew KTMB turut mengambil kesempatan menari tatkala kumpulan dikir mengalunkan lagu Joget Kelantan.

Lebih memeriahkan suasana apabila pendikir Sri Rahmat yang memiliki tiga orang tukang karut yang silih berganti mempersembahkan lagu-lagu Hindustan, Indonesia dan Thailand. Tidak ketinggalan, koleksi lagu Allahyarham Tan Sri P.Ramlee versi dikir barat yang membuatkan badan kami turut sama bergoyang.

Kemampuan


Selepas kesemua lagu rakyat, Hindustan, Indonesia, Thailand dan klasik didendangkan, mereka hampir kekeringan idea. Namun, mereka mengejutkan pendengar apabila mendikirbaratkan pula lagu-lagu pop, patriotik dan rock! Antaranya lagu kumpulan Amuk, Akar dan Bumi. Kemampuan mereka yang seolah-olah berdikir barat secara spontan mengagumkan. Mungkin itulah keadaannya apabila dikehendaki berdikir selama 15 jam.

Sedang asyik berdikir, penulis menyelak jendela yang dihiasi dengan motif bunga yang menutupi gerabak. Tiada apa yang jelas kelihatan kecuali suasana malam yang pekat. Sudah pukul 1 pagi rupanya. Dek kerana persembahan kumpulan dikir Sri Rahmat masih bertenaga, saya terasa masa berlalu begitu pantas.



KTMB menganjurkan cabaran berdikir dalam kereta api dari Singapura
ke Tumpat, Kelantan baru-baru ini.

Namun kerancakan dikir barat yang berlangsung di dalam kereta api No. 14 mula beransur perlahan. Suara awak-awak dan tukang karut Che Azmin Che Soh, 33, dan Mohd. Hanafiah Yusof, 32, yang sebentar tadi memecahkan keheningan malam tersekat-sekat dan serak.

Riak wajah mereka diselubungi keletihan dan kelesuan. Pada waktu itu, jarum jam sudah menunjukkan pukul 3.30 pagi. Sampaikan salah seorang tukang karut menyuarakan: "Lagu apa kita nak nyanyi lagi. Rasanya semua lagu kita dah nyanyi.

Secara tiba-tiba salah seorang awak-awak menyanyikan lagu, "Old MacDonald had a farm, eee-yi-eee-yi-oh" kemudian mereka terus menyempurnakan bait-bait lagu tersebut. Lucu dibuatnya sehingga lagu kanak-kanak boleh dijadikan lagu dikir.

Bagi mengubati suara yang semakin serak itu, mereka hanya meneguk air minuman yang setia di sisi. Sesekali kedengaran kata-kata semangat daripada ahli kumpulan: 'Tak pe... try lagi deh, teruskan.' Mereka saling meniupkan semangat dan meneruskan misi berdikir.

Tatkala diberitahu tinggal tiga jam lagi untuk tiba di Tumpat, kumpulan dikir Sri Rahmat semakin asyik berdikir. Bagi menghangatkan suasana dan motivasi diri untuk mencapai cabaran yang ditugaskan, mereka yang mulanya memakai baju-t menyarungkan busana dikir barat tradisional pula.

Makin rancak


Rona jingga terang seolah-olah memberikan semangat baru kepada mereka. Lagu-lagu dikir yang dipersembahkan semakin rancak. Terutamanya ketika tren berhenti di stesen Gua Musang, Kelantan iaitu lima stesen lagi untuk tiba ke Tumpat.
Sebaik sahaja mendengar siren yang menandakan tren bakal berhenti di stesen terakhir, irama dikir kedengaran semakin memuncak. Lagu Wau Bule mengiringi persembahan sehingga tren Ekspres Timuran berhenti di Tumpat, Kelantan, tepat pukul 10 pagi.

"Ini bukan satu kerja yang mudah. Mendengar sahaja tempoh 15 jam yang perlu dilaksanakan, ia sudah cukup menggerunkan. Apatah lagi persembahan ini dilakukan di dalam gerabak.

"Terkedu dibuatnya apabila pihak KTMB menyuarakan misi untuk memecahkan rekod berdikir dalam tempoh yang panjang. Namun berkat sokongan, disiplin dan kata sepakat sesama ahli kumpulan, kami tekad menyahut cabaran ini," tutur Che Azmin yang bertindak sebagai tukang karut dalam kumpulan Sri Rahmat yang terdiri daripada 25 ahli.

Menjawab pertanyaan mengenai persiapan dan latihan, Che Azmin yang mula mendekati dunia dikir barat seawal usia tujuh tahun memberitahu, mereka tidak menjalani sesi latihan spesifik untuk persembahan dikir yang mencabar itu.

Memandangkan jadual harian Sri Rahmat sentiasa sibuk bagi memenuhi undangan persembahan dikir barat di serata Kelantan dan Semenanjung Malaysia, maka persembahan sedemikian disifatkan sebagai latihan untuk memantapkan diri.
Dari segi menghafal lagu pula, tidak sesukar mana kerana mereka lebih selesa menyanyikan lagu-lagu wajib, popular dan mesra telinga.

Jelas Che Azmin yang berkulit hitam manis, corak persembahan dikir barat dahulu dan kini jauh berbeza. Dahulu, pemilihan lagu banyak tertumpu pada lagu tradisional dan lagu-lagu rakyat. Namun pada zaman moden ini, semua lagu boleh dimuatkan dalam persembahan dikir barat. Cuma bezanya, lagu-lagu tersebut diiringi dengan alat muzik dikit barat seperti gong, gendang (ibu dan anak) marakas, canang dan tamborin.

"Berdikir lagu-lagu komersial tidak sukar. Tetapi yang sukarnya apabila perlu menyanyi secara spontan. Walaupun spontan, saya perlu berhati-hati supaya tidak memperlekehkan orang sekeliling. Justeru, saya lebih fokus menyelitkan lirik lagu yang positif dan menghiburkan penonton.



BERDIKIR selama 15 jam 10 minit memerlukan setiap ahli kumpulan
dikir barat Sri Rahmat memiliki ketahanan mental dan fizikal
bagi menamatkan cabaran.

"Pendek kata, seseorang tukang karut perlu berpengetahuan luas untuk mendapatkan idea ketika menyanyi spontan. Atas faktor tersebut, sebelum persembahan, saya kerap melakukan kajian di Internet dan membaca buku serta surat khabar bagi mengetahui isu-isu semasa," ungkap Che Azmin.

Kepenatan


Mengulas mengenai kepenatan yang dirasai, tukang karut, Hanafiah memberitahu, pukul 3 pagi merupakan waktu kemuncak yang amat memenatkan. Segelintir awak-awak tertidur gara-gara kepenatan. Dia pula hampir kekeringan idea apabila tiada lagu untuk dinyanyikan setelah lebih daripada 100 lagu didendangkan.

"Kami terlalu penat kerana tidak berpeluang mendapat rehat yang cukup. Ini kerana tiga hari berturut-turut sebelum ini, kami membuat persembahan dikir barat sebanyak 10 kali di Pusat Konvensyen Suntec, Singapura. Belum reda kepenatan ini, persembahan dikir kami berlanjutan pula di dalam gerabak," luah Hanafiah dalam nada yang tercungap-cungap dan matanya mula merah selepas menamatkan cabaran.

Namun begitu Hanafiah yang pernah memenangi Juara Tukang Karut peringkat negeri Kelantan, pada tahun lalu melahirkan rasa gembira apabila kumpulan dikir Sri Rahmat berjaya mencatat rekod berdikir selama 15 jam 10 minit.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 6-11-2009 11:39 AM | Show all posts
06 November, 2009

Kumpulan Dikir Barat Sri Rahmat Bantu Kurangkan Gejala Sosial

Oleh Intan Ariffin

KOTA BAHARU, 6 Nov (Bernama) -- Dalam usaha mengelakkan remaja di Kampung Inap Desa (Homestay) Seterpa daripada terjebak dengan budaya melepak yang hanya membuang masa dan tidak mendatangkan faedah, Ketua Umno Cawangan Seterpa, Rosli Mohd Hamzah bertindak memperkenalkan kumpulan dikir barat.

Sememangnya remaja memerlukan hiburan tetapi hiburan itu hendaklah dengan cara yang betul di samping dapat memberi nilai tambah kepada aktiviti yang dilakukan, kata beliau.

"Saya perhatikan, mereka (remaja) sentiasa ingin mencuba sesuatu. Untuk mengelakkan daripada cenderung kepada perkara yang tidak baik, jadi saya tubuhkan kumpulan dikir barat Sri Rahmat supaya dapat menarik perhatian dan fokus mereka kepada aktiviti seni budaya ini," kata Rosli.

BERMULANYA KUMPULAN DIKIR BARAT SRI RAHMAT

Sebagai pengasas kumpulan dikir Sri Rahmat, Rosli berkata, idea untuk menubuhkan kumpulan dikir itu bermula akhir tahun 90-an apabila melihat anak-anak muda di Kampung Seterpa suka melepak di tepi-tepi jalan dan kedai kopi sehingga lewat malam.

Sememangnya di Kampung Seterpa ini tiada pusat-pusat hiburan dan ini kemungkinan menyebabkan timbul rasa bosan di kalangan mereka.

"Jadi dengan adanya hiburan dikir barat, bolehlah kita gantikan masa mereka di samping memastikan hiburan tradisi ini tidak lupus begitu sahaja," sambung Rosli.

"Sejak wujudnya sesi latihan dikir barat setiap tiga hingga empat kali dalam satu minggu, bila habis latihan, pukul 12 malam, mereka penat, terus tido. Sebelum tu, saya perhati, sehingga pukul empat pagi mereka belum balik rumah," katanya.

Lebih daripada separuh anggota kumpulan dikir Sri Rahmat terdiri daripada remaja lingkungan 19 hingga 25 tahun dan selebihnya ada yang mencecah sehingga 60 tahun.

Pada awal penubuhan, anggota kumpulan mengumpulkan wang sendiri walaupun jumlahnya sedikit semata-mata untuk membeli peralatan muzik.

"Mengenai prinsip setiap kali mesyuarat saya dah tekan awal-awal. Kalau dapat imbuhan daripada persembahan ataupun pertandingan, 10 peratus daripadanya wajib dimasukkan dalam tabung dikir dan selebihnya digunakan untuk peribadi," kata Rosli, yang juga memegang jawatan Pengerusi Biro Kebudayaan kampung Pak Rahmat.

PENDIDIKAN UNTUK ANAK-ANAK MUDA

Bagaimanapun, Rosli mengakui bukan mudah untuk mendidik anak-anak muda sekarang agar mencintai dan mendalami budaya lama ini.

"Kita tak boleh terus-terang marah-marah, kita harus menggunakan pendekatan yang berhemah dan bertolak-ansur dalam mempengaruhi jiwa remaja.

"Psikologi budak-budak...jiwa remaja ni, kita tahulah, perangai budak-budak. Mereka tengah cergas, kebanyakannya agresif. Jadi, kitalah yang kena jadi teladan," tambah Rosli.

Rosli juga aktif sebagai Pengerusi Ketua Platun 199, RELA Daerah Kota Baharu. Pengalaman ini, beliau gunakan untuk diterapkan kepada setiap anggota kumpulan Sri Rahmat.

"Sesetengah pendikir ni, ada yang kerja kerajaan dan ada yang kerja sendiri. Bagi yang kerja tu, pangkat tinggalkan kat tempat kerja, apabila dalam latihan ni, kita semua sama sahaja," katanya.

Rosli berkata, prinsip ini perlu bagi memastikan "Awak-awak"(pendikir) mengikut perintah Tuk Jogho dan Tukang Karut tak kira dalam latihan mahupun semasa persembahan, apatah lagi apabila melibatkan persembahan spontan.

TURUN KEPADA PERINTIS

Rosli beranggapan, kehadiran orang muda, penting dalam kumpulan ini kerana ia bukan sahaja dapat menyelamatkan mereka daripada terjebak dalam gejala sosial malahan menyelamatkan seni tradisi Kelantan daripada terhapus ditelan oleh peredaran zaman.

Rosli yang mengamalkan cara hidup aktif berpersatuan juga memegang jawatan dalam mukim Seterpa sebagai Timbalan Pengerusi Kawasan Rukun Tertangga, Ahli Jawatan Kuasa Masjid Kampung Pak Rahmat dan Ketua Biro Keceriaan Keindahan Kampung.

Jadi tidak hairanlah beliau dapat mengumpul ramai remaja di samping orang lama dan veteran yang masih ada asas dikir, silat tari dan kertuk.

Selain dikir barat, di bawah seliaan beliau juga menubuhkan pasukan seni silat tari.

"Syukur alhamdulillah kita masih ada golongan veteran di kampung ini yang masih ada asas dikir, silat tari, kertuk," tambah Rosli.

CIPTA REKOD

"Masa mula-mula kita tubuhkan, kita yang cari budak muda untuk sertai kami. Kini setelah kumpulan Sri Rahmat sudah mula dikenali...Orang mula datang untuk menyertai kami," katanya.

Nama Sri Rahmat dikenali sejak 2002 apabila berjaya menjuarai pertandingan dikir barat anjuran Proton di Machang, Kelantan dan menerusi jemputan untuk membuat persembahan.

"Anak-anak muda ini makin lama makin seronok menyertai pelbagai pertandingan. Yang terbaru tahun ini, pasukan kita membolot semua acara yang dipertandingkan semasa pertandingan Dikir Barat Keputeraan Sultan Kelantan, " kata Rosli.

Manakala pada 20 Okt lepas, kumpulan Seri Rahmat mencipta rekod membuat persembahan dikir barat tanpa henti sepanjang perjalanan dari Singapura ke Tumpat, Kelantan.

Tepat pukul 6.50 petang, 19 Okt, kumpulan ini memulakan persembahan dengan mengalunkan tiupan diikuti tepuk bertabuh oleh "Awak-awak" sebelum "Tuk Jogho" memulakan nyanyian mengetuai "Awak-awak" dan seterusnya "Tukang Karut" memainkan peranannya.

"Kami menggunakan lapan alat muzik tradisional iaitu dua rebana dan masing-masing satu gong, serunai, tamborin, romba, canang dan cin cak. Hanya "kertok" yang kita tak boleh guna dalam keretapi sebab ia terlalu besar dan tidak sesuai dalam keretapi yang sentiasa bergegar ini," kata Rosli.

Walaupun malam semakin larut, suara "Tukang Karut" dan "Tuk Jogho" semakin serak dan kering untuk terus menyanyi tetapi fokus dan semangat setiap anggota yang mahu menempa sejarah ini begitu kental.

"Semangat kami semakin bertambah apabila melihat sebahagian wartawan dan penumpang turut menyertai dan mengikut gerak tari "Awak-awak"," katanya.

Penulis masih ingat dan terngiang-ngiang di telinga bagaimana sekali-sekala "Awak-awak" melaungkan ungkapan semangat seraya berkata: "Dekat doh-dekat doh, Nok pecoh doh, sikit je lagi!" yang bermaksud "sudah semakin hampir, sikit masa lagi kita pecah rekod".

Sedikit demi sedikit apabila sang suria menampakkan sinarnya, menyemarakkan lagi semangat anggota dikir Sri Rahmat untuk terus bertahan dalam gerabak Tren Ekspres Timuran sehingga tepat pukul 10 pagi di stesen Tumpat.

BANGGA DAN PUAS

Mohd Khairul Anuar, 19, tersenyum puas dan meluahkan rasa bangga apabila selesai melakukan persembahan dikir sepanjang malam itu yang tidak pernah dilakukan oleh orang lain dan pengalaman ini akan sentiasa diingati.

"Malam tadi sangat mencabar, tapi seronok, saya sentiasa pastikan berada dalam "mood happy". Selalunya apabila muzik bergema kita akan ceria, tengok gelagat dikir lain pun boleh buat kita ceria," katanya.

Beliau yang amat mencintai seni budaya ini, mula menjinakkan diri dalam bidang itu sejak berumur sembilan tahun dan mengenali kumpulan Sri Rahmat melalui kenalan.

Manakala Sukri Mohd, 28, dan Fairuz Abdul Kadir, 24, beranggapan apabila dengar paluan kompang dan ketukan gong, kebanyakan kawan-kawan dalam kumpulan akan melupai banyak perkara, termasuklah rasa penat ataupun mengantuk.

-- BERNAMA
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 20-12-2009 07:07 AM | Show all posts
semalam aku dengar  dikir barat versi english........funny mate!!! best!!
Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2009 06:55 PM | Show all posts
aku tak tau sangat tentang dikir barat ni..aku tahu ia popular dan familiar dengan kelantan.but aku penah tengok dikir barat berasal dari sumatera dibawa ke kelantan.sebab itu dipanggil dikir "barat" kalau tak silap dari Acheh ke daerah tengah riau..sori kalau ada salah tak bermaksud nak melakukan kesilapan dan marah.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 17-6-2010 07:33 AM | Show all posts
Menambah nilai dikir barat

Oleh RODELIO JUNJUN TAUCAN


KETUA Kumpulan Dikir Barat Tok Sangkut, Zulplay Mat Junus (tengah, pegang piala) bersama anggota kumpulannya yang muncul juara dalam pertandingan dikir barat pada Majlis Merakyatkan Seni Budaya Dikir Barat 1Malaysia di Pasir Mas, baru-baru ini.



PASIR MAS 16 Jun - Dikir barat yang merupakan satu bentuk hiburan tradisional masyarakat Kelantan terus subur kerana keupayaannya disesuai dan dikembangkan mengikut peredaran zaman.

Lazimnya pada masa silam, ia dinyanyikan secara berkumpulan oleh beberapa anak muda berbaju putih dengan lilitan kain sarung di pinggang dan batik lepas di kepala.

Di atas bangsal, tok juara dan tukang karut berlagu di tengah-tengah bulatan para pemain dan liriknya adalah apa sahaja yang terlintas di kepala mereka di tengah ban.

Selain sumber hiburan bagi meriahkan suasana dalam sesuatu majlis dan memenuhi slot di stesen radio tempatan, peranannya juga kini dipelbagaikan termasuk bagi mempromosikan produk perniagaan di samping menyampaikan maklumat.

Kumpulan-kumpulan dikir barat juga kini muncul dengan pelbagai kostum warna warni malah dipersembahkan dengan pelbagai gaya dan bahasa bagi menarik perhatian penonton.

Bagi Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim, seni persembahan itu harus diperluaskan lagi sebagai landasan yang boleh memupuk perpaduan.
Beliau yakin ia boleh diterima oleh masyarakat berbilang kaum di negara ini kerana ia mudah disesuaikan dengan keadaan masyarakat setempat melalui pemilihan lagu dan irama.

Malah katanya, melalui lirik-lirik spontan ia boleh membawa pelbagai mesej yang ingin disampaikan oleh kerajaan termasuk gagasan 1Malaysia.

"Melalui dikir barat kita bukan sahaja dapat melihat seni dan budaya lama itu digarap dan dijadikan sebagai panduan dalam kehidupan tetapi sekali gus membawa semangat kekitaan.

"Kalau kita buat perbandingan, persembahan seni lain yang berbentuk solo tidak dapat menandingi dikir barat dalam menyampaikan mesej melalui kumpulan suara, gerak badan dan tepuk sorak yang dipersembahkan," katanya.

Rais menggambarkan harapannya itu ketika berucap merasmikan Majlis Merakyatkan Seni Budaya Dikir Barat 1Malaysia bersama kira-kira 5,000 pengunjung di Kampung Repek, Pasir Mas baru-baru ini.

Majlis tersebut yang diserikan dengan Pesta Dikir Barat berkonsepkan 1Malaysia dibuat sebagai menggilap bakat-bakat muda yang ada di seluruh Pasir Mas dalam mempersembahkan dikir barat yang sememangnya terkenal di negeri ini.

Sebanyak 18 kumpulan dikir barat yang dianggotai kira-kira 20 ahli bagi setiap kumpulan bertanding dalam pesta itu yang dianjurkan bersama oleh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian (JKK) Kelantan dan Penggiat Seni Budaya Rantau Panjang.

Pesta yang mendapat sambutan mengagumkan daripada penduduk tempatan itu menampilkan persembahan dua kumpulan dikir barat iaitu Dikir Barat Kampung Tok Sangkut (KTS) dan Dikir Barat Kampung Senor (KS) yang bertembung di pentas akhir.

KTS dipilih menjadi juara dan menerima hadiah wang tunai RM2,000 manakala KS membawa pulang wang tunai RM1,500.
Mohd. Haniff Nasir dari KS pula dipilih sebagai Tok Jogho (Juara) manakala Tukang Karut KTS, Aidil Osman Abdullah turut memenangi gelaran terbaik dan kedua-duanya membawa pulang wang tunai RM200.

Rais berkata, selaras dengan usaha kementerian memperkenalkan budaya tempatan ke seluruh negara, kedua-dua kumpulan ini akan dibawa ke Kuala Lumpur untuk merakamkan persembahan mereka bagi siaran televisyen.

"Negeri Kelantan harus diberi penghargaan atas contohnya menampilkan seni tradisi lama ini tetapi sayang sekali olahan seni budaya ini tidak menyeluruh suatu ketika dulu.

"Tetapi dengan bimbingan JKK kita akan memberi ruang yang lebih kepada dikir barat sekali gus mencipta ketokohan berpantun, berseloka di samping penggunaan bahasa-bahasa indah dalam persembahan mereka," ujarnya.

Mengulas mengenai trend semasa masyarakat di bandar-bandar besar yang lebih menggemari hiburan semasa berbanding yang bersifat tradisional, Rais berkata, kementeriannya akan membawa seni dikir barat untuk dijadikan sebagai salah satu hiburan.

Jelasnya, kawasan perumahan di Lembah Kelang mempunyai masyarakat yang pelbagai kaum dan dikir barat amat sesuai untuk mendekati mereka bagi menjadikan seni itu milik bersama.

"Ia seharusnya dilakukan dengan cara kita memberi hadiah dan galakan kepada mereka, malah kebolehan tukang karut itu harus diiktiraf bakat mereka.

"Saya berminat membawa perkara ini kerana dikir barat mempunyai tarikan tersendiri dan juga ciri-ciri yang tidak ada pada kumpulan lain yang saya yakin kita boleh mencungkil bakat dan memperkenalkan bibit baru seni budaya itu," jelasnya.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

20-4-2024 05:20 AM GMT+8 , Processed in 0.061850 second(s), 35 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list