Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
61985
View
129
Reply

Silat Cekak

[Copy link]

Author: Talisman       Show all posts   Read mode

Post time 2-12-2009 05:05 PM | Show all posts
alamak.... tak perasan lak kat nirwana tu gayung ye....  

ok tukar soklan...

kat area ampang ni ada ke kelas cekak mesia atau silat tari.. teringin nak belajar silat tari. dulu keluar kat tv cit ...
mieraedoera Post at 14-11-2009 11:45


Senaman Setua kot.Silat Penjurit Kepetangan.Silat tari masih ada di sekitar Lembah Kelang ni.Tempoh pembelajaran cara orang dulu berbangsal 3 bulan 10 hari setiap malam kecuali malam jumaat.
Reply

Use magic Report

Post time 7-4-2010 03:51 PM | Show all posts
just nak bagi komen skit
xkira la sapa pun
kepada yang berdepan dgn org2 yg memburukkan silat melayu lain, jgn la berdiam diri
pintas la kata2 diorg ni
mana-mana ahli silat selalunya dah dipesan agar tidak menjatuhkan martabat silat lain
silat ialah ilmu mempertahankan diri
ilmu ini bukan hak mutlak manusia
setiap ilmu ada kelebihan dan kelemahan
setiap pengamal silat x perlu mendabik dada
kelebihan anda pastinya ada titik kelemahan
manakala titik kelemahan anda akan pastinya ditampung oleh orang lain
thats y kalau perang, wajib utamakan teamwork, xdenya nak serang sorang2
kalau masing2 faham dengan konsep persilatan sebenar, kita xkan berdepan isu ni
semua akan bersatu tanpa mengira latar belakang ilmu persilatan
semua akan menghormati ilmu orang lain
tiada keinginan nak mengutuk, apatah lagi menghina
kembali la kepada ajaran silat sebenar dan pegang la agama dengan kuat
jangan la wujudkan sistem kabilah moden
kelak kita juga yang rugi
hidup persilatan melayu!
Reply

Use magic Report

Post time 9-5-2010 10:19 PM | Show all posts
silat yang boleh cekak 10 org serentak tu ke?...baik utk persembahan...
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2010 02:27 AM | Show all posts
silat cekak ni boleh lawan ngan orang yang gaduh koboi ke? agak2 kalau kete aku tergesel ngan kete bonzer boleh makan ke dia? pakai kaedah A takat nak pukul nyamuk boleh la kot. muehehehe
Reply

Use magic Report

Post time 5-8-2010 04:56 PM | Show all posts
Reply 64# adi_iskandar

kalau tak setuju, takpe... tapi tak payahlah sampai mengutuk/menghina...

.... rasanya guru kamu atau mak bapak kamu takdelah ajar kamu menghina persatuan/perguruan orang lain, ye dok?

dah tuh kalau takde, kamu ikut perangai sapa? nak kata setan, kamu tuh tak percaya agama...
Reply

Use magic Report

Post time 5-8-2010 04:57 PM | Show all posts
Reply 62# ironmind

slalunya aku jumpe pengamal silat yang betul tak mendabik dada, tapi orang yang tak belajar silat tuh dabik dada konon2 silat dah lapuklah, skarang dah zaman pistol lah, boleh sebat dengan skill koboi je lah..

... bila kena terajang masa one-on-one dia panggil budak2 dia pulak, mana tah pegi pistol dia, mana tah pegi skill koboi dia... :re:
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2010 06:16 PM | Show all posts
Orang macam adi iskandar tak perlulah kita melayannya,hanya membuang masa dan tenaga sahaja. Kita sebagai orang yang berimu, hendaklah menjaga adab ilmu kita agar kita tidak jatuh martabat kita dek kerana melayan golongan macam adi nih.
Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2010 05:18 PM | Show all posts
Reply  ironmind

slalunya aku jumpe pengamal silat yang betul tak mendabik dada, tapi orang yang  ...
gunblade712 Post at 5-8-2010 16:57



sy ni blaja lbh dari 1 seni bela diri
lagi byk bljr, mcm lagi byk xtau
so, xleh dabik dada
menuntut ilmu ni xkan habis

kepada yg baru bljr, xpyh la kutuk2
nak hina ke apa ke, jgn open
sbb semua ni akan mendatangkan kesan buruk kepada org tu sendiri
bukan la ada pesilat nak g belasah org yg kutuk tu
tapi igt la, what u giv, u get back

kesudahannya, akan menyesal

so, walau apa pun martial art korg, jgn la bertelagah
silat yg paling bagus bukan silat yg menang bila bergaduh
tapi dapat elakkan pergaduhan dan mengeratkan silaturahim

tapi andai keadaan terdesak, dan ada org nak jual
apa salahnya kalau membeli kan?
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2010 02:22 AM | Show all posts
jangan tak tau asal usul silat cekak dari Kedah...
ust hanafi dengan azmi long berguru dengan Pak Yahya Said dari Kedah...  hanafi buka silat cekak... azmi long buka silat kalimah (dua-dua satu guru)...

khabarnya Pak Yahya Said kata silat ni asalnya dari orang2 Arab timur tengah... wallahu'alam kena buat study lebih lanjut...
Reply

Use magic Report

Post time 22-9-2010 01:13 PM | Show all posts
org cekak hanafi kelas 1 jam setengah.. ngutuk silat len 45 minit
Reply

Use magic Report

Post time 22-9-2010 07:40 PM | Show all posts
Noob question.. org rabun bleh blaja silat tak?
Reply

Use magic Report

Post time 19-10-2010 10:58 AM | Show all posts
Noob question.. org rabun bleh blaja silat tak?
network Post at 22-9-2010 19:40


boleh.Ada silat yg sesuai untuk digunakan oleh orang yg ada masalah penglihatan.Kena tanya mereka yg lebih berpengetahuan dan kena cari guru yg pakar dalam bab mengajar mereka yg ada masalah ni.
Reply

Use magic Report

Post time 20-10-2010 08:30 PM | Show all posts
org cekak hanafi kelas 1 jam setengah.. ngutuk silat len 45 minit
katana83 Post at 22-9-2010 13:13


Ahaks..itu aku sokong...masa aku matriks tu dulu...ada demonstrasi pasal silat...mula2 taekwondo..lepas tu silat cekak... lepas je taekwondo tu demo..jurulatih cekak tu naik pentas siap kutuk2 lagi taekwondo tu...jurulatih tu beb..bangga sangat dia tu cekak... agak memalukan la benda ni terjadi...


Bagi aku la...kalo nak belajar silat apa2 pun cari guru yang betul2 berpengalaman... masa aku belajar cekak dulu kat kampung, jurulatih aku tu dah 20 tahun lebih ngajar cekak..kalo sebut nama budak2 cekak kenal... sebab aku sambung belajar so aku sambung kelas di universiti...memang rasa beza..jurulatih kat universiti pun cakap kunci aku kemas...sebab masa aku kat kampung dulu memang dia terang satu2...biar praktikal..tapi masa kat universiti demo je lebih..terbang2 la...weh..kalo lawn betul2 boleh melambung2 mcm tu ke?

Lepas tu aku pernah pergi kelas si azlan ghani...guru yang menarik pada pendapat aku..dia memang kaji setiap silat yang ada...banyak yang dia kongsi...kalau ada budak2 cekak rasa cekak tu hebat sangat cuba pergi ke kelas dia..cuba tengok mcm mana cara dia mengajar...banyak benda yang boleh membuka mata kita...takde istilah silat yang paling hebat..yang penting pengamal silat tu...mcam mana dia amalkan...kalau belajar silat buah hebat macam mana pun tapi badan tak fit... tak cukup tangkas..confirm tersungkur jugak...

Kata jurulatih aku...kalo nak tengok silat tu betul2 hebat ke tak...tengok guru utamanya..kalau guru utama tu badan sedap...cara hidup bersih...tu tandanya ilmu dia tu betul2 menafaatkan diri dia...Kalau guru utama tu boroi...gerak pun lembab..amik buah demo pun sangkut...hahaha..itu aku taknak komen lebih2...
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2010 07:43 AM | Show all posts
[quote]Kalau guru utama tu boroi...gerak pun lembab..amik buah demo pun sangkut...hahaha..itu aku taknak komen lebih2.../quote]

Zaaaassssssssssssssssss!!!   lombab,boroi xpa... jnji ada title tuan sheikhhhhh  


   
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2010 07:58 AM | Show all posts
[quote]Kalau guru utama tu boroi...gerak pun lembab..amik buah demo pun sangkut...hahaha..itu aku ta ...
katana83 Post at 21-10-2010 07:43


Aku bagi contoh je


Disclaimer...Takde kaitan antara hidup ataupun mati....
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2010 08:01 AM | Show all posts
Reply 75# AbangNun


    ... so guru azlan ghani ni dr persatuan apa??? org mn??
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2010 08:16 AM | Show all posts
Reply  AbangNun


     ... so guru azlan ghani ni dr persatuan apa??? org mn??
katana83 Post at 21-10-2010 08:01
Baca tentang dia...
http://silat-melayu.ning.com/group/silatmelayukerislok9

Aku bukan anak murid dia, tapi pernah pergi kelas dia sekali dan amalkan apa yang dia ajar..
Alhamdulillah boleh rasa beza... Tak kisah la dia tu dari persatuan mana..asalkan ilmu yang diajarkan menafaatkan diri kita...
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2010 09:37 AM | Show all posts
Post Last Edit by masyit at 21-10-2010 09:38

dlu kt u sy join cekak malaysia
lepastu xsmp setaun kua sbb dorg ckp dorg jaga aurat
mmg masa belatih akak pompuan y ajar
tp tang nk turun buah ke apa tu y kita kna g jmp tok guru besor tu..
lpas  mandi limau segala.masa nk balik semua salam ngn tok guru
sy da tkejot. ngn y btudung labuh pon no hal salam ngn tok guru.pe kes
dorg ckp ngn tok guru xpe.apakah???y sy blajar kt skolah rendah dlu, kalu kata laki bkn mahram HARAM sentuh
lpas tu sy da malas nk pegi..
dorg tny nape xg..mcm2 alasan bg ng dorg. kalu termasuk tandas skali pon sy snggup kua sbb xtaw nk ckp pe ngn depa.haha!
n y p[aling anti skali ada kwn snggup stop dgn persatuan y dh lama dy join . mksdnya dia org beso dlm persatuan tp tinggl cm tu sbb nk kejar silat
sy paham org silat ni lain mcm skit ukhwah dia. mksdnya bagus la.tp smp dh xnmpk org lua apa kes.
sy kata mcm tu sbb BFF sy silat gayong.dia kata sama je cm gayong. tp dia bkn jenis pandang silat dy je sb dy pon xsuka mcm tu. kalu kt u sy gayong cekak mmg xleh betemu sbb pe cite tah senior mereka bergaduh. melarat smp junior.
tp sy ngn kwn cool je. hehe

sy taw ada la y nk bebalas nnt.
tp sy tinggl silat sbb ckp xserupa bikin.
sekian
tp kpd pencinta silat teruskan.
sape lg y nk bwk silat ni kalu bkn kita y muda2 ni.
tkut anak2 kita nnt kenal tomoi je dr silat.hehe
so chill!
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2010 12:02 PM | Show all posts
dlu kt u sy join cekak malaysia
lepastu xsmp setaun kua sbb dorg ckp dorg jaga aurat
mmg masa bela ...
masyit Post at 21-10-2010 09:37



dik boleh tak guna bahasa normal...pening kepala pakcik2 macam kami ni nak translate. Bukannya kena limit teks mcm SMS kan...
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2010 03:31 PM | Show all posts
silat cekak (hanafi or malaysia) xkan kutuk silat lain...tu pantang
klu dah tamat pun, xkan dabik dada cakap dia hebat
klu ada yg kutuk2 tu, em, mcm x matang je
better cek background org yg bercakap tu
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.098470s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list