Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
61987
View
129
Reply

Silat Cekak

[Copy link]

Author: Talisman       Show all posts   Read mode

Post time 26-10-2010 09:12 PM | Show all posts
silat cekak (hanafi or malaysia) xkan kutuk silat lain...tu pantang
klu dah tamat pun, xkan dabik d ...
ironmind Post at 21-10-2010 15:31


yeke...cuba pergi demo2 diorang...tak semua macam tu..tapi aku tengok banyak yang macam tu... tambah kat area klang valley...
Reply

Use magic Report

Post time 28-10-2010 07:57 AM | Show all posts
yeke...cuba pergi demo2 diorang...tak semua macam tu..tapi aku tengok banyak yang macam tu... ta ...
AbangNun Post at 26-10-2010 21:12



mungkin masa abangnun g sana tu diorg tunjuk pe'el kot. dalam setandan pisang, xkan xde yg buruk kot. abangnun kena salahkan pesilat tu...nway, saya pun pernah nampak insiden macam abangnun cakap. benda memang jadi, cuma nisbahnya amat kecil. namun lumrah manusia la kan, buat seribu kebaikan, xkan nampak. namun dengan sikit kesilapan, tu je org akan igt samapi bila2... jgn salahkan silat melayu, xkira la apa aliran pun. salahkan individu yang 'nakai' tu
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2010 12:26 PM | Show all posts
mungkin masa abangnun g sana tu diorg tunjuk pe'el kot. dalam setandan pisang, xkan xde yg bur ...
ironmind Post at 28-10-2010 07:57



    kalo ternampak benda ni jadi kat 1 2 demo ok lagi..ni hampir kebanyakkan buat camtu...hehehe
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2010 11:21 AM | Show all posts
Lau org pompuan nak belajar silat... apa silat yang sesuai?
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2010 12:22 PM | Show all posts
Lau org pompuan nak belajar silat... apa silat yang sesuai?
want2bhappy Post at 24-11-2010 11:21



    cekak
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2010 12:25 PM | Show all posts
Cekak eh.. bukan apa aritu gi kelas aikido jap... last2 apa tok guru tu bgtau.. pertahanan yg terakhir.. Ca alif but! kalau mcm tu apa guna ilmu mempertahankan diri?  Silat ni sesuai tak untuk wanita2 yg dah jadi mak budak?
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2010 02:26 PM | Show all posts
Cekak eh.. bukan apa aritu gi kelas aikido jap... last2 apa tok guru tu bgtau.. pertahanan yg terakh ...
want2bhappy Post at 24-11-2010 12:25



selalunya, awak xkan ada pilihan utk cabut, u have to fight
jarang la nak dgr org yg dapat lepas dari penjenayah tanpa ada apa2
mesti ada yg cedera etc
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2010 04:33 PM | Show all posts
nak tanya sallu apa je syarat2 untuk join grup silat ni.. and sepanjang pembelajaran... apa je yg kita kena patuh.. lagi satu naper asik latihan memalam eh?
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2010 06:04 PM | Show all posts
nak tanya sallu apa je syarat2 untuk join grup silat ni.. and sepanjang pembelajaran... apa je yg ki ...
want2bhappy Post at 26-11-2010 16:33

takde syarat apa2...1st muslim..itu je...lepas tu, kena amal la...silat apa pun kalo takat amik kelas tapi tak amalkan, tak guna jugak...

kenapa kelas malam?sebab nak lari dari isteri,,hehehe..gurau je...siang kan sibuk keja...so malam la senang..lagi pun malam tak panas...
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2010 08:46 PM | Show all posts
lau nak amsukkan anak2 afdal umur baper eh? seriau gak.. ada tak kenal sesaper pengajr pompuan?
Reply

Use magic Report

Post time 13-1-2011 04:16 PM | Show all posts
balik semua salam ngn tok guru
masyit Post at 21-10-2010 09:37


pelik gak nie...


nak amik buah,amik lah kat jurulatih pom...


nak balik..baliklahh..salam jer ler dgn pom2...buat pe salam lelaki...
Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2011 12:36 AM | Show all posts
Rasanya PSSCM atau PSSCHM ambil pelajar yang 18 tahun ke atas sebab itu popular hanya di IPT. Ada beberapa sekolah je yang ada silat ni. Sebab bayaran pun lump sum bayar awal itupun kalau masih diamalkan.
Reply

Use magic Report

Post time 4-3-2011 02:41 AM | Show all posts
as salam,
sekadar berkongsi pengalaman sepajang hidup didalm cekak...

bila kita belajar, kita kena ikut apa yg guru kita ajar dan dah tetapkan, yg dia dah kata jgn buat, jgnlah buat, bila kita tak ikut beerti kita menolak ajaran guru kita sendiri dan beerti kita menolak apa yg ada dlm diri kita sendiri...dalam 100% ahli cekak hanya 70-80% je yg ikut apa yg guru dia cakap..

dlm islam sebelum kita belajar kita kena tgk siapa guru kita, dan tgk siapa yg bercakap dgn kita tu, alhamdulillah spnjang sy berada dlm cekak sy dapat jumpa guru yg tulen, wlopun hampir terperangkap di kancah politik tp Allah tu mendengar doa saya, sy dipertemukan dgn guru2 yg baik dan bagus.

dlm pengalamn sy, sy dah byk bertegang urat , bercuih mulut, berbalas2, membidas2, berdebat dan berkritik dgn mcm2 jenis org. Alhamdulillah sy lahir dr guru yg baik maka ilmu yg diajar itu berkat, kebykannya sy memang tanpa bertarung, hanya kerana lidah sy lebih arif mengenai persoalan yg diutarakan, tanpa mengeluarkan buah serang juga sy boleh menang, wlopun org2 kata menang bercakap bolehlah.... tp klo dgn bercakap shj sy boleh menjaga diri dan memastikan keamanan itu sentiasa ada dismping mengelak pergaduhan bukankah satu kemenangan besar bg org2 yg bersabar?

saya akhiri mukadimah ni dgn 2 pandangan

- kepada ahli sesaudara = lihat dan renungkanlah apa yg arwah ustaz pernah sampaikan, renungkan pada pantun nya, perhatikanlah pergerakan diri sendiri dan belajar lah dr guru yg betul.

kepada bukan ahli - cabarlah diri anda sendiri, tiada jaminan cekak adalah silat yg terbaik, kerana kewajipan menjaga diri sendiri itu terletak pada kia bukan pada silat. jika kita memilih silat mana yg lagi kuat beerti kita menginginkan kuasa dan pemilikan yg mana manusia mmg tak pernah cukup utk itu. jika kita memilih mengikut kata2 org maka kita meletakkan nasib diri pada mulut org lain, jika kita betul2 mahu belajar dgn niat yg baik nescaya Allah akan permudahkan kita dan memperlihatkan kita pada jalan2 yg tidak kita jangkakan...

salam
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2011 04:29 PM | Show all posts
Reply 93# surfinv

Kemungkinan segelintir ahli silat cekak yang mendabik dada tu adalah:-
1) Belajar tak habih lagi tapi dah eksyen macam hebat.
2) Tak faham erti "resmi padi" yang ada pada lambang silat cekak.
3) Terlalu yakin hingga menganggap silat2 lain tu tak hebat
4) Masih muda atau masih junior dalam silat cekak.
5) Memang tabiat depa sebelum masuk silat cekak lagi.

Selalunya yang berlagak ni tak la hebat mana pun...
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2011 04:32 PM | Show all posts
Reply 92# tdpp2006

Tak silap saya pendaftaran first dalam rm50 kut. Pastu bulan2 dalam rm25 sampai bapa bulan tak ingat la. Kalau kira2 semua dalam Rm300 - RM400 lebih la. Memang mahal sikit tapi berbaloi la dengan buah2 yang diberi tak simpan2 pun.
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2011 04:39 PM | Show all posts
Sat lagi ingat saya ahli silat cekak pulak... ni pun kawan saya yang bagitau.
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2011 05:17 PM | Show all posts
itulah.. mencemarkan nama baik keluarga... tp pada saya org camni eloklah lebih lagi berguru dan mendengar nasihat, jgn lekas mendabik dada, klo tersandung, tersungkur juga...
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2011 07:51 AM | Show all posts
Reply 13# amazed


    Beliau berkata demikian ketika ditemui di Auditorium Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) dalam majlis Sambutan Hari Tenaga Pengajar Silat Cekak Hanafi 1403 Hijrah.

emmm..betul ke ni bro?
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2011 10:52 AM | Show all posts
salam, nak tumpang tanya..ada tak sesape yang tahu cawangan untuk belajar cekak sekitar kota kinabalu, sabah.....saya dah lama tak continue..dulu pna menuntut masa kat shah alam time kolej..sekrang dah tak tahu kat mana ada
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2011 12:29 PM | Show all posts
Reply 99# mei_chehe


    boleh check kat website silat cekak ..

http://www.cekakhanafi.com

ada contact number .. sila contact mereka.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.077056s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list