Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
61989
View
129
Reply

Silat Cekak

[Copy link]

Author: Talisman       Show all posts   Read mode

Post time 23-1-2013 06:55 AM From the mobile phone | Show all posts
Belajar silat cekak hanafi tp blom abes. Malas betol nak g class. Huhu
Reply

Use magic Report

Post time 17-2-2013 03:59 PM | Show all posts
hurm. pakcik aq ambrahi . ada juga dgr kisah cekak hanafi dan lain2 lg. tp bila aq siasat. cekak ni di salahgunakan utk program jual tilam MLM. tilam perubatan rekrut downline melalui pertubuhan silat... bukti ada sebab pakcik aq ada promote tilam dia.org cekak ckp dia ada juga buat MLM tilam tu dalam cekak

cekak tu ilmu yg bagus. tak bagus nye tuk guru tuk ketua. sebab masing2 tamak haloba. yg sekor nak jual tilam MLM, sekor nk conquer adk bradik buang utk jd ketua2 cekak. sekor lg nak jd kan anak ustaz hanafi sebagai ketua... dari pada berbalah baik belajar je. apa mereka gaduhkan tak payah layan. dtg bersilat nak menuntut ilmu. bukan nk dgr ceramah khurafat sape pewaris.. kepada yg terasa jual tilam MLM tu.. hentikanlah...
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2013 11:34 AM | Show all posts
abg adam kena bezakan ilmu silat dgn berpersatuan. persatuan silat cuma perkumpulan org yg nak belajar silat. persatuan tak ajar silat tp guru yg mengajar. bila dah berpersatuan, mcm2 aktiviti ada. salah satu yg tak rasmi adalah MLM. ahli persatuan yg join MLM cuba menggunakan faedah berpersatuan utk mendapat keuntungan. ilmu silat adalah hak guru. takde kaitan dgn persatuan sepatutnya. sbb guru2 tua dulu mengajar silat takde persatuan pun. tetapi untuk menepati undang2 negara maka diadakan persatuan supaya tidak didakwa mengadakan perhimpunan haram.
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2013 10:57 PM | Show all posts
apa pandangan ahli silat cekak terhadap tomoi (muay thai) ?
senior aku cakap dia belajar buah umum, banyak2 jenis martial arts, tomoi/kickboxing adalah paling rendah, paling senang untuk dikalahkan. cuma nampak je power. bukan nak perlekeh siapa2, setiap seni beladiri ada kelebihan masing2.

aku baru buah jatuh (harap2 la sem ni dapat tamat).. minta pandangan abang kakak yang dah tamat. thx
Reply

Use magic Report

Post time 10-9-2013 10:45 PM | Show all posts
sebenarnya kau kena belajar lagi walaupun tamat dan aktif persatuan untuk mendapatkan buah2 seterusnya.
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2013 08:21 PM | Show all posts
Apa yg aku tau Silat Cekak ni berasal dari Gayung Kedah(bukan gayung aliran Datuk Meor).Ini kerana kebanyakkan pergerakan dlm silat cekak wujud dalam Gayung Kedah.Gayung Kedah akan mempraktikkan kedudukan berdiri lurus ketika berhadapan musuh ditempat yg sempit.Kemungkinan Panglima panglima Kedah dahulu kala meringkaskan permainan Gayung Kedah menjadi ringkas dan tidak bertari dan akhirnya dinamakan cekak untuk memudahkan askar askarnya berlatih.Kemudian Guru guru yg terkemudian memperelokkan lagi buah buah yg ada dlm Cekak.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2014 04:05 PM | Show all posts
sejarah silat cekak ni agak panjang ..

sebab melibatkan arwah ust yahya said (silat kalimah) ..

tp, masalahnya skrg .. silat cekak pecah kpd terlalu byk .. (perpecahan dalaman) ..

silat cekak malaysia, silat cekak ust hanafi, silat cekak pusaka ust hanafi ... the latest one silat cekak papan sekeping (mengambil nama asal silat tersebut) ..

ruginya org melayu ..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2014 04:06 PM | Show all posts
sang_sapurba posted on 10-9-2013 10:45 PM
sebenarnya kau kena belajar lagi walaupun tamat dan aktif persatuan untuk mendapatkan buah2 seterusn ...

betul ..

hehe ...



Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2015 01:46 PM | Show all posts
Edited by haidarfarhan at 4-5-2015 11:31 PM

salam nusantara
Reply

Use magic Report

Post time 4-5-2015 11:29 PM | Show all posts
Talisman replied at 8-12-2008 02:56 PM
lambang persilatan silat cekak hanafi

SOLUTION FOR BLIND PEOPLE


Silat "Merpati Putih" (MP) from Java island, indonesia




martial arts for blind people




Explanation of Vibration technique



seeing a color without using the eyes



shooting a target without using the eyes



special program for blind people

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.073207s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list