Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: pak_itam

Diary Pak Itam & Anak2

Close [Copy link]
Post time 2-4-2009 05:50 PM | Show all posts
Pak Itam....

mac rasa mac ada pengalaman in both perskolahan sbp and mrsm. And apa yg terjadi pada anak PI tu.... its a shame, dan memalukan pelajar2 sbp dan mrsm yg lain.

FYI.... lain boarding school, lain environmentnya. Tak kisahla, sbp ke, mrsm ke. Syukur both anak mac, environment boarding schoolsnya sihat and very positive.

For your info, ada beberapa faktor yg membuat anak you mengalami situasi yg demikian :

1. Anak you lawa, ramai yg jeles.
2. Anak you dapat surat dari abg seniors. If dia balas, in some schools dah di anggap gatal. (mac pernah come across hanya bertegor dgn a boy pun buatkan a girl di pulau dan di anggap menggatal)
3. Anak you speaks english, some students yg kolot akan kutuk.
4. Anak you from private school..... well, even if anak you sekolah menengah biasa pun.... akan ada gap antara dia dgn students lagi, because of this. sebab how yr girl was educated is very2 different
5. Anak you reserved.... mengconfirmkan lagi yg anak you sombong sbb lawa, etc....

opss gotta go.... sambung lain kali.... tapi

i suggest you go to the school, talk to her homeroom teacher, jumpa HEM..... settle it once and for all. But dont take her out of the school if possible. Not yet.

One question... sekolah anak you tak ramai budak KL yer?

Rate

View Rating Log

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 2-4-2009 05:54 PM | Show all posts

Reply #110 manakautau's post

kalo peyed mmg camtu ek? mana kau tau haa?

Use magic Report

Post time 2-4-2009 05:57 PM | Show all posts
Originally posted by tripleb at 2-4-2009 17:54
kalo peyed mmg camtu ek? mana kau tau haa?

lagi teruk dari itu pun ada......dia tengok pada how heavy the flow lah...lagi berat soiled nya...lagi meracau...

Use magic Report

Post time 2-4-2009 06:02 PM | Show all posts

Reply #123 manakautau's post

Ni pun PI blh study coz PI kan duk amik tau jgk pasal ni..
maklumlah, single babah kannn

Use magic Report

Post time 2-4-2009 06:08 PM | Show all posts
Originally posted by tripleb at 2-4-2009 18:02
Ni pun PI blh study coz PI kan duk amik tau jgk pasal ni..
maklumlah, single babah kannn

Ya betul.........sebab itu PI sedang pakai "mom"upahan sekarang ini.......

TripleX...hang bukak lah thread baru..." Bagaimana anda sebagai ibu atau single parent menghadapi anak perempuan anda yang datang haid buat pertama kali dalam hidupnya"...pi lah bukak.....

Use magic Report

Post time 2-4-2009 06:29 PM | Show all posts

Reply #125 manakautau's post

woo bagus punya idea tu!
kalo manakautau x nak start dlo, kita wakilkan kat PI je lah yg bukakan
manakautau yg expert bab ni sure forummer yg paling byk sumbang info

Use magic Report

Follow Us
Post time 2-4-2009 09:56 PM | Show all posts
Pak_Itam, after understanding more of the issue, I think I take back what I said earlier about taking her out  of the school.
In my opinion, you and your daughter has this very special and close relationship. It is not a bad thing, it is good indeed but I think as you have rightly said, it has made her very dependent on you. And I see your point when you want her to brave in the school, and to mingle more. I think your decision is wise.
I can imagine that she will be sort of envied, and be subjected to bullies, its not your fault or hers, but that is just human nature, unfortunately there will be people like this in life.
I think what you can do is perhaps teach and lead her to be more independent, and tougher - encourage her to take part in activities such as camps, group activities etc.
Also tell her that it is okay to be wrong, (in response to her comment about cant keep up with what her peers are saying), it is okay to make fun of yourself, it is okay to be laughed at. I have a feeling that your daughter is perhaps too focused on being perfect. (which is why others nanti jeles with her).
You know when I was younger, I was quite an uptight person too, always trying to be the best, always afraid of making a fool of myself, but slowly I learnt that it is easier to live life when I let go and just dont care or think too much about anything (of course, must also know the borders lah).

last but not least, I wish you all the best, may Allah bless you, Arissa and Anissa.

Rate

View Rating Log

Use magic Report

Post time 3-4-2009 10:14 AM | Show all posts
pak itam

pls take arissa's letter as a 'cry for help' from her

it may not affect her physically...but who's to say the effect on her mentally?

i'd say - get her out of the school, and get her out fast.

saya rasa cara permikiran and exposure anak PI tak sama wavelength dgn budak2 kat SBP tu

Rate

View Rating Log

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 3-4-2009 10:18 AM | Show all posts
salam sumer...
kim check in
tuan umah bz kot ari ni

Use magic Report

Post time 3-4-2009 10:37 AM | Show all posts
Originally posted by mala0n at 3-4-2009 10:14
pak itam

pls take arissa's letter as a 'cry for help' from her

it may not affect her physically...but who's to say the effect on her mentally?

i'd say - get her out of the school, and ge ...

a motherly figure is what I truly feel this arissa needs at this point of time..........no offence ya PI.....

Rate

View Rating Log

Use magic Report

Post time 3-4-2009 10:39 AM | Show all posts

Balas #130 manakautau\ catat

agreed with manak...

p/s...manak, kim mimpi manak mlm td...konon kta dok communicate kat fb pulak

Use magic Report

Post time 3-4-2009 10:41 AM | Show all posts
Dear PI,
hanya PI saja tahu thp mana pemikiran dan perangai anak sendiri. Bagi saya la kan, after dah explain secara telus dan halus apa yang dihadapinya, dan segala kata2 yang di dengar dan dibaca, still dia kelihatan murung, maka saya keluarkan dia dari situ. kalau dera fizikal kita boleh rawat dan tutup tapi kalau mental....kesannya berpanjangan. even dia tahu kata2 tu tak benar, tapi future kita tak tahu apa jadi, maybe dia boleh jadi mulut jahat juga, atau tidak. bak kata pepatah, jaga lembu sekandang lebih mudah dari jaga anak dara seorang. hope anak PI akan terus stay positif and GOOD LUCK. tu je la yg saya boleh ckp.

Use magic Report

Post time 3-4-2009 10:46 AM | Show all posts
Originally posted by KIM.mafia at 3-4-2009 10:39
agreed with manak...

p/s...manak, kim mimpi manak mlm td...konon kta dok communicate kat fb pulak

FB itu aper? dalam mimpi hang itu......hang nampak Manak berpakaian atau sehelai benang pun takdok pada badan Manak?....it makes a hell lot of difference tau akan maksud pada mimpi hang itu?

Use magic Report

Post time 3-4-2009 10:48 AM | Show all posts
Originally posted by manakautau at 3-4-2009 10:37

a motherly figure is what I truly feel this arissa needs at this point of time..........no offence ya PI.....

hmm

betul jgk

Use magic Report

Post time 3-4-2009 10:58 AM | Show all posts
Originally posted by mala0n at 3-4-2009 10:48

hmm

betul jgk

jika Manak dalam situasi PI....my take would be.....

I can be the best of father to my kids...but one thing for sure...I can never duplicate the role of a mother/woman...her tenderness...dan roh keibuan/kewanitaan itu sendiri........

tentu kita pernah dengar ada pepatah mengatakan...biar mati bapak...jangan mati emak.....

Use magic Report

Post time 3-4-2009 11:06 AM | Show all posts

Balas #133 manakautau\ catat

facebook ler...berforum sampai termimpi2 g2..
xde nampak picture pun..
cuma add manak sbb nickname 2 cam familiar jer hehe..

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 3-4-2009 11:07 AM | Show all posts

Balas #135 manakautau\ catat

huhu..kim blum kawin so xleh nak komen banyak2...
nanti kena kutuk lak sbb bebel lebih dr org yg dah kawin

Use magic Report

Author| Post time 3-4-2009 04:58 PM | Show all posts
Originally posted by tupaihangus at 2-4-2009 16:08

isn't it wiser to tell the truth and teach your kids to accept and forgive rather than painting a fairy tale story and someday they will find out the truth and then what..........

my 2 cent

Pakcik totally agreed dengan pendapat tupaihangus. Memang sentiasa pakcik fikirkan akan kesan atas tipu muslihat pakcik tu. Sampaikan satu tahap tranquilizerjadi teman tidur pakcik. To be frank I don抰 have the courage to tell them the truth. Pakcik kawin muda. Masa kawan2pakcik wat a level atau stpm, pakcik dah ada Arissa. Lepas Arissa lahir baru sambung belajar.

Our marriage run dry when Arissa at 5. Pakcik mula pujuk, lebihkan masa bersama, ikut jer cakap dia then dapat Anissa. Masa Anissa dalam kandungan, tempoh itu la detik paling tough dalam hidup pakcik sebagai seorang manusia yg tak ada kuasa walau sebutir pasir pun. Satu hari x pakcik cakap 搊ur relation was a mistake

Use magic Report

Post time 3-4-2009 05:22 PM | Show all posts
adeh...rasa nak nangis pun ade baca coretan PI ni...

Use magic Report

Post time 3-4-2009 05:22 PM | Show all posts

Balas #138 pak_itam\ catat

tabahlah...
doa banyak2...
ini sumer dugaan...

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

28-4-2024 06:59 PM GMT+8 , Processed in 0.081099 second(s), 43 queries .