Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
Medal khas "Senior Forumer" untuk yang daftar CARI dari tahun 2001 hingga 2010 sahaja. Untuk tebus, sila klik disini
12Next
Return to list New
23592
View
19
Reply

APAKAH ITU HARI HOL

[Copy link]

Author: wineps       Show all posts   Read mode

Author
Post time 30-4-2009 10:26 AM | Show all posts |Read mode
nak tanya sket hari hol tue hari apa?ia berkaitan dengan agama ke?kalo benar ada dalil tak?

wslm
Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2009 10:37 AM | Show all posts
aah dulu mase aku study kat johor..ade satu hari tu cuti diorg kate hari hol..sampai skang aku tak tau hari hol tu ape...sesape bole memperjelaskan?  

TQ
Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2009 10:37 AM | Show all posts
Originally posted by wineps at 30-4-2009 10:26 AM
nak tanya sket hari hol tue hari apa?ia berkaitan dengan agama ke?kalo benar ada dalil tak?

wslm



Hari Hol = Hari Haul
Hari Ulangtahun kematian......

Betul ke agama islam mengajar hari ulangtahun kematian ni? Ataupun agama lain yang praktikan amalan ni..?  
Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2009 10:42 AM | Show all posts
hari hol tu bila? boleh bg alasan nk cti...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-4-2009 10:42 AM | Show all posts
ini contoh hari hol....:-http://mforum3.cari.com.my/viewt ... &extra=page%3D1

persoalannya apakah ia selari dengan agama?jika benar berikan dalilnya....

sori laa aku nie jahil sket....tue yang bertanya.....
Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2009 10:50 AM | Show all posts
saja nak cuti

besday pun cuti, mati pun cuti.... biar ingat mati sket
Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2009 10:58 AM | Show all posts
mungkin cam mmperingati hari kematian saudara kite kot...cam wat kenduri tahlil...
agaknyela....
Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2009 11:17 AM | Show all posts
kat johor ada hari Hol ni..sebab aku org johor..

aku samakan HOL tu HOLIDAY...

aku rasa tak salah la kalau sempena hari kemangkatan sultan tu di isyhtiharkan cuti...aku rasa la...lainlah kalau ada buat benda2 yg kurafat..
Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2009 11:33 AM | Show all posts

1) Hari Hol

Hari Hol in Pahang for this year fell on the 7th of May 2006, and is a public holiday for the whole of the state of Pahang. Hari Hol is a day when the citizens of the state remember the glorious past, and pay tribute or gratitude to the past Sultans and royalties of the state.

On that day special age-old ceremonies are carried out by palace officials and royalties at the graves or mausoleums of the past Sultans. This tradition or practice dates back to decades ago. It is also practised by a few other states in Malaysia, like Johor.



http://www.pahang-delights.com/PahangDelights_Babbler_-pd_babbler-04.html
Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2009 11:36 AM | Show all posts
owhh...tuk sultan2 je ke...ermmmm......
Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2009 11:56 AM | Show all posts
yg ai faham hari  hol kalu kat Pahang ni sempena ulangtahun kemangkatan al-marhum soltan abu bakar....


ai coti jer , sebagaimana tahun2 sebelomnyer....
Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2009 12:33 PM | Show all posts
tu la kann...  patutnya hari hol utk mengingati mati, tapi laaa ni, dia orang pi bercuti-cuti malaysia pulak.  boleh la gi pantai teluk cempedak musim-musim panas ni.  jangan mati lemas masa hari haul pulak laaa...  karang haul dalam haul pulak.
Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2009 12:51 PM | Show all posts
Hari Hol = hari aku duduk rumah main game
Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2009 03:14 PM | Show all posts
salam,

Hari Haul/Hol untuk para shalihin diadakan untuk mengenalkan para shalihin yg belum dikenal umum.

Tujuan utama perayaan perayaan haul para shalihin adalah bukan untuk si mati itu, namun untuk membangkitkan kembali semangat muslimin sekitar, dengan mengingatkan perjuangan, keluasan ilmu, ketinggian akhlak, dan derajat insan shalih yg pernah hidup di tengah tengah mereka.

Juga sebagai pengajaran, almarhum adalah seorang shalih, wali Allah, mulia, dan patut diikuti perjuangannya, dan patut dimuliakan pula.

(petikan daripada tulisan Al-Habib Munzir Almusawa)

[ Last edited by  mom2003 at 30-4-2009 15:16 ]
Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2009 09:19 PM | Show all posts
hari hol tu disambut pada tarikh-tarikh tertentu dalam kalendar selepas kematian... hari ke-3, k3-7, ke-20, ke-40 dan ke-100...

kalau tak silap pada hari-hari begini ada anggota kita yang reput... kalau silap tolong perbetulkan
Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2009 10:08 PM | Show all posts
mengingati si mati tak kira masa sepatutnya :pompom: :pompom:
Reply

Use magic Report

Post time 1-5-2009 09:33 PM | Show all posts

Reply #15 adlismel's post

hol dari perkataan haul iaitu tempoh setahun.  tak silap aku la.  kot silap mungkin.
macam harta yang cukup haul kena zakat.
Reply

Use magic Report

Post time 2-5-2009 01:08 PM | Show all posts
kalu kenduri arwah, smpai ade mkn2 tu dgrnya mmg bidaah..

sebab dh susahkn keluarga simati, smpai kene bagi mkn kt org..

tapi kalu raikn kematian tiap2 tahun, tk taula cmne.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-5-2009 04:26 PM | Show all posts
Originally posted by mom2003 at 30-4-2009 03:14 PM
salam,

Hari Haul/Hol untuk para shalihin diadakan untuk mengenalkan para shalihin yg belum dikenal umum.

Tujuan utama perayaan perayaan haul para shalihin adalah bukan untuk si mati itu, n ...


adakah amalan ini dilakukan oleh Nabi mahupun sahabat?jika ada boleh berikan sumbernya x?
Reply

Use magic Report

Post time 9-12-2013 11:03 AM | Show all posts
hari hol hari lubang...warga tempatan main lubang
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list