Author: Acong

18SG - Sape pendatang & Sape tuan?!

[Copy link]
 Author| Post time 25-7-2009 06:55 PM | Show all posts
Post Last Edit by Acong at 25-7-2009 19:02

Post Last Edit by Acong at 25-7-2009 18:57

Post Last Edit by cipOt_cedOt at 24-6-2009 01:42

what a stupid hypothesis...

why don't call the korean as a chinese or japanese as a chinese or the mongolian as a chinese... they also have chinese eyes... they writing also desendend from the chinese character... the hell... they even eat with a chop stick like a chinese... but do they called them self a chinese?

where did chinese race came from?

aku ada cari sumber bacaan tapi aku tak jumpa satu bukti secara bertulis pun yang mengatakan orang cina memang berasal daripada cina... jadi atas dasar apa tanah besar cina ditakrifkan sebagai tanah "CHINA" sepeti mana gugusan kepulauan ini dikenali sebagai gugusan kepulauan MELAYU?

if jawa is not melayu, minangkabau is not melayu and iban is not melayu... so can we also identify hakka as not chinese, hokkien as not chinese or tamil as not indian, singh as not indian?

betul... betul... betul...

Monday, 1 June 2009
orang melayu = orang pelarian
http://wandering-troubadour.blogspot.com/2009/06/orang-melayu-orang-pelarian.html

Debates on immigrants to this land called Malaysia are still raging on with the latest DAP anger towards one of the Malay dailies for calling non-Malays immigrants. I want to have my say as well on this subject even though it will only be limited to the cyberspace.

What is actually the origin of this race called Malays or more correctly “Melayu”? I myself am an offspring of a Bugis father and a Patani mother and I am being called a Malay man. I want to put forward this hypothesis or if at the end of my argument it is convincing enough, maybe it will become a theory. Professor Khoo Kay Khim may perhaps land his expertise on history to validate my accidental finding.

I was in a car on my way to a dinner with two friends who were both happened to be of Javanese descent. One hailed from Olak Lempit and that makes him a Jawa Banting and the other from Sungai Besar that qualifies him as a Jawa Sabak Bernam. Here we were in Pattaya calling ourselves Malays and Muslims and were heading for a Secret Recipe outlet for some halal food.

The Jawa Sabak Bernam joked about how Melayu and Jawa got into a quarrel, a tale told frequently amongst the Javanese community in Malaysia. The story was about a bunch of Melayu and Jawa boys sitting in a clearing just beside some bushes. Out of nowhere a pig jolted in front of them and ran across the clearing, apparently an escapee from a farm perhaps and was scared of something. The Jawa boys spotted it first and in unison shouted the words “Babi Melayu, Babi Melayu, Babi Melayu!”. On hearing this scuffle broke out between the Jawa and Melayu boys. The pig’s commotion was met met with a spontaneous remark from the Jawa boys and hence in their mother tongues. What they meant was “a pig running” or literally “babi lari”. In Javanese, the word “melayu” means “lari” in Malay or simply run in English!

Could this be the origin of the term Melayu to refer to those descendants from lands and islands around the Malay archipelagos that landed in the Malay Peninsula escaping from various kinds of persecutions and natural disasters like volcano’s eruption and tsunami? Perhaps the words “orang melayu” were referring to “orang lari” or in modern Malay “orang pelarian” or “refugees” from the islands of Sumatra, Jawa, Sulawesi and so on and so forth?

Before this enlightening event, I was wondering as to the origin of tge word “melayu”. If we consider the root word of “melayu” as “layu” (wither in English), then “melayu” means to “wither” which does not make sense. Or is it referring to an ethnic group that easily succumbs to onslaught of various ideologies? Very unlikely and therefore the hypothesis about “Melayu” as “Pendatang” or “Refugees” make more sense!

Very interesting indeed! I hope those ultra Malay NGOs that make so much noise can instead do some serious research to debunk my hypothesis. If I am a Bugis-Patani descent and am proud of it but not to the point that I wage war at others simply because my descendents are malays/refugee! I am Muslim first and a Malay second and hence my behaviour is dictated by my belief.

then again.....

TRIVIA TIME!!!!!

There is a river in St Petersburg, Russia called Malaya Neva, or the River Malaya. and when asked to the beautiful russki babe whom i have the opportunity to befriend with, she told me literally it means small river. .. hummph ego deflated.

And in Filipino, Malaya means Freedom.

so there...

Rudy
a staroba

http://wandering-troubadour.blog ... 4634993624160322020

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 27-7-2009 08:24 AM | Show all posts
Tafsiran 'Melayu' mengikut Perkara 160, Perlembagaan Malaysia...seseorang yang menganuti agama Islam, bercakap bahasa Melayu, menurut adat istiadat Melayu, dan,
(a) lahir, sebelum hari Merdeka, di Persekutuan, atau di Singapura, atau ibu atau bapanya telah lahir di Persekutuan atau di Singapura, atau pada hari Merdeka itu, ia adalah berdomisil di Persekutuan atau di Singapura, atau
(b) ia adalah keturunan seseorang yang tersebut.
Kalau tuan/puan merasakan bahawa tuan/puan termasuk dalam golongan seperti tafsiran ini maka berhaklah tuan/puan menuntut diisytiharkan sebagai "Melayu" daripada Kerajaan Persekutuan. Sekian.

Use magic Report

Post time 27-7-2009 01:53 PM | Show all posts
Pendatang juga bermaksud individu atau kumpulan yg datang kesuatu tempat yg telah mempunyai sistem pentadbiran dan tamadun sendiri.Jika ketika kumpulan itu sampai kesuatu tempat yg belum dihuni manusia atau belum mempunyai tamadun maka tidaklah dikira sebagai pendatang.Ketika orang-orang Cina dan India tiba ke Tanah Melayu,tempat itu telah mempunyai penguasanya sendiri dari kalangan orang Melayu.Sebab itu dipanggil pendatang.Tapi apa nak kisah bukankah diorang dah jadi rakyat Malaysia.Kenalah hormat menghormati.Janganlah asyik nak menuntut perkara-perkara sensitif sehingga mencalar perasaan kaum asal.

Use magic Report

Author| Post time 29-7-2009 08:45 PM | Show all posts
Pendatang juga bermaksud individu atau kumpulan yg datang kesuatu tempat yg telah mempunyai sistem pentadbiran dan tamadun sendiri.Jika ketika kumpulan itu sampai kesuatu tempat yg belum dihuni manusi ...
sayapghaib Post at 27-7-2009 13:53
abis tu camne org portugis blh jadik bumiputra? bukankah masa tu sudah ada kesultanan melayu melaka?

Use magic Report

Post time 29-7-2009 10:53 PM | Show all posts
http://i458.photobucket.com/albums/qq306/Budak_Pantai/800px-PtolemyWorldMap.jpg

cuba perhatikan peta abad ke 2 masehi ini.tiada peta sumatera,borneo atau jawa dilukis di atas peta ini
cmf_BeachBoys Post at 28-6-2009 15:14

kenapa borneo, sumatera dan lain2 teda? sedangkan ade peta purba lain yang ade. ...

nak tanya, mungkinkah Orng Cina bukan manusia yang tulen? maksudnya mungkin turun dari planet lain?  yakni orang UFO yang sama bagi ajar org2 mesir pasal pyramid, dan orang maya pasal ilmu astrology?...   

dan who knows mereka bosan dgn dunia ufo, jadi mereka pun menetap di tanah besar, dan berevolusi kepada keadaan sekarnag?  possible kah?

*jgn marah ai, ai tany jewr , walaupun sound wierd and silly *

Use magic Report

Post time 30-7-2009 02:39 AM | Show all posts
memang sudah taqdirnya begitu.
thessailly Post at 1-5-2009 21:11

tak sangka lak aku penah reply mcm ni....hmm.. tu la..nk kata family ak org melayu pon, baru 2-3 keturuann kat sini... asal dari pulau jawa jugak..nehhh..malas la nk persoalkan..ok pe..

Use magic Report

Follow Us
Post time 30-7-2009 02:58 AM | Show all posts
Post Last Edit by thessailly at 30-7-2009 03:11

yg ko tak puas hati kenapa chong? ko nak macam mana???

Use magic Report

Post time 30-7-2009 03:11 AM | Show all posts
ko nak orang utan dapat title orang melayu gak ke??

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 30-7-2009 10:23 AM | Show all posts
64# Acong

boleh.Cina pun boleh jadi Bumiputera keturunannya.Pi la kawin dengan orang tempatan.Macamlah Serani kat Melaka tu Portugis tulen.

Use magic Report

Post time 30-7-2009 10:27 AM | Show all posts
Tapi tak payah bimbang chong.Orang Utan ko lebih mulia dari status bumiputera dan pribumi.Siap jadi ikon Negara.

Use magic Report

Author| Post time 31-7-2009 10:49 PM | Show all posts
Post Last Edit by thessailly at 30-7-2009 03:11

yg ko tak puas hati kenapa chong? ko nak macam mana???
thessailly Post at 30-7-2009 02:58
kenapa ko blh rasa aku tak puas hati?

btw, dunia nie hanya sementara saja........

Use magic Report

Author| Post time 31-7-2009 10:50 PM | Show all posts
Tapi tak payah bimbang chong.Orang Utan ko lebih mulia dari status bumiputera dan pribumi.Siap jadi ikon Negara.
sayapghaib Post at 30-7-2009 10:27
kemuliaan tidak diukur dari bangsa, tapi dari amalannya......

Use magic Report

Post time 31-7-2009 11:00 PM | Show all posts
kenapa ko blh rasa aku tak puas hati?

btw, dunia nie hanya sementara saja........
Acong Post at 31-7-2009 22:49

takde ahhh..tengok avatar ko mcm ada tak puas hati jer...

Use magic Report

Author| Post time 1-8-2009 02:12 PM | Show all posts
takde ahhh..tengok avatar ko mcm ada tak puas hati jer...
thessailly Post at 31-7-2009 23:00
ish........ avatar dah lama aku pakai laa......

dah jupe sasuke?

Use magic Report

Post time 1-8-2009 04:40 PM | Show all posts
74# aizverus

Kajian genetik kan ade.ape yang susah sgt?Aku dah survey pasal genetik orang melayu ni, sah sama dengan orang cina cuma komposisi utama je yang berbeza dari segi peratus...contohnya kalau bahan A ada 35 peratus dalam badan orang cina tapi dalam badan orang melayu cuma ada 30 peratus...genetik orang melayu dengan orang india memang sah berbeza apa lagi dengan orang arab...

Use magic Report

Author| Post time 1-8-2009 08:29 PM | Show all posts
74# aizverus

Kajian genetik kan ade.ape yang susah sgt?Aku dah survey pasal genetik orang melayu ni, sah sama dengan orang cina cuma komposisi utama je yang berbeza dari segi peratus...contohny ...
cmf_BeachBoys Post at 1-8-2009 16:40
ko survey celah mana? ada data saintifik? statistiknya mana?

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 1-8-2009 11:20 PM | Show all posts
10# Acong

alah chong...menda yg ko tau puas ati ni...
china baba nyona pun bumiputra beb....
china thongsan cm ko je yg tak tergulung sbg bumiputra...ahaks! ahaks!

Use magic Report

Post time 2-8-2009 03:41 AM | Show all posts
http://tanjungnewslog.blogspot.com/2008/01/origins-of-malay.html

awat org portugis boleh jadik bumiputra?
Acong Post at 1-5-2009 20:47

Orang Portugis kat Melaka tu bukan bumiputralah,cuma diorang boleh melabur dalam ASB.Sama juga halnya dengan kaum Baba & Nyonya juga bukan bumiputra cuma ada sedikit2 keistimewaan.

Use magic Report

Post time 2-8-2009 10:55 AM | Show all posts
77# Acong

mestilah ada bai walaupun xspesifik sgt.....ko kene rajin usha-usha kat internet...

Use magic Report

Post time 2-8-2009 03:48 PM | Show all posts
72# Acong

Betul apa yg Acong kata.Kemuliaan memang tak diukur dari segi bangsa.Tapi apa yg dibincangkan kat sini adalah sape pendatang dan sape Tuan.Tuan kat sini bukan bermakna Tuan kepada pendatang.Tuan kat sini lebih kurang mcm tuan tanah la.Rasulullah sendiri pun berbangga dengan keturunan Quraisy nya tapi dalam masa yg sama menghormati keturunan lain.Soal pendatang kat Malaysia ni tak lah teruk mcm negara lain contohnya Arab Saudi.Keluarga saya kat sana perlu menunggu sehingga 5 generasi untuk menjawat jawatan spt polis dan tentera.

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

12-5-2024 05:55 AM GMT+8 , Processed in 1.444288 second(s), 42 queries .