JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
421446
View
1056
Reply

Apa Yg Saya Tidak Tahu Tentang P.Ramlee

  [Copy link]

Author: Detektif_Hantu       Show all posts   Read mode

Post time 1-10-2009 01:51 PM | Show all posts
Sebab tak pernah tayang kat TV....tak tau nape....
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2009 01:58 PM | Show all posts
ada yg di tayang.. tp mcm susah sgt nak tgk... tk mcm ada certain citer2 tu.. mmg kerap diulangtayang..
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2009 02:03 PM | Show all posts
ni yg hani pernah tgk...or tertengok.. kalau tertgk tu.. biasanya tgk awal2 jer pastu tak habis kan

Chinta
Racun Dunia
Juwita
Ibu
Panggilan Pulau
Abu Hassan Pencuri, Hang Tuah, Penarik Beca
Anakku Sazali, Semerah Padi
Hujan Panas, Bujang Lapok
Sumpah Orang Minyak, Sarjan Hassan         
Nujum P. Belalang, Pendekar B. Lapok, Musang Berjanggut         
Antara Dua Darjat
Ali Baba Bujang Lapok, Seniman Bujang Lapok
Ibu Mertuaku, Labu-Labi
Nasib Si Labu-Labi
Madu Tiga, Tiga Abdul
Masam2 Manis, Ragam P Ramlee, Sabaruddin T. Kasut
Do Re Mi, Nasib Do Re Mi
Anak Bapak, Keluarga 69
Ahmad Albab
Enam Jahanam
Laksamana Do Re Mi

yg paling hani suka.. ibu mertua ku..
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2009 02:30 PM | Show all posts
nak tahu lebih lanjut tentang Seniman & Seniwati Dahulu ada dalam forum nih....





http://hamlau.proboards.com/index.cgi
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2009 02:57 PM | Show all posts
Sebab tak pernah tayang kat TV....tak tau nape....
alphawolf Post at 1-10-2009 13:51


ada pernah terbaca kat paper dulu,
krisis antara shaw bros ngan apa tah, aku lupa,
byk filem2 tu dibakar n di buang kat sungai..

rasanya, kisah ni terbongkar sbb citer pontianak.. kalau tak silap, datuk aziz sattar yg ckp.. ada citer pontianak tu mmg seram, tp dah tak leh tayang , kena bakar n dah buang kat sungai.. so, termasuk la beberapa filem p. ramlee yg kita tak penah tengok tu...
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2009 04:35 PM | Show all posts
masa dia buat filem kat KL........... ramai penduduk setinggan batu 8 ulu kelang yang jadi extra.......... termasuklah laki ris time dia belasan tahun............

dalam citer do re mi tuh ramai penduduk batu 8 berlakun, terutamanya masa adegan beratur nak mintak keje kat pejabat buruh tuh.

dan dalam citer anak bapak yang jadi mandur time adegan dengan atuk yang tak pernah cuti kat ladang getah tuh adalah ayah penyanyi safura.........
Risma Post at 30-9-2009 22:40


menarik info ris ni.. thx..
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2009 04:49 PM | Show all posts
130# reddots
Huhu...masalahnya filem yang jarang ditayang tu filem yang dibuat kat Studio Merdeka/KL, bukan Jalan Ampas/Singapore....cthnya jarang sangat ditayang Sbaruddin Tukang Kasut, Sitora etc etc...kalau filem SB yang jarang ditayang ialah filem P Ramlee 'kurus'.
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2009 05:33 PM | Show all posts
PAWAGAM : adalah ciptaan dari P.Ramlee

PAnggung WAyang GAMbar
reddots Post at 1-10-2009 09:19



KUGIRAN sempena KUmpulan GItar RANcak jugak ciptaan P.Ramlee.
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2009 05:36 PM | Show all posts
ada pernah terbaca kat paper dulu,
krisis antara shaw bros ngan apa tah, aku lupa,
byk filem2 tu dibakar n di buang kat sungai..

rasanya, kisah ni terbongkar sbb citer pontianak.. kalau tak  ...
reddots Post at 1-10-2009 14:57
seram giler ker citer pontianak tu?xpenah tau pon..rugila terbakar cmtu jer..
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2009 10:18 PM | Show all posts
menarik info ris ni.. thx..
rhys88 Post at 1-10-2009 16:35

kan studio p ramlee tuh dekat je dengan perkampungan setinggan batu 8 ulu kelang tuh, dekat juga dengan lokasi2 yang biasa digunakan utk filem2 dia seperti zoo negara, kg kemensah............... sayangnya beberapa tahun lepas setinggan tuh dah tak wujud dah sekarang............ris rindu sebenarnya dengan suasana kat situ......... kalau time raya nihh memang meriah orang buat jualan lemang dan ketupat kat situ, lemang yang paling popular adalah lemang pak ali..... macam pesta dibuatnya, sekarang nih masih ada jualan lemang dan ketupat kat situ, tapi tak semeriah semasa ada penduduk kat situ
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2009 01:00 AM | Show all posts
citer ni agaknya ramai yg dah tau...

P.Ramlee adalah org yg bertanggungjawap menaikkan semula nama Nordin Ahmad iaitu dalam
filem Semerah Padi. Sebelum itu nama dan kerjaya Nordin Ahmad mula merudum dan terumbang-ambing
setelah filem pertama dia membawa watak hero iaitu Permata di Perlimbahan gagal di pawagam.

P.Ramlee telah dgn yakin memberikan watak Taruna iaitu hero utama kepada Nordin dan hasilnya
nama Nordin kembali memuncak dan sebaris dengan bintang2 ternama dalam industri filem Melayu.
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2009 02:49 AM | Show all posts
seperti biasalah, sumber ni aku dah lupa kat mana aku terbaca....

ada satu masa tu ada orang sabotaj secara halus masa p ramlee tgh shooting filem di mana salah sorang pelakon wanita beliau telah ter histeria secara tiba2...walaupun keadaan masa tu tgh panic, chaos dan armageddon, p ramlee hanya duduk tenang kat kerusi pengarah sambil memerhati keadaan...kemudian p ramlee pegi kat pompuan histeria tu lantas diubatinya secara halus jugak...akhirnya keadaan menjadi reda dan shooting disambung semula..yg citer mende nih adalah salah sorang sahabat beliau jugak le..
khabarnya p ramlee tau sape yg sabotaj beliau pada masa tu tapi dia tak ambik hati pon..malah dia boleh lagi lepak2 minum teh dgn si pensabotaj tersebut seperti tiada apa yg berlaku sebelumnya..wallahualam....

dikhabar kan juga perkataan 'laporpo' dan 'watakungsi' diambil ketika p ramlee terdengar dialog ini diantara ibrahim din dan ar tompel ketika berhenti rehat...pada waktu tu
ar tompel cakap kat ibrahim din 'laporpo' yg bermaksud 'perut aku lapar',lantas dibalas oleh brahim din 'watakungsi!' yg bermaksud 'aku takde duit'(atau brahim din yg mulakan dulu aku pun tak brape sure..tapi lebih kurang camtu la kan)....peristiwa tersebut telah disaksikan oleh p ramlee secara sembunyi yg kemudiannya berkata kepada kedua org sahabat beliau itu,'ooh...korang takde duit nak makan ye, takpe...jom aku belanja...'

lebih kurang la camtu la citernya....kalau ada yg salah aku mintak maap aje la...aku pun dok igt2 lupa je nih....
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2009 08:50 AM | Show all posts
best nye.. tumpang bache ajer... takde info nak kungsi la... tp ade tak sape2 taw ape rahasia yg mariani simpan.... ade terbaca dlm mag dulu, dia kata kalo dia mati baru org leh tau... rahsia antara dia, saloma n p.ramlee lah....
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2009 10:46 AM | Show all posts
lama x tgok film sabaruddin tukang kasut....tv payah benar nak tayang semula...:re:
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2009 10:48 AM | Show all posts
xde sape lagi ke nk update kat sini..besh r..
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2009 12:07 PM | Show all posts
lama x tgok film sabaruddin tukang kasut....tv payah benar nak tayang semula...:re:
pisang69 Post at 2-10-2009 10:46


tv asik tyg citer sama jer.. asik2 ulang citer tu jer.. even kat astro pun... citer2 pramlee yg lain tkde nak tyg.. mcm hani kan.. suka sgt dgn ibu mertuaku.. tp susah tul nak dpt peluang tgk.. skrg ni asik2.. labulabi..doremi.. madu3.. 3abdul..bjg lapok.. musnag berjanggut..

yg lain susah tul nak dpt tgk.. kalau dpt pun.. ntah baper lama baru nak tyg..
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2009 12:34 PM | Show all posts
kalu korg nk tau..cite Sabaruddin Tukang Kasut adalah paling2 best..

malang skali..visual dan audio kurg ok..tak kire ko bli cd ori atau filem tayang tv..ttp kurg ok..dgrnya..ini lah satu2nya salinan STK (Sbaruddin Tkg Ksut) yang ada..selepas satu bencana alm yg hmpir msnahkan arkib filem..-drpd sumber yg bleh di percayai...
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2009 12:44 PM | Show all posts
Post Last Edit by cronicle86 at 2-10-2009 12:47
Skrip untuk filem Pontianak dihasilkan oleh suaminya, seorang promoter tinju, A. Razak Sheikh berdasarkan cerita-cerita puntianak yang pernah didengar oleh Maria sewaktu di Indonesia.

Mengenangkan kejayaan filem-filemnya terutama Pontianak, kata Maria, dia agak terkilan kerana hasil titik peluhnya itu tidak dapat ditunjukkan kepada warisan hari ini.

Rasa nak menangis bila pemilik Cathay Keris, Ho Ah Loke kata dia dah buang filem itu ke dalam lombong. Saya tahu dia kecewa apabila filem itu dilarang tayangannya di Pahang oleh Majlis Diraja Istana Pahang. Tapi kalaulah filem itu tidak dibuang, tentu sekarang ia boleh disiarkan di stesen-stesen TV untuk tontonan generasi hari ini, kata Maria.

Larangan menayangkan filem itu di Pahang diumumkan oleh Majlis Diraja Istana Pahang sebaik Maria menjadi permaisuri Sultan Pahang, Sultan Abu Bakar Riayatuddin pada tahun 1963



-ni adalah ptikan kata-kata Maria Menado..

dgr kata..Sultan Pahang ketika itu kecewa sbb tidak dpat mmperisterikan Maria Menado..
hissshhhhhh..camgini Sultan..patut la Tanah Melayu tergadai..
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2009 02:25 PM | Show all posts
oo.. mcm tu ke cronicle...

sultan wat gitu sbb taknak org tgk maria belakon citer tu kot.. best sgt ker?? ruginya tk dpt tgk..
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2009 02:28 PM | Show all posts
gitu la lebey kurg..masa tu mmg mjdi gosip hgt Sultan dok tergila2 kat Maria Menado..
kita la yg rugi..at least kalu ada..leh la compare ngn Pontianak Harum Sundal Malam tu..hak3
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2009 02:57 PM | Show all posts
betul2... tp citer2 pontianak zaman hitam putih dulu mmg seram2 ...
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2009 03:39 PM | Show all posts
Berapa ramai Kekasih  P.Ramlee? Tan Sri Normah Kamaruddin, Hamidah, Mariani ,
Latiffah Omar.
Menurut cerita selepas P.Ramlee meninggal , Saloma terjumpa surat cinta P.Ramlee dan Normah Kamaruddin didalam laci beliau , sebelum ini semasa hayat P.Ramlee
sesiapa tidak berani membuka laci tersebut . Tan Sri Normah Kamaruddin merupakan bekas Pengerusi Tetap Wanita Umno , P.Ramlee belajar biola dengan bapak beliau Mr Kamaruddin.
Disamping belajar muzik dengan Mr Kamaruddin , P .Ramlee juga pandai mengorat anak beliau, memang terrorrr
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2009 04:08 PM | Show all posts
Ketika P.Ramlee dengan L.Krishnan  hadir ke Pesta Filem Asia di Tokyo , perwakilan di sana terkejut kerana kedua dua mereka  boleh berbahasa Jepun.
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2009 04:26 PM | Show all posts
Ketika P.Ramlee dengan L.Krishnan  hadir ke Pesta Filem Asia di Tokyo , perwakilan di sana terkejut kerana kedua dua mereka  boleh berbahasa Jepun.
cm_matjawasp Post at 2-10-2009 16:08


betul ke pramlee leh cakap jepun?? tak penah tahu pun...
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2009 04:33 PM | Show all posts
P.Ramlee cukup suka berlakon dengan memegang watak HASAN.
Abu Hasan Pencuri, Sgt Hasan, Anakku Sazali,
satu lagi filem Ibu (kalau tak silap la)
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.044071s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list