Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
1234Next
Return to list New
25376
View
76
Reply

Cerita dongeng tentang sang kelembai atau sang gedembai

[Copy link]

Author: secawankopi       Show all posts   Read mode

Author
Post time 3-10-2009 09:26 PM | Show all posts |Read mode
Ade sesiapa tak yang tau tentang dongeng sang kelembai atau sang gedembai?
Dulu masa kecil nenek saya sering menceritakan kisah ini tapi saya dah lupa..kalau sesiapa yang tahu share lah sikit tentang dongeng ini.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2009 09:47 PM | Show all posts
first time dengar gedembai.
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2009 10:08 PM | Show all posts
pernah dengar sang kancil ngan sang buaya je
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2009 10:23 PM | Show all posts
Aku pon macam penah dengar sang gedembai....... katanya dia boleh menyebabkan org jadik batu kalo kena tegur dengan dia....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-10-2009 10:31 PM | Show all posts
a betul tuh genot saya pernah dengar kalau seseorang ditegur oleh sang gedembai boleh jd batu.
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2009 10:38 PM | Show all posts
wiki is your friend
http://ms.wikipedia.org/wiki/Sang_Kelembai

Sang Kelembai merupakan makhluk ghaib yang menghuni hutan tertentu di beberapa tempat di Malaysia. Sesetengah tempat dipanggil Sang Gedembai.

Sang Kelembai mempunyai kuasa sakti yang boleh menyumpah sesiapa sahaja menjadi batu. Sang Kelembai biasanya berada d dalam hutan dan pantang kepada bunyi bising ketika berada di dalam hutan. Jika Sang Kelembai tertarik dengan bunyi tersebut, Sang Kelembai akan menegur. Manusia atau binatang yang ditegur akan menjadi batu.


dulu2 masa kcik2 aku pnah bc dongeng cmni..sang kelembai msuk sbuah kampung yg tgh bsiap2 nk wat kenduri, abes semua ditegur; org2 yg tgh msk etc..bla ditegur smua jd batu lalu x menjwb. sang kelembai naik marah lalu...(dh lupe ape die wat)
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-10-2009 10:51 PM | Show all posts
Ape yang nenek saya cerita sang kelembai ni sanggat tinggi  makhluk ni selalu menangkap ikan di sungai hanya dengan munggunakan tangan.
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2009 11:20 PM | Show all posts
Ada orang cakap makhluk ni sejenis makhluk yang bodo.... Dlu2 aku memang pecaya kat creta pasal makhluk ni, maklum lerrr bebudak lagik....
Reply

Use magic Report

Post time 4-10-2009 06:57 AM | Show all posts
saya pernah menonton kartun animasi sang gedembai di tv1..kononnya setelah ramai orang yang disumpah menjadi batu maka orang kampung pun membuat rancangan untuk menghapuskan dia. Sang gedembai ini kononnya dikatakan makanannya ialah pucuk buluh. oleh itu orang kampung mendapat idea mengerat semua pucuk2 buluh sekitar kampung. setelah habis ditebang, tiba waktu Sang gedembai nk makan, dilihatnya habis semua pokok buluh tidak berpucuk. Beliau  hairan dan mula berasa gementar, kerana pada pendapatnya ada makhluk lain yang lebih handal dan hebat darinya telah memakan semua pucuk buluh tersebut. akibat ketakutan, dia pun melarikan diri ke tempat lain jauh dari masyarakat. Ada yg menyatakanselepas itu dia mati wallahualam

antara tempat yang pernah disinggahi oleh Sang Gedembai menurut cerita masyarakat setempat ialah di Pulau Dayang Bunting yang disumpah menjadi batu, Gua Kelam tempat perkampungan orang sedang berkenduri, versi ini banyak tempat yang saya dengar, malahan di kapung saya juga ada sebuah gua turut dijumpai pasangan pengantin bersandig menjadi batu.tetapi setakat mana kesahihannya tidak diketahui.hanya orang-orang tua saja pernah melihatnya. kemudian di Bukit Kuda Klang. seekor kuda disumpah menjadi batu juga. menurut cerita Sang Gedembai juga sebenarnya tidak berniat menyumpah orang, sebaliknya dia seorang yang suka bertegur sapa. kebolehanya menegur sesuatu benda menjadi batu meyusahkan dirinya sendiri.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-10-2009 08:13 AM | Show all posts
Wahh banyak dapat cerita nih tq tq ..
Reply

Use magic Report

Post time 4-10-2009 01:45 PM | Show all posts
Best gak creta pasal Gelembai nih...... Ada stengah orang tua2 cakap menatang nih memang wujud pon, tapi xthu larrrr dema penah tengok ka tidak yang menyebabkan dema cakap gitu...
Reply

Use magic Report

Post time 4-10-2009 03:36 PM | Show all posts
Kita pernah tgk dokumentari mengenai sang kelembai/gedembai nih...ada dikatakan ianya berupa perempuan cantik, berupa nenek kebayan,berupa kanak2 lelaki kecil juga dikatakan berupa gergasi yg besar dan tinggi...sampai skrg tatau bagaimana rupanya yg sebenar...
Reply

Use magic Report

Post time 4-10-2009 03:38 PM | Show all posts
Kira cam cite Greek ek? Cite King Midas dan Midas Touchnya...tukar semua benda jadi emas... Sang Kelembai tegur, semua benda jadi batu!
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-10-2009 09:24 PM | Show all posts
kira sang kelembai ni boleh bermacam macam rupa.
Reply

Use magic Report

Post time 4-10-2009 10:08 PM | Show all posts
nasib baik dia tak tegur diri dia sendiri.  

ke dia dah tegur dan dah jadi batu?  tu yg senyap je sekarang ni...
Reply

Use magic Report

Post time 4-10-2009 10:38 PM | Show all posts
hani pernah dgr kisah sang kelembai ni.mmg femes aa masa kecik2... asal kalau kami nakal2 dulu.. org2 tua selalu cakap,,jgn nakal sgt..nanti sang kelembai tegur jadi batu... pastu arwah atuk pun penah citer pasal dia kalau tegur org mesti jadi batu. asalnya dia tkde niat tuakrkan org tu jadi batu, tp nak wat camna.. kesian gak kat dia kan.. niat nak beramah tamah jer...
tp sejauh mana kesahihan kewujudan dia.. tk pasti laa plak...
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2009 02:18 PM | Show all posts
salah satunya kampung batu badak yang diberi nama atas kerana sekumpulan badak yang bertukar jadi batu sedang menyeberang sungai... kes kena tegur ngn sang kelembai laa tuhh.. tapi kalau tgk skang memang batu tuhh dah tak serupa badak lagi dahh.. kalau gambar dulu2 memang serupa... sebab oleh hakisan air..
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2009 03:53 PM | Show all posts
sang kelembai nie jin ka haper? conpius gak..
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2009 04:37 PM | Show all posts
kalu kat kpg aku, kalu korang pi empangan cenderoh, ada satu kawasan kat sungai perak tu kononnya ada gajah dgn anaknya kena tegur dgn sang gedembai, kalu air surut bole nampak anak dia, kecik je. Yang ini bukan batu menyerupai ke apa ke, memang real punya, kalu korang tengok mmg korang akan kata gajah kena sumpah jadi batu. ekor dia tu korang boleh nampak urat-urat bulu dia.
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2009 08:31 PM | Show all posts
bg aa tgh gmbr bedah.. nak harap sampai ke sana ntah bila
Reply

Use magic Report

Post time 6-10-2009 10:23 AM | Show all posts
Area nk gi Batu Maung, Penang ada satu tapak kaki besar atas batu.. yg dipercayai tapak kaki sang gedembai ni.. oleh sbb x de bukti kukuh, tapak kaki tersebut dibiarkan saja di tepi laut rasanya..  sy pernah tgk tapak kaki tu 20thn yg lalu.. masa tu sy kecik lagi..
Reply

Use magic Report

Post time 6-10-2009 11:11 AM | Show all posts
aku pon pernah dgr citer nih masa kecik2.....
Reply

Use magic Report

Post time 6-10-2009 04:22 PM | Show all posts
bg aa tgh gmbr bedah.. nak harap sampai ke sana ntah bila
haneiy79 Post at 5-10-2009 20:31


Aku pun dah lama x balik kpg situ. Berpuluh taun dah. aku pun x pernah tau ada gajah anak branak jadi batu kat situ. Cuma ada skali mak aku bawak aku pi empangan tu, mak aku cite ada gajah anak branak kena tegur dgn sang Kelembai tu. Masa tu gajah tu dah nak sampai tepi sungai dah. Masa mak aku cite tu aku ingat macam batu menyerupai gajah je, alih-alih bila aku tengok mmg serem le. Ko bayangkan gajah yg ko tengok kat tv tu tapi frozen jadi batu. belalai dia, telinga dia, ekor dia, kulit dia, mmg mcm tengok gajah betul.kalu ada sesapa rajin pi la buat lawatan. Dari empangan cenderoh tu korang susur sg perak, rasanya dlm 2/3 km dari empang tu korang jumpe le gajah dua ekor tu. tapi anak dia kalu air surut baru nampak, anak dia tu kalu x silap aku dia pegang ekor mak dia rasanya. Itu le 1st time and last time aku pi kat situ. Pi la mmg serem, nenek aku masa aku kecik mmg slalu cite pasal sang kelembai ni tapi aku x penah caya smpei le aku tngok gajah dua ekor tu.
Reply

Use magic Report

Post time 6-10-2009 05:13 PM | Show all posts
adusss.. takde sape yang rajin nak tepek gambar kerrr???? nak tengok sangat rasanyerr...
Reply

Use magic Report

Post time 7-10-2009 10:06 PM | Show all posts
sokong...sokong..nak tgk gambar gak...menarik nih...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.049148s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list