Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
25387
View
76
Reply

Cerita dongeng tentang sang kelembai atau sang gedembai

[Copy link]

Author: secawankopi       Show all posts   Read mode

Post time 7-10-2009 11:02 PM | Show all posts
batu gajah kat perak pon x silap aku kena sumpahan sang kelembai ni...
Reply

Use magic Report

Post time 7-10-2009 11:11 PM | Show all posts
Aku pun dah lama x balik kpg situ. Berpuluh taun dah. aku pun x pernah tau ada gajah anak branak jadi batu kat situ. Cuma ada skali mak aku bawak aku pi empangan tu, mak aku cite ada gajah anak br ...
Bedah279 Post at 6-10-2009 16:22


betul ke bedah.. alahai.. .kalau ada gmbo dai lagi realkan... nak aa tgk.. takde ke spa2 yg nak gi sana.. amik aa gmbo..
Reply

Use magic Report

Post time 8-10-2009 12:20 PM | Show all posts
sang kelembai ni ala-ala medusa ker? kan medusa boleh tukar benda jadi batu.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-10-2009 09:19 PM | Show all posts
mah menarik citer korang amik lah gamba gajah 2
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2009 09:26 PM | Show all posts
Area nk gi Batu Maung, Penang ada satu tapak kaki besar atas batu.. yg dipercayai tapak kaki sang gedembai ni.. oleh sbb x de bukti kukuh, tapak kaki tersebut dibiarkan saja di tepi laut rasanya..  sy ...
alam_maya Post at 6-10-2009 10:23


aha pernah dengar pasai ni....tapak kaki tu duk dekat ngan padang airport kat tepi laut.depa kata tapak kaki gelembai...betoi dak wallahhuallam.
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2009 01:16 AM | Show all posts
ni gajah ngan kura2 jadi batu..kat pangkor katanyer

Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2009 01:19 AM | Show all posts
ni gajah ngan kura2 jadi batu..kat pangkor katanyer


RikaHasriana Post at 11-10-2009 01:16



err..rika.or sapa2.. leh tunjuk kan tak mana kura2..mana gajah.. hani tak dapat tangkap laa dr gmbr ni..
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2009 01:21 AM | Show all posts
Jeram Simpang Gelami

Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2009 01:26 AM | Show all posts
mat raya ngan mat cincang kene sumpah jadi gunung kat langkawi

Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2009 01:48 AM | Show all posts
peh.. nie dah mengalahkan cerita si tanggang... cam ner diorang kene sumpah jadi gunung?... diorang nie besor2 sangat ker?
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2009 02:09 AM | Show all posts
Aku dengar crita bapak aku, ni tradisi lisan lar ni... Masa dia kecik2 dlu, dia pernah naik main atas bukit kepelu kat kampung dia di kodiang.... Kat situ ada macam2 gua, macam gua kerbau, gua cermin, gua angin, n etc.... Dia cakap dalam gua kerbau tu ada batu2 yang bentuk sebijik cam kerbau, n ada gak gua yang ada bentuk macam kerusi n meja... Katanya orang tua2 penah crita yang bukit kepelu tu dlu sebuah kapal yang kena tegur dengan sang kelembai.... Pastu trus jadi batu n lama2 tumbuh pokok2.... Bukit kepelu ni maksudnya Bukit Sirih dari bahasa Siam.... Dlu tempat ni jadik tempat Tunku Anom n geng wat plan lawan Siam.... Dlu2 dalam tahon 60-an orang slalu panjat bukit nih cari taik kelawar wat baja tanaman....

Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2009 09:19 AM | Show all posts
kelembai neh ape?manusia?jin?bunian?hantu?polong?

dari mana dia dpt kuasa tuh?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-10-2009 02:18 PM | Show all posts
x dapat dipastikan lagi makhluk tu
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2009 03:09 PM | Show all posts
kelembai neh ape?manusia?jin?bunian?hantu?polong?

dari mana dia dpt kuasa tuh?
menatang Post at 11-10-2009 09:19


dari Allah s.w.t
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2009 03:37 PM | Show all posts
benda nihh lebih kepada mitos sebenarnyerr..
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2009 05:27 PM | Show all posts
MANG MITOS SANGAT.. SETUJU......:pompom::pompom: kebanyakan hikayat2 lama2 nie telah di tokok tambah untuk menarikkan jalan cerita,.....
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2009 06:12 PM | Show all posts
jadi semua benda yang menyerupai sesuatu atau lebih kurang menyerupai objek dan sebagainya semuanya dikatakan 'sumpahan' oleh sang kelembai... contoh paling mengarut bagaimana orang kena sumpah boleh jadi sebuah gunung pulak... kan tak masuk akal...

tapi cerita sang kelembai tuhh memang best laa hikayatnya.. seronok kalau membaca, cuma jgn anggap serius udah lerr.... kalau negara eropah dengan mitos giantnya, mitos pokok kacang gergasi, maka kita tak mustahil ada mitos tersendiri...
Reply

Use magic Report

Post time 15-10-2009 12:46 AM | Show all posts
semua tu cerita benar yang ditokok tambah.. cikgu kat sekolah pown ader cakap... orang dedulu nie bijak menulus kalau ader sakti2 macam nie... heheheh
Reply

Use magic Report

Post time 15-10-2009 09:50 AM | Show all posts
rasanye masa aku kecik2 dulu atuk aku pun ada citer pasal sang kelembai nihh
femes satu nusantara gaknye sang kelembai nih ekkk
Reply

Use magic Report

Post time 16-10-2009 10:23 AM | Show all posts
bila sesuatu objek yang dipercayai mempunyai rupa2 tertentu..dan diakui oleh ramai manusia dan dipercayai..lama2 LOA(law of attraction ) itu mengakifkan objek tersebut sehingga benar2 menyerupai makhluk tersebut..
Reply

Use magic Report

Post time 16-10-2009 10:56 PM | Show all posts
bila sesuatu objek yang dipercayai mempunyai rupa2 tertentu..dan diakui oleh ramai manusia dan dipercayai..lama2 LOA(law of attraction ) itu mengakifkan objek tersebut sehingga benar2 menyerupai makhl ...
miftahuljamilah Post at 16-10-2009 10:23



errr... ye ker.. ada eik LOA ni.. mcm mana lak dia leh ikut apa yg org percaya.. susahnya nak percaya...
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2009 07:29 PM | Show all posts
motif cerita sang kelembai nie ialah jangan nak cakap beso atau cakap sesuka hati.. nanti kene sumpah jadi batu.. huhu
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2009 12:22 AM | Show all posts
motif cerita sang kelembai nie ialah jangan nak cakap beso atau cakap sesuka hati.. nanti kene sumpah jadi batu.. huhu
selimutpurple Post at 17-10-2009 19:29


errr..selimut.. kalau mcm tu ramai laa yg dah jadi batu skrg... muka stone.. hati stone....
patut laaa skrg semua org takde berperasaan..
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2009 02:56 AM | Show all posts
bukan batu jerk, plastik pown ramai.. menakotkan..
Reply

Use magic Report

Post time 19-10-2009 05:48 PM | Show all posts
47# haneiy79

bila kita selalu berimaginasi tentang hantu contohnya..padahal kita tak pernah melihatnya...kita bayangkan hantu itu berwajah hodoh berambut panjang, berbungkus..dan sebagainya..semuanya dtg dari imej fikiran kitakalau tak percaya
cuba bandingkan imej hantu cina, hantu korea, hantu melayu, hantu inggeris..semua berbeza-beza mengikut gaya pemikiran masyarakat tempatan...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.047755s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list