JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
32253
View
277
Reply

Tarikh 'Arab

[Copy link]

Author: genot       Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 25-11-2009 12:02 AM | Show all posts
Sebaik saja Abrahah masuk kota Mekah, nampak kat langit burung2 terbang beramai2.... burung tu memang jenis yang selalu mencari makanan kat sisa2 angkatan perang yang besar, macam jenis burong pemakan bangkai ler. ropanya kat burung2 nih ada kuman cacar, macam jenis kuman yang ada kat tikus n kat nyamuk malaria. kuman ni merebak kat burong2 melalui batu2 kecik kat sekitar khemah2 askar.

Dalam beberapa hari jer, penyakit cacar berjangkit kat askar2 Abrahah tu, tambah plak time tu musim panas di tengah2 guron.... benda ni sket2 macam kejadian yang jadi kat askar2 Napoleon masa sblom dorang nak serang Russia.

Terjemahan Surah al-Fiil.....

1. Apakah kamu (Muhammad) xperhatikan gimana Tuhan mu bertindak atas askar bergajah?

2. Bukankah Dia menjadikan muslihat mereka (menghancurkan Ka'abah) sia2 ja.

3. Dan Dia telah mengirim mereka burung berkawan2.

4. yang melempar mereka dengan batu2 (dari) tanah terbakar.

5. lalu Dia menjadikan mereka seumpama daun dimakan ulat.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-11-2009 12:14 AM | Show all posts
Jadiknya askar Abrahah dah kalah lah dengan sebab penyakit bawaan burong tu. Abrahah snirik lari bawak malu di muka. Tak lama lepas dia sampai di Sana'a kat Yemen sana, dia pong ninggal. ada stengah ahli sejarah cakap yang dia pong terkena penyakit cacar gak, n lain2 ahli sejarah cakap dia ninggal sebab sakit dada akibat malu, kalah sblom sempat jatuhkan Ka'abah.

Banyak ler harta askar Abrahah ditinggalkan kat Mekah. Jadik Abdul Mutallib amik harta2 tersebut n agihkan2 dengan adil kat jiran2 smua. Harta2 tu dianggap anugerah pemberian Tuhan n diberi kepada jiran2 rumah-Nya.

Lepas ninggal Abrahah, anak dia plak nama Yaksum gantikannya. Dia pong kejam n nindas orang2 besar Himyar. Kabilah2 'Arab di Yemen pon kena tindas, laki2 kena bunoh, pompuan plak kena rogol dengan Habsyi (Ethiopian), anak2 dorang jadik khadam.

Lepas tu ninggal ler Yaksum, adik dia plak nama Masrouq gantikan. Yang ni pon sama kejam, rakyat Yemen xtahan lagik kena zalim dengan orang Habsyi. Maka dorang bangun memberontak, dengan ketua nama Yusuff Zi-Yazann. Yusuf diam2 gi ke Tanah Parsi n mintak bantuan Kisra Anushirvan pada taon 570 Masehi.

Pastu, Kisra Parsi antar bantuan tentera Parsi dengan Yusuf Zi-Yazann n dalam perang, Masruq kalah plak. Jadi habeh ler kekuasaan orang Habshi kat Yemen lepas empat orang raja anak beranak tu selama 72 taon. Memula Panglima Irbath, pastu diganti Timbalan Panglima Abrahah, n anak2 dia Yaksum n Masruq.
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2009 12:56 AM | Show all posts
Ahli Kitab masih wujud lagi ker ?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-11-2009 01:17 AM | Show all posts
54# HangPC2

xtaw ler, kot2 ada yang buleh trace keturunan sampai nabi Ya'akob lagik.... susah la nak trace...
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2009 09:40 AM | Show all posts
50# genot


Apsal pompuan ni pakai purdah? Dia jew kan? Pompuan jew rasanya x perlu bertudung unlike org islam or xtian. Cuma xtian zaman ni jah x pakai tudung.
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2009 11:43 AM | Show all posts
Tapi Diorang Macam tak kena diskriminasi  

tapi cuba orang islam rakyat israel gerenti kena diskriminasi....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-11-2009 03:12 PM | Show all posts
56# HOTlips

Ni adat tempatan..... walupon Musawwi (pengikot Musa), tapi dorang tetap bangsa 'Arab.
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2009 04:25 PM | Show all posts
masa kecik2 dulu..ingat2 lupa pernah terbaca buku cerita hikayat amir hamzah....beliau ni sapa? mmg betul2 wujud ker? adakah beliau ni bapa saudara Rasullulah?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-11-2009 09:18 PM | Show all posts
Amir Hamzah mungkin Hamzah Ben Abdul Mutallib..... aku xnah baca pong kitab Hikayat tu, tapi penah dengar tentangnya.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-11-2009 10:56 PM | Show all posts
Yemen pong pernah dikuasai oleh empayar Parsi. Hal ni terjadi lepas Saif Ben Zi-Yazan mintak tolong Kisra Parsi. Ada citer pasal Saif ni menaburkan wang dirham perak n emas serta persalinan yang dianugerahkan oleh Kisra n menyebabkan Kisra murka pada awalnya. Tapi lepas tu, Kisra sejuk balik lepas dengar yang Saif Zi-Yazan bukan nak harta ato papa, dia nak mintak tolong Kisra bebaskan tanah air dia saja.

Saif pong ada wat mesyuarat dengan pembesar2 bangsa Himyar lain, n dorang sepakat nak gunakan banduan dalam penjara sebagai askar. kalu mati banduan2 tu masa perang, maka tu hukuman utk dorang, kalu menang, maka kekuasaan bangsa Himyar akan naik.

Ada 800 orang askar dikirim lawan dengan askar Habshi. Ketua dorang adalah Wahriz ad-Dailami. Dia ni orang Dailam (Kurdish) n keturunan Jamasab, bapak sedara Kisra Anusyirvan gak.

Kata Ibnu Hazm, Wahriz masuk ke Yemen dengan 8 perahu. Dua perahu karam n enam selamat sampai ke pantai  Aden. Bila sampai jah, Wahriz tanya Saif, mana senjata? saif cakap, ada tombak buatan 'Arab jer. Mana ja kaki ko jalan, maka kat situ la ko, sampai kita menang, kalo x kita kalah... Pastu Saif pong kumpolkan orang2 dia gak.

Tapi sblom dorang sempat melawan, askar Masruq, 10, 000 orang dh sampai. Ada jugak askar kacukan Yemen n Habshi. Masruq mati kena panah dengan anak Wahriz. Anak panah kena tepat2 kat mahkota yang ada permata kat tengah. Tembos otak dia.

Wahriz pong masuk dalam Sana'a dengan bendera perang yang tegak lepas menang.  Pintu kota Sana'a yang dibina zaman Abrahah dolu dihancurkan. Smua barang habshi habes kena buang dalam laut, n Wahriz antar surat kat Kisra sambil kirimkan harta rampasan. Pastu Kisra balas balik surat n bagi cop mohor yang Saif Zi-Yazann jadik pemerintah Yemen yang bayar ufti tiap2 taon kat Parsi. Wahriz n sikit askar Parsi tinggal kat Yemen untuk jadik macam tentera pengaman kat situ, manakala Saif jadi ler raja Yemen bersemayam di Ra'sul Ghamdan.

Bangsa 'Arab sluroh Tanah 'Arab yang dengar cerita tu suma sonok n excited. dorang suma antar wakil n persembahan kat Saif tanda respet dorang. Antara orang kenamaan yang melawat Saif tau tak sapa? Atuk kepada nabi Muhammad (saw) iaitu Abdul Mutallib. Saif Zi-Yazan snirik cakap yang dia xkan lama memerintah. Nanti akan datang "orang besar" yang akan satukan sluroh Tanah 'Arab. Saif ni ropanya bleh wat ramalan gak. Aku xtahu plak dia agama apa, tapi dari nama dia, aku agak2 yang dia ni macam penganut syariat nabi Musa (as).

cakap Saif memang betol, dia ninggal x lama lepas tu kena bunoh masa masuk menyerang Ethiopia.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-11-2009 10:56 PM | Show all posts
57# HangPC2

diskriminasi ada jah kat mana2.......
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-11-2009 11:58 PM | Show all posts
Di Iraq, dengar kisahnya, dalam abad2 awal sbeelum nabi Isa (as), dorang nih masuk dalam kategori 'Arab 'Aribah. X dapat kisah yang jelas tapi kita dapat tau bahawa kaum 'Aad n Amaliqah pernah memerintah 'Iraq.

Abad ke-2 SM plak, 'Arab Musta'ribah plak yang bukak kerajaan di 'Iraq. Bentuk kerajaan ikot sifat badwi gak, sapa yang kuat, dia la ketua. Kerajaan 'Arab yang agak besar skalik ada di Yemen iaitu kerajaan Himyar bawah raja2 Tubba'. Dorang kengkadang bergadoh gak ngan Parsi n kengkadang mengalahkan Parsi lalu merampas negeri 'Iraq.

Raja Bukhtunasar dar Babilon pong penah mengalahkan Parsi.  Kat stengah kawasan tanah besar Iraq n pinggir2 negeri Syria n Tanah Arab, ada kaum Aram n bekas2 tentera putera2 Tubba' keturunan Ja'afar Ben Tha'i, Kalb, n Tamin serta kaum Jurhum n orang2 yang datang sama2 kaum Jurhum macam Tanukh, Numarah Ben Luqman, Qans Ben Ma'ad n len2. Kampong2 dorang ni ada antara Hirah n Furat smpai le kat al-Anbar. Dorang ni gak dipanggil 'Arab Pesisir......
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-11-2009 12:11 AM | Show all posts
Kemunculan Kerajaan Hirah

Lepas kemangkatan Bukhtunasar, orang2 'Arab yang ditempatkan di Hirah bergabong dengan penduduk al-Anbar. Maka sampai beberapa lama, kota Hirah jadik kosong, xda sorang pong 'Arab yang lalu situ.

Smua kabilah2 'Arab dari bani Isma'il n bani Mas'ud Ben 'Adnan berkumpol dengan penduduk yang memang menetap kat al-Anbar. Lepas tu keturunan bani Mas'ud Ben 'Adnan n kabilah2 Arab lain merebak sampai ke seluruh negeri sampai Tihamah. Dorang pastu terpecah2 plak sebab asik perang sesama snirik.

Jadik dorang pon kuar lah stengahnya ke Yemen atau ke timur Syria, cari2 daerah yang lagi subor n luas. Stengah kabilah plak turon sampai ke Bahrein. Kat Bahrein waktu tu plak memang dah ada satu kabilah nama kabilah Azad.

Lama2 timbol plak rasa dorang nak pindah gi Iraq masuk dalam dusun2 kat sana n dorang nak perang dengan bangsa Parsi yang berkuasa kat sempadan Iraq atau pong nak bersekutu dengan Parsi. Sebab dorang pong takot dh terjadi perpecahan, maka dorang pong amik keputusan sama2 kuar ke Iraq. Maka yang mula2 skalik kuar ke Iraq tu adalah Hiqaar Ben Heiq dengan kaum n pengasuh2 dia. Bila dorang sampai sana, dorang dapati yang orang Armenia, iaiatu pendatang dari Babilon n tanah2 dekat Mosul tengah perang dengan bangsa Arduani yang ada kerajaan2 kecil. Orang Arduani ni cuma buat kerajaan dengan rumah2 atas tanah kecik dalam tembok2....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-11-2009 12:17 AM | Show all posts
rowayat Thabari plak ceritakan bahawa 'Amr Ben 'Addy adalah orang yang memula sekalik amik Hirah jadik pusat kerajaan 'Arab di Iraq. Nama dia jugak memula skalik disebut dalam kitab2 rowayat 'Arab jadik raja 'Arab di 'Iraq n raja2 kemudian smua mengaku bangsa dengan dia. Raja2 tu smua dari keluarga Nasr. 'Amr Ben 'Addy jadik raja sampai umor dia 120 taon n berkuasa mutlak. Dia menakluk smua kawasan2 dekat2 dengan kawasan dia. Dia tak da plak mengaku takluk kat mana2 raja kecik kaum Arduani, n dorang pong sama xnah tundok kat dia. Hal ni sama ja sampai le datang orang bernama Arjasher Ben Babak dari Parsi.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-11-2009 12:23 AM | Show all posts
Ibnu Khaldun pulak dalam rowayatnya menyebut, lepas mangkat 'Amr Ben 'Addy, dia diganti plak oleh 'Amrul Qais Ben 'Amr Ben 'Addy. Waktu tu, kekuasaan dia dari Iraq melebar sampai ke Hejaz n Semenanjung Tanah 'Arab. Dia kendiannya digelar al-Bad'o maksudnya Yang Mula2 sebab dia merupakan wakil kerajaan Parsi n raja 'Arab yang memula skalik menerima agama Nasrani. Dia mangkat masa umor 114 tahon.

Al-Mas'udi plak ceritakan bahawa kerajaan Hirah ni ada 23 orang raja smuanya dari bani Nasr, kabilah2 'Arab lain, n dari kaum Parsi. Kerajaan ni bertahan selama 662 tahon 8 bulan.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-11-2009 12:33 AM | Show all posts
Raja2 Hirah menurut al-Mas'udi bermula dengan nama bani Munzer, keturunan 'Addy Ben Nasr Ben Rabi'ah. Kemudian keturunan bani Lakham Ben 'Addy Ben Sabaa'. Lepas Juzaimah meninggal dibunoh, yang jadik raja kendiannya adalah Amrul Qais. Lepas tu naik pulak 'Aus al-'Amliqiy n kendian masih lagik raja suku kaum 'Amaliq.

Pastu kuasa jatuh balik kat keturunan 'Amr Ben 'Addy Ben Nasr. Kendian digantikan oleh kturunannya gak 'Amr Ben Amrul Qais (Amrul Qais II) yang digelar al-Moharreq (pembakar). Pastu diganti anaknya Nu'man al-A'war (yang celik).

pnat aku .... sambong lagi nanti...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-11-2009 12:41 AM | Show all posts
Peta kedudokan Hirah


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-11-2009 12:43 AM | Show all posts
empayar babilon sekitar 606 - 536 SM


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-11-2009 12:46 AM | Show all posts

Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2009 11:30 AM | Show all posts
Amir Hamzah mungkin Hamzah Ben Abdul Mutallib..... aku xnah baca pong kitab Hikayat tu, tapi penah dengar tentangnya.
genot Post at 25-11-2009 21:18



Cerita Amir Hamzah Dimelayu.....
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2009 11:31 AM | Show all posts
Banyak Cerita Dari Benua Arab Di Melayukan dalam Sastera Melayu....

sama Macam Sastera Hindu Di Melayukan.....
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2009 12:22 PM | Show all posts
hmm...to genot thanks cozz kongsi info...hebat arr genot leh type panjang2 gini..rajin betul ko eyh...tapi aku ngaku aku tak leh nak baca bnyk2..penin..hehhe...

aku baca 1 hari 1 page..hehhe...tapi yg jadi kemusykilan dlm diri ku ini mana la datang pelbagai bangsa eyh..camana agaknya dpd benih nabi Adam dan Hawa leh jadi berkembang jadi pelbagai kaum dan bangsa?

setahu aku...manusia ni semua adalah dari benih nabi Adam dan isterinya hawa....camana leh timbul pelbagai bangsa?cth...india,cina,melayu,mat salleh...mana dtg sume2 manusia ni?dah lama aku cuba ungkai kekeliruan aku nih...hmmm
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-11-2009 01:27 PM | Show all posts
hmm...to genot thanks cozz kongsi info...hebat arr genot leh type panjang2 gini..rajin betul ko eyh...tapi aku ngaku aku tak leh nak baca bnyk2..penin..hehhe...

aku baca 1 hari 1 page..hehhe...tapi ...
penpink Post at 26-11-2009 12:22


hahahaa.... tu sebab aku taip siket2..... aku pon kena catat dalam nota gak amende yang aku ingat... takot nanti x tersuson lagik pening
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-11-2009 05:50 PM | Show all posts
Aku dapat tau, Bukhtunasar ropanya sama dengan Nebukhadnesar.... Bukhtunasar tu salah satu gelaran Nebukhadnesar.... Bukhtu-Nasar maksudnya Penakluk  Nasib....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-11-2009 06:04 PM | Show all posts
Sambungan kisah raja2 Hirah

Nu'man al-A'awar pernah membuat istana Khumaq n Sudair. Dia memerintah 30 tahon jah. Pastu dia kuar dari istana n jadi hermit (macam paderi mengembara) sebab dia penganut Nasrani. Masa tu Tanah Parsi diperintah oleh Baheram Yazdajad.

Tempat Nu'man diganti oleh al-Munzer Ben Nu'man. Pastu plak oleh Aswad Ben al-Munzer. Dia ni menang masa perang dengan 'Arab Ghassan di Syria. Pastu nek anak dia al-Qamah. Pastu jadi raja plak Amrul Qais Ben Nu'man Ben Amrul Qais Ben al-Mokhrez atas takhta Hirah. Dia ni membunoh Sinimmar.

Pastu 'Arab bani Kindah plak gantikan tempat raja iaitu yang bernama al-Harith. Kemudian Qabus Ben al-Munzer, n adik dia, al-Munzer Ben al-Munzer plak jadi raja. Kemudian anak dia Nu'man Ben al-Munzer Ben al-Munzer Ben Maa'yis-Samaa (air langit).

Habis Nu'man ni lah, kuasa kerajaan Hirah jatuh plak dari tangan bani Lakham ke tangan 'Iyas Ben Qubais dari bani Thai'.

6 bulan 'Iyas Ben Qubais memerintah, nabi Muhammad (saw) kita diutus menjadi rasul oleh Allah SWT.

Lepas 'Iyas, naik plak Zadawaihi Ben Mahsaan di Hirah. Dia ni suku Hamdan dari bangsa Parsi. Kemudian kuasa jatuh balik ke tangan bani Lakham. Raja lepas Zadawaihi tu dari bani Lakham balik bernama al-Munzer Ben Nu'man Ben al-Munzer Ben al-Munzer Ben Maayis-Samaa. Dia ni digelar oleh orang 'Arab smua sebagai al-Magroor.

tamat dah bahagian kerajaan 'Arab Hirah..... masok nanti kerajaan 'Arab Ghassan....
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.046577s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list