Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
39849
View
149
Reply

Kenapa Bahasa Melayu dipilih jadi Bahasa Indonesia, bukan Bahasa Jawa

[Copy link]

Author: Leonarzi       Show all posts   Read mode

Post time 6-6-2010 05:43 PM | Show all posts
kalau setakat eja dgn sebut tak sama, lagi sial bahasa inggeris

sebut betul2

"i won to go to sekol "

" mai nem is richet "
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 05:46 PM | Show all posts
kita mem*****kan ibu guru untuk mengajar murid2 baru
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 05:48 PM | Show all posts
tu analisis dari melayu kampungan kedah.. tapi ikut kajian pakar dari seluruh dunia.. terbukti 3 bahasa terbaik yg diiktiraf adalah bahasa arab, urdu dan indonesia.. terimala hakikat walaupun pedih.. jgn la bawak hujah kampungan abang tu kakak la.. dia mungkin tak tau dlm bahasa indonesia abang tu dipanggil lain..

tu la kalau dok kampung kedah je.. kajian pon nampak kampungan je
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 05:53 PM | Show all posts
TEMPO Interaktif, Poso - Warga di Desa Tabalu, Kecamatan Poso Pesisir Selatan, Sulawesi Tengah, menggali sebuah sumur tua di Desa Betalemba atau sekitar lima kilometer dari Desa Tabalu.

Diduga sumur tua itu menjadi lokasi pembuangan jazad para korban yang tewas akibat kerusuhan Poso yang terjadi pada 1999 silam. Temuan yang diduga kuburan massal itu datang dari pesan yang disampaikan seorang anak bernama Supriyadi, 10 tahun.

Bocah yang sejak kecil mengalami gangguan jiwa itu, menurut kakak kandungnya, Suwardin, 43 tahun, mengaku adanya keberadaan kuburan massal itu. Dari pengakuan itu lalu Supriyadi dirukyiah atau dilakukan pengobatan mengusir gangguan roh halus yang merasuki jiwa.

"Adik saya itu (Supriyadi) sejak kecil mengalami gangguan jiwa, berkali-kali dia suka cerita sendiri kalau kakak saya dikubur di sana (Betalemba), tapi waktu itu kami belum percaya," uja Suwardin menceritakan awal teman kuburan massal itu, Ahad (6/6).

Setelah melakukan konfirmasi kepada Sekretaris Desa Betalemba dan warga setempat mengakui ada sumur tua dibawah sebuah pohon disamping SD Negeri yang sudah tertimbun tanah.

Warga setempat mengaku, sumur tua yang memiliki kedalam sekitar enam meter dengan lebar satu meter itu sudah tidak terpakai dan terimbun tanah sebelum kerusuhan terjadi. Namun, warga desa Tabalu bersikukuh jika sumur tua itu sebagai kuburan massal.

Dari penggalian yang dilakukan hingga kedalaman sekitar empat meter, dari situ warga menemukan beberapa besi berkarat yang diduga benda tajam dan dua lembar pakaian celana dan baju. Warga juga menemukan beberapa potongan tulang belulang.

Camat Poso Pesisir Selatan, Christian Menonoh mengatakan, berdasarkan pengakuan warga setelah dilakukan penggalian, ada temuan tulang jari, tangan, dan tulang pinggul.

Tapi menurutnya itu belum bisa dibuktikan karena proses penggalian tidak didampingi ahli forensik. "Harusnya, proses penggalian itu sesuai aturan ada tim forensik dan Polisi, " ujar Christian.


bisa bisa bisa
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 05:56 PM | Show all posts
Satu kajian telah dijalankan oleh sebuah persatuan di Amerika. Kajian tersebut mendapati Bahasa Malaysia antara bahasa Terbaik diDunia.


Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 05:59 PM | Show all posts
sebenarnya bahasa Melayu digunakan di Thailand, Malaysia, Singapura dan Brunei tak seperti bahasa Indonesia hanya digunakan oleh negara Indonesia sahaja
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 06:05 PM | Show all posts
apa apalah.............
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 06:20 PM | Show all posts
Aku tak suke mereke-mereke ni kerane debat pasal bahase MelayiuQQQ.oppss,tercakap Kedaqqqqq puliaqqqq.
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 06:25 PM | Show all posts
apa ni?
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 07:31 PM | Show all posts
kalau setakat eja dgn sebut tak sama, lagi sial bahasa inggeris

sebut betul2

"i won to g ...
DTECCONAN Post at 6-6-2010 17:43


alahi.. kampungnya hujah... nak samakan bahasa melayu dia cam inggeris tu... lagi satu.. sejak bila lak org kata bahasa inggeris tu baik???

prrrfthhh

kalau ye pon tak leh terima hakikat.. bagi la hujah nampak profesional skit... ni siap buat spelling Mai nem is...

prrrtfhh kampungyeeeeeeeeeeee
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 07:37 PM | Show all posts
PeyNo ni dok kutuk2 bahasa Melayu, puji bahasa Indon ker dia nyanyuk dia tengah guna bahasa apa?

kalau bahasa Indonesia tu hebat sangat guna la bahasa Indonesia sebab apa guna bahasa Melayu?

bahasa Indonesia tu banyak gunakan bahasa yg kasar sebab itula bahasa Indonesia bukan antara bahasa TErbaik dunia
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 08:24 PM | Show all posts
kalau gitu kenapa tak dipatenkan terus bahasa melayu ? kang tak pasal2 kene claim dari indonesia
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 08:44 PM | Show all posts
pelik2 la korang ni..kejap kaum..kejap bahasa..kejap lagi jantina..
Reply

Use magic Report

Post time 8-6-2010 02:58 PM | Show all posts
eja lain sebut lain bukan masaalah bahasa tu tapi masaalah kepimpinan.
ibnur Post at 6-6-2010 11:48


Bahasa melambangkan budaya. Ada banyak kebenaran dalam perlambangan tersebut.

Berkenaan ejaan lain, sebutan lain, itu bukan masalah kepimpinan. Itu adalah budaya dan tamadun yang berkembang seiring dengan perkembangan tamadun ilmu.  

Bahasa Inggeris, bahasa yang dianggap lingua franca antarabangsa, banyak yang ejaannya berbeza dengan bunyi. Tidak jadi masalah untuk bahasa tersebut menjadi bahasa yang dianggap hebat.

Bahasa yang hebat adalah kerana bangsanya bangga memertabatkan bahasa tersebut. Sayangnya, kita agak janggal untuk berbahasa Melayu tanpa merojakkan bahasa tersebut.

Bahasa Melayu itu indah. Cumanya, agak sukar menuturkan bahasa ini sepenuhnya terutama bila melibatkan urusan yang dianggap penting seperti urusan perniagaan, ekonomi, undang-undang dan sebagainya.
Reply

Use magic Report

Post time 8-6-2010 04:06 PM | Show all posts
Reply 51# DTECCONAN


kah kah kah.... kutuk bahasa melayu tapi taip gune bahase melayu gak...
haha.. apesal lak tak leh nak banding ngan english plak...



chicago tu kikago ke cicago?
Reply

Use magic Report

Post time 8-6-2010 09:15 PM | Show all posts
bahasa melayu ni banyak slang nya, dan yang resmi digunapakai di radio dan TV adalah slang johor-riau.  dulu ada sekali tv3 cuba menggunakan bahasa baku... tak nak guna slang johor-riau.

Utara (Setoi, Perlis, Kedah Barat, Penang dan Utara Perak) mempunyai slangnya yang tersendiri. Begitu juga di sebelah Petani, Kelantan, Terengganu dan Pahang Utara.

Sebelum slang Johor-Riau diguna pakai secara meluas, bahasa melayu seakan baku digunakan seperti yang dituturkan dalam film2 melayu lama.
Reply

Use magic Report

Post time 8-6-2010 10:03 PM | Show all posts
melayu memang lupa diri, semakin teruk dah kedudukan bahasa melayu sampai singkatan yg di guna semasa sms mengarut2, dulu dah ada bahasa baku chedet pegi mansuhkan, sekarang bila sebutan umpama cakap ak serupa bikin, ditulis 'untuk' sebut untok, 'saya' disebut saye, dsbnya. Yg herannya boleh pulak melayu ni minat kat lagu indonesia yg sebutannya baku.

Indonesia pula tak sedar diri nak klaim macam, sedang irama pop yg mereka nyanyi sebutan baku melayu, langsung tak berbunyi jawa.
Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2010 06:51 AM | Show all posts
Wujud lagi thread ni...
Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2010 08:08 AM | Show all posts
bahasa melayu adalah bahasa yg paling mudah dipelajari...tengok pendatang asing dari pakistan, bangla, myanmar, niger...duduk sebulan dua dah pandai cakap melayu...
Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2010 09:10 AM | Show all posts
yg kutuk2 bahasa melayu riau ni hari2 guna bahasa indon ke?
huhu
bab eja lain sebut lain tu faktor penggune die....bukan salah bahasa..
kalau ikut standard baku pun memang kena sebut betul2 pun sama macam di eje.....
hu2....
kat sekolah dulu belajar bahasa baku tak?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.081760s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list