Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
39887
View
149
Reply

Kenapa Bahasa Melayu dipilih jadi Bahasa Indonesia, bukan Bahasa Jawa

[Copy link]

Author: Leonarzi       Show all posts   Read mode

Post time 13-10-2013 06:01 PM | Show all posts
Kerta_Angin posted on 13-10-2013 05:41 PM
waduh...belum paham jg ya...

bahasa indo tu bhs melayulah

Bahasa Indon..bahasa Indon lah...

Bahasa Melayu adalah bahasa Melayu...

Kamu adalah kamu...bapak kamu bukan kamu....ngertik gak?
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 06:04 PM | Show all posts
Kerta_Angin posted on 13-10-2013 05:53 PM
biasalah org awam..tentu lebih memilih yg sesuku...tapi kalo harap sesuku je tapi tak sesuai dgn y ...

Makanya ramai Presiden itu Jawa kan....
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:07 PM From the mobile phone | Show all posts
mari menambah credit...
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Ayah saya Peranakan Bugis (Luwuk) pernah dengar Pahlawan nasional Raja Haji?


tentu saja Daeng...sy pernah dengar  ...itukan pahlawan nasional asal kep.riau...

ayahndanya, daeng celak pernah berperang dgn aku punya leluhur...satu sebelah raja sulaiman, satu lagi sebelah raja kecik nak berebut tahta johor....  
    Last edited by Kerta_Angin on 21-11-2013 01:18 AM

Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Mak aku Banjar suku Alai....


ade ker banjar alai? yg sy tahu banjar hulu & banjar kuala jer..
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Mak ayah aku orang Selangor


hmm...ini pasti cucu cicit tun teja....eh silap...cucu cicit raja lumu atau sultan abd.samad ni
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Owh mungkin Melayu Indon suka tengok kartun Superman
mende lak...rubiah suparman kot...
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:16 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 10:01 AM
Bahasa Indon..bahasa Indon lah...

Bahasa Melayu adalah bahasa Melayu...

gak ngerti...bhs indo itu bhs melayu.kalo tdk masakan org msia boleh paham...

yg bkn bhs melayu tu contohnya AGA KAREBA...
komfem org msia tak ngerti punyer....ekekeke  
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:18 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 10:04 AM
Makanya ramai Presiden itu Jawa kan....

org jawa adalah lebih kurang 40% dari total pddk indonesia. masyarakat indo itu tak seperti USA contohnya. majoriti "wong cilik" masih memilih pemimpin berdasarkan suku, ikut worang kate, mungkin berdasarkan kehensemannya macam SBY(Hensem ? ) etc.

jadi...walaupun ada calon dari suku non-jawa berkemungkinan beso akan kalah kerana sikap pemilih yg sebegini...
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:22 PM | Show all posts
Kerta_Angin posted on 13-10-2013 10:16 PM
gak ngerti...bhs indo itu bhs melayu.kalo tdk masakan org msia boleh paham...

yg bkn bhs melayu ...

Bahasa Indon tu memang tidak ada orang Malaysia yang faham...sejak bila ada orang Malaysia faham? Lihat aja sinetron ditranslate ke dalam Bahasa Malaysia... jelek bunyik bahasanya macam bunyik anjing menyalak bahkan sengau

Tandas=Toilet...tapi Indon kata tandas itu menerangkan/menjelaskan....bahasa Indon ke bahasa Melayu tu?
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:40 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 02:22 PM
Bahasa Indon tu memang tidak ada orang Malaysia yang faham...sejak bila ada orang Malaysia faham?  ...

secara umumnya faham la, awak sahaja yg menafikannya. tentu ada kata2,ayat atau istilah yg berbeza...almaklum namanya aja negara lain2. sdgkan bahasa portugis di portugal dan di brazil ada berbeza. ataupun antara spanyol n mexico..
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:45 PM | Show all posts
Kerta_Angin posted on 13-10-2013 10:18 PM
org jawa adalah lebih kurang 40% dari total pddk indonesia. masyarakat indo itu tak seperti USA co ...

Nampak sangat kena jajah dengan Jawa..bukan sahaja dijajah oleh pemimpin Jawa malah dijajah oleh masyarakat Jawa yang berkuasa dalam pilpres
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 10:46 PM | Show all posts
Kerta_Angin posted on 13-10-2013 10:40 PM
secara umumnya faham la, awak sahaja yg menafikannya. tentu ada kata2,ayat atau istilah yg berbeza ...

awak tak dapat nak jelaskan perkataan Tandas dalam bahasa Indon macam mana kamu cakap kami faham bahasa Indon yang pelik dan sangat berbeza dengan bahasa Melayu itu
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 11:09 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 02:45 PM
Nampak sangat kena jajah dengan Jawa..bukan sahaja dijajah oleh pemimpin Jawa malah dijajah oleh m ...

awak jelaskan dahulu apa maksud menjajah/dijajah iteww...
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 11:12 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 02:46 PM
awak tak dapat nak jelaskan perkataan Tandas dalam bahasa Indon macam mana kamu cakap kami faham b ...

awak yakin perkataan tandas itu adalah bhs melayu asely?
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 11:14 PM | Show all posts
Kerta_Angin posted on 13-10-2013 11:09 PM
awak jelaskan dahulu apa maksud menjajah/dijajah iteww...

kalau setiap daerah ada kuasa autonomi seperti Aceh maka saya percaya setiap daerah ada kedaulatan/maruahnya...

Jika tidak yang memerintah adalah Jakarta/Jawakarta/Pulau Jawa
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 11:16 PM | Show all posts
Kerta_Angin posted on 13-10-2013 11:12 PM
awak yakin perkataan tandas itu adalah bhs melayu asely?

Meh sini tunjuk bahasa Melayu Riau induk bahasa Indon atau pun hasil kecurangan/kacukan dengan bahasa Lain
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 11:45 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 03:14 PM
kalau setiap daerah ada kuasa autonomi seperti Aceh maka saya percaya setiap daerah ada kedaulatan ...

sejak reformasi, kedaulatan tu sebenarnya telah ada, meskipun ianya terhad...

kalo semuanya nak autonomi khusus, nanti timbul kesenjangan antara provinsi yg "kaya" dgn yg miskin...apa jadinya nanti...ada provinsi yg boleh membangun ini dan itu, sdgkan yg lainnya PAPA KEDANA...selesaikah masalahnya? mungkin tambah teruk...kenalah pikir positif sikit..tak boleh ikut emosi aje...mcm bugis    
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 11:46 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 03:16 PM
Meh sini tunjuk bahasa Melayu Riau induk bahasa Indon atau pun hasil kecurangan/kacukan dengan bah ...

cari la sendiri..
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 11:53 PM | Show all posts
Kerta_Angin posted on 13-10-2013 11:45 PM
sejak reformasi, kedaulatan tu sebenarnya telah ada, meskipun ianya terhad...

kalo semuanya nak ...

Apa fungsi Jakarta kalau tak mampu kutip cukai dari kawasan autonomi?..Indon kena belajar berkenaan federasi dari Malaysia dan British supaya lebih makmur dan tahu membahagikan keperluan rakyat supaya Indonesia Timur tidak kekal miskin dan merempat
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.079340s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list