Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
40051
View
149
Reply

Kenapa Bahasa Melayu dipilih jadi Bahasa Indonesia, bukan Bahasa Jawa

[Copy link]

Author: Leonarzi    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 17-9-2013 12:10 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 12-6-2010 08:38 AM
Dalam Sumpah Pemuda ada sebut bahasa Melayu Riau akan dijadikan sebagai bahasa Indon...

Yang peli ...

bahasa Indonesia memang berakar dari bhs melayu Riau, hasil pembakuan yg dibuat oleh R.Ali Haji.

tetapi sekarang telah dimasuki unsur2 dari bhs asing dan bahasa daerah dari sukubangsa lain seperti jawa,sunda,bugis dll.

bahasa itu kian menjauh dari yg aslinya.
Reply

Use magic Report

Post time 9-10-2013 07:57 PM | Show all posts
KeretaAngin posted on 17-9-2013 12:10 PM
bahasa Indonesia memang berakar dari bhs melayu Riau, hasil pembakuan yg dibuat oleh R.Ali Haji.
...

Bagus lah....Melayu kena jajah denga Jawa
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2013 10:46 PM | Show all posts
nobito posted on 9-10-2013 11:57 AM
Bagus lah....Melayu kena jajah denga Jawa

bukan begitu bro..

bahasa melayu(di indonesia)  masih tetap wujud...tetapi statusnya hanya sbg bahasa daerah,sama seperti bahasa daerah suku kaum lain seperti banjar,jawa,bugis etc...

setelah diangkat menjadi bahasa nasional, kerna proses yg telah berlangsung selama hampir satu abad, secara tdk langsung bhs indo yg  pd asalnya adalah bhs melayu tsb dipengaruhi oleh unsur2 non-melayu, baik itu dari bahasa asing(terutama bhs inggris) mahupun dari bhs daerah lain(majoriti dari bhs jawa).

Jadi menurut saya, hal ini natural sahaja, berjalan secara semulajadi. tidak timbul masalah dijajah/menjajah...
Reply

Use magic Report

Post time 12-10-2013 09:07 PM | Show all posts
Kerta_Angin posted on 10-10-2013 10:46 PM
bukan begitu bro..

bahasa melayu(di indonesia)  masih tetap wujud...tetapi statusnya hanya sbg  ...

bahasa melayu hanya sekadar bahasa daerah???...dimanakah sriwijaya yg dimegah2kan itu?
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 04:08 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 12-10-2013 01:07 PM
bahasa melayu hanya sekadar bahasa daerah???...dimanakah sriwijaya yg dimegah2kan itu?

semenjak wakil2 pemuda pd kongres tahun 1928 bersepakat utk mengangkat bhs melayu sbg bhs persatuan, maka secara automatic bhs melayu naik derajatnya menjadi bhs pemersatu bagi ratusan suku bangsa di kep.nusantara. pd dasarnya ianya tetaplah disebut bhs melayu...cuma lebih diperkaya dgn bhs2 suku2 lain menjadikannya lebih dinamik dan dpt diterima semua kalangan.

manakala bahasa melayu asal di riau atau daerah berhampiran yg tdk atau kurang terkena pengaruh bhs suku lain, tetap dituturkan sbg dialek melayu daerah.
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 04:13 PM | Show all posts
Kerta_Angin posted on 13-10-2013 04:08 PM
semenjak wakil2 pemuda pd kongres tahun 1928 bersepakat utk mengangkat bhs melayu sbg bhs persatua ...

Dah tu apa yang hebat sangat dengan Melayu Indon yang dijawanisasi kan itu?

Bahasa Melayu 'diangkat' atau diubah menjadi bahasa yang baru? dan bahasa Melayu asal kekal jadi bahasa daerah, tak gitu?

Last edited by nobito on 13-10-2013 04:17 PM

Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 04:25 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 08:13 AM
Dah tu apa yang hebat sangat dengan Melayu Indon yang dijawanisasi kan itu?

Bahasa Melayu 'dian ...

apa maksud anda melayu indo dijawanisasi?
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 04:27 PM From the mobile phone | Show all posts
hehe...kami tak pernah cakap dan tak pernah merasa paling hebat...

siapa cakap?
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 04:29 PM | Show all posts
Kerta_Angin posted on 13-10-2013 04:27 PM
hehe...kami tak pernah cakap dan tak pernah merasa paling hebat...

siapa cakap?

Dah nama pon Layu...agik maok nanya
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 04:31 PM | Show all posts
Kerta_Angin posted on 13-10-2013 04:25 PM
apa maksud anda melayu indo dijawanisasi?

Bukan ke Presiden Indon tu semua Jawa?

Nama jalan di daerah2 melayu pon penuh dengan nama jeneral Jawa...lucu banget
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 04:34 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 08:29 AM
Dah nama pon Layu...agik maok nanya

maaf, nak bertanya sikit..awak ni kaum aper ek...
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 04:37 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 08:31 AM
Bukan ke Presiden Indon tu semua Jawa?

Nama jalan di daerah2 melayu pon penuh dengan nama jener ...

jadi...itu namanya jawanisasi lah yer...

nama2 pahlawan lokal ada jg disertakan selain nama pahlawan nasional..
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 04:55 PM | Show all posts
Kerta_Angin posted on 13-10-2013 04:37 PM
jadi...itu namanya jawanisasi lah yer...

nama2 pahlawan lokal ada jg disertakan selain nama pah ...

Macam dah tak da pahlawan tempatan je...ke Jawa je jadik pahlawan untuk orang2 Melayu?

Owh mungkin Melayu Indon suka tengok kartun Superman
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 04:58 PM | Show all posts
Kerta_Angin posted on 13-10-2013 04:34 PM
maaf, nak bertanya sikit..awak ni kaum aper ek...

Ayah saya Peranakan Bugis (Luwuk) pernah dengar Pahlawan nasional Raja Haji?...ayah aku rumpun puak tu...bukan Melayu hokeyyy

Mak aku Banjar suku Alai....

Mak ayah aku orang Selangor dan aku sekarang kerja di Sarawak
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 05:03 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 08:58 AM
Ayah saya Peranakan Bugis (Luwuk) pernah dengar Pahlawan nasional Raja Haji?...ayah aku rumpun pua ...


oh patut ler...kiranya tak mau dianggap melayulah yer... Last edited by Kerta_Angin on 21-11-2013 01:14 AM

Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 05:07 PM | Show all posts
Kerta_Angin posted on 13-10-2013 05:03 PM
oh patut ler...kiranya tak mau dianggap melayulah yer...saya pun ada gak siket darah bugis ni...ta ...

Sori la ek...Melayu pandai bercakap je...tapi NIL

Sama la macam Melayu Indon cerita nak best...bahasa Melayu diangkat bagai tapi sebenarnya tetap bahasa daerah sahaja
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 05:13 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 08:55 AM
Macam dah tak da pahlawan tempatan je...ke Jawa je jadik pahlawan untuk orang2 Melayu?

Owh mung ...

sy dah tahu dah, cara pikir awok ni sama ngan sebahagian forumner msia yg lain yg menganggap semuanya termasuk pahlawan adalah jawa...eh come on lah...itu pahlawan nas.lah,bukan hanya pahlawan jawa.seluruh daerah ada pahlawannya.

termasuk di riau misalannya nama lap.terbang adalah nama sultan siak yaitu syarif kasim,nama jalan tuanku tambusai.jg di tj.pinang nama Raja Haji byk dipakai untuk nama jalan,bangunan etc...
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 05:26 PM | Show all posts
Kerta_Angin posted on 13-10-2013 05:13 PM
sy dah tahu dah, cara pikir awok ni sama ngan sebahagian forumner msia yg lain yg menganggap semua ...

Kalau masa pilpres mesti jugalah kamu mengundi mengikut Suku...menipulah kalau tiada kesukuan...setakatkan sama Suku berbeza kampung sahaja boleh bergaduh inikan pula berlainan Suku...

Kalau awak nak tahu Nasionalisme itu suatu Pembodohan
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 05:41 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 09:07 AM
Sori la ek...Melayu pandai bercakap je...tapi NIL

Sama la macam Melayu Indon cerita nak best... ...

waduh...belum paham jg ya...

bahasa indo tu bhs melayulah
kerna akarnya bhs melayu...tapi dah ditambah bhs2 lain

manakala yg di daerah2 itu dipanggil dialek daerah...mcm dialek kelantan,perak dsb

pehe...

Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2013 05:53 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 09:26 AM
Kalau masa pilpres mesti jugalah kamu mengundi mengikut Suku...menipulah kalau tiada kesukuan...se ...

biasalah org awam..tentu lebih memilih yg sesuku...tapi kalo harap sesuku je tapi tak sesuai dgn yg diharapkan buat hape...baik pilih lain suku tapi merakyat, dgr keluhan rkyat yg paling bawah.

pasal nasionalisme sy setuju dgn anda.kengkadang forumner indonesia ada yg "kebablasan".nasionalisme dah mcm nak melebihi agama...

nasionalisme itu cukup wajar2 ajalah...   
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.079500s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list